Laddar på för kurning - schemafunderingar...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!
Det blir alltså ingen kvällslurk nu. Tror iofs att lillkillen mer saknar "avrundningen" på dagen nu när det inte blir kvällslurkamning. Någon som har någon idé?
Kvällslurken behöver inte vara i flytande form. Många har banan eller gröt som sista påfyllnad. Så jag skulle välja något som han tycker om och erbjuda det på kvällen.

Sedan finns det barn som inte behöver något på kvällen. Min lillbus har aldrig haft något sug på kvällslurk. Många gånger har han inte tagit något alls och sovit gott tills morgonen efter. Kanske är din lille så också?
Funderar också på dagsovstunderna som är enligt följande:
8.45-9.30; 12-14; 16.30-16.50. När jag tar bort sista sovstunden, ska jag flytta på de andra två så det blir kortare eftermiddag?
När sista luren fallit bort för mina barn så har jag skjutit på långluren en halvtimme, just för att eftermiddagen inte ska bli så lång.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tack varmast för svar!
Han äter middag rätt så sent, kl18.15. Verkar inte bli något hungrig innan läggning och är inte särskilt hungrig när han vaknar så det är nog lugnt egentligen med maten.
Det tråkiga är att det nu tar 10-15 min från läggning till han sover. Han bökar lite, småirriterad och sur till han liksom förlikar sig med att det är sov som gäller. När han ammade var det max 5min till han sov, lugnt och fint mellan läggning och sov. Tänkte om man kunde få till en bättre kväll...men har idétorka! Förslag någon?
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Somnar du varje kväll på minuten när du lägger dig :?: :wink:

Det kan ta lite tid att somna på kvällen, som Anna säger "Det är en konst att låta små barn vara" Jag tänker
:arrow: Dax att ta bort sista luren eller
:arrow: Överkoncentration, lägg din juvel och gör något otroligt viktigt :wink: typ dammsuga eller slamra i köket, sätt på favoritskivan
Jag tror att din älskling vill, vill, vill sova men han kan bara inte på studs och om du nu ramsar en del så stör du honom.

Vad tror du :?:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Visst har du rätt...inte somnar jag på minuten :D Tänkte på det så sent som på eftermiddagsluren - vilken konst egentligen att kunna somna så bra som han gör!! Reagerade bara på att han blev lite bökig just när vi slutade med kvällsammningen! Jag har som tur är i och med kuren lärt mig känna när han vill vara ifred så han är inte fått några extraramsor på rutin pga bökande. Endast en kväll när han gick över till trött och ledsen fick han en upplysande ramsa - somnade på stört då. Idag gick det snabbare med insomningen, kanske är det bara en inkörning (allt med små barn tar tre dagar har jag hört... :wink: ).

Har funderat på att ta bort sista luren, lillkillen är tröttare efter den än innan. Känns jättekonstigt - men är det möjligt att den luren mer "förstör" än gör nytta?
nilam

Inlägg av nilam »

Kan absolut ligga något i det du säger, om min 3 åring blir väckt efter 20 min ( nu är dagsovningen på upphällningen) så tittar han bara på mig och säger Sova lite till och vänder på sig :heart:

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
MamMalin

Revidera sovtider...

Inlägg av MamMalin »

Nu behöver jag era synpunkter! Känns som vi behöver styra upp sovtiderna då vi kanske inte hamnat helt rätt från början...det känns som om det "haltar" om ni förstår :) (...kanske för kort natt...för mycket sov på dagen osv...)

Sovschema nu vid 9mån är 19.30-7 (kolsvart natt, väckarklocka), 9-9.45 och 12.30-14.30. Totalt 14h 15min, dvs lite i överkant. Lillkillen sover allt helt problemfritt utom morgonen - vaknar alltid mellan kl 6-6.20 (glad och nöjd, väntar på att klockan ska ringa). Ibland sover han bara 1,5h på lunchen, ligger sedan glad och nöjd, somnar om ibland. Egentligen skulle jag vilja ha 12-timmarsnatt (19-7) men har inte vågat satsa då vi bara uppnått 10,5-timmarsnatt. Från kl 17.30 är lillkillen lite sliten, 5-minutare gör varken till eller från, däremot funkar att "slappa", tex åka vagn, lite tidigare på em.

Förslag på reviderat schema?
nilam

Inlägg av nilam »

Vilket underbart liv ni lever :heart:

Ibland kan det vara så lätt att lägga lillkillen 15-30 min tidigare på kvällen, låt lunchen vara 1,5 timmar så blir det ungf 14 timmar som lillen bör ha

Och glöm inte att du kan inte sova åt honom, bara ge honom förutsättningen, som du gör så bra :D

Malin

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"