Nu är han här! Häng med, vetja!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

ElinN skrev:
TorsMamma skrev:
TorpSara skrev:Hmhm, tackar Chocko! Nu har vi en schemaskiss, men jag kan nog se mig i stjärnorna efter lång förmiddagslur. Här blir det en kort förmiddagslur och en rejäl eftermiddagslur istället... Han klarar fortfarande inte mer än omkring sju timmars vaken, och natten har han själv gjort klockan 20 senaste kvällarna. Mat vid 04 och morgon 07. Så det börjar bli styr på skutan, tänk vad lite man behöver göra egentligen med SM i ryggen. Det är ju verkligen magiskt!!

:D
Magiskt -sa Bill
Trolleri -sa Bull
Säker på att du inte bara har tur (igen :lol: )!? 8) :D :heart:
Jodå. Det är ju det... Jag får ju så SNÄLLA barn... :shock: :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Så, nu har Alex blivit två månader! :shock: Helt galet! Nån ökning har vi inte sett röken av ännu, men det var samma med storebror. Jag tror att dessa herrar har valt den vid ca sex veckor och en STOR ökning hade Ed vid tre månader, så den väntar jag på här med. De är ruskigt lika i vanor och ovanor. Det var allt annat än jag förväntat mig faktiskt.

Vi har trevliga dagar här hemma, och njuter verkligen. För stunden har Alexander en trist liten snuva, som allra först såg ut som en RS-infektion. Vi tror inte att det blev så illa, men än har jag inte blåst faran över. Det gör att 7-timmarspasset på natten har krympt till 5-6 men det får väl anses som rätt ok det med. :D

Med både Edvard och Alexander har jag kunnat se mig i stjärnorna efter nått 2-2. Men en strävan efter 2-2 har för båda lett till ett schema som suttit prydligt av sig själv vid två månader. I den yngstes version riktigt långt i från 2-2, dessutom. :D Med Edvard härjade vi lite eftersom vi ville ha "hel" natt vid tre månader, dvs 21-07, men Alex har tydligt visat att tidig natt är hans grej så han får nog sitt nattmål tills han är fyra-fem månader. Det går ju det med...

Schemat, som hittills har följts med max en halvtimmes diff beroende på tiden för nattmål och morgon:

07 frukost
08.15 liten lur 45 minuter
10 mat
11 lång siesta, 3 timmar
14 mat
15.30 lur, 1,5
17 mat
19 slurk
20 nattis

Understundom den sista veckan har sista luren bara blivit 45, varpå han på egen hand har återinfört sin 20-minuterstuppis på lekmattan när vi äter middag vid 18. Mycket behändigt.

Han har ett lite ojämt ätande över dagen, så på morgonen finns det ett rätt rejält överskott som mycket lämpligt serveras i flaska någongång vid 19. På det tuttar han glatt en hel del till och sedan sover han gott i sisådär sju timmar såvida han inte väcks av nästäppa och andnöd. :cry: (Om ni visste vad vi har prisat andningslarmet de här nätterna, förresten!! :shock: )
Då får man sugas ren och tröstas efter det förfärliga övergreppet med en dito slemlösande tuttslurk. Det ska bli spännande att se om han tar sig tillbaka i gängorna på egen hand efter snuvan. Annars får vi väl vagna, vilket vi inte har ägnat oss åt alls hitills. 8)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Älskar att läsa om lugna coola mamman som följer sitt barn, litar på Liten, ger förutsättningar men är lyhörd, skapar sin & Litens egen SM -precis som det ska vara! Du är bäst Torpan! :D :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jahaja. Nu är en ruksig förkylning av RS-typ til ända, ett stort tack till kära Johannaw som stöttat och supportat. Och då, nu i konvalecensperioden, är Alex tröttare än någonsin, kanske möjligen sov han så här mycket som nyfödd, men det vet det tusan... :wink:

Nåväl, det har fört med sig att han totalvägrar sin nattslurk vid 19, för då vill han sova. Han BLÅVÄGRAR och blir skitsned om man trugar. Tar varje tillfälle han får att göra natt istället, haha. Och vad händer då, jo. Grabben gör ett åttatimmarspass. Han äter middag 17 och så somnar han vid 19.30. Rätt exakt åtta timmar senare, är det dags för nattmål. Som han klarar sig på i fyra timmar, lite knappt. Alltså kommer nästa mål vid ca 06. Inte en helt bra rytm tycker jag, men även då jag har tankat i vid 23 så vaknar han vid 02, eller som bäst 03. Lite mystiskt, och jag funderar lite på hur vi ska reda upp det hela...

Men åtta timmar, det gör han. Utan problem, som det verkar.

8)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Haha, grattis till 8-timmarsnatten! :D :thumbsup:

I linje med din allmänt tillbakalutade hållning skulle jag vilja föreslå att du låter det där nattmålet kl 6 hänga med tills det faller bort av sig själv. Det blir kanske redan när han blir helt frisk och orkar med sin nattslurk igen? 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi får se, vi får se... :)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag skulle göra morgon där vid 06 och successivt sträva mot morgon 07. Litet steg i taget.

:heart: Kram från Nancy
Majsans

Inlägg av Majsans »

HEjsan hejsan,

våra små fortsätter följas åt. Även vi har haft besök av ett elakt förkylningsvirus, med hosta, slem och massor av snor. Det borde vara förbjudet med förkylningar på bebisar! Men nu kommer ju våren så nu är det nog slut på alla läskiga virus och grejer som far omkring.
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nancy: Jag lät honom helt enkelt vara där vid 06, så då somnade han om... 8)
Majsans: Nu är vi friska igen, jätteskönt!

Så, skutan styrdes i hamn med Alexander som egen kompetent styrman, kapten kunde ligga i kojen och sova. :sleep:

:arrow: Två nätter med 20-03-07
:arrow: I natt väckte jag strax efter 04 eftersom jag höll på att sprängas. :shock: Detta efter en dag med ett helt överhoppat mål då han ansåg att mat ur flaska var ett otyg och jag var hos frisören. Pappan sövde och lurade i sovande unge 50 ml och på det sov han två timmar. Sedan åt han utan protester. Alla ungar har ju självbevarelsedrift, det har jag alltid sagt. :D

Så, summa sumarum: TorpSara med familj :heart: Anna Wahlgren. Du är ett mirakel kära du!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt vad det går bra för er. Ni är ju en sann BB familj vill jag lova! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Härlig läsning :D
Skönt att han mår bättre :heart: Han låter lite i stil med H som gärna gjorde och gör natt redan 18-1830 MAX :shock: Så länge man sover som folk går det ju fin fint :lol:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej Sara!
Jag undrar vilken pump du använder?

Kramis.
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En avent, manuell. Jättebra tycker jag!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Låter härligt!! Kan ju tillägga att min lilla tjej alltid vägrat kvällsslurk till förmån för att sova, och stabilare sovare får man nog leta efter..inte förren runt 6 månader började hon orka med kvällslurk..
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
AnnaSund

Inlägg av AnnaSund »

Hej,

Torpsara skrev:
Nåväl, det har fört med sig att han totalvägrar sin nattslurk vid 19, för då vill han sova. Han BLÅVÄGRAR och blir skitsned om man trugar. Tar varje tillfälle han får att göra natt istället, haha. Och vad händer då, jo. Grabben gör ett åttatimmarspass. Han äter middag 17 och så somnar han vid 19.30. Rätt exakt åtta timmar senare, är det dags för nattmål. Som han klarar sig på i fyra timmar, lite knappt. Alltså kommer nästa mål vid ca 06. Inte en helt bra rytm tycker jag, men även då jag har tankat i vid 23 så vaknar han vid 02, eller som bäst 03. Lite mystiskt, och jag funderar lite på hur vi ska reda upp det hela...

Precis så ser det ut hemma hos oss, förutpom att min son somnar kl 19:00 och jag tankar i kl 22. Har ni lyckats reda upp det hela? Nyfiken eftersom jag gärna vill få min son att sova till 04:00 efter 22-målet i alla fall....

:D
Mamma till Karin född 2007-11-20 och Olle född 2010-02-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"