Slutat m kvällsamning, svårt hitta bra kommatillro-rutiner

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Villespappa

Slutat m kvällsamning, svårt hitta bra kommatillro-rutiner

Inlägg av Villespappa »

Hej på er!

Vår son Vilhelm är sju månader gammal och är kurad sedan drygt två månader tillbaka. Vi tycker att allt har gått bra och är sååå glada att vi gjorde kuren!
Senaste månaden har vi trappat ner med amningen och ger nästan bara mat. I några veckor har mamma och Ville ammat på morgonen och kvällen, men nu har vi tagit bort kvällsamningen också. [b]Problem problem.[/b] Tidigare har kvällsslurken varit en stund då Vilhelm varvade ner och blev trött och mosig. Han somnade inte vid bröstet, men var ofta sådär rosig om kinderna och tung och trött när vi bar in honom till hans rum.... Vi busade och skrattade till godnatt och sen ner i sängen. Det kunde så klart hända då också att han var arg och inte ville sova, men för det mesta gnällde han bara lite och kom till ro efter en stund...

Men nu, utan kvällsamning, så har vi problem att hitta bra nu-ska-vi-sova-rutiner..... Vi byter om till pyjamas, badar ibland innan det och försöker göra gosiga saker, sitta i soffan och mysa och prata. Men hur vi än gör så känns det som att han blir så förvånad varje gång vi lägger honom för natten och det leder till att han blir arg och ledsen på väg ner i sängen. Jag tror inte att han "har några vargar i sängen", vi leker mycket där och gör aldrig några "nu räddar jag dig från den här otäcka sängen"-manövrar. Men han är ändå så arg!

Jag saknar amningsgoset och undrar hur man på samma sätt kan få sitt barn så där lugn och trött, utan amning???????

(Vi vill inte ge välling utan kör på gröt och mat på dagarna.)

Schema:
7 Upp & hoppa och amning!
9.30-11 Sova
11 Lunch
13-14 Sova
15 Gröt
16.30-17.30 Sova
18.30 Middag
19.30 Godnatt!

Hälsningar Villes mamma
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härligt att ni utfört en lyckad kurning och visst är det härligt när barnen sover gott!

Själva poängen med SHN är att man lägger när de inte hunnit bli trötta, de lär sig på så sätt att hitta lugnet att sova på egen hand. Vi har aldrig lagt en trött tjej , hon har alltid varit i sitt esse när vi lagt om man säger.

Så, lite elak kanske du tycker jag är, får ni helt enkelt vänja er vid att han bör hitta lugnet på egen hand. Och självklart ställer han då frågor när detta "nya" införs. Så länge han är arg och allmänt missnöjd är allt okej, då kan ni påminna efter en stund (en bra stund) ifall han "fastnar". Upplysande påminnelse-ramsa x 4, sedan återgå till ert. Som i förbifarten.

Du bör kanske också ha i tankarna att en förestående 8-månaders ångest kan börja visa förtecken även i den här åldern, då bör och kommer en stor del av tillvaron att eventuellt ifrågasättas. Så till er ömmande vårdare kommer här ett hett tips: Håll ert budskap STENSÄKERT och TRYGGT, STABILT och kontinuerligt - för hans skull. han behöver det.

Här har vi en tjej som vägrar välling, så vi klämmer en banan som kvällspåfyllning i soffan framför Fem myror (hon är 15 månader nu), hon ställer fortfarande en del frågor vid läggning. Hennes dagar är så himla trevliga och ibland känns det kanske då inte helt accepterat att gå och lägga sig, även om läggningen i sig är jättetrevlig. Men frågorna övergår snabbt till prat och annat att varva ner med. Sen väljer hon att somna mitt i allt ihop, ibland efter 15 min, ibland efter en timma. Det är upp till henne om du är med.
Försök att se det lite på det sättet. Sömn och lägga sig är ju ändå det bästa för kropp och knopp.

Det är INGET fel på er rutin, ni har nog kanske "glidit" undan en del frågor i och med knock-out-amningen förut. Inget konstigt, leverera svar bara.

:thumbsup:

Inlägg av Villespappa »

Tack för svar! Skönt att veta att vi är på rätt spår. Jag förstår ju också att det blir lite nystart nu när kvällsamningen är borta, samma som vanligt i läggningen, men med en lite piggare kille helt enkelt…

Några ytterligare frågor. Vilhelm vänder på sig från mage till rygg direkt när han är arg och inte vill sova. Alltså, vi ramsar ut men så kikar man in och ser att han strax efter ligger på rygg eller upp-och-ner eller diagonalt eller gnager på kudden. Bus på alla vis! Ska vi in direkt då och lägga till rätta på magen och sen ramsa ut igen?
Anna09 skriver ”Så länge han är arg och allmänt missnöjd är allt okej, då kan ni påminna efter en stund (en bra stund) ifall han "fastnar".” Gäller detta även om han har vänt på sig, kan man tro att han kommer att somna på rygg och att vi ska vända på honom sen? Eller ska vi in och vända genast och sen ramsa ut?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej hopp!

Min son vände sig ett tag oxå på rygg, men jag lät honom vara. Han somnade ändå. Han har somnat på rygg, sittandes, på sidan , med hövet i fotändan- åt alla håll och kanter helt enkelt. Men varje morgon fann jag honom på mage, sovandes förträffligt. Han rätar alltså ut sig själv. Tror ni inte er gosse kan det oxå? Tror inte man behöver kika in efter nattning. Jag gjorde aldrig det annat än när min son stod upp och inte satte sig ned inom vad jag ansåg rimlig tid och då skrek han oxå. Men det är inte heller att rekommendera för det blev en liten grej av det. Inte förrän jag slutade HELT att gå in blev allt lugnt och fint som det ska.

Värme/Luvisen
PS. Kikade på ert schema...Undrar varför ni har 1 tim lurar, känns inte riktigt SHN... Sedan verkar det som de små liven är förtjusta i sin 12-tim natt vad jag sett här och förstått fr SHN-boken, men ni kanske inte kan få till det med eran familjerytm?DS.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Gällande nätterna är allt mellan 11 och 12 timmar helt okej. Lurarna däremot passar dem bättre enligt SHNs skarvar: 5, 20, 45 min. 1.5, 2, 3 timmar osv. För att man skall kunna väcka en glad liten som är pigg på nästa punkt i dagprogrammet.

INTE överkoncentrera nu. Strunta i hur han somnar, vill ni kan ni gå in efter 10 minuter och vända rätt. Jag har alltid gått in då jag själv lagt mig vid 21 och lagt på täcke, sällan har jag faktiskt vänt. Det var när hon var riktigt liten, upp till 6 månader. Hon har sovit nätterna igenom oavsett hur hon legat. Men alltid väckt på mage som Luvisen skriver. De gillar magläget. Men måste få rumstrera om innan de somnar visst?! :wink:

Ha förtroende för att det somnas på egen hand. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"