Tokarg dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Principessa

Inlägg av Principessa »

Tack Bea :heart:

Jag ska känna efter om hon är tröttast fm eller em, tror att det kanske ändå är em. Finns ingen sportslig att hon sover 45 min på fm kl 09.00 i alla fall, det har max blivit 30 min senaste månaden :)

Du föreslår gröt till frukost + amma ser jag, börjar det alltså bli för lite med bara bröstmjölk till frukost tror du?

Ska ta itu med detta när sommartiden har etablerats, just nu är det lite knasigt med förskjutna tider ändå till imorgon.

Kram och tack så länge!
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen!

Om hon klarar sig på amning till frukost vet du bäst själv, jag tänkte bara om det var lång tid till nästa mål så kanske det behövs något stadigare... :wink:

Att det blivit 30 min på fm-luren beror nog på att det är för mycket sömn på schemat snarare än att hon är morgonpigg tror jag, fast det vet du också bäst själv. :wink: 8) Oftast är det ju så att någon utan sovstunderna krånglar när det är dags att byta till mindre sömn. Det kan vara för tidiga mornar eller någon utav dagslurarna som krånglar. Det kan vara svårt att komma till ro på kvällen... Vår tjej har oftast visat att hon behöver mindre sömn genom att vakna eller somna sent på dagslurarna.

Tänk igenom vad som passar er bäst och genomför så sover hon snart som hon "ska". 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Principessa

Inlägg av Principessa »

Tänkte bara på en grej,

vi tar alltid den långa middagsluren ute i vagn. När hon nu börjar vakna tidigare på den, hur bör vi bete oss då? Ska vi bara låta den vara avslutad då och hppas på att den snart blir längre iom schemaändringen? Hon somnar ju inte om av sig själv...

Om den skulle vara inomhus, vad hade vi gjort då? Ramsat i 45 minuter tills vi var inne på marginalkvarten och först DÅ tagit upp?

Har liksom inte tänkt på detta eftersom luren varit i vagn och vi inte ställts inför problemet eftersom hon sovit hela luren :?:

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen! :D

Om hon:

Sover under promenad - lägg något över vagnen så hon inte ser dig, vaknar hon så fortsätt gå som att du tror att hon sov. Om hon protesterar, vagna lugn och fortsätt sedan gå. Ta upp under marginalkvart om hon inte somnar om.

Sover i stillastående vagn - ha något över vagnen så synintryck försvinner. Gör ingenting om hon inte ber om hjälp, annars vagna lugn och gå med ramsan. Ta upp inom marginalkvart om hon inte somnar om.

Sover inne - samma som ovan men solfjädra lugn och gå med ramsan.

Kram Bea
Principessa

Inlägg av Principessa »

Okej! Vi har aldrig vagnat tidigare eftersom vi alltid kört på två kortlurar inomhus i spjälsäng och långluren i vagn och då har hon alltid sovit som en stock, så vi får helt enkelt börja öva på det. :D

Är det alltså i sin ordning menar du att solfjädra om vi skulle ha långluren inomhus och hon vaknar halvtid? Även om det liksom inte är kris...? (Har ibland funderat på att det kunde vara skönt att ha den hemma även om frisk luft är härligt nästan jämt :wink: ).

:heart:
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
Principessa

Inlägg av Principessa »

Nämen hon sover ju på rygg i vagnen kom jag ju på. Kan man vagna på rygg? Vi reflekterade aldrig över något annat när vi kurade eftersom hon alltid sovit så otroligt gott på rygg (i vagn).

Nu är hon så pass stor och vi använder sittvagnen så magläge skulle bli lite tjorvigt? Skulle nog helst avvakta och se om nytt schema med mindre sömn + filt över suffletten hjälper, hm... :roll:

Hur har ni andra gjort? Nån mer än vi som varit i samma sits?

Kram kram.
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen!

Om hon sover inne och vaknar så avvakta först, ramsa sedan som påminnelse och solfjädra för att lugna vid kris. :wink:

Sover hon gott på rygg i vagn så kan ni vagna så om det skulle behövas vid kris.

Jag tror dock att det mesta kommer att lösa sig när ni har rätt antal sömntimmar. 8)

Kram Bea
Principessa

HJÄLP!

Inlägg av Principessa »

Hjälp!!!

De senaste läggningarna för natten har varit KAOS. Hon gallskriker och är både arg och ledsen och kommer inte till ro. Normalt brukar det ta ca 5-10 minuter, nu är hon utom sig och nattningarna tar ca 30 min.

Antingen bajsar hon precis när vi lagt henne och blir galet arg efter blöjbyte (i sängen), eller så skriker hon tills hon kräks och vi lyckas inte ramsa henne lugn.

Vad gör vi för fel??? Är det såhär det kan vara vid 8 mån ångesten?
Hon är 8 mån och två veckor nu. Vi skrattar till gonattar ordentligt.

Det är så himla tufft och det känns som hjärtat ska gå sönder när hon är så förtvivlad. Vi har varit tvungna att solfjädra henne till sömns. Det är sådana gälla, höga, ångestskrik och vi vet inte annan råd.

Snälla, snälla, vi skulle verkligen behöva stöd och hjälp hur vi ska hantera det här.

:cry: :cry: :cry:
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Förstår att det känns tufft! Har ni läst om 8-månadersångest i Barnaboken? Rekommenderas för att förstå mer vad den lilla går igenom. Och då också lättare kanske att stå stadigt när det stormar inne i barnet, ni måste utstråla säkerhet nu när den så tydligt efterfrågas. Känner du att ni hattar lite hit och dit för att situationen är ny eller vet ni vad ni gör och varför? Tänker mig att allt sådant spelar in...

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Principessa

Inlägg av Principessa »

Ja, vi har läst i Barnaboken och de länkar ni rekommenderat här på forumet - jättebra skrivet! Så vi behöver alltså inte tveka på att det är 8 mån ångest det handlar om när hon nu har åldern inne?

Det vi känner oss osäkra över är hur vi bäst hanterar nattningen.
Dvs "hur mycket" hjälp (solfjädring) vi kan ge henne för att komma till ro, utan att för den sakens skull "sabba" de fina resultat vi uppnått hittills och hamna i solfjädringsträsket, så att vi måste börja om från början när detta är över.

Ramsan har inte räckt de senaste nattningarna (vilket den utan problem brukar göra!).

Eller är det precis det man ska göra när hon genomgår en sånhär period, hjälpa henne lite extra, genom solfjädring?

Ni kanske tycker att jag ställer konstiga frågor, men jag är så mån om att göra "rätt" :oops:

Tack snälla för feedback!
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Visst kan ni solfjädra om det verkligen behövs en lång sådan. :wink: Mina tips:

Lägg kanonglad tjej och samla på er en rejäl attityd av självklarhet när ni ramsar er ut. Gå sedan till något viktigt projet (disk, städning eller annat) och lyssna av. Ge påminnelse om det behövs och lyssna av. Blir hon arg så vänta tills ilskan lägger sig och ge sedan en hurtig och överdrivet glad ramsa (allt är i sin ordning och livet är underbart). Blir hon ledsen så in och lugna med en fjäder och stå så länge det behövs innan ni lugnt ramsar er ut.

Och mycket utevistelse på marken samt hjälpa till med saker gör att man sover gott.

Kram Bea
Principessa

Inlägg av Principessa »

Tack för tips, vi försöker vara aktiva ute och inne och kör m social delaktighet.

Hon sover gott när hon väl somnat, men grejen är att hon blir ledsen ganska direkt när vi ramsat ut.

Vi försöker avvakta och jobba med allt det du beskriver, problemet är att det inte tar särskilt lång stund förrän hon kräks för att hon tar i så.
Och har hon väl gjort det blir det ännu värre efter byte av lakan och kläder, så man vill helst inte ens hamna där. Så om vi hör att hon börjar hosta, har vi gått in, snabbt kollat läget och om allt varit ok på den fronten, gett nytt besked och solfjädrat.

Då blir hon lugn ganska omgående och somnar sen. Lilla hjärtat.

Det vi är ovana vid är att hon blir så ledsen varje kväll. Arg brukar hon kunna bli, men detta känns nytt.

Hur länge brukar 8 mån ångesten hålla på? Tills hon fyller 9 mån ? :)

Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Principessa skrev:--- problemet är att det inte tar särskilt lång stund förrän hon kräks för att hon tar i så.
:D Hon ska inte ta i så att hon kräks. Sådant ska förebyggas :!:
Principessa skrev:--- Och har hon väl gjort det blir det ännu värre efter byte av lakan och kläder, så man vill helst inte ens hamna där.
Och det ska man inte heller.
Principessa skrev:--- Så om vi hör att hon börjar hosta, har vi gått in, snabbt kollat läget och om allt varit ok på den fronten, gett nytt besked och solfjädrat. Då blir hon lugn ganska omgående och somnar sen. Lilla hjärtat.
Mycket bra :!: Perfekt skött :wink: :lol: Så vad är problemet, egentligen :?:
Principessa skrev:--- Det vi är ovana vid är att hon blir så ledsen varje kväll. Arg brukar hon kunna bli, men detta känns nytt.
Skratta upp henne, energiskt, vareviga kväll utan undantag, och ge det TID :!: Även om det kan ta emot med en motvillig unge. Ge er inte. Fortsätt skratta högljutt med varandra, när ni lagt henne och går ut med gladaste glada ramsa. Jag misstänker att små orosvargar susar kring fötterna på er och tro mig, det första de gör är att ockupera barnet, ända in i sängen. Så skjut dem, med beslutsam glädje :lol:
Principessa skrev:--- Hur länge brukar 8 mån ångesten hålla på? Tills hon fyller 9 mån ?
Ja, det brukar röra sig om en månad, inte mer. Men läs på, för det gäller att förstå vad lilla barnet går igenom när hon ska försöka fatta att hon är en enskild person. Hur kul är det, när man trodde att man var en del av ett helt :?: :!:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Principessa

Inlägg av Principessa »

Va skönt, då har vi agerat rätt - puh! Behövde nog bara få mig en bekräftelse själv helt enkelt :D

Tror du precis hjälpte oss att skjuta vargarna dessutom :wink:

Värme.

Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022