Kura om efter sjudom?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Svanen

Kura om efter sjudom?

Inlägg av Svanen »

Hej!

Nu har min lilla son hunnit bli ett år. Dagen efter ettårskalaset blev han magsjuk med seg återhämtning och direkt efter det fick han ett virus med hög feber och hemsk hosta.
Nu har han jättesvårt att somna igen...
Ibland går det bra vid den vanliga nattningen men han vaknar varje natt och då är det jättesvårt att få honom att somna om.
De första tillfällena när han började bli frisk så gjorde jag som vanligt, med besked. När inte det funkade prövade jag att ge en lång solfjäder istället för en markering, därefter fick jag börja med buffning och nu, är vi tillbaka där vi började med att han vill bli buffad, fastän jag tar i odrentligt.
Vi är så trötta alla tre av detta, så vi vill inte pröva oss fram utan behöver konkreta råd!

Ska vi kura om och i så fall hur gör vi?

Tusen tack på förhand!!

Glömde skriva att han kuradesi månadsskiftet jan/feb i år.
Lycklig fru och mamma till 3 :) födda juli 2005, nov 2006 och mars 2009.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Trist med små sjuka barn Skönt att han är tillbaka på banan.

Det vore bäst om ni gjorde en minikur. Ni gör som ni gjorde när ni kurade men börjar på dag 2 direkt. Alltså dagen då ramsan ska ta över.
För er gäller det alltså att backa rejält nu. Inte springa in och buffa i tid och otid utan lägga tillrätta och sen ramsa er ut. Vid uppvak ska ramsan användas och buffning endast vid riktig kris.

Läs på om attityden flera gånger så att du känner dig riktigt stärkt.
Den är otroligt viktig. Den är helt avgörande för att kuren ska funka.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Svanen

Tack för ditt svar!!

Inlägg av Svanen »

Jo, det var väl det jag misstänkte..
I natt var han vaken 12:20 till 3:40. Att han grät hela tiden var en stark underdrift. Det gick inte att lägga honom mer, det gick inte ens att buffa honom. strax efter 3 gav jag honom alvedon supp. Han håller på att få massa tänder så min man kom på att det kunde göra det svårare för lille att slappna av.. Jag har nog aldrig varit så villrådig som jag var i natt :(
Jag ska läsa på om attityden, jag vet ju att det är viktigt, jag ska klara detta!
Typiskt nog kommer detta väldigt olägligt när min man har mer än vanligt på jobbet och jag måste fixa ett examensarbete på väldigt kort tid. Men det är ju inte hans fel, och om inte han kan sova gott så kan jag ju glömma mitt examensarbete.
Men jag menar lite attityd boosting behövs nog :roll:

Redan vid första kuren uppstod problemet att han inte lade sig ner själv i sängen och ställde sig upp ofta, då var det främst på middagsvilan (hela 1,5 timmes perioden gick, flera gånger). Men sen började han med att somna direkt när vi lade honom, så han hann liksom aldrig lära sig att lägga sig ner i sängen.
Tills innan han blev dålig nu: Ställer han sig upp under natten, vilket händer men inte ofta, så jag jag gått in sagt "sova" och lyft hans händer från sängkanten (där han håller hårt), då dyker han ner på kudden och försöker räta ut sina ben, det sista med benen har jag hjälpt honom med, därefter har jag gett honom ett besked och så har han sovit vidare till morgon.

Så som det var hade jag inga problem med, det var så sällan och han fixade ju att somna om själv som standard.

Men nu kommer det och biter oss i rumpan :evil:

Om (läs NÄR) jag bara ska ge påminnelse utanför han dörr så kommen han bli galet ledsen och arg, jag förstår att det kommer att ta typ hela natten..
Finns det ingen väg runt det??
Ja, jag hör ju själv hur frågan låter.
Men jag hoppas ju ändå på att det gör det!!

Tack snälla för att ni tar er tid!!!!!!!!

Kram från mamma Svan!
Elle

Inlägg av Elle »

Öva, öva och öva under dagtid på att resa sig upp och sätta sig ner. Sedan måste han ju få chans att lära sig att sätta sig och sedan lägga sig ner i sängen. När dottern höll på att lära sig detta så jobbade vi extra mycket med betryggande påminnelseramsa och husljud. Om det blev KRIS så gick vi in en gång och hjälpte henne att lägga sig ner och solfjädrade henne lugn och ut med ramsan. Det tog 3-4 kvällar innan hon fick koll på hur man gör.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Svanen

Inlägg av Svanen »

Hej Elle!

Tack för ditt svar!
I förrgår kväll såg jag ingen annan utväg än att ställa in mig på en sömnlös natt full med rätt attityd ;)
Jag fuskade med minibuff vid första läggningen 19:00, vid andra ca 20:20 fick han solfjäder i tio sekunder ungefär då tog det ca 10 min med ramsa (inte i sträck då såklart!) när han vaknade 21:30 hade jag riggar med sovplats till min på soffan utanför hans rum, böcker, dator och så vidare. Jag gick inte in alls utan ramsade med lugn och bestämd ton, styrkan i rösten försökte jag matcha sonens ljudnivå. Han grät väldigt intensivt i ca 80 minuter och sen somnade han ganska snabbt. Jag gick inte in förens han vaknade vid 6:45 och då var jag jättesnabb det att göra glad morgon!

I natt så fuskade jag inte, inte en solfjäder ens. Vi läggningen tog det nog 30 min och då var han väldigt ledsen stundvis och gnydde mest stundvis. Vid 12:10 vaknade han och smågnydde mest men grät mycket korta stunder, 1:20 somnade ha och sov till 6:15. Då ramsade jag men han somnade inte utan började leka med nått, 6:45 blev han ledsen och då gjorde jag glad morgon.

Glad! Hoppas det vänder och att han faktiskt har lärt sig att lägga sig net och sova nu!!

en glad mamma Svan!!
Svanen

Inlägg av Svanen »

Är fortfarande glad!!

Min son har verkligen lärt sig att somna själv nu! Han kan ställa sig upp och gråta lite när vi lägger honom men sen verkar han tänka att det är goare att ligga ner och sova :D
Två kvällar har han bara somnat glatt, utan ett pip!
I natt sov han 7 till 7 utan ett enda uppvaknande och jag fick tom väcka honom!! Det har aldrig hänt tidigare :o vi var ute jättelänge igår och han lekte i sandlådan med syskonen sen han åt som en grävskopa både middag igår och frukost i morse.

Är så glad att jag kurade om honom!!
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken underbar läsning!! =D> Bra jobbat! :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "