svårt att somna trots vagning!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
rödbettan

Inlägg av rödbettan »

Hej!
Jag har en son som är 2,5 mån. Min fråga är: Vi vagnar alltid honom till sömns, annars somnar han inte, men när vi vagnar får vi alltid gå tillbaka och repetera 2-4 ggr innan han somnar in ordentligt. Jag försöker sluta vagna när han blivit tyst men det slutar med att han skriker om man inte snabbt vagnar igen.
Hur ska jag få honom att somna in ordentligt av sig själv.

När jag "ammade" honom till sömns fick jag göra likadant, alltså han somnade och jag lade ner honom men fick ta upp han efter några minuter för att ge lite mera mat. Han dåsar fortfarande vid bröstet om han är minsta trött.
Kan det vara så att han förknippar bröstet och mat med sömn?
Tacksam för svar!

:?: :?: :?: :?:
samuel född 02/10
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej rödbettan och välkommen till Forumet. :)

Är han riktigt mätt? Sover han tillräckligt många timmar per dygn, varken för få eller får många?

Att somna själv måste man lära sig och då är det vagningstekniken som det måste filas på. Vagna tills han tystnar och inte ett drag mer då, avsluta med ett skak på handtaget. Jag har alltid vagnat, skakat och dunkat i handen i handtaget som en punktsättande punkt.

Drar han igång igen så gäller det att lyssna om det behövs vagnas eller om det skulle kunna räcka med ett skak i handtaget och en dunk. Detta är, liksom ramsan kommer bli framöver, ett sätt att kommunicera med barnet och det måste man träna på, det kan ta ett tag men det är bara att jobba på.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
rödbettan

Inlägg av rödbettan »

Hej!
Tack för ditt goda tips. Det har redan blivit bättre och lättare att få Samuel att somna in. Tyvärr så har han hittills sovit för få timmar per dygn men vi ska jobba vidare på att få en piggare liten krabat. Någonting som vi också ska arbeta på är att få honom att ligga på mage. Han har sedan födseln legat på sidan och sedan övergått till att ligga på rygg. Man märker att nu när hans kroppsspråk blir livligare så väcks han ofta ur sömnen när han drömmer eftersom han rycker till.
Är det någon som har ett bra tips på hur man får barnen att gilla magläget?
Han kan ligga på mage och leka en liten stund så det kanske är en bra start?
Ha det så bra alla medmammor!!
samuel född 02/10
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad roligt att det går bättre för er. Ja att ligga och sova gott på mage måste man få tid att träna på innan poletten faller ner och talar om att det är det skönaste sättet att sova på. Du har väl larm? Lägg honom på mage som om det är den självklaraste saken i världen, vilket det ju är :wink: , och sen får du vagna lite.

All vakentid när det inte äts eller sköts om kan småttingar ligga på mage på golvet, på diskbänken, mitt på bordet eller annat lämpligt ställe. Det gäller bara att ha full koll på dem så att de inte rasar ner och slår sig. Att ha spännande saker att undersöka gör också det hela lättare.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

rödbettan skrev:Hej!
Jag har en fråga angående skrik eller gnäll vid insomning. Min kille kan ibland somna jättebra i vagnen utan någon som helst hjälp men ibland, särskilt på kvällarna och på dagarna när han inte är jättetrött men det ändå är dags att sova så ligger han och gnäller och gråter till lite. Då undrar jag om man direkt ska springa o vagna eller om man kan låta honom hållas en stund. Oftast blir gnället värre om han märker att man är i rummet. På kvällarna somnar han i regel efter en stunds gnäll och utan vagning. Tycker det är svårt att veta var man ska dra "gränsen" för hur mycket han ska få gnälla/gråta innan man ingriper.

Tacksam för svar!
Vårhälsningar till alla!
:D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Visst händer det att du själv inte somnar så fort du lägger huvudet på kudden ibland? :lol: 8) Gruffa, smågnälla, knöla, stöka och skruffa måste man få göra utan att bli störd - håll koll så att han inte skriker upp sig eller blir ledsen, bara, för då behövs det kanske ett skak i handtaget som påminnelse om att man kan sova lugnt och skönt. :D

Men om det ofta är så att han inte är trött när det är sovdags är det kanske dags för dig att se över schemat? Vid 3-4 mån brukar 15,5h sömntimmar per dyng behövas, vid 5-6 mån 15h. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
rödbettan

Inlägg av rödbettan »

Hej!
Vi har börjat införa 12-timmars natt 20-08. Han vaknar ibland vid 4-snåret för lite mat annars sover han oftast till 7-8. Jag undrar om det är bra att ha 12 timmar natt eftersom det då bara blir kvar 3,5 timme att sova på dan? Han är 3 månader nu och det känns som att han skulle behöva sova mer på dan. Jag känner att det börjar bli dags för ett fast schema snart.

:?
samuel född 02/10
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Visst kan han ha 12 timmars natt! Då lägger man tex 12-45-2-45 det är populärt! Alltså 12 timmars natt, 45 minuters vila på fm, förslagsvis runt 9:30 då. 2 timmar kanske runt 12, 12:30? Och sen sista luren kanske runt 16? Ni får själva fila på vad som kan passa er! Läs här för schemainspiration:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Läs gärna runt i andra trådar här på Späda och små, så hittar du snabbt andra med olika scheman att inspireras av!

:D

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Å andra sidan, har man en som gillar lååånga siestor, som båda mina har gjort/gör, så kan man ju korta natten med någon halvtimme sisådär. Det går det med. Annars är det ett guldschema det här ovan.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"