Starta kuren på lantstället - ej hemma?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Solrosen76

Starta kuren på lantstället - ej hemma?

Inlägg av Solrosen76 »

Hej,

Vi är i akut behov av god sömn då vår son (10 månader), som somnar inom 5 minuter om vi sitter och håller i hans hand, men sen vaknar upp till 8-10 gånger per natt och skriker. Då sitter han för det mesta upp. Vid minsta lilla uppvak så rullar han över på mage och sen vidare upp i sittande ställning och där sitter han och skriker tills vi kommer.

Så vi känner att det är dags att ta tag i detta.

Nu är det så att vi bor i lägenhet och vi räknar med massa protestskrik när vi sätter i gång med kuren, speciellt på natten. Bara tanken på det gör oss stressade, då frutom all sömnstress vi redan har.

Så frågan är - Kan vi göra de 4 första nätterna i hans rum på vårt lantställe och sen fortsätta i lägenheten?

Tacksam för svar!
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

Hej!

Jag är ju långt ifrån expert, men jag ville bara nämna att i Sova Hela Natten-boken så kan man ju bland andra läsa om lilla Hugo, 8 månader, som kurades av Anna själv (med hjälp av mamman också såklart) hemma hos Anna i Gastsjön. Om han, och alla andra barn, kan kuras av en vilt främmande människa i ett vilt främmande hus, så borde ju din son kunna kuras på ert landställe, tycker jag :) Men som sagt, jag är ingen expert, så jag kan ju ha himla fel. Det händer inte så ofta, men ibland så :wink:
Solrosen76

Inlägg av Solrosen76 »

Hej,

Och tack för svaret :)

Jag var i väg och köpte boken idag så nu ska vi studera den i detalj. Då kanske det inte är omöjligt alls att börja i lugn och ro på landet.
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

Solrosen76 skrev:Hej,

Och tack för svaret :)

Jag var i väg och köpte boken idag så nu ska vi studera den i detalj. Då kanske det inte är omöjligt alls att börja i lugn och ro på landet.
Det låter som en bra idé! :) Jag tror det kommer gå jättebra bara ni läst på och bestämt er :P
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Solrosen76 och varmt välkommen till Forumet :D

Jag vill bara bekräftelseramsa det Linn_W har svarat dig. Varmt välkommen tillbaka om det dyker upp fler frågor inför kuren.

Vi finns här :D .
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Solrosen76

Inlägg av Solrosen76 »

Tack så mycket!

Jag kommer säkert att återkomma med tusen frågor :lol:

När jag började läsa boken igår så stod det tydligt att man kunde starta de 3-4 första dagarna på annat ställe så det bekräftade det ni sagt och det jag hoppades på.

Nu ska vi först hem till mormor i några dagar och vila ut innan vi sätter igång men om allt går enligt plan så startar vi i nästa vecka.

Tack än en gång för välkomnadet, det känns bra :)
Solrosen76

Inlägg av Solrosen76 »

Nu är vi inne på andra natten av kurningen och det går definitivt åt rätt håll. Han har somnat om här på kvällen enbart med hjälp av ramsam :o
Andra kvällen tog 20 minuter innan han somnade medans första tog över en timme, så definitivt åt rätt håll.

Känns verkligen som att detta kommer att lyckas!

MEN... direkt efter båda läggningarna har han bajsat och vi har bytt på honom i sängen vilket iofs har gått bra.
Nu blir man lite orolig att han bajsar för att han är rädd eller olycklig.

Vi undrar vad det kan bero på?
Kommer det att gå över?

Tacksam för svar!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bajs kommer och går. Vi hade morgonbajs i samma ålder, och eländigt tandbajs vid läggning när Ed var runt året. Det händer fasen så mycket mer turbulenta saker i barns liv än att de får lära sig att hitta sin egen sömn, om man tänker en stund, inte sant! :wink: Jag tror att det är att dra lite för höga växlar på det hela att han skulle bajsa av oro.
Dessutom tror jag inte att han är så orolig faktiskt. Ni finns ju där för honom, det både vet och hör han. Eller hur?
Solrosen76

Inlägg av Solrosen76 »

Så sant som det är sagt, alltså att han förmodligen inte är orolig, vi finns ju här för honom, men ibland kan man ju själv bli lite orolig och nojjig :wink:

Han sov från 20.10 till 03.45 (hela 7 timmar) utan ett pip så orolig verkar han ju inte vara direkt :lol:

Får se till att han får igång bajsandet tidigare under dagen vilket verkade fungera hittills idag då han fick katrinplommon till frukost har nu redan lagt ett stort lass :)
nilam

Inlägg av nilam »

Hej hej :D

Hur går det för er :?:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Solrosen76

Inlägg av Solrosen76 »

hallå :D

I det hela tycker jag att det går riktigt bra, på nätterna är det enormt stor skillnad men jag har lite funderingar.

Får lite panik ibland när man läser i boken att nattning och läggning på dagen numer ska fungera så bra så... 8)

Vi är nu inne på dag 5, har alltså haft 5 nätter.

De senaste tre nätterna och dagarna har sett ut som följande:

1. Läggningarna för kvällen är fortfarande med mycket protester. Från nattning 3 har det varit vilda protester bara vi kommit in i hans rum (vi har fått honom att skratta i rummet och sängen men han ställer snabbt om i protestläge). Sedan är det HÖGLJUDDA protester i ganska exakt 13-14 minuter. Måste påpeka att jag varit in efter ca 9 minuter för att kolla så att han inte bajsat (vilket han inte gjort sedan läggning 2). Jag lägger honom och ger en kort solfjäder mot vilda protester och sen är det full rulle. Det känns inte som om ramsan tar alls vid läggningen. Bekräftelseramsan mottas när han lugnat ner sig efter ca 13-14 minuter. Jag har ramsat ut hurtigt och glatt och ev. gett en påminnelse + bekräftelse som inte tagit direkt innan.
Har läst att det kan vara överkoncentration från min sidag :oops: eftersom mammahjärtat ibland tar över...
Förslag på hur jag kan göra eller tänka?

2. Dagarna är det som är jobbigast - han har alltid älskat sin vagn och vi har lätt kunnat lägga ner honom och sakta vagnat honom till sömns tidigare, ofta somnade han inom 5 minuter (vi hade rätt tighta scheman redan innan). Nu protesterar han så fort vi lägger honom i vagnen och protesterar, på förmiddagsluren 6-7 minuter, och eftermiddagsluren 14-15 minuter. Han är verkligen arg, slänger av sig mössan och sprakar så hela vagnen gungar...
Sen somnar han tillslut och sover oftast de minuter han ska (lite problem med 1,5 timmarna på eftermiddagen bara).

Summering - läggningarna går inte rofyllt till! Kan det vara så även om man gör rätt eller är det överkoncentration eller annat som kan strula till det?

Ska man bekräftelseramsa dagtid när han ligger i vagnen? vi har gjort det men med risk för att det varit för sent, för har vi gjort det innan har det väckt mer protester..

Bakgrundsinfo:
Alexander blir 11 månader i veckan som kommer:

Schema:
19-07 natt
07.00 välling
Smörgås runt 8 när jag äter frukost
9.15 sova (45 minuter)
11.00 lunch
13.00 sova (1,5 tim)
14.30 mellis
17.15 middag
18-19 bad, skoj, lek och skratt
19.00 sova för natten

1:a natten
Första nattningen tog drygt en timme med buffning och ramsa vilket kändes lite jobbigt, men nu var vi beslutsamma att detta skulle fungera, och Natten fortlöpte som vanliga nätter med uppvak men då med buffning och ramsa som svar.
Tillslut kunde vi gå in och väcka honom 07.00 med "klang och jubel" - en trött och chockad kille tittade på oss som om vi blivit tokiga men bjöd snabbt på ett leende när vi drog upp rullgardinen och tittade ut genom fönstret

2:a natten
Somnade på 21 minuter
vaknade till vid 20 - jag ramsade utanför dörren och han somnade om inom ett par minuter av sig själv
vaknade till vid 03.45 - jag ramsade utanför dörren och han somnade om inom ett par minuter av sig själv
Vargtimmen spökade lite mellan 04-06 (buffning och ramsor räddade situationen och han somnade om)
07.00 Glad väckning av trött kille

3:e natten (2 uppvak innan 06.22 som löstes direkt av ramsa)
somnade på 14 minuter
20.00 pep till men somnade av sig själv innan jag hann fram till dörren
23.05 vaknade - jag ramsade och han somnade om direkt
06.22 vaknade - mycket protester till och från fram till 06.50 då vi gjorde glad väckning (använde marginalkvarten som man kan till vid nödfall för att avvika från bestämda rutiner)

4:e natten ( - två uppvak innan 06.55 som löstes direkt av ramsa......)
somnade på 13 minuter
2-3 pip under natten då han somnade om av sig själv utan att jag hunnit ur sängen
00.25 vaknade, jag ramsade utanför hans dörr och han somnade om direkt
06.35 vaknade, jag ramsade utanför hans dörr och han somnade om direkt
06.55 pep till och jag gjorde glad väckning

5:e natten
somnade på 14 minuter
20.00 vaknade, jag ramsade utanför hans dörr och han somnade om
01.30 vaknade, jag ramsade utanför hans dörr och han somnade om
06.27 vaknade, jag ramsade utanför hans dörr och han somnade om inom 7 minuter efter lite protester
06.50 vaknade och vi gjorde glad väckning innan han hann börja ropa

Så summering - nätterna är såååå mycket bättre - inga 5-10 uppvak längre, här inte :lol:

Behöver lite hjälp med vad vi ska tänka på när det gäller läggningarna och positiva tankar :roll:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D

Tack för att du delar med dig :D , ni har gjort ett fantastiskt jobb so far \:D/ =D>
det kan vara överkoncentration från min sida
Du har svaret själv, JA det är överkoncentration, (helt normalt) lämna rummet med den gladaste av ramsor, gå sen till dina mycket viktiga uppgifter :wink: , typ dammsuga eller slamra i köket/hallen/v-rummet.
Ramsar du för mycket stör du honom, han vet att han ska somna men kan inte göra det på studs, ibland räcker det att gå till sig själv, vissa kvällar är det toksvårt att slappna av och komma till ro.

Dagarna kan du gå lite långsammare fram med, tycker du kör helt rätt strategi, du behöver inte separat bekräftelse ramsa varken på natten el dagen, baka in den med ramsan.

Tänk också mycket på din sinnesstämning när du lägger sonen, förväntar du dig protester, kommer det protester, så mantra dig själv om hur bra ni är och hur lätt det (snart) är att lägga er son :wink:

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Solrosen76

Inlägg av Solrosen76 »

:lol: tack, precis som jag tänkte då.. 8)

Då blir det nya tag här i kväll med positiva tankar, inte störa och slammer med den lyxiga valborgsmiddagen som jag och sambon ska ha för att fira att det iaf går åt mycket rätt håll :wink:

Tack för support och feedback!

En fråga till: På morgonen när han vaknar inom kvarten - alltså mellan 6.45 och 07.00 - ska vi då göra morgon eller ska vi försöka få han att somna om igen med hjälp av ramsan? Magkänslan säger ju att det är bäst att göra glad morgon innan han hinner jaga upp sig men med tanke på att han ska kunna sova till 07.00 för att väckas så kanske vi ska göra annorlunda?

Trevlig kväll! :P
nilam

Inlägg av nilam »

Tack det samma :D
Jag hade rusat in och gjort glad morgon :D , sonen kan inte klockan :wink:
Sen finns det ju tipset här på Annas sida om väckarklockan, den hade jag absolut introducerat nu med, låt den ringa varje gång ni går in och gör GLAD morgon, låt Alexander stänga av, snart blir kopplingen klocka=morgon

Malin

Solrosen76

Inlägg av Solrosen76 »

Här går det åt rätt håll på nätterna mer än 10 timmar ihållande sömn de senaste två nätterna :D . Dock lite längre läggningar :shock: .... men det ska bli ordning på det också.. :D
När han vaknat runt 06.30 på morgonen för första gången så ramsar jag och efter en kort protest ligger han kvar i sängen och pratar och filosoferar verkar det som :lol: verkligen ett framsteg där!!

FRÅGA:
Gällande daglurar i vagnen - har det ett samband gällande att han ska somna i vagnen när det står stilla med hur han somnar på kvällen/sover på natten?

Min lilla kille sover jättebra i vagnen även om jag långsamt vagnar honom till sömns, och han brukar inte vakna tidigare för att vagnen sen står stilla.

Alltså måste jag kura honom på dagarna i vagnen (stillastående vagn med skynke för) också för att få bästa effekt? Eller kan jag långsamt vagna honom som tidigare tills sömns?
alltså:
sova i vagn --> vagning
sova i sängen --> ramsa och som vanligt i enlighet med kur

Eller ska jag hålla hoppet uppe att alla protester kommer att försvinna även i vagnen? (Och där är det ingen överkoncentration från min sida :wink:

Tacksam för snabb input :P
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"