Hej Luvisen!
Vi har inte TV och det är sà skönt, tycker jag. Det blir mycket lättare att hàlla världen god sà. Inga hemska nyheter med hemska bilder tex och allt annat (skit) som kommer dundrande rakt in i hemmet. Barnen är ännu sà smà att de inte behöver TV nu, kanske det kommer en TV senare.
Istället för TV har vi film och videokanon, det är kanon!

De fàr se film pà kvällen i helgen och pà onsdag efter de badat. De fàr välja film var sin gàng. De tvà största fàr ibland se film när den lille sover middag i helgerna, dà kan de välja sànt som inte är sà intressant för en tvààring. Och om sant ska sägas, fàr lillen se pà Pingu en förmiddag ibland när de stora är i skolan. Perfekt, för 6 àringen börjar bli (över)mätt pà Pingufilmen vi har och 2 àringen ääälskar den.
Vi har ocksà internät som de använder ibland. De skypar med sina far- och morföräldrar och vàra kompisar. De är ocksà inne pà en sida som heter poissonrouge.com den är guld. Ingen reklam, inga förklaringar, inga regler. Man bara gör och det pà flera spràk. Super fin,tycker vi alla.
När barnen är pà besök var det finns TV ser de pà det ibland och andra gànger inte. Om TV'n stàr pà fastnar de rätt ofta. Jag ser inget negativt i det, de njuter av TV pà ett sätt liksom. Vi for pà semester förra hösten och hade bokat en lägenhet
med TV, de fick se hur mycket Tv de ville under tiden vi var där. Jag hade peppat upp stämningen flera dagar i förväg med att de skulle fà se sà mycket de bara orkade och ville. De sàg ganska mycket i tre dagar sà var det över.
Men TV hemma, nej tack! Det var ett tungt avsked, vi hade den först i skàpet innan vi lämnade bort den. Sedan skaffade vi videokanonen och det är supert, vi som inte kommer oss till bion sà ofta kan se filmer pà storskärm hemma.
Kram