Förberedelse inför kurning, tacksam för synpunkter!
Förberedelse inför kurning, tacksam för synpunkter!
Hej!
Här håller vi på att förbereda oss inför kurning på en solstråler på 5 månader!! Jag har börjat med att göra ett schema som vi följer och jag önskar synpunkter på det! Så här ser det ut:
Vakna 06.30
07.00 mat, amning båda brösten
08.00-09.15 Sova i vagnen
10.00 Gröt (Havregröt med banan och fruktpuré i) av ca 1 dl vätska även amning men det är inte så intressant då!
11.00-13.00 Sova i vagnen ofta ute
13.30 Amning X2
15.00-15.45 Sova
17.00 Amning x2 samt att vi nu ska börja med smakportioner av potatis och majs
18.30 Flaska ersättning + ev amning efter bad
19.00 Sova
Vad tros? Hur ska jag gå vidare med att inför mer fast föda? Vill dock gärna amma ett tag till och när jag ger gröt blir det inte så mkt amning, så att införa ytterligare ett gröt mål på em känns vanskligt om jag vill amma vidare ett tag till. Kanske skulle jag kunna öka portionen gröt som nu serveras??! Orsaken till att jag vill ge flaska på kvällen är att hon tidigare inte tagit flaska och jag vill hålla vanan och kunskapen vid liv! Dock blir det ju mindre amning även då!!
Förutom schemat så håller jag på att läsa in mig på hur man ramsar. Jag tycker det känns lite svårt!! Hur får man den att ta??
Jag undra också hur långa men kan vagna? Det är det som funkar bästa för oss tror jag men kan hon ramla ut på natten? Hon har börjat vända sig men dock inte i sängen eller vagnen ännu men det kan ju gå fort!
Tack på förhand!
Mvh
Kakan
Här håller vi på att förbereda oss inför kurning på en solstråler på 5 månader!! Jag har börjat med att göra ett schema som vi följer och jag önskar synpunkter på det! Så här ser det ut:
Vakna 06.30
07.00 mat, amning båda brösten
08.00-09.15 Sova i vagnen
10.00 Gröt (Havregröt med banan och fruktpuré i) av ca 1 dl vätska även amning men det är inte så intressant då!
11.00-13.00 Sova i vagnen ofta ute
13.30 Amning X2
15.00-15.45 Sova
17.00 Amning x2 samt att vi nu ska börja med smakportioner av potatis och majs
18.30 Flaska ersättning + ev amning efter bad
19.00 Sova
Vad tros? Hur ska jag gå vidare med att inför mer fast föda? Vill dock gärna amma ett tag till och när jag ger gröt blir det inte så mkt amning, så att införa ytterligare ett gröt mål på em känns vanskligt om jag vill amma vidare ett tag till. Kanske skulle jag kunna öka portionen gröt som nu serveras??! Orsaken till att jag vill ge flaska på kvällen är att hon tidigare inte tagit flaska och jag vill hålla vanan och kunskapen vid liv! Dock blir det ju mindre amning även då!!
Förutom schemat så håller jag på att läsa in mig på hur man ramsar. Jag tycker det känns lite svårt!! Hur får man den att ta??
Jag undra också hur långa men kan vagna? Det är det som funkar bästa för oss tror jag men kan hon ramla ut på natten? Hon har börjat vända sig men dock inte i sängen eller vagnen ännu men det kan ju gå fort!
Tack på förhand!
Mvh
Kakan
Jag kanske ska tillägga att:
syftet med den kommande kurningen är att sluta med att amma på natten! I dag äter hon ca 3 gånger/natt då det är mitt enda sätt att få henne att somna om! Jag vill också att hon ska sova till kl 06.30! Hon vaknar gärna och ofta vid 5-tiden. Hittitls har jag då vagnat henne till sömns igen, ibland får hon mat, jag vet att jag är itne är konsekvent men jag ska bli
!
Hej Kakan och varmt välkommen till forumet! Kul att ni står i startgroparna, ser ut som ni förberett er väl! Schemat ser toppen ut tycker jag.
Om du börjar med att amma varje pass och fyller på med mat efteråt, kan det vara något? Eller pumpar ut och ger på flaska till kvällen så du får med flaskmomentet?
Har du sett filmklippen när Anna ramsar och vagnar?
Om du börjar med att amma varje pass och fyller på med mat efteråt, kan det vara något? Eller pumpar ut och ger på flaska till kvällen så du får med flaskmomentet?
Har du sett filmklippen när Anna ramsar och vagnar?
Kram Emma
Hej!
Vi har nu kommit till det läget att våran lilla solstråle sover 12 timmar/natt!! Det gick av bara farten och vi behövde aldrig göra någon regelrätt kur! Efter att ha kört med ett fast mat- och sovschema ett tag så började hon sova gott på natten, vilket är underbart för alla!
Nu har vi dock hamnat i ett läga där hon börjar vakna på nätterna igen och är lite ledsen. Jag upplever att hon vill sova men inte riktigt lyckas. Hon är för övrigt duktig på att somna själv och somnar själv utan problem vid läggdags på kvällen och vid dagslurarna. Jag ramsar varje kväll trots att hon somnar själv! På nätterna när hon vaknar och är ledsen så brukar jag avvakta, avvakta och avvakta! Men somnar hon inte så stoppar jag om, ramsar och går sedan ut. Jag upplever dock att hon gårigång mer när hon inser att jag är vaken!! Ramsan tar inte riktigt! Min fundering nu är, hur länge ska jag avvakta?? Hur ledsen ska hon vara innna jag ingriper? Ofta är hon inte jätte ledsen men små gråter lite blir tyst och små gråter efter ett tag igen. Jag vet ju att hon fixar att somna om själv, ska jag vänta ut henne tills hon somnar eller blir jätte ledsen? Jag upplever att ramsan inte tar!! Det som känns jobbigast för mig är att jag inte har något att ta till för att få henne att somna om, det känns som om jag mest stör, och gör det värre när jag ingriper!
Så här ser vårt mat och sovschema ut idag:
06.30 Vakna, Amma
8-9 Sova
10.00 Amma +Gröt och frukt puré
11.00-12.30 Sova
14.00 Amma+ lite potatis eller annan grönsak
15.00-15.30 Sova
17.00 Amma+ Gröt och fruktpuré
18.30 Nattslurk, ersättnign går bara ned lite ca 40
18.45 Sova
Tack på förhand!!
Mvh
Kakan
Vi har nu kommit till det läget att våran lilla solstråle sover 12 timmar/natt!! Det gick av bara farten och vi behövde aldrig göra någon regelrätt kur! Efter att ha kört med ett fast mat- och sovschema ett tag så började hon sova gott på natten, vilket är underbart för alla!
Nu har vi dock hamnat i ett läga där hon börjar vakna på nätterna igen och är lite ledsen. Jag upplever att hon vill sova men inte riktigt lyckas. Hon är för övrigt duktig på att somna själv och somnar själv utan problem vid läggdags på kvällen och vid dagslurarna. Jag ramsar varje kväll trots att hon somnar själv! På nätterna när hon vaknar och är ledsen så brukar jag avvakta, avvakta och avvakta! Men somnar hon inte så stoppar jag om, ramsar och går sedan ut. Jag upplever dock att hon gårigång mer när hon inser att jag är vaken!! Ramsan tar inte riktigt! Min fundering nu är, hur länge ska jag avvakta?? Hur ledsen ska hon vara innna jag ingriper? Ofta är hon inte jätte ledsen men små gråter lite blir tyst och små gråter efter ett tag igen. Jag vet ju att hon fixar att somna om själv, ska jag vänta ut henne tills hon somnar eller blir jätte ledsen? Jag upplever att ramsan inte tar!! Det som känns jobbigast för mig är att jag inte har något att ta till för att få henne att somna om, det känns som om jag mest stör, och gör det värre när jag ingriper!
Så här ser vårt mat och sovschema ut idag:
06.30 Vakna, Amma
8-9 Sova
10.00 Amma +Gröt och frukt puré
11.00-12.30 Sova
14.00 Amma+ lite potatis eller annan grönsak
15.00-15.30 Sova
17.00 Amma+ Gröt och fruktpuré
18.30 Nattslurk, ersättnign går bara ned lite ca 40
18.45 Sova
Tack på förhand!!
Mvh
Kakan
Hej
Sitter du och skriver "ramsan tar inte" och tänker att ramsan inte tar kommer den ALDRIG att göra det, det är DU som måste göra så den tar, och då får man ramsa i lagom takt, högt om så krävs och (kanske)x20 så barnet går ner i ton och samtidigt måste du tänka, vad bra jag gör detta, nu tar lillan ramsan.
Skicka med en text om den berömda attityden, läs, läs och läs om du inte redan har
Sitter du och skriver "ramsan tar inte" och tänker att ramsan inte tar kommer den ALDRIG att göra det, det är DU som måste göra så den tar, och då får man ramsa i lagom takt, högt om så krävs och (kanske)x20 så barnet går ner i ton och samtidigt måste du tänka, vad bra jag gör detta, nu tar lillan ramsan.
Skicka med en text om den berömda attityden, läs, läs och läs om du inte redan har
--------------------------------------------------------------------------------
Som jag ser det så tillhandahåller SHN-kuren (AW) det förhållningssätt som i sin tur gör verktygen funktionsdugliga. Utan rätt förhållningssätt funkar inte verktygen. Med rätt förhållningssätt fungerar verktygen. Rik av erfarenhet så kan jag lugnt säga att så ÄR det Det är känsla och attityd av självklarhet (förhållningssätt) som avgör hur man hanterar verktygen och hur kuren sedan i sin tur fungerar. Schema och verktyg utgör själva basen men det är förhållningssättet som får saker och ting att hända . Förhållningssättet är som bakpulvret i ett recept på sockerkaka ! Utan bakpulver händer ingenting... Rik av erfarenhet där också...
Varför jag lyckas få till det hela är inte för att jag är så jäkla bra på att ramsa i olika tonarter eller på "rätt" ställe eller håller på schemat till 100% . Nej - det handlar om att jag har en övergripande tro på mig själv, barnet, situationen och på sömnens betydelse för en bra förälder/barn-relation. Ja, hela familjerelationen . Alla behöver vi sömn för att fungera och kunna tänka/agera på ett vinnande sätt i vardagen. En god sömn är språngbrädan till att kunna se allt det som finns där ute som är meningen med Livet! Hjärnan behöver vila för att kunna ta in information. För säg mig den som kan släppa tanken på sömn när någon i familjen har sömnproblem… Alla vet hur dessa grubblerier mörklägger vardagen för de som befinner sig i situationen. Ja, det är bara att läsa på diverse forum där sömnbekymmer och dess hantering eller hopplöshet upptar SÅ mycket tid av ältande fram och tillbaka. Man vill ha en lösning men ser inte skogen för alla träden. Det är bara man själv som har förmågan att genom kunskap förändra en situation där barnet/föräldern (=sammanhanget) inte får den sömn det behöver. Inget av vad AW, jag eller vem som helst annan person än man själv säger kan förändra någons situation. Tänk vilken TILLGÅNG det är ! Man har ju det hela i sig och är således inte beroende av omgivningen eller experter för att förändra en situation! KAN SJÄLV - ett begrepp som varje 2-åring ger som budskap till omvärlden. Den känslan av egen förmåga tappar vi dock på vägen... Men med medvetenhet kan vi plocka upp den! Och nu vet du !
Mitt sätt att se på sömn som en grund för känsla av hanterbarhet och glädje i vardagen bidrar till att förhållningssättet jag har är likställt AW:s. Det innebär dock inte att jag ”gör som AW gör”. Jag är övertygad om att om Anna och jag skulle kura samma barn samtidigt så skulle vertygtsanvändandet vara olika. Både gällande tidpunkt för ingripande och sättet i själva verktygandet. Helt säkert Men förhållningssättet skulle vara det samma och därför skulle vi lyckas lika väl båda två. Helt säkert det också
Av den anledningen så är det ju alldeles självklart att man ska "modifiera" eller "köra en egen variant". En del vill slå på stora trumman och säga att ”jo, jag körde en egen variant” eller ”ja, jag kan ju inte hålla med om ALLT…” Då vill jag fråga mig hur det annars skulle gå till?! Något annat än att ”köra egna varianter” är otänkbart i min värld! Det kan enligt mitt sätt att se det inte bli på annat sätt - vi är inte alla AW eller Mammut som tur är (....och inte ens vi är oss själva alla dagar ) utan alla är ju sina egna personer. Vad SHN-kuren bygger på är att vi alla är olika - men mer lika än olika. Det är likheterna man tar fasta på när det gäller att förstå varandra i mellanmänskliga relationer. Som i Barnaboken och SHN-kuren t ex. Man ska ta in kunskapen som på olika sätt förmedlas och införliva den i sig själv - då blir kunskapen till egen visdom! Då blir förhållningssättet också rätt och man lyckas med att hjälpa sitt barn att sova skönt om natten. På sitt alldeles egna sätt med det alldeles unika barnet. En unik situation byggd på de mellanmänskliga likheter som vi inte får förbise i jakten på det unika hos alla. Den jakten gör oss oförmögna att se att vi har en påverkan och en möjlighet till förändring som gynnar sammanhanget familjen. Många som "går in i väggen" lever med just den känslan. Den är tärande. Genom att istället bejaka och se till likheterna kan det unika hos varje individ frodas !
Angående verktygen så är jag alldeles säker på att man kan få sitt barn att somna/somna om lugnt om man sjunger ”är du kär i mig ännu Klas-Göran” och hoppar 8 hoppsasteg baklänges med en röd och en grön gummistövel på fel fot ute på balkongen var 4:e minut - om man bara hade tilltro och ett vinnande samt självklart förhållningssätt till situationen, barnet och sig själv ! Absolutamente
Därför ska man vara så påläst att man kan ta kunskapen till sig och förankra i sin egen personlighet samt att våga agera som egen person i kurens alla moment - inte en kopia av AW eller Mammut. Ni vet hur det är med dåliga kopior... Om jag kan, så kan jag lova att alla andra också kan - jag är bara en Mammut bland alla andra....
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Ps skriv gärna in i din profil (gå in under profiler) när lillan är född, det är mycket lättare för oss som svarar när vi vet hur gamla barnen är 
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Tack, tack, tack för snabbt svar
! Jag har redan läst och håller med fullständigt!!! Jag känner själv att det går bra när jag har rätt attityd, vilket jag ofta har faktiskt om jag får säga det själv
! Men i bland nattetid har jag en förmåga att tappa attityden, men ska bättra mig på den punkten!
Det jag dock undrar om det är när jag bör ramsa? Bör jag hoppa upp och ramsa omgående eller ska jag avvakta, avvakta, avvakta som jag gör idag? Vad tror ni är den bästa taktiken?
Tusen tack för hjälpen så här långt!
Det jag dock undrar om det är när jag bör ramsa? Bör jag hoppa upp och ramsa omgående eller ska jag avvakta, avvakta, avvakta som jag gör idag? Vad tror ni är den bästa taktiken?
Tusen tack för hjälpen så här långt!
-
Nancy
krisva skrev:Vi har nu kommit till det läget att våran lilla solstråle sover 12 timmar/natt!! Det gick av bara farten och vi behövde aldrig göra någon regelrätt kur! Efter att ha kört med ett fast mat- och sovschema ett tag så började hon sova gott på natten, vilket är underbart för alla!
Din fråga om ramsa och när skall jag försöka besvara utifrån egen erfarenhet. Någon annan gör kanske på ett annat sätt.
Jag har alltid gjort såhär:
Om barnet vaknar senare än en halvtimma innan morgon har jag inte ramsat alls. Då lär sig barnet att tystnaden betyder "snart morgon" och det står en fritt att disponera tiden. Somna om eller ligga oh filosofera en stund innan glad morgon.
Så här har jag gjort med alla fyra barnen och det har fungerat bra. Man måste ha lite tålamod dock för det tar lite olika lång tid innan det sitter ordentligt.
Kram från Nancy