Hej,
Vi kurade vår Felix när han var 5 månader och han har sovit fint sedan dess. Det har varit någon sömnfnurra då och då, men vi har alltid hittat tillbaka till den sköna sömnen och han älskar sin mysiga säng.
MEN så för 3 veckor sedan började problemen. Han ville inte gå och lägga sig. Jag fick en känsla av att han tyckte att det var så roligt att leka så att han inte ville att dagen ska vara slut. Läggningarna blev trassliga och han vaknade på nätterna. Det slutade med att jag fick sitta bredvid sängen och hålla honom i handen. Då först somnade han. När han vaknar har han ofta svårt att somna om, i natt var t ex vaken mellan 1 och 4.
Vi hade bestämt oss för att vi skulle kura om honom med start ikväll och var laddade, men det blev pannkaka av allting och nu behöver jag hjälp.
- Han börjar gallskrika så fort jag tar handen ifrån honom (från tillrättaläggandet). Ska jag verkligen ramsa mig ut när han redan börjat protestera?
- Han klamrar sig fast vid mig och skriker "mamma". Jag kan inte med att lämna honom då. Han lugnar sig så snart jag sätter mig ner bredvid sängen och håller honom i handen. Men som sagt, så fort jag släpper taget så kommer protesterna.
- Han klättrar ur spjälsängen och går och hämtar mig. Han vill tillbaka till sin älskade säng, men vill att jag ska vara med.
Ikväll slutade det med att han somande med mig sittandes på golvet bredvid. Jag avbröt helt enkelt kurstarten för att jag var inte helt säker på hur jag ska göra. Och det märker ju förstås han också. Vi vill så gärna hitta tillbaka till den sköna sömnen, men jag vet inte hur jag ska kura om honom när han börjar protestera så intensivt innan jag ens hunnit ta ett steg från sängen och dessutom lärt sig att klättra ur sängen för att hämta mig.
Det blev ett långt inlägg det här! Tack för att du orkar läsa!
Alla tips är välkomna. Tusen tack för det här forumet!
Helena
Kura om 21-månaders
-
helena&felix
Kura om 21-månaders
HELENA&FELIX
Två söner:
Felix född 080724, kurstart 090102
Max född 110212, kurstart snarast möjligt
Två söner:
-
helena&felix
Hej och tack för ditt svar! Det kan säkert ha med förtrots att göra. Han har varit känsligare i humöret den senaste tiden och växlar mellan att vilja göra allt själv till att jag ska bära honom.
Han testar inte min sambo lika mycket som han gör med mig. Kanske för att jag är lite blödigare, medan min sambo är mer bestämd.
Hur länge brukar förtrots hålla i sig? Antar att det är individuellt, men ändå. Tips för att trotsperioden ska bli så smidig som möjligt? Hur hanterar vi sömnen under den här perioden? Det känns ju som det under trotsperioder borde vara ännu viktigare att vi hjälper honom med sömnen genom att tryggt och säkert visa hur det ligger till, men jag vet verkligen inte hur jag ska göra.
Helena
Han testar inte min sambo lika mycket som han gör med mig. Kanske för att jag är lite blödigare, medan min sambo är mer bestämd.
Hur länge brukar förtrots hålla i sig? Antar att det är individuellt, men ändå. Tips för att trotsperioden ska bli så smidig som möjligt? Hur hanterar vi sömnen under den här perioden? Det känns ju som det under trotsperioder borde vara ännu viktigare att vi hjälper honom med sömnen genom att tryggt och säkert visa hur det ligger till, men jag vet verkligen inte hur jag ska göra.
Helena
HELENA&FELIX
Två söner:
Två söner: