Vill aldrig vara hemma

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Dixi

Vill aldrig vara hemma

Inlägg av Dixi »

Min 11 åriga son vill bara vara hos andra. Han har inte lika många dataspel som sina kompisar och vi håller ganska hårt på åldersgränsen. Vi har nyttig mat och inte mycket socker. Ska de vara så att jag måste ändra på mig och våra vanor för att han ska trivas hemma?
Just nu är jag så ledsen och uppgiven.
Några råd?
-Linda-

Inlägg av -Linda- »

En tanke jag fick är att beror det verkligen på nyttig mat och åldersgräns för dataspel?

När jag var 11 ville jag bara vara hemma hos kompisar trots att vi hade sockerflingor, rostbröd och citronfromage på påse hemma... :D
Hos min bästis däremot fanns det endast hembakt grovt bröd, hon var tvungen att städa sitt rum en bestämd dag i veckan (som jag gärna hjälpte till med) och göra sin läxor bums när hon kom hem. Och jag var som sagt gärna där "ändå"!

Hoppas någon annan med äldre barn kan ge dig råd, men som sagt, utifrån mig själv som 11-åring så låter det inte ovanligt att bara vilja vara hos sina kompisar.
Mamma till finaste Harry
född 21 april 2009 (39+2)
inger
Kontakt:

Turas om

Inlägg av inger »

Prata med kompisens föräldrar.
Om att turas om.
Erbjud kompisar att sova över och då också delta i familjen, i det man gör tillsammans.

Mina barn har periodvis haft kompisar som sovit över. Då gör man kompisar socialt delaktiga i matlagning och annat.

Man får också osm förälder begränsa den tid barn är hos kompisar.
Nu behövd su hemma.
Kan bli sura miner. Men man får hitta på något som barnet behövs för.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Kontakt:

Re: Vill aldrig vara hemma

Inlägg av inger »

Dixi skrev:Min 11 åriga son vill bara vara hos andra. Han har inte lika många dataspel som sina kompisar och vi håller ganska hårt på åldersgränsen. Vi har nyttig mat och inte mycket socker. Ska de vara så att jag måste ändra på mig och våra vanor för att han ska trivas hemma?
Just nu är jag så ledsen och uppgiven.
Några råd?
Glömde svara på din fråga.

Svaret är nej. Du ska inte ändra någonting. Jag var nyfiken på hur andra hade det hemma och hur de tänkte när jag var 10-11 år.
Man lär sig mycket av att möta familjer/människor som är olik en själv.
I en kompis fmailj tex läste de bordsbön. Jag frågade varför och fick i gång ett fint samtal om det.

Om människor hela tiden ändrar på sig för att vara som alla andra lär vi oss inte av varandra.

Stå för det liv ni valt, är mitt råd.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"