En Barnaboksmammas funderingar!

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Gäst

En Barnaboksmammas funderingar!

Inlägg av Gäst »

:arrow: Jag försökte beskriva för maken hur han skulle tänka/agera i trotssituationer. Han orkar inte riktigt med "reaktionerna" ](*,) och blir irriterad osv (tänk; om man finge unna sej lyxen att bli irriterad :roll: ...). Jag beskrev hur han skulle tänka så här: Att om man sitter på en sådan där "tjur" som bockar och har sej (bullriding, eller vad det heter....). Man ska tänka att barnet/reaktionen är tjuren och man själv är ryttaren som liksom lugnt och säkert sitter i sadeln och mjukt följer med i varje knyck. Till sist stannar tjuren och blir lugn! Maken förstod då precis och sedan dess ser jag hur han sitter säkert i sadeln! Funkade bra på min man i alla fall \:D/ !

:idea: En annan sak som jag brukar tänka på också - då man tröttnar på "att inget går in". Det är att vad det gäller hundträning så ska man tänka så här: Ett träningspass då hunden inte gjorde ett enda misstag och var strålande innebär ett stort misslyckande. Det fanns inte retningar nog för att få hunden att göra fel. Det är först när hunden gör fel och man får en chans att tillrättavisa som träningen är lyckad! Och det peppar jag mej med... Att för varje gång det trotsas så får jag en chans att befästa ett gott beteende! Och igen, och igen..... :wink: Men rätt som det är så sitter det; det vet jag ju!
Det är som om någon nattning krisar så ser jag det som en chans att befästa att "det" fortfarande gäller. Så då glädjs jag nästan! För då vet jag att det är lugnt flera månader efter det att jag svarat på frågan som ställdes :D !
Senast redigerad av Gäst den ons 15 dec 2004, 09:08, redigerad totalt 1 gånger.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:idea: :idea: :idea:

Ahh... Nåt att tänka på.... :-k
Kit

Inlägg av Kit »

:shock: Bullriding handlar ju mest om att en människa, i vanlig ordning, vill dominera och manipulera djur och natur, genom att tämja tjuren, för att...ja, för vad? Inte för att ha den att rida på i alla fall utan , ja, bara för att! Som en sport! Dessutom, de flesta störtar av! :wink:

Trial-and-error är väl en metod som vilken annan och nyttig för människor, måhända? Meeeen, ett träningpass med hunden, då den gör inga misstag utan klarar allt galant och strålande kan aldrig vara något annat än ett lyckat träningspass!!!

Anders Hallgren har klokt och insiktsfullt i flera av sina böcker beskrivit hur man får sin hund att bli en lydig och lycklig hund bl a genom positiv förstärkning och att se till att hunden utför det önskvärda beteendet och just då berömma, berömma, berömma!

Kit
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du vet; när det gäller män så får man söka sej till deras värld för att få dem att förstå :wink: ! Och det "bullriding" jag pratar om är en slags maskin som man ska klara att få lugn - inget djur... Kontentan är att det handlar om att sitta lugn, trygg och självklar i sin position.

:idea: Vad det gäller Hallgren så är han, för mej, hundvärldens AP-mamma medan Jeppe Stridh www.jeppe.org är hundvärldens Anna Wahlgren - om du förstår :wink: Kan varmt rekommendera hans "Hunnabok" som man kan läsa om på sidan!
Gäst

Helt strålande Maria!

Inlägg av Gäst »

En helt lysande liknelse tycker jag!
(Hunden i bärsjal kanske?) :roll:

Jag brukar också tänka på "Jeppe-vis", både vad gäller människor och hundar. :wink:
Tydlighet förenklar onekligen kommunikationen.
Kit

Inlägg av Kit »

:? Talar vi om samma?
Jag har varit dagmatte under de senaste 10 åren åt flera olika hundar, från fogligaste Golden Retriever till dominant Rottweiler, tillika hanhundar och har med alla använt Hallgrens filosofi och fått ovillkorligt gensvar och härlig kontakt...

:shock: AP??? Det känner jag inte igen!

Tills för 10 minuter sedan visste jag praktiskt taget inget alls om Jeppe Stridh. Nu har jag kollat in hans hemsida, men det blir man inte så mycket klokare av eftersom det står bara lite allmänt om filosofin, som är densamma som Hallgrens, ingenting om tillvägagångssättet. Så jag skall strax låna hans böcker och läsa med intresse.

"Hund i bärsjal?" :? Inte förlöjliga på detta forum, eller hur?

Kit
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:!: Vi kan diskutera Hunnabokshundar :wink: via PM!
JC

Inlägg av JC »

Hej.
ååh vilken bra liknelse. Den ska min make också få höra. Vi står inför trotsåldern med vår äldsta och tålamodet tryter mest hon maken. Tack för bra tips!!

/ Jessika
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Helt underbart... :D

När vi ändå pratar om män och hundar...så liten annan vinkling. :D

Med all respekt för maken och er andra män här :lol: så brukar jag använda vissa delar av Barnabokens filosofi även på honom. (Vi är olika och bra på olika saker...i alla fall i detta hemmet. :D)

Exempel vid den ständiga frågan "vart är det och det" så frågar jag enkelt och vänligt a la Anna - jaa, vart kan det ligga? :D Och klassikerna - och vad ska du göra åt det? :D

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
br

Inlägg av br »

susanne:Jag brukar ha samma tankar med min man! Dvs att barnabokstänket funkar även på honom :D Hoppas han inte läser detta 8)
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, visst Susanne*! 8) Det funkar på både maken och min ömma moder 8) ... :lol:
alven
Kontakt:

Inlägg av alven »

Det kanske är så enkelt att era makar har barnasinnet kvar, därför funkar metoden? ;-)

Det hade garanterat funkat på mig också...hehe...
Pappa till Robin, 031016
Robo-cop på bild
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"