Frågor om förvisning och trots

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lilla Klara

Frågor om förvisning och trots

Inlägg av Lilla Klara »

Hej!

Har samlat på mig en del funderingar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Min treåring (3 år och två månader) har nog gått in i andra halvlek i trotsåldern. Läste i Barnaboken om trots och att de har en lugnare period mitt i och det stämmer nog ganska bra på honom. Just nu har han det fruktansvärt jobbigt, han går igenom en stor, svår och mörk livskris sedan ca två veckor tillbaka och den får vi alla i familjen tampas med.

Ibland blir naturligtvis förvisning nödvändig då "testandet" av mig går över gränsen. Med uppfräschade Barnabokskunskaper förvisar jag honom sansat och sakligt med informationen om att beteendet inte funkar och att när han kan tänka sig att sluta med vad det nu än var, så är han välkommen tillbaka. Vad som händer är att han varken vrålar eller beter sig då han blir förvisad, han blir bara tyst och lugn. Det går ca en minut efter att han satts i sin sängen, tills dess att han ropar; Mamma, jag ska sluta slåss, får jag komma ut nu?.
Det blir liksom en blixtförvisning, det känns som om att han lite "slipat" bara hasplar ur sig att han ska sluta bara för att få komma ut. Men det kanske inte spelar någon roll, ja längden på förvisningen alltså. När han kommer ut så är det frid och fröjd (nåja, en stund i alla fall :o)) och han återupptar INTE det som han förvisades för. Han har dessutom när det blir lite "gruff i flocken", (det är otroligt mycket kiv och retning syskonen emellan) börjat att själv gå in på rummet och smälla igen dörren för att sitta där och han vill INTE att man ska komma in utan han vill sitta ifred och "sura" eller om han helt enkelt bara känner att han måste få lite tid ensam.

Några spontana reaktioner angående förvisningen!

När man läser Barnaboken om trots så griper det tag om ens hjärta och man känner ÄNNU mer för sitt lilla trotstroll. Jäklar vilken process det är. Det är ju ibland skitjobbigt för en annan att hantera ett trotsbarn, det tar på krafterna, hur slut måste inte han vara då. Man skulle vilja slå armarna om honom, pussa, krama, vagga och viska tröstande ord i hans öra. Man skulle vilja kunna lugna och trösta som det gick att göra när han var "liten". Nu får man göra det endast de gånger han ger en lov till, annars är det bara att bita ihop, vara det där lugna, pålitliga "motståndet" som han så uppenbarligen verkar söka. Att vara den som han tar ut det mesta av sitt trots på är förstås naturligt, det är som det ska vara. I går då vi åkte bil, han var inte på bästa humör, vi hade nyss skiljts från mormor och moster och de har ju lite "annorlunda" syn på hur man ska bemöta trotsbarn och de tar hans trots väldigt personligt, så han var sur och puttrig. Han ställde en del frågor om ditt och datt och så plötsligt;" Du är inte min mamma, jag älskar inte dig, jag är inte kär i dig längre" säger han med darrande röst och gråten i halsen. "Jaså, men jag älskar i alla fall dig och det kommer jag alltid att göra och din mamma kommer jag alltid att vara för du är min unge och det är i min mage som du har legat ju" svarade jag.

Jag får väl tolkar den händelsen som ett test. Älskar hon verkligen mig, om jag säger att inte jag tycker om henne, vad händer då, kommer hon fortfarande att gilla mig?

Man ska inte tycka synd om dem, det är en del av deras utveckling och den är NÖDVÄNDIG, jag ser med glädje fram emot när han tar nästa steg, men det är lite jobbigt när man står brevid och ser denna arga, sura lilla killen som ska sätta det mesta på prov. Som mamma vill jag rätta till allting, göra det bra, blåsa så det går över, ta ner alla saker som de vill ha men inte kan nå, bädda om, mätt och torr, nöjd och glad, inte gråta vara glad, mamma fixar. Men det funkar inte så jag vet, jag vet ingen fara :wink: ! Säger bara att det känns så instinktivt ibland. Dock inte gifta sig med sina barn, FÖRBEREDA dem för livet. :D

Jag är glad att jag tar upp Barnaboken med jämna mellanrum för att få vägledning för aktuellt bekymmer, en dag SKA jag läsa den från börja till slut. Ja, när vi renoverat klart och när vi flyttat och när jag städat upp och när jag gjort allt det där andra och när....oups när barnen blivit stora...

/Lilla Klara
Mamma till pojke f?dd 0208 och flicka f?dd 04004. P?b?rjade kuren i oktober och fick "kura om" i december. Nu ?r livet toppen!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tycker inte att du verkar ha någon riktig fråga. Det är underbar läsning och jag tycker du verkar hantera honom med den respekt och kärlek han förtjänar och behöver.
Det är ju inget självändamål i att han ska skrika och gorma när han blir förvisad. Han behöver en minut för sig själv, sedan är det bra. Kanon.

Han vill och ska få känna sig behövd. Egna sysslor som är hans, varje dag. Ni ska klara er sämre utan honom, det måste han veta.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vilket klokt inlägg man hittade här då! Du både frågar och svarar dig själv - toppen :wink: :lol: !

:idea: Utveckling kräver motstånd. I vår iver att hjälpa till och tycka synd om så hindrar vi våra barn från utveckling. Preis som du säger.

:idea: En gång för inte så längesedan hade vi en äggkläckningsmaskin där maken kläckte fasankycklingar. Äggen låg där och var så mysiga och vi var så noga med att hålla rätt temperatur och vända på dem - så som en fasanmamma hade gjort.

Så en dag var det dags för kläckning! När jag skulle titta till äggen så hade flera kycklingar kläcks och glädjen var stor! Torra och fina plockade jag ur dem ur maskinen och de fick vila sig i värmen från en värmelampa istället. Lyckan var stor!

Men så var det en kyckling kvar... Den låg blöt och ynklig och kämpade med sitt skal. Jag tittade på och tycket så synd om den... När den bara hade - i mina ögon - en liten bit kvar innan den var helt ute så tänkte jag att "Nej - stackarn... Jag tar och hjälper den med det sista av skalet så att den också får komma till de andra under värmelampan". Så jag öppnade äggkläckningsnaskinen och tog bort det sista skalet. Jag kände mig nöjd och glad som hjälpt den lille och la varsamt ner den till de andra under värmelampan. Lyckan var total!

Efter ett par timmar gick jag för att titta till dem igen och vad skådade mitt norra öga?! Jo, den kyckling som jag hälpt ur skalet var så svag, så svag.... Till sist dog den.

Jag berättade detta för en äggkläckningserfaren människa och fick reda på den bistra sanningen. Jag hade genom mitt sätt att tycka synd om den och hjälpa den ur skalet hindrat kycklingens nödvändiga utveckling. Genom min "hjälp" hade den inte fått träna upp sin halsmuskulatur och vingar tillräckligt för att orka bära sin nya utsträckta kropp. Den hade inte fått den nödvändiga motståndet för utveckling till ett liv utanför ägget. Jag hade inte givit den tilltro till att själv klara ut sin vanmakt och utveckling. Jag berövade kycklingen dess nödvändinga motstånd för utveckling. Just på grund av att jag tyckte synd om den....

:?: Ser ni likheten med en människas utveckling? Som trotsbarnets utveckling vilket Lilla Klara beskriver. Se trotsbarnen som kycklingar som behöver äggskalets motstånd för att utvecklas. Förälderns uppgift är att som en hönsmamma bevaka kycklingens intressen i form av yttre omständigheter. En trygg plats och med en förälder som ger förtroende för barnet under "kläckningen". Tillit och tilltro till situationen. Man ska inte vara där och pillla på skalet... Till sist är barnet ute ur ägget, torkar upp och kan snart flyga!

:idea: Läs också "Livet ett kretslopp" i Barnaboken. Det kapitlet är så bra!!!
Lilla Klara

.

Inlägg av Lilla Klara »

Ja, frågan var väl lite vag och jag har en tendes att flumma iväg :D

Det jag funderar på är väl hur man ska hantera situationen då han omedelbart, nästan ialla fall, säger att han ska sluta och vill få komma ut. Ska jag som jag gör nu låta honom komma och allt är frid och fröjd eller ska jag förhålla mig på något annat sätt så att han inte lär sig att det där mammsen kör med då det blir tråkigheter, det fixar jag lätt, det är bara att säga och göra på detta sätt.

Dessutom tycker jag av någon anledning, vet ej varför att det känns lite hemskt då han går in på rummet själv.
Mamma till pojke f?dd 0208 och flicka f?dd 04004. P?b?rjade kuren i oktober och fick "kura om" i december. Nu ?r livet toppen!
Lilla Klara

Mammut

Inlägg av Lilla Klara »

Hej Mammut!

Ja, visst är klok :) Men så har jag en del kloka vänner som jag är glad och tacksam över :D

Känn dig träffad!

/Lilla Klara
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det kan vara som så att han "gör så här" för att få uppmärksamhet. Syskonkiv är ofta ett sätt att få föräldrars uppmärksamhet på!

Citat från Annas septemberkrönika om Alfred Adlers principer för ledning av barn:

:arrow: "Ingrip inte i barns bråk. Får barnen lösa sina konflikter själva lär de sig komma bättre överens. Många bråk sätts igång för att få föräldrarna att ingripa, och när vi då delar på barnen eller agerar domare, faller vi i deras provokationsfällor och stimulerar dem därmed att bråka mer.

Bråk kräver samspel. Vi har en tendens att se samspel som något som tillkommer en positiv relation enbart. Men när barn bråkar, samspelar de också i en ömsesidig strävan. Ofta provocerar det yngre, svagare barnet fram bråk för att föräldrarna ska ingripa gentemot det äldre barnet. När två barn bråkar, är båda delaktiga och lika ansvariga."

:idea: Här kan man undersöka om så är fallet och helt enkelt låta barnen hållas! Inom rimliga gränser... och samtidigt uppmuntra med ocial delaktighet och annat om du så väl känner till! :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

#-o AJ! Vilken träff! :lol:
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Jag tycker du verkar göra allting jättebra, visst är det skönt att vända sig hit och be om den sista "putten" i rätt riktning!

Dina ord:
Som mamma vill jag rätta till allting, göra det bra, blåsa så det går över, ta ner alla saker som de vill ha men inte kan nå, bädda om, mätt och torr, nöjd och glad, inte gråta vara glad, mamma fixar.
gör mig just nu så rörd, eftersom jag känner så väl igen mig med min lilla flicka som är mitt uppe i (eller nja, i slutet av..?) förtrotsen. Dina (Annas... :D ) ord om att förbereda för livet behövde jag läsa just nu när jag kämpar med att inte "tycka synd om".

Och Mammut Marias historia om ägget fick mig återigen att se klart på saker och ting, hon är så KLOK så man storknar :shock: :D !

Ville alltså bara med detta inlägget tacka er båda för att ni i Lilla Klaras fråga hjälpte även mig litegranna!
Lilla Klara

.

Inlägg av Lilla Klara »

Sagomamma

Ja det är härligt att kunna hämta inspiration och energi här. Kul att jag fick vara till glädje för dig. Och ja, Mammut hon är klok hon.

Mammut

Vad lustigt att du skrev det där om syskonbråk, jag har nyss postat ett inlägg om just syskon som kivas. När det gäller storebror och hans förvisning så är det inte ofta han förvisas för att ha gjort något mot lillsyrran utan det är ofta trots som varit riktat mot mig och slutat i att han tex tjongat till mig.

Angående syskonbråk kan det vara svårt att låta bli att ingripa när man ser att han sliter av henne leksaker och hon att hon helt maktlös blir arg osv. Finns det inget annat att göra än att låta dem vara?
kissemjao

Inlägg av kissemjao »

Det jag funderar på är väl hur man ska hantera situationen då han omedelbart, nästan ialla fall, säger att han ska sluta och vill få komma ut. Ska jag som jag gör nu låta honom komma och allt är frid och fröjd eller ska jag förhålla mig på något annat sätt så att han inte lär sig att det där mammsen kör med då det blir tråkigheter, det fixar jag lätt, det är bara att säga och göra på detta sätt.
Så länge han faktiskt kommer ut, och uppför sig väl, så är det ju en fungerande metod. Skulle du märka att han utnyttjar det som ett trix, så får du väl tänka om... Svårare än så behöver det ju inte vara. Onödigt att göra större sak av bråk än vad de egentligen är.
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"