Dags att köra minikur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
linblomma

Dags att köra minikur

Inlägg av linblomma »

Hej!

Vill börja med att skicka 1000 varma kramar till alla er som jobbar med denna sida, om ni visste hur många gånger ni gett mig hopp och ny ork genom era tips och råd till alla behövande - ni är helt fantastiska!!:heart:
Lite bakgrund: Vi fick tvillingar 091201 och med erfarehet av syskon som sovit dåligt var vi fast beslutna om att skulle det funka denna gång så behövdes en plan. Barnaboken och SHN-boken inhandlades dagen efter ultraljudet (min enda lektyr sen dess :)) Tvillingarna föddes i v. 35+4 och första 1,5 mån var det flaskmatning var 3:e timma. Vid ca 2 mån (1 mån korr.) infördes SM och vid 3,5 mån (2,5 mån korr.) schema. Barnen har mått riktigt bra av dessa rutiner även om det varit 2 steg fram och 1 bak ibland men målet har alltid funnits där - SÖMN :sleep:. Vi har kört både vagning och buffning med goda resultat, ramsan har vi infört "bakvägen" både vid läggning och vid lurarna. Nappen tog vi bort för 2 veckor sen då den ställde till med mer besvär än den var till hjälp.
Lika fullt befinner jag mig här då vi inte lyckats fullt ut :(

I dagsläget ser det ut så här: Läggning 18.30 i vagn - hälften av gångerna utan problem, resten med vagning 1-2 ggr. Sonen sover till ca 01 och vill ha flaska - somnar om och vaknar i vargtimmen - vagnar 2-3 omgångar innan det är morgon 06.30. Dottern sover till 04 och vill ha flaska - somnar om och vaknar runt 05.30 - vagnar 1-2 ggr innan godmorgon.
Vi har definitivt fastnat i "vagnträsket" men utan ramsan som verktyg(de har ju varit för små) visste jag inte hur jag skulle göra (lite lathet också :oops: -de har ju somnat om ganska snabbt på vagningen) men nu är jag less på att dra vagn på natten!
Nu ska ju snart nattmålet bort och vi kommer att flytta dem till eget rum och samtidigt köra en kur för att ramsan ska sätta sig. Tänker vi rätt?
Har visserligen läst på ordentligt (och hinner läsa ytterligare ett par gånger) men är osäker på vissa saker:

1) Jag kommer att ta nätterna och min man dagarna(vi har ingen möjlighet att få hjälp av någon annan). Vi kommer att vagna dem (eftersom man vid kris kan vagna båda samtidigt) och kura i samma rum. Är detta tokigt? (Oftast vaknar de ej av varandra och ej samtidigt)

2) De föredrar sidoläge(trots ihärdiga försök från sin mor med magläge :)) och vi använder larm. Fråga: drar man även upp den "undre" armen vid tillrättaläggandet på sidan?

3) Vid uppvak för tidigt på lurarna dagtid (de sover ute i vagn) - kör man som på natten, vagning direkt 1:a dygnet och sen ramsan och vagning vid kris?

4) I dagsläget har vi skrattet till gonatten före kvällslurken och efter den godnatt. Borde vi ha skrattet till gonatten efter slurken istället?

5) Vi har en kärvänlig katt som vi inte vill ska vara i barnrummet på natten. Kan vi stänga dörren helt efter de 4 första nätterna? (de är vana vid helt stängd dörr nu också)

6) Så en sista fråga: Vid sjukdom har vi framförallt på sonen fått mycket uppvak på nätterna med massor av vagning :( . Ni som har säkra sovare - hur gör ni vid sjukdom, sitter ramsan så att ni använder den och det funkar eller tar man några kaosnätter för att sen komma tillbaka till ordningen igen. Vid magsjuka och dyl. måste man ju ibland ta upp och duscha av barnen. Kanske en konstig fråga i sammanhanget men jag är en riktig hönsmamma (särskilt vid sjukdom) och vill vara påläst så att attityden sitter som berget när det gäller :).

Oj så långt detta blev :oops: men här kommer avslutningsvis vårt schema(som vi kört de senaste veckorna och hade tänkt behålla) Synpunkter?

06.30 Godmorgon. Mat (ersättning)
08.15 Sova 45 min
09.30 Gröt
11.00 Sova 2 timmar
13.00 Mat (ersättning)
15.15 Sova 45 min
16.15 Mat (puré)
17.15 Bad
18.00 Kvällsslurk
18.30 Godnatt

Önskar alla en riktigt skön helg!
Storasyster född 000520
Storasyster född 020508
Tvillingar födda 091201 i v.35+4 (SM)
linblomma

Inlägg av linblomma »

Hej igen! :)
Nu har jag läst på igen och funderar - borde jag kanske "bara" vagna bort nattmålet istället, vi kör ju efter schema modell SM.
Det enda jag är rädd för är att inte ramsan ska sätta sig ordentligt.
Vagningsträsket ska jag lösa med mindre överkoncentration.....
Hur skulle ni ha gjort, vagna bort nattmålet eller köra kur?

Vet inte om jag är på rätt ställe och skriver, blev ju så fruktansvärt veligt detta :oops:

Tacksam för de tips och råd jag kan få / trött mamma
Storasyster född 000520
Storasyster född 020508
Elle

Inlägg av Elle »

Hej linblomma!

Ni behöver inte genomföra någon kur! Juvelerna har ju inga sömnproblem utan ni har ju fungerande rutiner. Det ni behöver göra är att vagna bort nattmål och införa ramsan som regelrätt verktyg. Så här gjorde jag när jag vagnade bort sista nattmålet:

Natt 1: Vagna vid minsta pip, vagna så juvelen blir lugn, avsluta med skak i handtaget och gå bort och ut medans du säger ramsan högt och tydligt. Om juvelen "går igång igen" så upprepa vagning enl ovan. När juvelen tystnar så ge en mjuk bekräftelseramsa som hon får med sig in i sömnen. Jobba så här ända fram till morgonen. Gör GLAD morgon :D !

Natt 2: Ramsa högt och tydligt när juvelen vaknar, avvakta och lyssna. HUR låter hon? Vid behov gå in och vagna lugn enl ovan. Kom ihåg bekräftelsen! Jobba så fram till morgonen.

Natt 3: Som natt 2 men endast vagning (eller så kanske det bara behövs skak i handtaget som svar)vid KRIS annars är det ramsan som gäller. Var noga att lyssna av mellan ramsningen och låt henne reagera klart. Kom ihåg bekräftelsen!

Låt juvelerna sova i vagnen tills den hela natten sitter och flytta sedan över till spjälsängen och besvara ev frågor med en betryggande ramsa.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
linblomma

Inlägg av linblomma »

:heart: :D TACK, TACK och åter tusen tack för svaret :D :heart:

Nu försvann veligheten och siktet är inställt på målet igen.
Väntar bara på att dunderförkylningen som twinsen har ska gå över (fungerade förresten utmärkt med lök och timjanröra vid sängen :thumbsup:) sen vagnar/ramsar vi oss in 12- timmarssömnen :sleep:

Tycker än en gång att ni gör ett toppenjobb som peppar och kommer med kloka råd till alla oss som ibland tappar den röda tråden.

Kramar till er!! :heart: :heart:
Storasyster född 000520
Storasyster född 020508
Elle

Inlägg av Elle »

Det låter som en bra plan :thumbsup:

TACK för dina ord!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar