Vill börja med att skicka 1000 varma kramar till alla er som jobbar med denna sida, om ni visste hur många gånger ni gett mig hopp och ny ork genom era tips och råd till alla behövande - ni är helt fantastiska!!
Lite bakgrund: Vi fick tvillingar 091201 och med erfarehet av syskon som sovit dåligt var vi fast beslutna om att skulle det funka denna gång så behövdes en plan. Barnaboken och SHN-boken inhandlades dagen efter ultraljudet (min enda lektyr sen dess
Lika fullt befinner jag mig här då vi inte lyckats fullt ut
I dagsläget ser det ut så här: Läggning 18.30 i vagn - hälften av gångerna utan problem, resten med vagning 1-2 ggr. Sonen sover till ca 01 och vill ha flaska - somnar om och vaknar i vargtimmen - vagnar 2-3 omgångar innan det är morgon 06.30. Dottern sover till 04 och vill ha flaska - somnar om och vaknar runt 05.30 - vagnar 1-2 ggr innan godmorgon.
Vi har definitivt fastnat i "vagnträsket" men utan ramsan som verktyg(de har ju varit för små) visste jag inte hur jag skulle göra (lite lathet också
Nu ska ju snart nattmålet bort och vi kommer att flytta dem till eget rum och samtidigt köra en kur för att ramsan ska sätta sig. Tänker vi rätt?
Har visserligen läst på ordentligt (och hinner läsa ytterligare ett par gånger) men är osäker på vissa saker:
1) Jag kommer att ta nätterna och min man dagarna(vi har ingen möjlighet att få hjälp av någon annan). Vi kommer att vagna dem (eftersom man vid kris kan vagna båda samtidigt) och kura i samma rum. Är detta tokigt? (Oftast vaknar de ej av varandra och ej samtidigt)
2) De föredrar sidoläge(trots ihärdiga försök från sin mor med magläge
3) Vid uppvak för tidigt på lurarna dagtid (de sover ute i vagn) - kör man som på natten, vagning direkt 1:a dygnet och sen ramsan och vagning vid kris?
4) I dagsläget har vi skrattet till gonatten före kvällslurken och efter den godnatt. Borde vi ha skrattet till gonatten efter slurken istället?
5) Vi har en kärvänlig katt som vi inte vill ska vara i barnrummet på natten. Kan vi stänga dörren helt efter de 4 första nätterna? (de är vana vid helt stängd dörr nu också)
6) Så en sista fråga: Vid sjukdom har vi framförallt på sonen fått mycket uppvak på nätterna med massor av vagning
Oj så långt detta blev
06.30 Godmorgon. Mat (ersättning)
08.15 Sova 45 min
09.30 Gröt
11.00 Sova 2 timmar
13.00 Mat (ersättning)
15.15 Sova 45 min
16.15 Mat (puré)
17.15 Bad
18.00 Kvällsslurk
18.30 Godnatt
Önskar alla en riktigt skön helg!