14-månaders sömnstrulare med tandsprickning

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Hej igen!

Sådärja nu är nattamaten väck sen tre dar och inte verkar pyret sakna den något nämnvärt :D Var nog mera en mysig grej än ett egentligt matbehov om man analyserar lite så här i efterhand...

Däremot så har vi fortfarande ett sovproblem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Skrutt vaknar nån gång efter midnatt och skriker och är stört omöjlig att få att somna om mer än några minuter i stöten. Har försökt lyssna av vad problemet är (ofta kan man ju i alla fall gissa vad som håller honom vaken) men han verkar varken hungrig, rädd eller något annat specifikt. Det är mer som att...ja...han är vaken och kan inte somna om typ :roll:

Han är ju kurad sen tidigare så han kan rutinen och lägger sig snällt och somnar när jag ger kort solfjäder och ramsar ut, men vaknar igen och börjar skrika efter sådär fem-tio minuter. Detta pågår i ett par timmar innan han somnar ordentligt. Resultatet blir (förutom hemskt trötta föräldrar) att gullungen bara sover sådär nio timmar per natt :(

Tips på hur jag attackerar det här? Hittills har vi gått in och lagt / solfjädrat kort / ramsat ut. Bara ramsa resulterar i att han skriker upp sig ordentligt. Ska vi framhärda med bara ramsan eller fortsätta gå in och verktyga? Tacksam för alla synpunkter!
Bästa killen :heart: född nov-08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej MammaTrött :D :!:

Jag tror er son är inne i förtrotsen och då ska det mesta stötas och blötas, så även sömnen många gånger :wink: . Ett av mina barn natt-trotsade både under förtrotsen och "riktiga" trotsen, och var det något jag lärde mig av det så var det att ju mer jag gjorde desto värre blev det :roll: . Ett kurat barn kan och vet vad som gäller och blir bara förvirrad av ökad trafik och det man gör är att dra in dreglande vargar till sovrummet och det vill man ju inte...

:idea: Läs den här tråden om sömnfnurror hos förtrotsare och återkom gärna med reflektioner:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Tack för svaret Mia! Jo, du har säkert rätt i att förtrotsen börjar dyka upp här hemma. Vår alltid så gladlynta och godmodiga pojk är fortfarande gladlynt, men betydligt mindre godmodig när man t ex försöker ta ifrån honom leksaker eller sätta honom i vagnen när han själv inte tycker det är en bra idé... :lol: Han är dock oerhört lätthanterlig jämfört med många andra små barn i vår vänkrets, och jag tycker vi hittills har lyckats lösa små fnurror på ett ganska konstruktivt sätt, så om det inte blir värre än såhär så känner jag mig rätt trygg ifråga om dagarna.

Nätterna är som du har förstsått ett helt annat kapitel :? Har läst och läst här på forumet om förtrots och tycker att jag har fått kläm på att vara saklig och inte 'dutta' med honom (hoppas jag i alla fall :D ). Lägga tillrätta, solfjädra och ramsa när han vaknar på natten, så kort det bara går. Trots det har vi 1-2 timmar vaken tid varje natt så uppenbarligen är det inte rätt grej. Förstod jag din tråd rätt att jag helt enkelt ska ramsa när han först vaknar och sen låta honom skrika och lösa problemet själv? Vet att man inte ska verktyga en förbannad unge men det tar emot att inte göra nånting eftersom det kan ta nån timme innan han till slut däckar av utmattning...

Nu har gullungen blivit magsjuk igen för tredje gången på två månader :( så för tillfället är vi tvungna att springa in i hans rum på nätterna och ge vätska stup i kvarten, men jag tar hemskt gärna emot tips för hur vi ska förhålla oss därefter! [-o<

Usch, blir mycket gnäll här känner jag :oops: Vill därför tillägga att undantaget nattetid så har vi begåvats med världens härligaste lilla grabb som alltid är glad och go och livlig och som älskar att vara ute och träffa andra barn (och hundar och bussar och pinnar på marken för den delen :D ). Mamma blir lite extra stolt nu när han börjar prata också, lååånga meningar som låter så rätt men som råkar vara helt oförståeliga :heart: Trots trötthetsdimma vissa dar så är det ju ett privilegium att få vara med en sån fantastisk liten människa!!
Bästa killen :heart: född nov-08
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tycker ni kan solfjädra honom in i sömnen ca 2-3 nätter och se om han sedan sover över detta uppvak själv. Precis som man ibland kan behöva vagna tills söms över en skarv på dagvilan. Få in det i kroppen liksom.

Det är inte roligt och somna av utmattning även om man är arg istället för ledsen. Det skulle inte jag själv vilja göra.:cry:

Det är mitt tips. :D
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "