Frågor ang. dagslurar i spjälsäng

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Tack så jättemycket för dina svar! :) Känns så mycket bättre när man får prata med någon som har koll. ;)

Då väntar vi ut det hela bara (det är ju hur som helst 100ggr bättre nu än innan kuren).

KRAM
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Hej igen!

Några små funderingar så här i efterhand. :) Klara sover väldigt bra nu för tiden (både på dagarna och nätterna), så det verkar som att det var 8-månadersångesten som spökade lite tidigare. Ibland kan hon dock ha svårt att somna, vissa gånger kan det ta upp till 45 min innan hon kommer till ro. Jag har försökt ramsa henne lugn (i alla möjliga tonlägen), men det gör henne bara mer förbannad/ledsen/upprörd. Jag har därför slutat störa henne och låter henne vara ifred tills hon somnar av sig själv (ger såklart bekräftelse då hon är tyst). Är detta ok? Ibland känner jag mig lite elak som låter henne ligga och skrika (kan vara gallskrik ala högsta volym), men det blir som sagt inte bättre av att jag stör... Bör jag försöka öva in ramsan bättre så att hon verkligen lyssnar på mig?

Sedan undrar jag hur jag ska lägga om hennes schema nu när hon blivit 9 månader. Som det ser ut nu sover hon tre gånger om dagen (30 min, 1h 30 min, 30 min), totalt sover hon 14h 30 min. Ska jag korta ner de två 30 min till 20 min eller ta bort den sista luren helt?

Tack på förhand för svar!

Hälsningar,

Jossan
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Klarasmamma

Kul att läsa att det går så bra för er :D

Vill bara bekräfta dina frågor, du kan det här 8)

Ja :!: det är helt ok att låta henne ta hand om insomningen själv, undra om du ens behöver bekrf :-k och
Ja :!: det är nog dax att korta ner till 2 lurar, det brukar ske vid 7-9 mån
och jag tror att i samma veva blir insomningen kortare
HAr du läst i barnaboken om just 8 månaders ångest? om inte låna boken och läs, mycket lärorikt, för att inte prata om 9,10 11,12,15,18,20,24 månader :wink:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Tack för din bekräftelse. ;)

Ofta när jag ger henne bekräftelsen då hon tagit lång tid på sig för att lugna ner sig så blir hon förbannad igen, det är precis som att hon äntligen kommit till ro och så kommer mamma och stör... Jag måste vänta till exakt rätt tidpunkt, annars börjar allt om igen... Så det kanske är som du säger, att jag inte behöver ge henne bekräftelsen de gångerna.

Jag har bara hunnit skumma lite i Barnaboken om ångesten, hittade inte så mycket mer än det som står i Sova Hela Natten boken. Men hur som helst så tror jag att ångesten börjar lägga sig, för nu har hon sovit jättebra fem dagar på rad på nätterna (tidigare kunde hon vakna flera gånger och skrika till).

Jag har dessutom börjat arbeta igen och Klaras pappa är hemma med henne, så det ska bli spännande att se hur det går! :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

KLarasMamma skrev:Ofta när jag ger henne bekräftelsen då hon tagit lång tid på sig för att lugna ner sig så blir hon förbannad igen, det är precis som att hon äntligen kommit till ro och så kommer mamma och stör... :)
:D Du behöver inte bekräfta separat längre - det stör bara, mycket riktigt. Satsa på skrattet-till-go'nattet så att hon är riktigt glad när hon läggs :lol: Ramsa sedan lugnt och glatt och fint när du går. Är hon tyst och fin under ramsan kan hon utan vidare ta hand om eventuellt gnölande själv sedan. Hon VILL sova och har alla förutsättningar, men kan bli sur lör att hon inte genast KAN. Det är mänskligt!
KLarasMamma skrev:Jag har dessutom börjat arbeta igen och Klaras pappa är hemma med henne, så det ska bli spännande att se hur det går! :)
Hälsa pappa! Det kommer att gå strålande :P

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Hej Anna!

Tack igen för ditt svar. :) Då ska jag sluta ge bekräftelsen i efterhand, strålande!

Hur gör man de gånger hon blir arg då jag ramsar (det händer inte så ofta men ibland)? Ska man ge henne en bekräftelse då när hon lugnat sig eller ska jag bara låta henne vara ifred då med?

I övrigt kan jag meddela att jag spridit dina metoder till allt och alla! :D Man blir så ledsen då man hör folk som är uppe hela nätterna och inte vet vad de ska ta sig till...

Kramar från oss
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag hade inte bekräftat i det läget, självklart ramsat igen om det inte lugnar sig. Men hon vet ju vid det här laget vad som gäller :D .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Ok, va bra! En lite petitess bara. (kontrollfreak, jag?!) :P Nu ramsar jag 4 gånger glatt och fint, ska man ramsa 2 extra gånger direkt ala bekräftelse eller förstår hon ändå? :)
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Gå ner i ton på sista versen i din 4:a ramsa , typ soooov sååååå goooooot :sleep: det är den bekräftelse som behövs :D

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
KLarasMamma

Väldigt ledsen Klara

Inlägg av KLarasMamma »

Hej alla!

Nu var det ett tag sedan jag var här (vilket kanske är ett bra tecken? :)). Jag hoppas på att någon kan ge mig några goda råd just nu. Klara har sovit som en dröm (mer eller mindre) ända sedan vi genomförde kuren för ca 4 månader sedan (hon är idag 11 månader gammal).

Men nu ikväll, från till synes ingenstans, är hon jätteledsen. Hennes skrik/gråt är nästan hysteriska. Hon blir tyst en stund för att sedan gå igång igen (lade henne strax efter sju).

Jag har ramsat två extra gånger och även varit in en gång och buffat snabbt (mest för att se så hon var ok).

Jag kanske är fånig nu som blir så orolig, men när det inte har hänt tidigare blir man ju det. Kan det vara någon ny ångest på gång? Hon hade en rejäl attack vid åtta månader.

Någon där ute som kan ge lite råd/uppmuntran/tröst? Jag vill inget hellre än plocka upp henne just nu, men det kommer jag givetvis inte att göra.

Tack på förhand för snabbt svar!

Hälsningar,

Josefine
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Josefine!

Kanske har det varit en händelserik dag för juvelen med många intryck? Kanske håller hon på att lära sig att gå? Ovsett orsaken så behöver hon lugna svar från er. Så stressa inte upp dig och dra för stora växlar av en orolig kväll. Vi kan ju alla ha lite svårt att somna ibland, fullt naturligt. Så LUGN, LUGN!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"