Sjuåring som biter på naglarna/fingrarna

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
kocken

Sjuåring som biter på naglarna/fingrarna

Inlägg av kocken »

Hej,
Vi har en tjej som biter infernaliskt på naglarna och när hon bitit ner naglarna går hon över till huden runt nageln, vilket resulterar i att hon ibland bliter så att det blöder. Hon biter oftast när hon tittar på tv, lyssnar när någon pratar eller liknande. Har försökt att inte lägga så mycket fokus på detta men nu tycker jag synd om henne eftersom hon inte kan låta bli att bita. Hon säger själv att hon inte vill bita men att hon liksom inte kan låta bli och att hon gör det utan att hon tänker på det.

Är det någon som har något tips hur får bort fokus på bitandet? Jag har läst några trådar här på forument men jag tycker liksom att jag provat de tipsen redan utan framgång. Vad gör man då?

Tack på förhand. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

:idea: Min tanke är att hon skulle ha något annat att sysselsätta sig med där vid tv:n. Något att plocka med som gör att händerna blir upptagna. Fundera över vad det skulle kunna vara, som kan intressera liten tös :-k :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kocken

Inlägg av kocken »

Hej Ewa och tack, jag förstår din tanke men det blir liksom lite hysteriskt tycker jag, om hon sitter och tittar på tv och jag samtidigt ber henne hålla på med något annat. Jag vill ju att hon ska känna sig avslappnad och lugn när hon sitter och tittar och lyssnar.

Förstår du hur jag menar?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Kocken!

Skulle det itne kunna vara avslappnande att titta på tv och måla eller rita samtidigt? Kanske någon form av mandala eller liknande?
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Eller lär henne virka? Det har jag och mina systrar alltid gillat att göra framför TV:n. :wink: Och så kan hon så småningom bidra med en eller annan grytlapp till hushållet - det är ju alltid skoj! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"