JA!!!! Jag har läst alla utom just den du berättar om Inger! (Måste låna! Måste läsa!) Jag tycker hon är toppen!!!!inger skrev:Så skulle jag vilja rekommendera Katarina von Bredows böcker också.
Dagens Bok!
Re: När vi ändå är inne på ämnet ungdomsböcker
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Ja
Ja låna den.
Den är väldigt bra. Det är en bok som har provocerat många också.
Den beskriver ju utan pekpinnar hur en femtonårig flicka väljer att behålla sitt barn istället för att göra abort.
Den är väldigt bra. Det är en bok som har provocerat många också.
Den beskriver ju utan pekpinnar hur en femtonårig flicka väljer att behålla sitt barn istället för att göra abort.
Just nu läser jag
Just nu läser jag Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson.
Den verkar väldigt bra men det tar nog sina sidor att riktigt komma in i handlingen.
Jag tyckte mycket om Aprilhäxan av samma författare.
I går lyssnade jag på P1 och där blev en författare som heter Kerstin Strandberg intervjuad.
Hon påstod att hon är en av få författare som vet hur en riktig roman ska byggas. Hon har skrivit sen 1967 och gett ut tio böcker.
Jag har inte läst någonting av henne men blev nyfiken och undrar om det är någon här som läst henne.
Den verkar väldigt bra men det tar nog sina sidor att riktigt komma in i handlingen.
Jag tyckte mycket om Aprilhäxan av samma författare.
I går lyssnade jag på P1 och där blev en författare som heter Kerstin Strandberg intervjuad.
Hon påstod att hon är en av få författare som vet hur en riktig roman ska byggas. Hon har skrivit sen 1967 och gett ut tio böcker.
Jag har inte läst någonting av henne men blev nyfiken och undrar om det är någon här som läst henne.
Läser Kerstin Strandberg nu
Precis börjat på Tio syskon i en ömtålig berättelse.
Inte helt lätt att komma in i.
Återkommer.
Inte helt lätt att komma in i.
Återkommer.
Och så har jag läst några barnböcker. När Stora S var mindre var min föresats att läsa böckerna först innan jag gav dem till henne, men jag hinner inte med längre... Men jag har i alla fall läst några av Viveca Lärns böcker om Mimmi och om Eddie, himla kul tyckte både jag och barnen.
Hoppas på en lugn, frisk höst så man får tid och ork att läsa många böcker!
Lyfter upp den här tråden lite
Jag har precis läst Ann Heberlins Jag vill inte dö, jag vill inte bara leva.
Jag blev riktigt nedstämd. Hon menar att medicinering är det enda som hjälper henne. Det var ändå en fin bok som fick mig att reflektera mycket kring vad det kan innebära att leva med en psykisk sjukdom. Intressant för mig som jobbar natt inom psykiatrin.
Jag tycker också mycket om att läsa högt för mina barn. De uppskattar fortfarande att jag gör det innan de somnar.
Just nu läser jag SVJ(står för stora vänliga jätten) för min son. Den är skriven av Roald Dahl som har en väldigt speciell humor, som både jag och sonen uppskattar.
Jag har tidigare läst en del romaner av Selma Lagerlöf för min dotter. Tonen i de böckerna lämpar sig rätt väl för högläsning. Men just nu håller vi på med Den oändliga historien av Michael Ende. Jag har läst den en gång förut när hon bara var sju år och nu vill hon höra om den. Det är en fantastisk historia som kan rekommenderas till människor i alla åldrar.
Jag blev riktigt nedstämd. Hon menar att medicinering är det enda som hjälper henne. Det var ändå en fin bok som fick mig att reflektera mycket kring vad det kan innebära att leva med en psykisk sjukdom. Intressant för mig som jobbar natt inom psykiatrin.
Jag tycker också mycket om att läsa högt för mina barn. De uppskattar fortfarande att jag gör det innan de somnar.
Just nu läser jag SVJ(står för stora vänliga jätten) för min son. Den är skriven av Roald Dahl som har en väldigt speciell humor, som både jag och sonen uppskattar.
Jag har tidigare läst en del romaner av Selma Lagerlöf för min dotter. Tonen i de böckerna lämpar sig rätt väl för högläsning. Men just nu håller vi på med Den oändliga historien av Michael Ende. Jag har läst den en gång förut när hon bara var sju år och nu vill hon höra om den. Det är en fantastisk historia som kan rekommenderas till människor i alla åldrar.
Jag har precis sträckläst Mia Thörnbloms bok "Så dumt!". Jag passade på igår då jag låg utslagen i sängen med magsjuka, så jag läste och sov, läste och sov...
Den var otroligt bra och gripande. Hon har ju skrivit en rad böcker om självkänsla tidigare, men det här är hennes själbiografi om tiden då hon var narkoman och levde ett hårt liv. Kan verkligen rekommenderas! Ens egna problem kändes plötsligt lite futtiga (näääää, står bajspåsen FORTFARANDE kvar i badrummet, jaha nu rev dottern sönder dagens tidning eller OJ vad de två sista kilona ska vara svåra då!) då man jämförde med hur en narkoman förnedrar sig för att få en fix eller hur hon skar sig i ansiktet med ett rakblad...
Nu har jag precis börjat med Johan Theorins bok "Skumtimmen". Eftersom jag ÄLSKADE "Nattfåk" så blir nog det här så bra, så bra!
Kram på er bokälskare!
Den var otroligt bra och gripande. Hon har ju skrivit en rad böcker om självkänsla tidigare, men det här är hennes själbiografi om tiden då hon var narkoman och levde ett hårt liv. Kan verkligen rekommenderas! Ens egna problem kändes plötsligt lite futtiga (näääää, står bajspåsen FORTFARANDE kvar i badrummet, jaha nu rev dottern sönder dagens tidning eller OJ vad de två sista kilona ska vara svåra då!) då man jämförde med hur en narkoman förnedrar sig för att få en fix eller hur hon skar sig i ansiktet med ett rakblad...
Nu har jag precis börjat med Johan Theorins bok "Skumtimmen". Eftersom jag ÄLSKADE "Nattfåk" så blir nog det här så bra, så bra!
Kram på er bokälskare!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Måste erkänna
Måste erkänna att jag har lite svårt för Mia Törnblom.
Jag tycker att hennes böcker om självkänsla är lite förenklade.
Jag tycker att hon ger ett glättigt intryck i media, ungefär som att lite stavgång kan hjälpa mot djupa problem.
Men boken Så dumt låter intressant. Kanske ska jag ge den en chans. Kanske förstår jag då Törnblom bättre.
Jag tycker att hennes böcker om självkänsla är lite förenklade.
Jag tycker att hon ger ett glättigt intryck i media, ungefär som att lite stavgång kan hjälpa mot djupa problem.
Men boken Så dumt låter intressant. Kanske ska jag ge den en chans. Kanske förstår jag då Törnblom bättre.
Ha rnågot läst
Har någon läst
De utsatta av Gellert Tamas
Vad tyckte ni?
De utsatta av Gellert Tamas
Vad tyckte ni?
Kerstin Thorvall är död
Jag tyckte mycket om henne och har tänkt låna om och läsa om hennes böcker.
Hon var mycket bred som konstnär. Bland annat har hon illustrerat några av Astrid Lindgrens böcker. Hon har även skrivit godnattsagor för Anders nästan 4, som båda mina barn tyckte om när de var små.
Hon är känd för att ha skrivit bra skildringar om kvinnlig sexualitet.
Något som hon inte är lika känd för är den kritik, hon i krönikor fört fram mot den moderna psykiatrin.
Thorvall var tidvis inlagd och var kritisk både till bemötande och till mediciner.
Dans är bättre än någon psykiatrisk medicin, ska hon ha sagt.
Jag har lyssnar på Kerstin Thorvall vid lite olika tillfällen i mitt liv.
Hon talde om svåra saker men utstrålade en värme som gjorde mig glad.
Jag rekommenderarar till barn, Godnattsagor för Anders nästan 4.
För vuxna rekommenderar jag Från Alberte till Signe.
Någon mer som gillar Thorvall?
Hon var mycket bred som konstnär. Bland annat har hon illustrerat några av Astrid Lindgrens böcker. Hon har även skrivit godnattsagor för Anders nästan 4, som båda mina barn tyckte om när de var små.
Hon är känd för att ha skrivit bra skildringar om kvinnlig sexualitet.
Något som hon inte är lika känd för är den kritik, hon i krönikor fört fram mot den moderna psykiatrin.
Thorvall var tidvis inlagd och var kritisk både till bemötande och till mediciner.
Dans är bättre än någon psykiatrisk medicin, ska hon ha sagt.
Jag har lyssnar på Kerstin Thorvall vid lite olika tillfällen i mitt liv.
Hon talde om svåra saker men utstrålade en värme som gjorde mig glad.
Jag rekommenderarar till barn, Godnattsagor för Anders nästan 4.
För vuxna rekommenderar jag Från Alberte till Signe.
Någon mer som gillar Thorvall?
Nu är det höst
Dags att blåsa liv i tråden i gen.
Jag läser Jerusalem av Selma Lagerlöf och Anna Wahlgrens senaste novellsamling, Var inte rädd för att dö min älskade, var bara rädd för att inte leva.
Jag läser Jerusalem av Selma Lagerlöf och Anna Wahlgrens senaste novellsamling, Var inte rädd för att dö min älskade, var bara rädd för att inte leva.
-
Sofies mor
Roligt med fler boktips!!
Själv läser jag mest studielitteratur för tillfället, men när jag får en stund över så lyssnar jag på Tad Williams Otherland-serie på ljudbok.
Ett tips om man vill skratta under läsningen är "Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann". Och ett tips på en "lättläst" bok, men som ändå sätter en in i en annan kultur är Flickorna från Riyadh av "Rajaa Alsanea". Handlar om ett tjejgäng i Saudiarabien.
Läste nyligen om Liftarens guide till galaxen, den är fortfarande fantastiskt rolig!
Lite tips från mig!
Själv läser jag mest studielitteratur för tillfället, men när jag får en stund över så lyssnar jag på Tad Williams Otherland-serie på ljudbok.
Ett tips om man vill skratta under läsningen är "Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann". Och ett tips på en "lättläst" bok, men som ändå sätter en in i en annan kultur är Flickorna från Riyadh av "Rajaa Alsanea". Handlar om ett tjejgäng i Saudiarabien.
Läste nyligen om Liftarens guide till galaxen, den är fortfarande fantastiskt rolig!
Lite tips från mig!
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Lillasyster född februari -11
inger: Selma Lagerlöfs Jerusalem har jag tänkt ge mig i kast med, läste den som mycket ung, men tror jag skulle ha mer behållning av den nu.
Jag läser just nu "Lyckan, kärleken och meningen med livet" av Elizabeth Gilbert. Och i vänte-högen liggen ovan nämnda "Hundraåringen..." Det låter bra, att man får skratta. Det kan man behöva i höstrusket...
Liftarens guide, ja hjälp... den skulle man prova att läsa högt tillsammans!
Trevlig läshöst på er!
/Stilla