Har aldrig lyckats få mina barn att sova...!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Mamma till 2

Inlägg av Mamma till 2 »

OJ!!!! Vad hände??? I natt sov han 12 timmar??!!
Vilken tur att katten höll mig sällskap, för annars hade jag inte vetat vad jag ska göra med alla timmar under natten. Sova? Kan ngn SHN-kura MIG!
Mamma till 2
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Din sömn kommer. :sleep:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Mamma till 2

Inlägg av Mamma till 2 »

Hummm, i natt var det magsjuka.....det är alltid lika spännande att se vad natten har att överraska med! MEN, med rätt attityd är inte ens magsjuka ett problem längre! Mot morgonkvisten när lakan och pjamas var bytta för tredje ggn deklarerade min son "kan själv" "god natt" och drog upp täcket till hakan, rullade över på magen och somnade! Inte behövde han mig längre, han ville sova!!

Nu avslutar jag denna tråd! Tack ni alla som hjälpt till!
När min dotter föddes fans inte detta forum och jag hade inte klarat det själv utan stöd och uppmuntran! Jag har beslutat mig för att inte ångra vad som inte gjorts (dvs SHN) tidigare, utan att vara glad att beslutet tagits när vi var redo.
Att jag smygfuskat in SHN-kuren är inget jag rekommenderar, det är så lätt att man ger felaktiga eller dubbla budskap till barnen, men jag var helt desperat och kunde inte vänta på all information. Inte bara jag var redo, utan min son ville bara en sak: SOVA!

Nästan alla mammor ser sina tultande barn göra sina första steg, snubbla och trilla mot div stolar och bord som alltid är felplacerade. Barnen tittar upp mot sina föräldrar som för att fråga: "slog jag mig nu, var det farligt?" Vi biter oss i läppen, ler och svarar: " det var inte farligt! Upp och hoppa igen!" Detta fast vi vet att det nog gjorde ganska ont.
För mig funkar natten på samma sätt nu, förutom att jag VET att det inte är farligt att sova! Alla dessa timmar som jag har tröstat, vaggat, sjungit, klappat osv, när allt som behövdes vara att förklara.

Jag återkommer säkert, barn är ju ett outtömligt ämne och med en i trotsåldern och en i förpuberteten finns det alltid frågor.

Tack ni eldsjälar som brinner för detta forum!

Mamma till 2
Elle

Inlägg av Elle »

TACK Mamma till 2 för att vi fått följa med på er resa mot god, skön sömn :sleep:. Var rädd om den! Jag kan varmt rekommendera att du köper Barnaboken och läser ett steg fram hela tiden. Då vet du vad som komma skall och vet hur du ska handskas med det.

Vi finns här :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mamma till 2

Inlägg av Mamma till 2 »

Jag kan bekräfta att det NYA livet har börjat för oss ocksâ! Helt perfekt är det inte ännu, men vi behöver nog bara lite tid....
4 magsjukor har vi hunnit med ((!!!) vilket innebär att natt-vällen försvann av sig själv,) och lite annat smâtt som stört nätterna, men jag känner att vi är pâ rätt bana.

Men nu till ny frâga som stör nattsömnen:
Buspojken gillar att kissa pâ pottan! Redan för ngn mânad sedan ville han sitta bredvid pappa och läsa tidningen, och eftersom min prinsessa var "torr" tidigt tyckte vi inte att det var ngn konstig i att ta fram pottan. I början tyckte trollet att det bara var kul att sitta där, efter ett tag var det ännu roligare när det faktiskt kom ngt i pottan och nu har han bôrjat säga till när han behöver kissa och blöjan är ofta torr.
Tyvärr innebär det att han vaknar pâ natten och behöver kissa! Vi som just blivit av med nattmaten!! Om detta sker tidigt under natten räcker det att i mörkret sätta honom pâ pottan och han somnar genast om sedan, men om detta sker vid 5 är det kört för resten av natten. Att fâglarna är kärlekstokiga utanfôr fönstret hjälper inte trots att det är beck-mörkt i rummet!! Han vill upp och anser att natten är slut!!
Hur har ni gjort med era barn? Jag har kompisar vars pojkar är uppe varje natt för att kissa oavsett âlder. Puh.....
Vi ser till att han inte dricker mycket efter 17.00, men ett litet glas vatten till middagen samt kvälls-vällen blir det ju. Alltid stor kiss innan läggning. Till helgen inhandlas klocka för att visa NÄR det är dags att stiga upp.
Vad kan jag mer göra?
Att han dessutom har börjat med TROTS är tydligt; Jag vill....jag vill inte, kastar sig till marken av frustration och ilska, kan själv, mm mm

Kramar till er alla
Detta forum är fantastiskt, och hjälpen man fâr ovärderlig!

Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad härligt att ni börjat få skörda frukten av shn. Trist med alla magsjukor. :cry: Låter verkligen inget vidare.

Hade jag varit er hade jag nog sett kissandet på natten som frågor. Det blir ju ett sätt att komma upp fast natten inte är slut. Antingen ramsar ni uppvaken och så börjar han kissa i blöjan igen.
Nattkisseriet kommer förmodligen glömmas på några dagar.

Eller så får ni fixa så att han kan sköta kisseriet själv. Ställa fram en potta och papper. Kanske är lite liten för det dock.:roll:

Jag kan tycka att det är lite synd på nattsömnen att en sån liten är uppe och kissar. Men det är ju min personliga åsikt.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Mamma till 2

Inlägg av Mamma till 2 »

Hej Susanne G och tack för svar! :D

Ska fundera lite....Vet ju att all trafik ska bort frân sovrummet, men jag vill inte heller göra en grej av kissandet och som 22mân "bebis" sover han fortfarande i spjälsäng, sâ han kan inte sjâlv gâ pâ pottan mitt i natten....
Kanske är det bara nytt?! Ska ramsa ett par nätter till sâ hör jag av mig igen!

Mamma till 2
Prinsen maj 08, nykurad
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag håller inte med. Edvard blev "torr" utan att sluta kissa på natten, alltså behövde han komma upp och kissa. Att då förmå honom att kissa i blöja hade varit att ta ett steg tillbaka, och det tycker jag är onödigt. Snarare tycker jag att den ska väck helt, han är ju mogen för det. På natten får du lösa det med att antingen ta bort ett par spjälor på kortsidan eller ge en pall på utsian. Sedan kan han själv.
Mamma till 2

Inlägg av Mamma till 2 »

Hej tjejer!
Nu är jag Förvirrad!!!
Det gäller fortfarande natt-kiss, men jag fortsätter pâ min gamla trâd, eftersom SÖMNEN fortfarande är ömtâlig!

Har nu provat tvâ varianter:
De första nätterna försökte jag ramsa bort änglapojkens behov att kissa mitt i natten (attityden inga problem!). Resultat: hysteriskt arg och ledsen son som skrek "mamma dum" "kisssssssssa" och som ilsket kastade kuddar och gosedjur ur sängen! Inte somna om pâ flera timmar!
De senaste nätterna har jag likt en panter skuttat upp vid första pip, i mörkret tagit av blöja och satt pâ potta, inga kramar och inget prat. Ner i sängen igen. Resultat: somnar om och sover vidare till morgonen...

OM jag nu fortsätter pâ sista varianten tills han blir helt torr pâ natten, pajar jag hela kuren dâ? Det är ju inte mig han vill ha, sâ som han faktiskt egentligen ville när han fick välle under natten...
Har ett svagt minne av att jag väckte min dotter när jag gick och lade mig för att sätta henne pâ pottan under natten....men dâ fanns inte AW och SHN i mitt liv ännu....

I vilket fall är han TYVÄRR fortfarande för liten för att krypa genom spjälor, ta av och sedan pâ blöjan (eller bara byxor?), hitta pottan i mörkret....han är ju bara en liten plutt....min plutt.... :heart:

Egentliga frâgan: pajar jag allt om jag kör variant 2??

Kram till er alla
Mamma till 2
Prinsen maj 08, nykurad
Elle

Inlägg av Elle »

Vet du, leta inga problem där inga finns :wink: Med det menar jag att om det fungerar som ni gör så kör på det.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mamma till 2

Inlägg av Mamma till 2 »

Ok! Kör pâ, och hör av mig om det trappas upp!
Âterigen tack för svar!
Mamma till 2
Prinsen maj 08, nykurad
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "