Kurning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
krisva

Kurning

Inlägg av krisva »

Hej!

Tanke var att vi nu skulle starta vår kur men efter en månad med fast schema för mat- och sovtider och lite mer mat än bara BM så har vår solstråle sovit hela natten senaste veckan, 12 timmar i stöten!! Jag trodde aldrig att det var möjligt!! Jag hade tjuvstarta med ramsan har andvänt den när hon ska sova på kvällen och när hon vaknar på natten och det känns som om det har fungerat! Senaste veckan har jag dock ej behövt ramsa då hon sovit som en stock hela natten!! Nu vet jag i alla fall att hon klarar sig utan mat på natten och min plan är att använda ramsan då hon vaknar på natten framöver och inte längre erbjuda mat nattetid, det ska fungera!!

Jag önskar dock lite synpunkter gällande mat- och sovschemet. I dag äter vi så här:

07.00 Amma x2
10.00 Gröt + amning inom 30 min
13.30 Amma smakpotione potatis+ plommonpuré
17.00 Amma plommonpuré
18.15 Gröt före bad
18.30 Nattslurk med ersättning ca 100 cl
19.00 Sova

Det jag funderar på är kvällsmålet som inte sker inom 30min, men jag vill ge gröt så sent som möjligt så att hon ska vara mätt på natten. Är det dumt på något sätt att ha det så här? Enligt AW ska det vara 4 måltider/dag och maten ska in inom 30min. Vad tror ni, ska jag göra någon förändring?

Tack på förhand!

Kakan
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen!

Skriv gärna hur gammal din dotter är och när ni började kuren i din signatur så är det lättare för oss att hjälpa dig. :heart:

:D :lol: :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
krisva

Inlägg av krisva »

Hej och tack!

Jag har skrivit ett tidigare inlägg under samma ämne men ser att detta blev ett helt nytt inlägg!

Ska självklart lägga till önskad information! Min dotter är 5 månader och två veckor. Vi har som sagt inte genomfört någon regelrätt kur ännu men tänkte göra det!! Men jag använder ramsan och schema för fasta mat- och sovtider.

Mvh

Kakan
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Wow, vad ni har fått det att fungera med sömnen, skönt för er! Perfekt att smyga in ramsan så där, om du ramsar varje gång du lägger henne så förknippar hon ju det sen med att sova och vara lugn. Då kan du senare använda ramsan som ett verktyg om det krisar. Så ramsa på du bara, jag ramsar fortfarande min 3-åring varje gång han ska sova fastän han inte vaknat på 2,5 år. Just in case brukar jag tänka...

Tycker du har ett mål för mycket på schemat, blir svårt att jobba upp en riktig hunger om det är så tätt på kvällen. Känns själv, det kanske funkar jättebra för er men jag hade tagit bort ett av kvällsmålen, kanske slagit ihop amning och gröt och sen nattslurk någon timma- 2 h senare.

Sovschemat var svårt att tänka något om för det hade du inte skrivit upp 8) .

Om du har fler frågor så skriv dem i din gamla tråd så har vi allt samlat.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"