Hej!
Jag känner att min lille son är på väg att behöva ett nytt schema. Vi har använt samma schema (nästan, bara anpassat efter införande av mat) sedan sonen kurades för tre månader sen. Då var han 5 månader och hade följande schema:
06:45 amning
07:45 lite gröt när vi andra äter frukost
09:00-10:15 lur 1 1h15min
11:10 lunch
12:45-14 lur 2 1h15min
14:30 mellis
16:45-17:05 lur 3 20min
17:15 gröt till middag
19:15 kvällsamning
19:30-06:45 sova natt
Men nu är han 8 månader och vill inte sova så här mycket längre. Jag har dragit på att ändra på schemat, så sover han lite olika. Oftast sover han gärna lur 1 som tidigare, men då bara 45 minuter efter lunch och har svårt att sova lur 3. Ibland sover han bara 45 min på morgonen, är vråltrött till lur 2 och sover då kanske 1,5h och då inget mer senare (men är omöjlig att hålla vaken till 19:30).
Jag grubblar bara över hur jag ska ändra schemat för att det ska passa hans befintliga sömnrytm. Han behöver troligen inte sova mer än två gånger nu. Samtidigt behöver jag få schemat att fungera smidigt med dagislämningar/hämtningar. I dagsläget lämnar jag på dagis vid 9 med bil och då somnar han. Skulle inte kunna senarelägga det. Det innebär också att han är jättetrött vid 13, men att inte sova mer än fram till ca 14 gör honom alldeles för trött till kvällen!
Jag får heller inte riktigt till det med måltiderna. I princip är det bra, men han äter nästan ingen gröt till frukost men är jättehungrig vid 11. Jag vill att han ska känna sig delaktig när vi äter frukost men kanske hellre skulle ha ett mellanmål senare? Mellis på em och middag funkar med övriga i familjens tider, så det är ganska bra.
Någon som kan råda mig i detta?
Tack på förhand!!!
Karin
funderingar på schemaändring vid 8 månader
Hej
! Japp, tycker också det verkar vara läge att dra ner till två lurar. Kommer du lägga upp schemat som det nuvarande med 11 h 15 min natt? Då kan du väl i så fall ha två 1,5-min lurar om jag inte tänker fel? Hur gör ni i bilen på morgonen när han ska sova, sover han bra en längre lur på det sättet?
Du vill inte börja med välling på morgonen efter amningen? Står sig lite längre så kanske problemet är löst?
Vi kan ju fortsätta bolla
.
Kram Emma
Du vill inte börja med välling på morgonen efter amningen? Står sig lite längre så kanske problemet är löst?
Vi kan ju fortsätta bolla
Kram Emma
Hej!
Tack för svar! Jag är så tacksam för att få bolla detta!
Jag tänker mig att behålla natten som den är även om jag funderar lite på att låta morgonen komma redan 06:30 eftersom han faktiskt nästan varje morgon vaknar tidigare och ligger och pratar i sängen fram tills väckarklockan ringer. Det betyder att två 1,5h sömnpass skulle vara perfekt.
På morgonen sover han bra i bilen. (Svar på din fråga: jag låter jag Victor sitta kvar i bilen med babyvakt medan jag stökar hemma eftersom bilen står just utanför huset, så det är precis som att lämna honom i vag utanför. Då sover han jättebra hela sin lur. Behöver ibland tom väcka honom!)
Problemet är att när jag hämtar vaknar han alltid på dagis. Jag går då med vagn och det är helt omöjligt att hålla honom sovande bland barnens ljud på gården eller storasysters kärvänliga attack mot vagnen. Jag lyckas inte söva om honom där heller pga allt ståhej. Det betyder att han vaknar 13:45 tre dagar i veckan. Och kan sen inte somna vid 16:45-tiden men är då dödstrött redan vid 18:30. Kanske skulle jag göra natt redan klockan 19? Jag la honom lite tidigare igår men då vaknade han 06:05 istället.
Jag bara velar och börjar bli frustrerad över att inte bestämma mig och ändra schemat! Tacksam för råd!
Karin
PS - Provade förresten att ge välling på morgonen idag - mycket uppskattat! Lite välling och en brödbit att gnaga på när vi åt frukost verkar bli bra.
Tack för svar! Jag är så tacksam för att få bolla detta!
Jag tänker mig att behålla natten som den är även om jag funderar lite på att låta morgonen komma redan 06:30 eftersom han faktiskt nästan varje morgon vaknar tidigare och ligger och pratar i sängen fram tills väckarklockan ringer. Det betyder att två 1,5h sömnpass skulle vara perfekt.
På morgonen sover han bra i bilen. (Svar på din fråga: jag låter jag Victor sitta kvar i bilen med babyvakt medan jag stökar hemma eftersom bilen står just utanför huset, så det är precis som att lämna honom i vag utanför. Då sover han jättebra hela sin lur. Behöver ibland tom väcka honom!)
Problemet är att när jag hämtar vaknar han alltid på dagis. Jag går då med vagn och det är helt omöjligt att hålla honom sovande bland barnens ljud på gården eller storasysters kärvänliga attack mot vagnen. Jag lyckas inte söva om honom där heller pga allt ståhej. Det betyder att han vaknar 13:45 tre dagar i veckan. Och kan sen inte somna vid 16:45-tiden men är då dödstrött redan vid 18:30. Kanske skulle jag göra natt redan klockan 19? Jag la honom lite tidigare igår men då vaknade han 06:05 istället.
Jag bara velar och börjar bli frustrerad över att inte bestämma mig och ändra schemat! Tacksam för råd!
Karin
PS - Provade förresten att ge välling på morgonen idag - mycket uppskattat! Lite välling och en brödbit att gnaga på när vi åt frukost verkar bli bra.
Hej
Du skulle ju kunna ha sovpass1 9-11 och sovpass2 efter du hämtat på dagis typ 14,15-14,30 som varar i 45 min.
Kan du lyfta ur honom från bilen till vagnen?
Tycker inte du ska korta natten, du ger lillebror förutsättningen att sova, du kan inte sova åt honom, ligger han nöjd och småpratar är väl det en underbar start på dagen
välling är mums
Malin
Du skulle ju kunna ha sovpass1 9-11 och sovpass2 efter du hämtat på dagis typ 14,15-14,30 som varar i 45 min.
Kan du lyfta ur honom från bilen till vagnen?
Tycker inte du ska korta natten, du ger lillebror förutsättningen att sova, du kan inte sova åt honom, ligger han nöjd och småpratar är väl det en underbar start på dagen
välling är mums
Malin
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Nu har jag funderat lite och har tre alternativ som jag tänker på:
1 Nästan som idag, 3 sovtillfällen
9-9:45 sova 45 min
12:30-14 sova 1,5 h
16:16:20 sova 20 min
19:30-06:30 sova natt 11h
Fördel att det är som idag och passar med måltider och dagishämtning/lek i lekparken. Nackdel att det är osäkert att han vill sova sista luren (eftersom han inte gör det idag).
2 Nästan som idag, 2 sovtillfällen
9-10 sova 1h
12:30-14 sova 1,5h
19-06:30 sova natt 11,5h
Tidigare kväll än idag, i övrigt väldigt likt dagens schema. Nackdel att det kanske ändå är för långt till natten efter em-lur? I övrigt funkar det med familjens måltider, dagishämtning, lek etc.
3 Två lurar men senare
10-11:30 sova 1,5h
14-15:30 sova 1,5h
19:30-06:30 sova natt 11,5h
Klart knöligaste ändringen mot idag och osannolikt att det funkar; han kommer somna i bilen redan kl 9 och då har jag problem. Tror jag, men det kanske ändå funkar? Sen somnar han EFTER den känsliga hämtningen men missar då naturlig tid för mellis och lek i lekparken. Känns inte helt bra. Om mellis först efteråt blir också middagen sen...
Av dessa alternativ att döma inser jag att jag borde försöka göra natten längre och lägga honom tidigare, alltså alternativ 2. Det ligger nära hur det funkar idag och verkar inte helt orimligt. Men hur ska jag få honom att sova så länge på natten?
Synpunkter?
Tack för att jag får tömma mina tankar...
Karin
1 Nästan som idag, 3 sovtillfällen
9-9:45 sova 45 min
12:30-14 sova 1,5 h
16:16:20 sova 20 min
Fördel att det är som idag och passar med måltider och dagishämtning/lek i lekparken. Nackdel att det är osäkert att han vill sova sista luren (eftersom han inte gör det idag).
2 Nästan som idag, 2 sovtillfällen
9-10 sova 1h
12:30-14 sova 1,5h
19-06:30 sova natt 11,5h
Tidigare kväll än idag, i övrigt väldigt likt dagens schema. Nackdel att det kanske ändå är för långt till natten efter em-lur? I övrigt funkar det med familjens måltider, dagishämtning, lek etc.
3 Två lurar men senare
10-11:30 sova 1,5h
14-15:30 sova 1,5h
19:30-06:30 sova natt 11,5h
Klart knöligaste ändringen mot idag och osannolikt att det funkar; han kommer somna i bilen redan kl 9 och då har jag problem. Tror jag, men det kanske ändå funkar? Sen somnar han EFTER den känsliga hämtningen men missar då naturlig tid för mellis och lek i lekparken. Känns inte helt bra. Om mellis först efteråt blir också middagen sen...
Av dessa alternativ att döma inser jag att jag borde försöka göra natten längre och lägga honom tidigare, alltså alternativ 2. Det ligger nära hur det funkar idag och verkar inte helt orimligt. Men hur ska jag få honom att sova så länge på natten?
Synpunkter?
Tack för att jag får tömma mina tankar...
Karin
Hur menar du?Men hur ska jag få honom att sova så länge på natten?
Tycker absolut att du ska köra på alt 2 tänka bara på att 1 timme inte är ett normalt sömnpass, 45 min är i värsta fall kan du efter lunchpasset lyfta över lillebror till bilen och kanske fortsätter han sova lite till där
Malin
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Hej igen!
Det jag menar är att han ju vaknar så tidigt och att jag är rädd att om jag lägger honom tidigare kommer han vakna ännu tidigare, dvs ha svårt att vänja sig vid att sova 12h. Samtidigt ser jag massor med schemaförslag med 12h natt, så jag borde inte vara orolig för det.
Efter ytterligare ett litet test har jag kommit fram till att köra följande:
9-10:30 sova 1,5h
13:15-14:45 sova 1,5h
Planen är att om han somnar tillräckligt nära inpå dagishämtningen kommer han sova sig igenom den. Det lyckades faktiskt igår, men då hämtade jag med bil och han kunde ostört sova sig igenom hämtningen i bilen. Om han sedan blir för trött inpå natten korrigerar jag schemat genom att kapa fm-luren till 45 min som du rekommenderar och lägger honom tidigare och gör då 12h natt.
Stort tack för bollandet! Nu har jag bestämt mig och det känns jätteskönt! Idag blir första dagen med nya tider!
Oops, dags att väcka lillen!
Karin
Det jag menar är att han ju vaknar så tidigt och att jag är rädd att om jag lägger honom tidigare kommer han vakna ännu tidigare, dvs ha svårt att vänja sig vid att sova 12h. Samtidigt ser jag massor med schemaförslag med 12h natt, så jag borde inte vara orolig för det.
Efter ytterligare ett litet test har jag kommit fram till att köra följande:
9-10:30 sova 1,5h
13:15-14:45 sova 1,5h
Planen är att om han somnar tillräckligt nära inpå dagishämtningen kommer han sova sig igenom den. Det lyckades faktiskt igår, men då hämtade jag med bil och han kunde ostört sova sig igenom hämtningen i bilen. Om han sedan blir för trött inpå natten korrigerar jag schemat genom att kapa fm-luren till 45 min som du rekommenderar och lägger honom tidigare och gör då 12h natt.
Stort tack för bollandet! Nu har jag bestämt mig och det känns jätteskönt! Idag blir första dagen med nya tider!
Oops, dags att väcka lillen!
Karin