ilindstrom

- ja, vad kostar det att säga vad föräldrar INTE ska göra

Inte slåss, inte tillämpa några hemska nanny-metoder, etc etc etc - och så citerar vi diverse auktoriteter, utan att våga vara en själv, som här:

*Människor är inte maskiner och därmed är användningen av "verktyg" utesluten. Det är - värdemässigt sett - all skillnad i världen på att fråga: "Vilka verktyg finns det för att jag ska få mitt barn att somna?" och att fråga "Vilka egenskaper och färdigheter måste JAG utveckla så att mitt barn kan somna lugnt?*
Gustafsson citerar alltså här Jesper Juul - på sid 216 i "Växa - inte lyda" - och bekräftar: "Jag tror själv mer på sådana metoder - eller kanske snarare på ett sådant förhållningssätt. Det vilar på en humanistisk människosyn och på en respekt för barnets grundläggande rättigheter, och det är avgörande för mig. Men också här behövs mer forskning. Den verksamhet Jesper Juul själv bedriver inom sina så kallade Family-Labs, och som nu är på väg att etableras också i Sverige, utgår visserligen från nya rön inom hjärnforskning och anknytningsforskning. Men vilka de långsiktiga effekterna blir för de familjer som tar del av verksamheten vet vi fortfarande för lite om."
Blaj, blaj, blaj. Vilket konstycke till svammel! *Jag håller med, jag är ju humanist, fast jag varnar ändå, för man vet ju aldrig, och egentligen... eller hur... kanske.* Jag har berömt Lars H Gustafsson förr för hans eminenta förmåga att säga varken bu eller bä. Att hålla med om allt och ingenting. Att, på ren svenska, inte stå för ett förb-t dugg utan kostnadsfritt hålla sig väl med alla.
Och Jesper Juul

Som jag också träffat, som har ETT stycke barn, en vuxen son, och som har snott hur mycket som helst från Barnaboken i alla år. Hans välanpassade smörjolja går hem till saftiga inkomster i x antal "Family Labs" i flera länder. Han pläderar bl a för de vuxnas rätt - som då skulle vara icke kränkande för barnen

- att sätta gränser kring sig själva. "Jag vill inte ha dig i knäet. Flytta på dig." (Ur "Ditt kompetenta barn".) Kul i jul

En silkesmjuk efterföljare är Bengt Grandelius i Sverige. Hans bok om gränser är en upplevelse #-o

galaxen

- ja kära nån. Förra gången jag var med i Nyhetsmorgon i TV4 presenterade Kristin Kaspersen mig som hon som "skrivit barnböcker". Lilla söta Kristin, som jag haft en hel del att göra med när jag skrev boken om hennes mamma. Jag surnade verkligen till för jag hade Barnaboken framför mig - även den då nyutkomna, engelska For the Love of Children - men dem undvek kameran som pesten. Så nu bestämde jag mig för att verkligen klistra BB mot bröstet och göra ohämmad reklam, eller - om man så vill - tala om att böckerna fanns, BB och SHN. Aktuella i högsta grad, inte dammiga och förlegade som en del vill tro.

Nya mamman

- ja, varför BARN slår, det var en fråga som blev hängande i luften. Och som inte låter sig besvaras med Gustafssons "De gör som VI gör". Jag hade förberett saker där som inte hann bli sagda. Som t ex hur jag brukar rekommendera föräldrar som springer runt och letar bra dagis att ställa en simpel fråga, i stället för att bara förlora sig i trevliga lokaler och leksaksutbud: "Vad gör ni när barnen bits?" Lovar att det blir lika tyst då.

Jannika

- ja, Anders Kraft gjorde ett riktigt bra jobb. Måste skamligen erkänna att det gjorde mig en smula förvånad

Och glad, peståss.

-Linda-

- tack, det ÄR skönt att höra (se krönikan NU FÅR DET VARA NOG).

emelie

- tack för länken

Och för din värme.

Tetz

- härliga människa. Skvallret kommer nedan.

TorsMamma

- jo, Lars bok zoomades in alldeles i början. Den låg bland äggen i en stor korg. Jag frågade honom strax innan, moderligt bekymrat: "Har du inte din bok med dig?" och fick veta att den låg DÄR. Och tuggummituggandet - det fanns två tankar bakom det: dels att det skulle se lite lagom nonchigt ut, som om jag inte brydde mig särskilt mycket, och sålunda avhålla mig från att explodera. Se skvallret... Dels fanns just en "uppfostringstanke" bakom. Hade vi kommit in på konkreta saker angående fostran (vilket var förannonserat) hade jag kunnat använda tuggummituggandet som exempel. Om du förstår

miar70

- "överens om SHN också" - egentligen

- men hur skulle det se ut om Gustafsson gjorde en pudel :^o Ja jösses. I sin "sömnomsorg" tipsar han om olika - ickemetoder, får man väl säga, som vi möjligen har hört förut:
* Se till att barnen får vara ute tillräckligt mycket varje dag!
* Se till att det är svalt i barnens sovrum!
* Tala gott om sömnen och natten!
* Gör barnets sovplats inbjudande!
* Stäng och släck i tid!
* Skapa trygghetsljud i stället!
* Skapa en kvällsritual som är i stort sett likadan varje dag!

"Allt detta", konkluderar Gustafsson fromt på sid 188, "kan vi alltså kalla den dagliga sömnomsorgen. Det finns inga 'metoder' som kan ersätta den."
Det värsta är att jag förstått att han inte tänker alls i andra banor än sina egna till intet förpliktigande. Han tar verkligen inte till sig all den oerhörda kunskap och erfarenhet jag besitter och även kunnat formulera, teoretisera och exemplifiera oändligen - jag som personligen kurat över 800 barn och levt med barn i alla storlekar, egna och andras, i snart femtio år (mitt första lilla barn fyllde just 48 år

) natt och dag, dygnet om. Lars H Gustafsson och hans barnläkarkolleger är faktiskt inte intresserade av det. På riktigt. Vilket de borde vara, kan man tycka, om de vore det minsta angelägna om små (och inte så små) barns välbefinnande här i världen
Gustafssons bok "Växa - inte lyda" handlar inte om barn eller barnppfostran. Den handlar om honom själv. "En fin liten bok om i huvudsak författaren själv", skrev jag till honom, och han svarade: "Roligt att du tyckte om den." Förstod han inte

Eller var han ironisk

Nej, det var han inte. Lyssna på detta (sid 256):

"Låt mig ta mitt eget skrivande av den här boken som exempel. Just i detta ögonblick sitter 'jag'. Lars H Gustafsson, i min skrivarvrå hemma i lägenheten i Lund och skriver om samvetet, en text som jag hoppas du ska läsa. Jag skriver om ett ämne som engagerar mig och som jag ofta reflekterat över. Jag hänvisar till några tidigare tänkare inom området, men jag har också ett eget budskap. Det handlar om hur viktigt det är att barn får möjlighet att utveckla sin egen inre kompass och lära sig följa den i stället för att inordna sig i leden eller följa de vindar som blåser för tillfället."
Amen. På psykologspråk kallas sådant för projicering.

Och ni vet väl alla, kära forumister, hjärtebarnskontrollanter och diplomerade SHN-kurare, att "här /kring SHN/ finns ingen forskning gjord över huvud taget" (på min tid hette det vetenskap och beprövad erfarenhet, men den beprövade erfarenheten... well, den gick upp i rök och ersattes med luddiluddet forskning), att SHN är "egenhändigt konstruerad" av mig (alls inte i samarbete med de små barnen), att ni alla kära kallas "gruppen runt henne" som "fortsätter att okritiskt propagera för metoden i sin helhet trots de allvarliga invändningar som riktats mot den under senare år", samt att det på min hemsida "finns ett särskilt forum där föräldrar kan få hjälp med att använda metoden med stöd av diplomerade så kallade hjärtebarnskontrollanter"...

kattklo

- hahaha

Skulle vilja se den barnpsykolog (som man får tid hos - om man har tur - efter 3-6 veckor via BVC och då givetvis UTAN BARNET) komma störtande kl 2.48 på natten för att ge akut hjälp, hur nu den skulle se ut

- Eller ska vi ringa på barnläkaren direkt i stället, innan vi tar livet av oss - trots tredubbel dos antidepressiva, som vi fått till "hjälp" av farbror doktorn

Tessan

- å, om det äntligen kunde bli ett seriöst samtal i det offentliga rummet om små barns bedrövliga villkor i det här förment barnvänliga, men i verkligheten synnerligen barnfientliga, samhället

Men när var DET intressant som ämne - späda barn och små

När var barnavanvården föremål för undersökande journalistik

Blir den någonsin?

Cissii

- tack för de orden, de värmde! Jag klädde mig i kärleksrött och ville utstråla just det, glädje och värme och barnakärlek. Gud ska veta att det krävde sin sinnesstyrka. Denna samma Lars H, som förfasar sig (med all rätt) över Bjästa-eländet och absolut inte tillåter personangrepp på sin blogg, har ägnat sig åt en så vedervärdig vuxenmobbing att jag saknar ord. Lyssnat på näthatet, anmält mig till höger och vänster, köpt de billigaste av billiga angrepp utan att någonsin höra sig för hos mig (trots upprepade invitationer) för att få åtminstone ett genomsnitt av sanningen och lekt privat domstol med sitt gäng ja-sägare (med den anklagades bänk tom; hennes närvaro var inte önskad). Varpå de offentliggjorde domen till varenda bvc-central i landet och samtliga media. Jag kan säga att det kostade på att vara GLAD under de premisserna

Men det hade jag verkligen bestämt mig för. Det är BARNEN det handlar om. Inte mig, inte honom.

Susanne*

- du har ju också en förmåga att stödja och glädja trots att du ingenting vet i saken, haha

Kärlek

Luvisen

- nej, det är ju det, som väl äntligen ska offentliggöras nu om man säger: DET FINNS INGEN HJÄLP ATT FÅ från etablissemanget. Alla vill så gärna tro att barna(van)vårdskartellen inte bara VILL de små barnens väl utan också KAN det, men kejsaren är naken

"--- ta sina sista krafter, masa sig hem och uppfinna hjulet ---" Precis. Övermåttan sorgligt är det
(Och nu var det ju inte jag som "uppfann" SHN utan de små barnen

)
Anna-Helene skrev: Lars upprepade ju flera gånger att det fanns hjälp att få, och att det går att få barn att sova på andra sätt. Det är säker sant. Men var finns hjälpen

Möjligtvis kan det finnas bra hjälp tillgänglig för ett fåtal. (Fråga mig inte var och hur, men jag utgår från att han inte ljuger.)
Jag vill inte heller tro att han ljuger, i alla fall inte medvetet. Men jag tror inte han har varit med så mycket. Tre av hans barn har haft sömnproblem. Jaha. Han bar och tröstade och var delaktig och duktig. Jättefint, ju. Så som alla pappor ska göra, för att "avlasta". Från de jobbiga nätterna, de jobbiga barnen, det jobbiga livet. Men vart tog njutningen vägen

BARNETS njutning, först och främst

Små barn ska njutas - och njuta själva
(Riktigt hör hur han flämtar, vid minnet av sina jättejobbiga nätter: "Njuta, HUR DÅ

")
Hugo Lagercrantz, som så precis vet att små barn SKA ligga på rygg etc etc (utan larm, givetvis) har - råkar jag veta via inside information - aldrig någonsin i hela sitt liv haft hand om ett litet spädbarn alldeles själv en enda natt.
Anna-Helene skrev: MEN jag ser min lille kurade plutt och kan jämföra med min store kille. Båda sover nu hela nätterna och lägger sig utan problem. Store killen blev aldrig kurad eller uppfostrad enligt SM. (Fick tips om Barnaboken när han var nästan två år...) Ingen hjälp alls på BVC. "Barn lär sig så småningom." Vi lyckades lära honom sova hela natten ändå. Utan kur, utan hjälp. (Han hade inga allvarliga sömnproblem, men vaknade och åt på natten ganska länge.) Så långt allt väl. Men om jag jämför med lill-plutten så är det ändå en skillnad. Vår stora kille har aldrig protesterat mot att lägga sig. Och han sover helst i sin säng. Men Plutten. Oj oj oj. Inte nog med han helst sover i sin säng, han äääääääälskar sin säng. Han skrattar högt varje gång han ska läggas. "Puss på munnen mamma" och sedan med ett stort skratt ner i sängen. Verkligen SJÄLAGLAD.
Det är ju så det ska vara. Det går säkert ingen nöd på storebror, men lite avundsjuk är han nog på den lille

Det skulle jag vara
Anna-Helene skrev: Att se det och förundras varje kväll är värt så mycket. Så varför krångla till det

När den bästa hjälpen med ett sånt fantastiskt resultat finns i en bokhandel/bibliotek nära dig.
Precis. Kunde inte ha sagt det bättre själv
Anna-Helene skrev: Att inte BVC rekommenderar detta är en skandal.
De får inte. Tvärtom har just vår gode Lars H Gustafsson tagit initiativet till att alla barnavårdscentraler i hela landet ska VARNA för AW och hennes "metoder". Men det finns, även där, en del civil olydnad

("Växa - inte lyda", hmhm

) Åtskilliga barnavårdscentraler tipsar förtvivlade föräldrar mellan skål och vägg om Sova hela natten-kuren, som man - vissa sköterskor - förstått är vad som uppenbarligen fungerar, utan att skada barnet och därmed ytterligare plåga mödrarnas redan svårt sargade samvete. Det finns fortfarande bvc-sköterskor som på riktigt bryr sig och vill hjälpa, i strid med de "råd" de ska ge på order, och som vet att den sanna hjälpen finns - Barnaboken och Sova hela natten-kuren - ljusårfrån kallsinnig skrikmetod och vansinnig medicinering. Det finns barnavårdscentraler som till och med arrangerar föreläsningar och föräldraträffar kring SHN

Gud vet hur de lyckas med det utan att hamna i finkan

oakarin

- sköldpaddan var med nu också (ifall jag skulle ha fått tillfälle att demonstrera att Shaken Baby Syndrome - som Gustafsson et consorters anklagar mig för att åsamka små barn - omöjligtvis kan åstadkommas för ett litet barn som ligger på mage med huvudet på plats, men den syntes inte mycket i bild. (Vilket inte hindrade Lars H från att apropå magläget hänvisa till "grodan där"...) Jag är outsägligt glad att du i Barnaboken ser "en kompass som gör att jag som förälder slipper gå på grund". Ringarna ska sprida sig

Nimrah

-ja, de (etablissemanget) har verkligen gjort det lätt för sig med sitt "allt är normalt". Det är INTE normalt att små barn drar på sig hälsofarlig sömnbrist, lika lite som det skulle vara normalt om små barn inte åt som fok och följde Viktkurvan. Och det vet alla människor, innerst inne - sömnen är lika livsviktig som naturlig att njuta, precis som maten. Varför skulle föräldrar annars vara så bekymrade - för BARNENS skull

Varför KÖPER de inte att "allt är normalt"

För att de vet, både instinktivt och förnuftsmässigt, att det inte alls är normalt för små barn att sova mindre än de behöver och sämre än de ska.
Nemita skrev: Vill du ha en läkare som håller dig i handen och ser vänlig ut medan du dör, eller vill du leva?
Har lust att brodera det. Och sätta upp på Lars H Gustafssons sovrumsvägg. Är dock inte så säker (längre) på att han skulle förstå. Erinrar mig osökt Ulf Adelsohns uppgivna kommentar till en ovanlig tjatig journalist: "Antingen vill du inte förstå, eller också är det något annat fel."
* * * * *
Jag hade lusläst boken och förberett mig på det mesta. Det blev ju som det blev och tiden var kort. Men här kan jag inte undanhålla er det doktor Gustafsson skriver om andningslarm på sid 209 i sin bok:

"--- ett sådant är inte tillförlitligt. Det finns inga bevis för att andningslarm förhindrar plötslig spädbarnsdöd."
Och brandlarm fölrhindrar inte brand, och säkerhetsbälten förhindrar inte bilolyckor. När har ett larm någonsin förhindrat någonting

Blir brandfaran mindre om brandkåren avråder från brandlarm? Om Trafiksäkerhetsverket avrådde från säkerhetsbälten och bilbarnstolar, eftersom de ändå inte förhindrar bilolyckor, skulle folk niga och bocka då och förstå precis?

"Det /att andningslarm inte är tillförlitligt/ kan bero på", fortsätter Gustafsson. "att andningsrörelserna vid detta fortfarande gåtfulla tillstånd fortsätter efter det att både pulsen och blodets syrehalt sjunkit. När larmet ljuder är det alltså för sent att ingripa."
Får man säga vad som helst, med anspråk på trovärdighet, bara för att man har en vit rock på kroppen? Hur har dessa studier bedrivits

(Och var finns faktaunderlaget redovisat?) Stod de goda läkarna / forskarna bredvid och tittade på medan barnet dog, fortsatte andas efter döden och sålunda lurade andningslarmet

Mätte de sjunkande puls och syrehalt i lugn och ro tills barnet dog, och titta, larmet sa ingenting, quod erat demonstrandum

Är det nackade höns vi talar om, som springer omkring på backen med huvudet avhugget, eller nackknäkta gäddor, som sprattlar iväg ner från diskbänken när man ska rensa dem?
Andningsrörelser hos små barn efter döden

Upp till bevis, tack
Intill denna dag finns inte ett enda vetenskapligt fall av PSD dokumenterat någonstans i världen där barnet som avled stod under övervakning av ett aktivt andningslarm. Den här bland krönikorna redovisade studien av 8.000 barn - åttatusen

- under två års tid, där de ungerska forskarna på goda grunder kom fram till att andningslarm var att betrakta som en preventivåtgärd väl så viktig som ryggläget (och alla barnen låg på rygg; tre av dem dog "nästan" och hade bevisligen så gjort utan larm) förbigås konsekvent med tystnad. Liksom rapporterna från Japan, där fenomenet plötslig spädbarnsdöd försvann så gott som helt i detta enorma land (127 miljoner invånare) sedan man slutat vaccinera barn under två år.
* * * * *
Skvaller 8)
Jag kom sent till sändningen därför att jag fastnade i det trevliga sminket. Någon där tog hand om mig som jag avnjutit förut och vi babblade på om "våra" nioåringar (jag har barnbarn i de flesta åldrar). Så Lars sa lite smörigt, när vi skakade hand: "Jag trodde vi skulle hinna talas vid lite innan." Jag kände ingen större åstundan men log snällt.
Efter pratet hade vi sällskap ut. Det var varsin taxi beställd åt oss. På väg ut sa jag konversabelt att det ju var skönt att det inte hade blivit tal om förtalskampanjen, eller hur

Han svarade inte. Eller hörde han inte? Eller ville inte höra

Ute på gatan stod fel bil och vi fick vänta, ensamma tillsammans. Då undrade han om jag kunde tänka mig att "modifiera" mitt prat om att barn skulle ligga på mage. Jag svarade hult att om han nu hade läst Internationella Sova hela natten, hade han säkert klart för sig att det går hur bra som helst att kura små barn på rygg också, och att jag beskriver i boken hur man då lämpligen kan förfara, samt att man ju inte kurar små barn under fyra månader, då de kan vända sig och alltså själva bestämma hur de vill ligga. "SÅ DET ÄR BARNETS PREFERENSER SOM AVGÖR." Detta tog han inte till sig på något vis och kommenterade inte. I stället talade han om för mig - som en annan världsnyhet jag säkert inte kände till - att magläget skulle öka risken för plötslig spädbarnsdöd. Varpå han föreslog mig en DIALOG - kunde jag tänka mig det
Då störtade adrenalinet till, det som jag hållit i schack dagar och nätter under allt detta förberedelsearbete och under de arma tio minuterna i TV-studion, så till den milda grad att skallen började brinna. Jag tittade på honom med värsta stilettblicken och förklarade att han, om han nu hade glömt det, varit den sista att eftersträva någon som helst dialog med mig - "INGEN AV ER HÄXBRÄNNARE HAR NÅGONSIN KONTAKTAT MIG trots mina upprepade inbjudningar till just dialog", osade jag medan svavlet rann: "NI HÄNGDE PÅ MIG EN SKYLT DÄR DET STOD BARNMISSHANDLARE" (demonstration över bröstet) "OCH BARNAMÖRDERSKA" (mera demonstration) och "DU SKA VARA TACKSAM ATT INTE DIN FÖRTALSKAMPANJ TOGS UPP för JAG ÄR URSINNIG!"
Då kom taxin. Jag hälsade på chauffören och undrade älskvärt om den var till mig, och det var den. "Anna, ja! Välkommen!"
Kvar stod Lars H Gustafsson tämligen förintad, blöt som snön på marken. Just då. Någon liten kvarts minut, kan jag tänka mig - en liten, liten pyttestund fick han känna på hur det är att bli respektlöst fälld till marken, försvarslös. Men det har han säkert redan glömt. Inte svårt; det var ju bara jag - inte en hel j-a MOBB
Och vem bryr sig. Någon stor tänkare, eller tänkare alls, är inte Lars H Gustafsson. Hans intetsägande böcker går inte till eftervärlden. Lars H Gustafsson är ett tidens följsamma lackmuspapper.
O:)