Tupplur i säng respektive vagn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annacarin

Tupplur i säng respektive vagn

Inlägg av annacarin »

Hej!
Vi är nu inne på dag tre i kurandet och måste säga att det är häftigt att se att kurandet faktiskt fungerar och Amos kan lära om. Men jag har en del frågor och funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa till med.

1. Tupplurar... verkar vara ett spännande och populärt ämne. Amos somade igår på två minuter vid läggning klockan 20.00, sov sen hela natten fram till vargtimmen, ca 05.00 då han vaknade. Pappa som tagit över nu lyckades få honom att somna om med hjälp av ramsning först, men då han märkte att skriken eskalerade gick han in och solfjädrade honom till sömns i ca 20. Det tycker jag är en bra start för att vara tredje natten efter att tidigare ha vaknat allt från 5 - 15 och då oftast behöva tagits upp i famnen för att somna om. Men som sagt... tupplurarna. De är lite problematiska, men jag tror att vi har en strategi för dessa efter att ha läst tidigare trådar här på forumet.

Det jag undrar är istället hur svårt det är få Amos att sova i vagnen istället för sängen efter att kurandet är passerat? Jag läste i en tråd att det kan ta månader innan de kan lära sig att sova i vagnen istället. Just nu tar han alla tupplurar i sängen inne. För tre veckor sedan reste till Israel för att stanna i nästan tre månader. Hemma i Sverige innan det somnade han alltid så fort jag lade honom i vagnen innan jag ens han ut genom dörren. Här däremot har har han en ny lite mindre vagn (sulkyvariant) som han inte alls har lyckats somna i många gånger. Därför valde vi att ta alla tupplurarna inne. Men, eftersom vi är här för att hälsa på släkt och vänner vill vi naturligtvis inte stanna hemma i lägenheten hela vistelsen, utan vill kunna gå ut och att han sover i vagnen istället.

Ska vi fortsätta ta alla tupplurar inne under kurandet eller ska vi börja ta em-luren i vagnen ute istället för att vänja honom? Eller i vagnen inne? Kan tillägga att han är en rygg/sidosovare och ligger på rygg i vagnen. Den passar sig inte för vagning eftersom det är en sulky och Amos är en stor riktigt lång kille som växte ur liggdelen redan vid 3 månader.

2. Om han vaknar säg 06.50 på morgonen och grinar, ska vi göra morgon då eller behöver vi lugna honom innan vi "väcker honom" igen klockan 07.00?

Jag har fler frågor men nu måste jag faktiskt gå och väcka lillen från första tuppluren för dagen, vilket är första gången vi behöver göra!
Mamma till Amos snart åtta månader. Kurstart 24 april.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och grattis till det fina ni uppnår!

Under kurandet nu hade jag fortsatt att ha lurarna i sängen, dvs inte byta mitt under pågående kur. När allt sedan satt sig skulle jag i så fall förlagt en lur i vagnen. Men det känner ni själva.

Vår dotter har alltid sovit alla lurar i sin säng. Det är först nu när hon är större som vi låtit henne somna i vagnen på sin daglur. Men man är olika, så självklart skall ni införa vagnen när ni känner. Men vänta lite till.

Gällande morgonen skall ni helst vänta med att väcka tills det är dags för morgon. Annars tror han att han måste hålla reda på att dagen skall börja och då tenderar de att vakna tidigare och tidigare. Ni har marginalkvart att röra er med, utnyttja den. Kanske skall ni ett par morgnar väcka en kvart tidigare på morgonen, bara för att han lugnt skall veta att ni väcker honom då det är dags, han kan sova lugnt hela vägen fram om man säger. :wink:

Så hade jag gjort redan nu.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annacarin

Inlägg av annacarin »

Tack för svaret, vi fortsätter med tupplurarna inomhus... OM vi fortsätter... Jag sa att vi hade en strategi för att hantera dom men lillen blir hysterisk vid varje tupplur. Redan då vi börjar med skrattet-till-gonatten ser man att han börjar ana oråd, och när vi kommer in i sovrummet ser jag nästan hur han sätter skrattet i halsen och stirrar på sängen. När jag sen lägger ner honom där börjar han direkt, och jag menar direkt, bli hysterisk och inget hjälper. Igår struntade vi i en tupplur av tre och samma sak idag. Jag trodde att jag hittat svaret då jag läste att det var ok att solfjädra till sömns någon gång, men idag har vi använt oss av det men det har inte blivit bättre. Han blir så hysterisk och eftersom han är så trött (sov ingenting idag mellan 10.30 och 17.15!) så somnar han hysterisk då vi solfjädrar. Det kan inte vara rätt att han ska bli så rädd för sängen och att sova. Snart är han väl rädd för att skratta också...

Nu sover han ju och det känns så tungt att behöva väcka honom snart igen. Undrar hur det blir ikväll vid nattläggningen. Den har funkat hittills men nu vette sjuttsiken om han inte har blivit för ärrad av de nya rutinerna.

Vad menas egentligen med att han måste få chansen att sova även om han "väljer" att göra det? Måste han ligga kvar i sängen hela tiden han skulle haft tupplur? Är det kanske under förutsättning att han är lugn och ligger där och leker?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen!

Nu kommer jag vara lite hård, men rättvis - i sömnens namn! :wink:

Min känsla är att du tycker synd om honom som skall få sova. Daglurarna kan ta lite tid innan de sitter. Det gjorde de med oss också. Vi hade många och höga frågor då. Du måste, som vid alla läggningar - LYSSNA av!

Blir han verkligen hysterisk? Hur låter han? Kan han vara arg? Eller är han ledsen?

Framför allt: Hur vill NI ha er tillvaro med sömnen? Svaret på den frågan är det han vill få. Att man sover på dagen är helt normalt när man är liten, att man sover bestämda tider (och har förutsättningen att sova då) är A och O för ett stabilt och tryggt litet barn. Vem kan se till att ge detta till honom?

Han kommer INTE att bli ärrad, möjligtvis i så fall av din oro, om du ursäktar. Självklart ställer han frågor och ju mer osäker du är desto högre blir frågorna, då har han ju skäl att ställa dem, visst?

Har du Internationella SHN boken? Läs på och läs på igen.

Du som uppskattade de fina nätterna så förut - inte tappa nu! Jobba mot målet! Det är DET som kommer få honom att lugnt och mysigt kunna sova.

Vi har fortfarande frågor här vid vaje läggning efter snart ett år - men jag ifrågasätter ALDRIG att hon skall få gåvan av att sova så gott. Och efter några minuter gör inte hon det heller.

Det här grejar du! Det är hans rättighet att tveka, ställa frågor och undra om du vet vad du sysslar med, tvekar du har han ju rätt i sina frågor, eller hur?

Så ÖVERTYGELSE, SÄKER ATTITYD och sikte på MÅLET är nyckeln. :D

:thumbsup:
//Anna
annacarin

Inlägg av annacarin »

Ja, jag tycker synd om honom för han är verkligen ledsen, inte alls arg!

Kvällen gick hur galant som helst och det stärkte oss lite så vi kommer nog att ta oss igenom detta. Men jag behöver mer konkret hjälp hur vi borde göra. Jag har läst boken om och om igen, men det är några saker som jag hoppas få hjälp med.

1. Som jag frågade i förra inlägget, vad menas med att de små ska få chansen att sova? Om han är riktigt ledsen som på tupplurarna ska han ligga kvar i sängen hela sovtiden?

2. När han är så ledsen, hysterisk eller vad det nu ska kallas, vad gör jag bäst då? Solfjädra till sömns? Hur många gånger kan man göra det utan att det blir en vana för honom?

3. Vad kan vi göra åt att han verkar rädd för sovstunderna och sängen på dagarna?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

har du Barnaboken? Med tanke på hans ålder kan det även vara lite 8-månaders ångest med i bilden. Annars finns jättebra information om både Ångesten och vilket förhållningssätt man bör ha som förälder för att de skall få den hjälp de behöver under denna tid.

Du behöver visa mer säkerhet i vad du gör, det är upp till dig att visa hur härligt det är att äntligen få gå och lägga sig, hur mysigt det skall bli att sova och hur rolit det är att ses igen när det är dags att vakna.

Ja, han bör ligga kvar i sängen och ha "chansen" (förutsättningarna) att somna om ända tills luren är slut om man säger, enligt schemat. Du har verktygen för att få till ett omsomnande, eller i alla fall ett lugnt barn tills det är dags att väcka. Använd dem klokt.

Minns att tonfallet i ramsan är mycket viktigt, den är din kanal till honom, ditt kommunikationsverktyg. Öva olika tonfall då han inte kan höra, i bilen etc. TRYGGA, GLADA, FÖRSÄKRANDE och UPPMUNTRANDE tonfall, likaväl som lite mer BESTÄMDA coh PUNKTSÄTTANDE tonfall är viktigt att ha med i rockärmen.

Kanon att läggningen funkade så bra! :thumbsup:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

här finns superbra trådar om allt möjligt. Scrollar du ner hittar du även om 8-månaders ångesten! :thumbsup:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

:D
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"