Jag har en son på 2,5 år och en dotter som är snart 11 månader. Detta gäller väl då främst min son, eftersom lillan knappt bryr sig ännu
Jag har min son hemma med oss, han har aldrig varit på dagis, och jag har väl inställningen att jag själv vill ta hand om mina barn de första åren. Så, vi kånkar iväg på diverse olika aktiviteter och Öppna Förskolor. Vi är som oftast på Öppna Förskolan tre gånger i veckan (á 2,5h) och även på Sångstund följt av lek en dag. Sen träffar vi i regel någon kompis på hemmaplan också per veckar. Detta är ganska mycket antar jag? Jag känner press att vi SKA iväg, så att han får sitt sociala umgänge och lek. Han är en blyg kille, och spenderar mestadels tiden med mamma. Till saken hör väl också att vi precis börjat en ny Ö. Förskola med ca 25 barn och deras föräldrar varav han/vi aldrig sett någon av dem innan, så vi är allt blyga lite till mans
Folk man pratar med vill gärna skylla hans blyghet på att han inte är på dagis. "Han borde börja på dagis och få leka med andra barn"
Jag vet barn som går på dagis som är blygare än honom, och som har mindre utvecklat tal än honom, och vet väl någonstans att det har inte bara med det att göra. Vart barn är ju en egen individ som utvecklas och gör sina egna framsteg.
Hur mycket bör man umgås med andra barn för att det skall vara "lagom"?
Sen är det ju detta med alla sjukdommar och annat man får med sig hem, i dessa tider känns det lite som om jag helst håller oss därifrån, så mycket som möjligt.
Känner mig ensam i detta beslut att vara hemma med barnen. Känner ingen annan som är hemma, utan vi passar på att umgås med dem som är hemma med småsyskon, sen försvinner ju de iväg också..