Snabb fråga om sömnbehov!

cecgus

Snabb fråga om sömnbehov!

Inlägg av cecgus »

Hanna blir 2 år nu i slutet på maj. De senaste dagarna har hon haft svårare att somna på kvällen PLUS att hon vaknar tidigare.
Hennes rutiner under hela det senaste året har varit 12 timmar natt och 1½ timme middagslur.
Jag minns att när jag ändrade från två dagslurar till en så var det också pga. de "problem" jag upplever idag! Hanna talade då väldigt tydligt om att vi skulle ändra i schemat och jag tror det är det hon gör nu oxå.

Om jag tolkar det rätt så är det 13 timmars sömn som gäller för en två-åring. Hur brukar ni då göra när ni planerar schemat? Jag vill ju fortfarande att hon skall ha 12 timmars natt, vilket lämnar utrymme för 1 timme sömn på dagen. Mendå kommer ju problemet med att det är 45 min eller 1½ timme som lurarna skall vara. Hur har ni andra gjort?

Hanna har alltid varit ganska tidig med att dra ner å sömn, så hon kanske redan nu kan klara sig med 12 + 45, fasst det känns ju lite för lite...

Tacksam för svar!
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Rosander

Inlägg av Rosander »

Hej!

Hade precis samma fråga som du i början av veckan och fick då ett bra svar från miniz (se tråden "dags att sluta med dagssömn? på detta forum) Min dotter är något äldre än din , snart 2,5 år, men jag känner igen det där med att vara tidig med att ändra schmat :D

Lovisa hade också svårt att somna på kvällarna och slutade plötsligt helt med att sova på dagen. Vi fick rådet att dra ner middagsluren till 45 minuter och det har fungerat suveränt. Inget gnäll på eftermiddagen (som det blev när hon inte sov alls) och dessutom somnar hon snabbare både på dagen och kvällen. :D

Jag är ju ingen expert på området så du kanske ska invänta fler svar :oops:
men jag kan ju iaf tala om att 12 timmars natt + 45 min middagsvila fungerat kanon hos oss de senaste dagarna. :D

Lycka till!
Lovisa född nov -07, kurad juni -08
cecgus

Inlägg av cecgus »

Tack för ditt svar Rosander! :D

Igår kväll somnade lilla skruttan utan att ligga och snacka för sig själv och sov tills jag väkte henne i morse. Detta utan att jag ändrat i schemat... Hon har även idag sovit 1½ timma mitt på dagen, fasst nu ikväll håller hon låda för fullt inne i mörkret... :lol: Under helgen har vi varit igång väldigt mycket med besök hos släktingar, skogspromenader mm. så hon borde vara jättetrött, men icke...

Vad tror ni andra kloka, erfarna föräldrar? Är det ok att redan nu korta ner middagsluren till 45 minuter? :roll: :-k

//Cilla
Helan

Inlägg av Helan »

Jag följer med spänning den här tråden, jag har också en 2,5 åring som snackat 1 1/2 timme på kvällen, nu är det två veckor sedan vi drog ner dagsömnen till 45 min...
Mamma till A född 030829 och M född 071105
miniz

Inlägg av miniz »

Tack Rosander! :D

En liten lista med fràgor till er tvà!

Är barnet ute varje dag, länge nog sà hon fàr sig massa frisk luft och fàr utforska och leka i fred och ro? Helst tvà gànger om dagen.

Har barnet jobbat minst tvà tjugominuters pass med meningsfylt arbete, varje dag?

Är det helt mörkt i rummet där hon sover?

Är hon nöjd och glad när hon lägger sig?

Om ja pà alla, sà lägg barnet lite tidigare (15-20 minuter) sà fàr hon tid att landa innan sovtiden kommer.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej på er!

Hemma hos oss har det gått så här under veckan:
I tisdags ändrade jag till 45 minuters sömn mitt på dagen. Det har fungerat bra och Hanna är samma glada, pigga tjej som vanligt. \:D/

Men hon vaknar fortfarande vid 6-tiden på morgonen och ligger och låter, inget skrik och gråt utan hon ligger bara och låter, jag låter henne vara! Efter ca 30-40 minuter börjar hon ropa efter mamma och beroende på vad klockan är så agerar jag olika. Om kl. bara är 06:30, går jag in och lägger till rätta och lämnar rummet med ramsa och lätt solfjäder, då ligger hon kvar och fortsätter mysa och låta med sin lilla sovkanin...om klockan däremot är närmare 07:00 gör jag glad morgon! :D

Även på kvällen ligger hon och sjunger och pratar med sin lilla sovkanin allt mellan 5-15 minuter. Jag ignorerar detta helt, och hon somnar alltid utav sig själv efter en stund.

Miniz, din checklista kan jag med gott samvete svara JA på alla punkter, har även testat att lägga tidigare på kvällen...så i princip kan jag säga att hon somnar när hon ska! :wink:

Min tanke, för att komma till rätta med tidiga uppvak är att jag kanske borde gå in vid första pip på morgonen, markera att det är natt med en gång INNAN hon hinner vakna till? Eller skall jag kanske "pangramsa" istället?
:-k
//Cilla
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Cilla!

Hur är det - har ni använt väckarklocka? Om inte så rekommenderas det varmt :D Brukar hjälpa de flesta att få ordning på tidiga uppvak.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej igen!

Nej, vi har inte använt oss av väckarklocka eftersom vi fram tills nu bokstavligen fått skaka liv i Hanna kl. 07:00... :roll:

Hur skall vi göra för att införa klockan då?
Vad bör jag tänka på, hur skall jag agera mm? :-s

// Cilla
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... karklockan

Den sista innehåller många länkar till andra trådar. Hoppas du får upp dem, jag hittade dem via sökfunktionen och tycker själv att länkarna ser konstiga ut...
cecgus

Inlägg av cecgus »

Tänkte informera om läget hos oss.
Hanna har fortsatt att vakna vid 6-tiden hela veckan, men jag har varit på utbildning och inte haft möjlighet att ta tag i "problemet". Idag har jag däremot köpt en väckarklocka till Hanna. Under stort "pompa och ståt" öppnades presenten... :roll:
En klocka föreställande en anka som kvackar istället för att pipa... \:D/ Jag förklarade för liten skrutt att det var en magisk klocka som talar om när det är slut på natten och när morgonen börjar. Vi övade på att sätta på och stänga av läääänge- :lol:. So far, allt bra.

Sedan hade jag lite otur när jag tänkte... #-o
Eftersom Hanna sovit i snitt 45-60 minuter mindre än vad hon behöver de senaste 2 veckorna så är hon naturligtvis tok-trött redan vid 18-tiden och idag beslöt jag att lägga henne redan 18:15. Hon tog tacksamt emot detta besked :sleep:. Vi ställde gemensamt den nya fantastiska "ank-klockan" på halv sju (tänkte att om jag ställer den lite tidigare så kan jag smygflytta fram tiden 10-15 min/dag... tills hon vaknar 07:00) och sa godnatt.
Hon somnade genast och jag tappade upp ett bad och ett efterlängtat glas rött :wink: .
Efter ca. 20 minuter hör jag ett konstigt ljud. -Kvack, kvack, kvack... :-k . Då inser jag att jag att det är den nya magiska klockan som börjat larma :shock: 12 timmar för tidigt..! Det är INTE en digital ank-klocka utan en vanlig hederlig klocka... :oops: !Upp ur badkaret neddränkt i skum, in i ett kolmörkt rum för att leta/hämta en kvackande klocka, samtidigt som jag skall vara coool för att inte Hanna skall vakna till. Detta hade varit en syn för Dolda kameran skall ni veta. :lol: :lol:

Jag ser med spänning fram emot hur hon skall reagera imorgon när vår nya magiska ank-klocka talar om att en ny härlig dag börjar! :wink:

Ha en trevlig kväll!

//C
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:lol: :lol: :lol:
Tack för kvällens skratt!
:lol: :lol: :lol:

Litet tips: Ställ klockan utanför rummet istället. Då kan du enkelt ställa om klockan ifall det skulle bli kris någon gång och du måste ta upp henne något tidigare än den ska ringa. För regeln är ju nu att aldrig göra morgon innan klockan ringt!
cecgus

Inlägg av cecgus »

Tack för tipset... :wink:

//C
cecgus

Inlägg av cecgus »

Morgonen gick fint! Hanna vaknade strax efter 06.00, som vanligt, och jag pangramsade, som vanligt. Efter ca. 5 minuter var det ledsamt och jag gick in och lade tillrätta och sedan ut med ramsan. Hanna gillade läget och slumrade om :thumbsup: .
07.35 började vår nyinköpta, magiska Ank-klocka att kvacka... för att berätta att det är morgon. Jag stormade in i rummet med glada tillrop och tillsammans stängde vi av den fantastiska klockan... :roll: :lol:.

På dagen sov hon i 45 minuter, som hon gjort den senaste veckan. Allt väl så långt. Även ikväll var hon Tok-trött och jag var tvungen att lägga redan strax efter 18:00 på kvällen. Hon är så trött att det bara är ledsamt/plågsamt att hålla henne vaken. Kanske är det ändå för tidigt att korta ner luren från 1½ timme till 45 minuter? :-k Hon brukar ALDRIG vara så här trött och ledsen på kvällarna utan en riktig solstråle från det att hon vaknar tills hon somnar. Så jag känner mig lite rådvill efter de senaste kvällarna med gråt och ledsamhet.

Om jag skall ändra tillbaka till långlur bör jag isåfall vänta med det tills hon accepterat och lärt sig att bli väckt av klockan eller skall jag låta henne sova på i 1½ timme imorgon på dagen?

//Cilla
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Härligt att få börja morgonen med muntert kvackande :lol:

Ja, om jag ska vara ärlig tycker jag nog det låter lite väl snålt med bara 45 minuter för en tvååring (knappt). Men alla är ju olika och det finns helt säkert de som ska ha det så för att allt ska fungera. Men om nu kvällarna varit så där ledsamma, måste du kanske tänka om. Viktigt är dock att du ställer dig frågan; beror hennes kvällströtthet på att hon inte sovit hela natten (det vill säga vaknat för tidigt)? Det kan ju hända att om du ändrar tillbaka till 1½ timme dagtid så har ni morgonproblemen där igen... Vad säger din magkänsla?
cecgus

Inlägg av cecgus »

Magkänslan ja... :-k Vet inte riktigt hur jag skall formulera mig. :roll: !
Idag vaknade hon vid 6-tiden igen... Iofs. efter att ha sovit lång lur på dagen... Men på kvällen idag låg hon och sjöng i minst 15 minuter trots endast en lur på 45 minuter på dagis... Förvirringen är total... ](*,)
Jag får helt enkelt avvakta ett par dagar och se hur det fungerar med ank-klockan på mornarna. När det sätter sig ordentligt med väckarklockan, så kanske det blir ordning på tidiga uppvak och sångstunder vid läggning och då kan jag filura över hur jag skall göra med vilan på dagen.

Tack snälla för tips och hjälp så länge. Jag återkommer!

//Cilla
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"