Föredrar amning framför maten!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Ellis

Föredrar amning framför maten!

Inlägg av Ellis »

Hej på Er!
JAg har en dotter på 6 månader. Jag har kört smakportioner i två månader nu. Hon äter en stund - lite grann alltså, men sedan tycker hon inte det är roligt längre utan gnäller och vill ner från stolen och amma.
JAg har provat alla möjliga smaker men det är inget som har dugit att äta ett helt mål på. HAr lagt upp det så att jag först ger henne lite "vanlig" mat och avslutar med att ge henne någon slags fruktpure´til efterrätt. Det gillar hon bättre än den vanliga maten. HAr även kört så att jag ger mat varje mål på dagen och inte bara koncentrerat mig på ett mål. Är detta fel kanske?`
Vill gärna ha råd ang. detta och hade varit skönt att höra av från er som varit i samma sits. Jag kanske har för bråttom hon är ju trots allt bara 6 månader...? Hör av ER!
Ellis15
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jaaa, en matfråga som JAG kan svara på - Vad kul!!!

Ja hade precis samma problem min son, när de är 6 mån börjar man ju bli lite angelägen om att de ska äta eftersom det inte är bra om de inte äter fastisar efter 8 mån ålder (järn o.s.v.)

Rekommenderar varmt "standardmodellen" först och främst! Men när det kommer till små matstrulisar är det ingen idé att "dutta"!!! Alltså Inte mat flera gånger om dagen utan en gång om dagen, förslagsvis lunch eller middag och samtidigt som du själv äter! Du skall inte amma i anslutning till, utan ha en inställning att "Nu äter vi mat!! Mmm vad gott!" - Hon kan dricka vanligt kranvatten till maten!

Jag körde med mycket naturligt söta hemmagjorda matpuréer, potatis och majs, morot och potatis - med en rejäl klick smör i!

Håller du dig till Standardmodellen så äter lillan 5 ggr om dagen, om du då bestämmer dig för att hon skall äta fastisar till middag (sätts in i system, omedelbums utan att rucka på tiden), hoppar du helt sonika över "middagsamningen" och serverar mat då! Kan hända att hon protesterar - är till och med väldigt möjligt att hon gör det! Men du besvarar det hela med en "attityd av självklarhet" i handling - In med lilla skeden i munnen (hon spottar säkert ut hälften om inte allt - fånga upp det och stoppa in igen)!

"Prova" inte tvåhundrafyrtio olika sorters smaker, kör veckovis på en - Det har inte med att göra att hon "inte tycker om" - Hon är bara ovan!!! Inga ängsliga blickar, inga "tycker du inte om älskling???" utan bara "MMM vad GOTT!!!"!!

När jag väl fått pli på modellen åt Benjamin stadig lunch (á en mosad potatis med lämplig grönsak och sovel = ca en liten barnmatsburk) + en mosad banan, vid närmare sju månaders ålder, vid åtta månaders ålder åt han också en halv vuxenportion med havregrynsgröt till kvällen!!

Byt ut ett mål i taget succesivt - när hon är närmare ett år skall hon amma morgon och kväll och det kan du fortsätta med så länge du känner dig bekväm med det!!

Kram och Lycka till [-o<
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jag satt och skummade i min gravida syrras "Vi föräldrar" och hittade ett litet tips på gott bebiskäk, citerar:

"Jag har precis börjat ge min 5 mån gamla son smakportioner. Av en slump testade jag sötpotatispuré (kokt sötpotatis körd i mixer) på honom och det älskade han! Det blir inte lika strävt som vanlig potatis och därmed går det lättare ner. Prova sötpotatis om du är trött på att servera morötter, potatis och palsternacka." Hanifa Hadziegric, Vi föräldrar. nr 12. Sid 19 :-({|=
Lena mamma till Rickard

Inlägg av Lena mamma till Rickard »

Hej

Jag tycker inte du har för bråttom alls. När R var sex månader hade jag bytat ut alla målen! Nu ammade visserligen inte jag honom men det har väl egentligen ingen betydelse. Jag började när han var 3½ månad med gröt och sen rullade det på med andra puréer.
Vid sex månader käkade han frukost, lunch, middag och kvällsgröt. Hela vuxenportioner mannagrynsgröt och hel burk mat både vid lunch och middag! :shock:

Men det kanske är lättare att byta ut ersättning än om man kör helt fri amning? Jag hade ju ett ganska regelbundet matande från början som bara var att byta ut mot annan föda.

Har väl egentligen inga mer konkreta råd än att själv ha en överygad inställning till maten, att det är JÄTTEGOTT och inte alls farligt och konstigt så blir nog barnet också snart överygat. :wink: :D
Ensammamma med Rickard f?dd 8:e februari 04
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Nä, för bråttom har du absolut inte!! Lilla ungen behöver maten nu och än mer om ett par månader! Anledningen till att "ersättningsbarn" generellt sätt är mindre kräsna än "bröstmjölkbarn" är för att bröstmjölk är så sött - rena sockervattnet i smaken! Barn i allmänhet och särskilt Bröstbarn föredrar det söta, det är därför Anna W och alla "hottentottar"* förespråkar banan! (Ta inte illa upp, det är tänkt som en komplimang Anna om du läser det här - ett bevis på ditt kunnande. :heart: "Hottentottarna" behöver inte heller ta illa upp!) :)

Hoppas att du (Ellis) kollar in dina medsystrars svar :) Vi är här för dig O:)

Kram F
Uckebucke

Inlägg av Uckebucke »

Tycker inte heller att du har för bråttom. Själv började jag precis jobba igen och då var ju maten tvungen att funka på dagarna från 7½ månad. Kan säga att fram till ca 6 mån hade vi det också ganska struligt med maten, men mellan 6-7 månader var det som om dottern kom över en puckel och började äta riktigt ordentligt. Började vid 4 månader med grönsakspuréer för att successivt vid 6 månader försöka med mat vid tre mål.
Mor till dotter f?dd i mars 05
Lena mamma till Rickard

Inlägg av Lena mamma till Rickard »

*frieda* skrev:Anledningen till att "ersättningsbarn" generellt sätt är mindre kräsna än "bröstmjölkbarn" är för att bröstmjölk är så sött - rena sockervattnet i smaken! Barn i allmänhet och särskilt Bröstbarn föredrar det söta, det är därför Anna W och alla "hottentottar"* förespråkar banan!

Haha Vågade inte skriva det först men jag gav faktiskt R banan redan när han var 3 månader! :lol: BVC höll såklart på att baxna men han var klart ointresserad av flaska så jag var tvungen att prova nåt annat ju. 8)
Banangröten som han fick sen blev ju naturligtvis favoriten.
Sen kom jag på en variant på mannagrynsgröt som blev poppis också.
Hade i en mosad banan och toppade det med riktigt smör! Smaskens tyckte gossen. :P

Smakade nog aldrig bröstmjölken men ersättningen var bra söt den också. Men det är kanske som du säger att ammande barn har svårare att gå över till fast föda.
Ensammamma med Rickard f?dd 8:e februari 04
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jag tror med bestämdhet att man skall ta hänsyn till barnens "signaler" när det kommer an på mat. Jag blev ju t.e.x. avrådd att ge Benjamin bär/bärpuréer för de var allergiframkallande, men under hans första sommar när vi hade några riktigt heta dagar var jordgubbar och bröstmjölk det enda jag fick i honom! :roll: Att säga till en mamma att "Nej, lilla ungen ska bara ha bröstet fram till 6 mån ålder" och ungen sedan visar att han/hon är otillfredställd med den mat som är och dessutom visar på stort intresse när övriga familjemedlemmar äter vanlig mat, tycker jag är fel! Banan är naturligtvis utmärkt att börja med, det är inte bara gott utan dessutom väldigt snällt emot magen - förebygger tarmcancer läste jag i Hälsa idag. O:)
Ellis

En månad senare...

Inlägg av Ellis »

Hej alla!
Tack för svaren jag fått. KAn berätta att jag ammar fortfarande efter varje mål, men hon accepterar välling, gröt och fruktpureer. Men det här med mat (burkmaten) gillar hon inte. Hon öppnar inte munnen knappt och ryser av obehag oftast.. Skall jag bara köra på ändå o tro att det snart vänder..?
Hon är snart 7 månader nu. Vågar knappt säga det här på Annas forum, men jag har inte orkat köra SHN kuren ännu på min tös... Vi har ganska nyligen fått henne att "bara" vakna 3 gånger per natt ( inte som tidigare en gång i timmen.) Två gånger vid dessa tillfällen ger vi henne välling ca 100 - 150 ml. JAg vet detta är inte smart i längden- men för tillfället känns det ändå helt ok för det är ju klart bättre än innan...
Kan också meddela att hon har nu tänder både där uppe och därnere, så kanske är jag snart tvungen att sluta amma- så inte.... :wink:
Hon är definitivt en bröstälskare- så kanske måste jag bara ha tålamod.
Ellis15
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Ellis.
Man kan muta lite med fruktpure längst ut på skeden och ha något annat innanför. Fråga henne inte om hon tycker om utan sätt fram skeden som om det bara var fruktpure på. Du får inte ens tänka tanken att hon inte skulle äta.

Du behöver inte skämmas för att inte ha kört kuren. Har man inte ork att ta tag i den ordentligt så är möjligheten att lyckas minimal. Så vänta tills du/ni känner er helt laddade. Läs på så länge, läs läs och läs, för att verkligen förstå varför ni ska genomföra. När ni ska göra vad och varför, i varje situation.

När hon sover ordentligt så ökar aptiten men så länge hon äter på natten så behöver hon ju inte lika mycket mat pådagen.

Här finns massor med hjälp och stöd att få när ni bestämmer er.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ellis

Inlägg av Ellis »

Tack för tipset! Testade idag- det gick ju mycket lättare. MEn ändå känns det som man "lurar " henne-- är det rätt i längden tro, och isåfall när skall man sluta med detta. passar på att fråga om du/ni har några bra tips på mellanmål. Tyvärr får min dotter utslag runt munnen när hon äter banan. Skall prova om ett tag igen. Typiskt alltså- hon gillar verkligen banan,..
vi hörs kanske snart igen
Ellis15
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Smörj ev med något fett runt munnen innan du ger banan. Det skyddar lite. Att smörja efter har inte alls samma effekt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"