Paus i dagmamma-inskolning för 2-åring, vad göra?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tina68

Paus i dagmamma-inskolning för 2-åring, vad göra?

Inlägg av Tina68 »

Vår lilla tjej har varit hemma i två år (har också en lillasyster på 7 mån) och ska börja hos dagmamma i slutet på mars/början av april.
I slutet av april kommer situationen vara sådan att hon återigen är hemma med mig i cirka två veckor för att därefter fortsätta hos dagmamman. Jag tänker att detta naturligtvis inte är någon optimal situation, men hur dåligt är det?
Hur skadligt är det för henne? Att skjuta på inskolningen tills mitten på maj känns lite långt fram då hon älskar att vara tillsammans med andra barn och verkar vara mycket social för övrigt.

Tankar och funderingar mottages tacksamt!!
Stolt mamma till
:heart: Stor flicka född 1993 :heart:
:heart: Liten flicka född 14/3 2008 :heart:
(SM från 5/4)
:heart: Liten flicka född 13/8 2009 :heart:
Jobbar hårt på Tillit och Attityd.
inger
Kontakt:

Lite funderingar

Inlägg av inger »

Varför ska hon börja hos dagmamma om du ändå är hemma med småsyskon?
Det går att träffa andra barn på andra sätt än att vara hos dagmamma.

Alternativet är att hon börjar i slutet av maj. Jag tror i och för sig inte att hon tar skada av att dagmamman är borta i två veckor, men det verkar rörigt och jag tycker inte att man behöver skapa röriga situationer.

Det var lite tankar bara från mig, hoppas du får fler svar.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Tina68

Re: Lite funderingar

Inlägg av Tina68 »

inger skrev:Varför ska hon börja hos dagmamma om du ändå är hemma med småsyskon?
Tack för att du frågar Inger! Nu ska jag ta chansen att sätta ord på varför vi har valt att göra så:

Varför skaffar man barn om man vill lämna bort dem? Denna fråga är såklart berättigad. Men vi lever alla i en tid där individualismen och de personliga behoven väldigt mycket står i fokus. Så även jag och min familj. Jag är över fyrtio år, har en tonårsdotter och två små barn med 1 år och 5 mån mellanrum. Jag har gjort två uppehåll i en utbildning för dessa guldklimpar och inser att jag nog borde studera lite även under mammaledigheten för att komma ikapp och inte glömma bort viktig kunskap, varför jag behöver lite tid för mig själv på dagarna, så gott det nu går med en bebis i huset.
Vi har varit hemma med två-åringsälsklingen denna tid just för att vi inte har velat lämna henne tidigare och egentligen ville vi nog vänta ännu längre, men nu känner både jag och min man att fördelen med att hon får vara med andra barn på dagarna (och att jag kan få lite mer tid över) överväger nackdelarna. Skulle det visa sig att hon mår dåligt av situationen får vi naturligtvis ha henne hemma ett tag till.
Vi lever i en tid när sådana möjligheter finns och är accepterade, varför vi väljer att utnyttja det.

Vad gäller min specifika fråga känns det naturligtvis helt rätt som du säger, att låta henne börja i maj istället.

Tack för feedback :)
Stolt mamma till
(SM från 5/4)
inger
Kontakt:

Lycka till

Inlägg av inger »

Du tog ett bra beslut tror jag i och med att du ställde frågan hade du nog svaret i dig från början tror jag.

Och vi lever i en tid då vi inte har ett naturligt nätverk, i en annan situation i en annan tid hade man kanske låtit farmor/mormor vara barnvakt i en sån situation som du beskriver.
Men i dagen samhälle är far och morföräldrar fullt upptagna med sina liv och bor inte heller alltid i närheten.

Tror nog att det kan bli bra med dagmamma.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Tina68

Inlägg av Tina68 »

Vi hade faktiskt tänkt att mormor skulle varit barnvakt... men allt är framflyttat till juni då pappa är pappaledig så det löser sig till det absolut bästa. Hon börjar hos dagmamman som planerat i april.
Visst är det lustigt att man ofta har svaret i sig bara i och med att man ställer frågan?! :D

Tack för synpunkter :D
Stolt mamma till
(SM från 5/4)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"