Syskonens väg från bra till bättre sömn!

Trebarn

blixtvisit... hoppas jag.

Inlägg av Trebarn »

Hej kära, kära kloka forum!
Senast jag skrev var 10 nov, alltså ett halvår sedan.

Våra barn har verkligen sovit som en dröm sen dess. HELT otroligt, när jag startade tråden tyckte jag alltså de sov "helt ok" bra. Typ lite spring 2 av 7 dagar. Det får man väl räkna med, trodde jag. Men jag minns fortfarande min stooooora aha-upplevelse att det var JAG som störde mina barn, inte tvärtom. Vilken skillnad mot nu! Jag tror de har varit uppe max fem gånger på detta halvår...

Helt amazing.

Ändå är jag här för en liten kort blixtvisit, hoppas jag. Mellansyster "kommer i självsvängning" vid läggning sen en vecka tillbaka och fullkomligt gallskriker efter..... allt hon kan komma på. Hon hyperventilerar och hickar "ja-a-a-g-g v-v-vi-hi-hill h-ha VVATT-TT-TTEN!" t ex. Jag har trott det ska gå över med lite lugn och självklarhet, men känner ju att jag får kämpa mig till en lugn attityd, i själva verket är jag arg. Eller hon drar helt enkelt igång MITT adrenalin också. Det är lätt att se nyktert på saken i efterhand (som efter kvällens galna läggning), dvs hur kan jag bli så provocerad? Men det handlar ju om nästan fysiska instinkter, gallskrik går inte att reagera på nyktert, känns det som.

Och nu ska jag bekänna att kvällens läggning blev såhär. Efter att ha varit inne tre gånger och släckt lampan, dragit ner rullgardinen, lagt ner henne (gallskrikande) i sängen igen gick jag in en sista gång och TEJPADE för strömbytaren. Jag kunde inte behålla mitt lugn med mindre än att jag höll för dörren och hon stod och gallskrek på insidan och försökte öppna. Eeeeeeeeeeehhh....... känns ju inte alls bra. Och samtidigt, kära forum, tror jag att jag hade förstört ännu mer om jag gått in femtioelva gånger, argare och argare och till slut - tja, tänt lampan och skrikit tillbaka och bara förstört för alla.

Nåja. Vill inte blåhålla för en dörr igen om det kan undvikas. Men klara av att hålla samma självklarhet som en stängd dörr ju ändå - ÄR.

Fattar ni? Vad ska jag göra?

Kvällen slutade med att hon faktiskt gick och la sig (efter kanske tio minuters blåhållande av dörren), då ramsade jag lugnt och vänligt, hon klagade lite, jag bekräftade lugnt, tryggt och vänligt och med stort eftertryck på slutet. DÅ kändes det verkligen att jag hade nått fram. Men känner mig smått skakad ändå.

Betänksam och villrådig
Trebarn

PS
Vet egentligen inte vad ni ska svara på det här.... bu eller bä?
:roll: DS
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Jag kan bua och bäa lite så ska vi se om det kan ge något :lol:

Tack för ett underhållande inlägg :lol: Även om det inte handlar om något roligt i sig så är du väldigt rolig när du skriver :wink:

För det första tycker jag du kan skruva ur lampan så att det helt enkelt inte går att tända inne i rummet. Och så är ju barnet pratbart! Kan ni inte sätta er ner och fundera lite på detta med hur stora barn gör när dom lagt sig, vad du brukar göra, hur pappa gör och så vidare? Förklara tydligt att stora barn som hon ligger ner i sängen och sover efer läggning.

Min äldsta har haft lindrigare fnurror från och till med just kvällsspring och också nattspring. Hon sover i samma rum som lillasyster och jag har förklarat för henne att om hon tänker trafikera så där efter läggdags kan de inte sova tillsammans för lillasyster blir så störd. Så har jag förklarat att blir det mer spring så får hon flytta ut till resesängen i ett annat rum. En kväll verkställde jag då hon sedvanligt kom upp ett par minuter efter nattning. Det tog 45 minuter av öronbedövande vrål, 159 urhopp och precis som du hålla för dörren med gallskrikande unge på andra sidan, innan hon accepterade och gick och lade sig och sov hela natten i resesängen. Och följande kväll kom hon inte ur sängen en enda gång... Inte nästa heller...

Ett annat tips jag har som jag också använt mig av är helt enkelt att sitta vakt utanför rummet. Minsta lilla prassel i sänghalmen så har jag ramsat barskt utifrån. Och kommer någon upp har jag fångat i dörren och motat tillbaka. Allt som "måste" göras, typ dricka eller kissa, tar vi hand om imorgon. Säger jag, och ramsar på det.

:D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Trebarn

Back again...

Inlägg av Trebarn »

Hej!

Först och främst; är otroligt arg på mig själv att jag inte verkar ha skrivit förra gången och tackat för ditt inlägg, Sagalinda! Det verkar ju som att jag bara skriker till lite när det passar och sen idisslar goda råd och behåller dom för mig själv - när jag i själva verket är så tacksam för allt klokt jag lär mig här. Så, tack!

Här fnurrar vi lite igen, och det är inte svårt att förstå varför. Storebror, snart fem, vill inte ha nattblöja längre, vägrar blöjbyxorför större barn och vill helt enkelt hellre bli väckt på natten och kissa. Nu har vi bara gjort det i tre veckor än så länge, men får jag gissa så håller vi fortfarande på om tre år.... Han är inte i närheten av torr på nätterna. Det ända som har hänt är att småsystrarna och supersäkra sovarna (3 år o 1,5 år) har börjat vakna på tidig-natten och skrika. Alltså ungefär då det är tänkt att HAN ska vakna, men inte vaknar han inte.... Sen går det ALLT annat än lugnt till när storebror äntligen ska kissa, lillasyster står upp i spjälsängen o gallskriker, mellansyster springer hit o dit och skriker, kommer i självsvängning och hyperventilerar. Det känns som att dom blir rädda av det här. Dom sover i samma rum, jag vet inte vad jag ska göra?

Trebarn
brorsan 0507
miniz

Inlägg av miniz »

Ojoj, vi har missat ditt inlägg, ursäkta.

Kan ni väcka honom lite tidigare än vanligt?
Kanske flickorna sover över väckningen dà.

Har du provat natt-trosor (heter det nog inte för pojkar...) som ser ut som vanliga trosor, men är blöjbyxor för större barn?

Nàgon annan med erfarenhet kanske rycker in med goda ràd.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Trebarn

Tack Miniz för svar!

Inlägg av Trebarn »

Tack Miniz för svar!

Vi har övertalat honom att återgå till nattblöja, kanske skaffar vi byxblöja. Bara på några nätter sover flickorna bra igen, så det verkar helt klart inte vara rätt för någon att väcka storebror på natten. Alltså, han vaknar helt enkelt inte själv, på hela natten, av NÅGONTING, allra minst av toalettbehov, så vi inser läget - det blir nog en sängvätare långt upp i åldern. Men SOVA, det kan han! Och det ska han få göra nu... inte bli väckt.

Slutet gott, allting gott!
Trebarn
brorsan 0507
miniz

Inlägg av miniz »

Vad bra att ni sover! :thumbsup: :sleep:

Har du sett den här?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10050
Om han inte skulle bli natt-torr, tänkte jag.
Men det blir han nog en dag(eller natt), förr eller senare.

Kram.
fem älsklingar
Trebarn

Tok-fnurra...

Inlägg av Trebarn »

Lillasyster tok-fnurrar. 1 år 8 mån.

Har lärt sig hoppa ur sängen. Vi har haft husvagnssemester samt helt upp- och nervända rutiner. Hon vaknade hur som helst och när som helst på dygnet i den där husvagnen och hoppade upp och ville leka vilken tid på dygnet som helst.

Att komma tillbaka till vanliga rutiner verkar helt omöjligt. Just nu undrar jag om hon verkligen någonsin varit en säker sovare. Fast det vet jag ju att hon har varit.

Jag försökte mig på en kurning ikväll. Men för mig GÅR det inte när hon kan hoppa ur sängen. Att det blir trafik och underhållning i sovrummet går ju inte att undvika när hon hela tiden hoppar ur och skriker som en vansinnig! Och två syskon som vaknar och börjar gallskrika också. Att hålla en solfjäder eeeeeeexakt så länge så att hon är helt lugn och avslappnad MEN inte sover, så att hon är medveten om ramsan - det kräver en doktorsgrad i telepati. Och inte hjälper det en millimeter så här första natten att hon faktiskt ÄR helt avslappnad när jag går ut; så fort hon hör att jag går ut så GALLSKRIKER hon och hoppar ur sängen.

Jag ska erkänna att vi har avbrutit kurningen nu. I nuläget gör vi ingenting mer förrän vi byggt till sängen så hon inte kan hoppa ur, samt att de två andra barnen sover någon annanstans i ett annat HUS. Jag kan inte avlyssna henne och kommunicera med henne när jag hela tiden är rädd att traumatisera de andra. Hur kan någon klara av att kura syskon samtidigt?? Hur göööör man, hur tänker man?

Trådar, trådar! Inspiration...... till en misslyckad kur-"expert".

Trebarn (ovärdig alla tre, verkar det som just nu)
brorsan 0507
Trebarn

Slutklagat!

Inlägg av Trebarn »

Slutklagat här!

Kur till helgen.
Syskon och pappa sover hos farmor.
Jag är lugnet själv.

Natt 1:
Skrattet till gonattet! Lugnar henne i sängen, går ut med en trygg, tydlig och glad ramsa. Så många gånger det behövs helt enkelt. Väcker med glad morgon!

Natt 2:
Skrattet till gonattet! Som natt 1, men väntar utanför och provar ramsa en omgång till, väntar, väntar.... Väcker med glad morgon!

Natt 3:
Skrattet till gonattet! Ramsar bara. Går bara in vid akut melt-down. Väcker med glad morgon!

Natt 4:
Målgång...

Under hela kuren:
Uteaktivitet varje dag!
Social delaktighet
Strikt schema, med enda undantag fem-minutare.

(Jag kan om jag vill...!)
Trebarn
brorsan 0507
miniz

Inlägg av miniz »

:D Du kan!

Berätta hur det gàr!

Kram.
fem älsklingar
Trebarn

Natt 1 har börjat!

Inlägg av Trebarn »

Kära Miníz!

Natt 1 har börjat. Inga syskon eller pappa i närheten. Tjoho!
Återkommer med fullständig rapport i morgon bitti!

Trebarn
brorsan 0507
Trebarn

Liten urspårning...

Inlägg av Trebarn »

Hm, återkommer redan nu med en första rapport. Eftersom något oväntat inträffat. Se längre ner.

Min logg so far:
"19.00 läggning med lång solfjäder
19.10 ut
19.14 har varvat upp sig, in solfjäder
19.39 har varit inne ytterligare fyra omgångar. Den här sista gången verkar det som o hon lugnar sig själv. Jag ger bekräftelseramsa. Lite smågnöl, kommer till ro."

Mycket nöjd. Till jag kl 20.00 går in och ser att hon sover gott.... i systers säng!
What to do, what to do?

:? :?
:-k :-k

Jag tror det får vara så. Jag lägger tillbaka henne vid första uppvaket. Men tusan också, hon skulle ju inte kunna klättra över! Känner på mig att det kan bli en springig natt...

Trebarn
brorsan 0507
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Heja heja! :D

Jag tror att SusanD skrev ett inlägg där alla bytte säng med varandra, kanske mot slutet av Mikas tråd på SoS? Hemligheten där var att de själva kom på att det var bättre att alla sov i sina egna sängar.

:idea: Så om du kan komma på nån nackdel med syrrans säng, gärna en som hon själv kan upptäcka, så kan du bara låtsas som inget tills hon själv bestämmer att det var en dålig idé att sova där. Annars blir ju själva sängbytandet och dina reaktioner på den också underhållning. :wink:

Lycka till inatt! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Trebarn

Nackdelar med systers säng...

Inlägg av Trebarn »

Hej!
Tack för svar Choko!

Hm, få se om jag förstår det här rätt nu då..

Lillasyster som ska minikuras, hon är ju bara 1 år 8 månader. Ingen som man resonerar med om man säger så. Menar du att jag ska "ställa till med något" i den andra sängen, som hon får upptäcka själv när hon klättrar dit? Alltså, typ, det är helt blött i sängen eller något obehagligt som hon inte KAN uppskatta. Men däremot tacksamt inse fördelarna med den egna sängen?''

Det lät både kul, konstigt, genomförbart OCH klart intressant. Om det var så du menade. För sängurhoppning (och -inhoppning) är frustrerande och kan pågå i månader, så man griper gärna halmstråna som folk viftar med.

Eller så har jag bara livlig fantasi...

Trebarn
(Inget uppvak än. Men en (redan!) trött morsa.)
brorsan 0507
miniz

Inlägg av miniz »

Eller plocka bort madrassen!

Heja heja heja, trebarn!

Kram.
fem älsklingar
Trebarn

Eller plocka bort madrassen...

Inlägg av Trebarn »

Eller plocka bort madrassen...

Fniss fniss.

Jag HAR för livlig fantasi. Det där lät mycket enklare och mer.... effektivt.

Tack Miniz!
Trebarn
brorsan 0507
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"