Hur börjar jag SM min 8 v bebis?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Miffy

Hur börjar jag SM min 8 v bebis?

Inlägg av Miffy »

Jag kurade min nu 2 år gamla son när han var 8 mån och njuter fortfarande av hans goda sömn :)
men nu vill jag få ordning på min 8 v bebis, som dagtid bara vill sova i vagn eller famn. Läser i barnaboken, men fattar i te hur jag ska göra... Testade idag att lägga ner honom på mage när han somnat en gång och precis innan han somnade en gång... Båda resulterade i gallskrik! Han är ju för liten för att kuras, men jag fattar inte hur han ska lära sig somna själv? I boken under två månaders kapitlet låter det som omdet ska gå av sig självt... :(
hur söver jag honom, vilka " regler" gäller när han blir ledsen? Vad gör jag när han vaknar efter 45 min?
Väldigt tacksam för alla tips jag kan få!!
/ mamma med trötta armar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Miffy, grattis till nykomlingen.

Har du läst detta?

”Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Om inte så gör det, många svar hittar du där resten frågar du här.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Miffy

Inlägg av Miffy »

Tack för länken, där fick jag bra tips! Men jag undrar då, ska jag vagna honom till sömns även dagtid? Eller köra buffning och hela den grejen, så som när man kurar barn över 4 månader?
Som det är nu är bröstet sömnpillret...
Storebror 080414 :heart:
lillebror 100222 :heart:
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

En åttaveckors "ska" man lägga i vagn/säng vaket så han lär sig att somna själv. Jag håller på att SM:a min plutt på 5 veckor och jag gör såhär: lägger i vagnen med en liten solfjäder, vagnar ett par tag, skakar i handtaget och går i från. Frågar han vagnar jag tills han är lugn, INTE tills han somnar. Man kan buffa också men jag tror att vagning rekomenderas för så små. Lycka till!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Miffy

Inlägg av Miffy »

Tack!

En annan sak jag undrar är det här med maten. Enligt SM ska man ju från början ge mat när de vaknar och sedan inom samma vakenpass en gång till för att få dem att sova. Hur gör man sen när de är så stora som min (2mån)? Ger man mat två gånger per pass då också, eller bara en gång i början av vakenpasset och söver utan mat?
Tack!
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej Miffy!

När bebisen är 3 veckor brukar man sluta med den där sista knock out slurken (jag har haft den kvar längre än så, mest för att verkligen få in det här med mätt mätt mage...) Men en 8 veckors skall läggas vaken. Du kör SM-passet som vanligt med mat mat och mera mat, lägger lite i vagnen inför sovpasset och låter honom somna själv. Ett par drag med vagnen kan man förstås också bjuda på. Men det där ger sig efter hand. Som _lill säger, skall liten somna själv, och inte vagnas till söms.

Hur man vagnar kan du läsa om här:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... an-vagning

Om du glömt :wink:

Läs en vända i BB igen så vaknar minnena till liv :D

Lycka till! :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Miffy

Inlägg av Miffy »

tack för svaren!
Satsar på att börja på allvar idag, har dragit upp extravagnen i lägenheten att sova i :D
MEN! Han gååår inte att hålla vaken vid bröstet. Några trix?
_lill

Inlägg av _lill »

Hej igen!

Många verkar ge tipset att ta upp och rapa när bebis försöker somna... det funkar ibland här. Vi har annars en lite "grym" metod vi tar till i nödfall: lägger en handduk på golvet och klär av bebis och tvättar lite försiktigt. Det är något med när blöjan åker av som gör min lille skrutt klarvaken :) Sen kan man ta på ny blöja och fortsätta mata.
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
ElinN

Inlägg av ElinN »

Om det är totalt omöjligt att hålla Liten vaken kan man bjuda på en 5-minuters lur och sen väcker man och fortsätter där man var i "programmet"! :thumbsup:

Grattis till underverket och välkommen hit förresten! :heart:
Miffy

Inlägg av Miffy »

Nu behöver jag hjälp av er visa mödrar igen!! :?:
Jag läser i boken, men tycks vara lite seg... enligt exemplet för 2 månadersbarnet (hugo) så gör de ett schema där "målen" börjar kl 6, 9.30, 14, 17 och 19.30. Menas det verkligen att det här barnet ska vara utan mat i 4,5 timmar mellan 9.30 och 14? Eller ger man barnet mer än ett tillfälle till amning under "målet som varar 9.30 till 11.30? Sen har jag haft en testvecka nu för att kolla vad min son har för rytm, men ingen dag har varit den andra lik, enligt min dokumentation...förutom att han vaknar halv 7 och somnar natt vid 8. ngn som har ett fint standard schema att låna ut? :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du kan få mitt 2 mån schema och även hur det sen blev vid 3+4 mån. :wink:

2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

3-4 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Miffy skrev:Nu behöver jag hjälp av er visa mödrar igen!! :?:
Jag läser i boken, men tycks vara lite seg... enligt exemplet för 2 månadersbarnet (hugo) så gör de ett schema där "målen" börjar kl 6, 9.30, 14, 17 och 19.30. Menas det verkligen att det här barnet ska vara utan mat i 4,5 timmar mellan 9.30 och 14? Eller ger man barnet mer än ett tillfälle till amning under "målet som varar 9.30 till 11.30? Sen har jag haft en testvecka nu för att kolla vad min son har för rytm, men ingen dag har varit den andra lik, enligt min dokumentation...förutom att han vaknar halv 7 och somnar natt vid 8. ngn som har ett fint standard schema att låna ut? :D
Du matar ju inom timmen. Så du börjar timmen med mat och slutar den med mat. 10.30-14 går ju galant. :thumbsup:
Miffy

Inlägg av Miffy »

Tack för schemat, det borde funka fint på Ebbe!
Jag är nog lite skrajj att försöka söva honom utan en slurk... :?
Har precis fått mjölkstockning, så får vänta lite med starten tills det släppt (han ska ju suga ut det onda så ofta som möjligt i ngn dag).
Det kändes så mkt lättare att kura stora killen vid 8 mån, för då hade vi ju allvarliga sömnproblem. Värre nu när han är så lugn och försynt... men det är ett evigt hattande mellan minilurar och ätandes...
hur lång tid tog det för era små att lära sig somna själva? Är det de tre dagarna AW nämner? Behöver lite pepp känner jag... :oops:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Miffy! :D

Ingen panik! :lol:

Börja med att lägga honom mätt, glad och vaken och se vad som händer! Gruffa och böka får han göra i fred, men börjar han gråta eller skrika drar du några tag med vagnen och avslutar med att skaka i handtaget. :wink: Sedan backar du till att bara skaka i handtaget som påminnelse.

Så här kan man se vagningen:
TorpSara skrev: Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Miffy

Inlägg av Miffy »

ok, är mitt i vagningen nu, det tycks funka precis som det beskrivs med frågorna från barnet ovan! Är så glad över att han blir tyst efter bara ett par drag! Men han har frågat två gånger till sen... fast nu tycks det vara tyst på riktigt! Wohoo!! :D tack för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"