börjar kura selma, 7 månader i kväll, behöver peppning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
helahelena

börjar kura selma, 7 månader i kväll, behöver peppning!

Inlägg av helahelena »

Efter mycket velande och funderingar mellan Babywhisperer och SHN har jag nu bestämt mej för att nu kör vi!!! Selma är 7 månader och har i princip alltid sovit illa. Hennes schema som vi följt sen hon var liten, me justering i sömntid allt som hon vuxit är:

7 frukostvälling
8 en till frukost om hon är hungrig
8.30-9.15 sover en lur i vagnen när vi går till dagis med storebror
10 mellis om hungrig
11.30 lunch och efterrätt
12.30-14 sova middag
14.30 mellis
ibland en 10minlur vid 16
17 middag
18 bad och massa lek och gos
18.30 välling
18.45 somnar i egen säng utan bråk

Dagarna, dagslurarna och nattningen funkar kanon och har alltid gjort.
kl.22 matar jag henne i sömnen.
Sen vaknar hon allt mellan 02 och 04 och är pigg. Tar jag in henne till vår säng så ligger hon och leker nån timme. ibland har jag gjort så bara för att jag själv är så trött att jag måste få ligga ner, även fast jag inte får sova såklart. LÅter jag henne va kvar i sin säng är hon vansinnigt arg, ställer sej på alla 4 och vrålar, går inte att lägga tillrätta (sover på mage).
Jag vet att jag satt mej här själv, eftersom jag gett upp och tagit in henne till vår säng ibland. Helt inkonsekvent och jätteförvirrande för lilltjejen.
Jag väntar alltid på ett bra tillfälle att ta tag i detta. Driver ett företag och arbetar hemifrån alla kvällar i veckan, och kan ju inte vila som jag skulle behöva. Det blir liksom aldrig rätt tid att vara vaken 4 nätter i rad. Samtidigt kommer jag ju aldrig få sova annars, så jag har bestämt mej för att NU är rätt tid! Nu kör vi! Hoppas verkligen på råd och tips från er kurare!!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej helahelena och välkommen hit!

Vad skönt att du redan har ett schema som fungerar för er. Några tankar från mig är att det låter som om det blir mycket småätande på förmiddagen med många småmål innan lunch. Jag skulle plocka bort mellanmålet innan lunchen.

Nattmålet kl. 22.00 behöver hon inte längre. Det skulle jag absolut pocka bort om du nu kurar. För att lyckas bra med kuren är det viktigt att vara påläst innan man börjar. Har du läst internationella sovahelanatten-boken? Om du inte har den så tycker jag att du ska skaffa den så fort som möjligt, för det är viktigt att veta vad, när och hur man ska göra när man står där supertrött på natten.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Helahelena och välkommen! :lol:

Körde du igång i natt, hur gick det? Har du läst så du verkligen förstår allt? Hur du ramsar osv...

Jag håller med ilindstrom att det skulle kunna vara bra för dig att helst köpa boken och läsa den så du verkligen är med på VAD du skall göra och VARFÖR.

Glöm inte fråga på så du kan köra. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helahelena

tack!

Inlägg av helahelena »

ja den första natten gick bra,uppvak runt 5 och det räckte med lite buffning ett par gånger (och ramsa) så sov hon sött sen till väckningen 07. Inatt var det värre, vaknade 02 och när storebrorsan kom upp strax före 6 hade vi inte somnat om än, varken hon eller jag... Så det fick bli morgon då...
När hon vaknade vid 2 blev hon superglad när jag kom in i rummet. SKrattade och ville upp och leka, och blev såklart knäckt när jag vände henne till mage... sen lugnar hon sej ju, jag ramsar mej ut men efter bara en minut är det samma visa igen... Hon är ju så van vid att äta på natten, så även om hon inte är hungrig så tror hon väl själv att hon är det iallafall.
Nu är jag bara rädd för att eftersom jag bara fick 2h sömn inatt och inte har nån möjlighet att vila varken idag eller ikväll, inte kommer orka ännu en sån natt, utan ge upp...
nilam

Inlägg av nilam »

Skickar lite pepp och j.vlar anama, DU fixar det här det, finns inget alternativ och tänk vad stolt du kommer att vara när du fixat allt helt SJÄLV, det är i sådana stunder man verkligen växer.

Fokus nu natt 3, nu ska ramsan verkligen sätta sig ramsa, ramsa, ramsa, Ramsa så du hör att hon går ner i sitt tonläge det kan vara x12,x16,x20. Nu behöver du inte ge en separat bekräftelse ramsa utan du bakar in den i sista versen. Minimera trafiken så mycket det går.

KÖR HÅRT
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"