Det är som om någon nattning krisar så ser jag det som en chans att befästa att "det" fortfarande gäller. Så då glädjs jag nästan! För då vet jag att det är lugnt flera månader efter det att jag svarat på frågan som ställdes
En Barnaboksmammas funderingar!
-
Gäst
En Barnaboksmammas funderingar!
Det är som om någon nattning krisar så ser jag det som en chans att befästa att "det" fortfarande gäller. Så då glädjs jag nästan! För då vet jag att det är lugnt flera månader efter det att jag svarat på frågan som ställdes
Senast redigerad av Gäst den ons 15 dec 2004, 09:08, redigerad totalt 1 gånger.
Trial-and-error är väl en metod som vilken annan och nyttig för människor, måhända? Meeeen, ett träningpass med hunden, då den gör inga misstag utan klarar allt galant och strålande kan aldrig vara något annat än ett lyckat träningspass!!!
Anders Hallgren har klokt och insiktsfullt i flera av sina böcker beskrivit hur man får sin hund att bli en lydig och lycklig hund bl a genom positiv förstärkning och att se till att hunden utför det önskvärda beteendet och just då berömma, berömma, berömma!
Kit
-
Gäst
-
Gäst
Helt strålande Maria!
En helt lysande liknelse tycker jag!
(Hunden i bärsjal kanske?)
Jag brukar också tänka på "Jeppe-vis", både vad gäller människor och hundar.
Tydlighet förenklar onekligen kommunikationen.
(Hunden i bärsjal kanske?)
Jag brukar också tänka på "Jeppe-vis", både vad gäller människor och hundar.
Tydlighet förenklar onekligen kommunikationen.
Jag har varit dagmatte under de senaste 10 åren åt flera olika hundar, från fogligaste Golden Retriever till dominant Rottweiler, tillika hanhundar och har med alla använt Hallgrens filosofi och fått ovillkorligt gensvar och härlig kontakt...
Tills för 10 minuter sedan visste jag praktiskt taget inget alls om Jeppe Stridh. Nu har jag kollat in hans hemsida, men det blir man inte så mycket klokare av eftersom det står bara lite allmänt om filosofin, som är densamma som Hallgrens, ingenting om tillvägagångssättet. Så jag skall strax låna hans böcker och läsa med intresse.
"Hund i bärsjal?"
Kit
Helt underbart...
När vi ändå pratar om män och hundar...så liten annan vinkling.
Med all respekt för maken och er andra män här
så brukar jag använda vissa delar av Barnabokens filosofi även på honom. (Vi är olika och bra på olika saker...i alla fall i detta hemmet.
)
Exempel vid den ständiga frågan "vart är det och det" så frågar jag enkelt och vänligt a la Anna - jaa, vart kan det ligga?
Och klassikerna - och vad ska du göra åt det?

När vi ändå pratar om män och hundar...så liten annan vinkling.
Med all respekt för maken och er andra män här
Exempel vid den ständiga frågan "vart är det och det" så frågar jag enkelt och vänligt a la Anna - jaa, vart kan det ligga?
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Det kanske är så enkelt att era makar har barnasinnet kvar, därför funkar metoden? 
Det hade garanterat funkat på mig också...hehe...
Det hade garanterat funkat på mig också...hehe...
Pappa till Robin, 031016
Robo-cop på bild
Robo-cop på bild