Hur får man in SM?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Den här min tråd har ju mest handlat om SM och ickeSM :roll: .
Men jag vill också (för min egen skull mest) belysa de fantastiska fina stunder som finns under dagen.
Det var kärlek från första ögonblicket med lillan. Och självklart är det helmysigt och jättehärligt med en liten nyfödd. Hon luktar så gott och jag älskar att borra in näsan i hennes hals och känna hennes doft.
Men nu när hon är nästan 7 veckor, oj vad det går fort! så är det så roligt med henne.
Hon skrattar och ler och "pratar" massa och ser sig omkring och känner igen.
Hon älskar sina storebröder och de älskar henne.
Äldsta sonen brukar säga "jag ska vakta henne" när jag går ur rummet, och så ligger han bredvid henne på golvet och pratar med henne.
Lillebror brukar komma fram till henne och säga "hallå lilla A, här är jag!" med så mjuk röst han bara kan.
På morgonen när pojkarna väcks är det första de säger "var är A?" om hon inte är vaken, eller om hon är med mig "hej lilla A". Och de vill pussa på henne och krama på henne. Jag är inte alls lika intressant, och det glädjer mig! :D :heart:.
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D :heart: Jag tycker att ni verkar ha det bra jag. (Jag hade napp till Edvard tills den liksom glömdes bort vid tre-fyra månader. Jag tyckte att den underlättade precis som du beskriver.)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Nu börjar det likna nåt! (dagtid iaf)
Jag brukar bada barnen på kvällen, det är ju jätteskönt att somna nybadad, men (något jag också minns från storebrors tid som pyttebebis) det är också väldigt skönt att bada det första man gör efter frukost. Lillan håller med! Så skönt att man till och med kan sova i 2h efter det. :thumbsup:
Så där var det nyckeln till 2h morgonvila. [-o<

Sen gillar hon ju att sova lääääänge på em (när hon väl somnat vill säga). Men hon brukar ju också vakna efter 30-45 min och om hon inte somnar om tar jag upp och ammar. Sen ger jag 2 fulla timmar på det. Ibland vaknar hon strax (ca 10 min) innan väckningstid, då skyndar jag fram och "väcker".

På kvällen sen (runt 5-snåret) då strular det lite. Hon sover inte ordentligt, och orkar alltså inte så länge på kvällen. Nu kl 19.30 sover hon (antagligen) för natten.
Jag räknar med att dagarna går att styra upp bättre när nattuppvaken blir färre.

Hon har napp nu alla sovpass. Hon somnar med nappen i och spottar ut den, alt tar jag ut den när hon somnat ordentligt (då kan det ju hända att hon vaknar till iofs...).
Jag lägger henne, stoppar i napp, och skakar i handtaget. Väldigt sällan, och i så fall nästan enbart när hon ska sova för natten, vagnar jag. På natten somnar hon om utan nappen.
:?: Nu när jag bestämt mig för att förlänga nattsovpassen undrar jag om man "måste" vagna eller om det räcker att stoppa i napp och skaka i handtaget? Eller gräver man sin egen grop genom att vänja henne ännu mer vid napp? Den ska ju bort om ett par månader, då måste jag kanske ändå vagna?
Jag tänker att om jag vänjer henne vid längre nattpass, så behöver hon ju inte "nappas" till sömns sen? Eller?
Dumma frågor eg, men jag har en lite annan erfarenhet av napp, nämligen 24h-varianten. :roll: Och dit vill vi ju inte :wink:
Grejen är att jag tycker att jag väcker henne mer genom vagningen. Saken är ju att hon ska somna alldeles själv, det vet jag, men man behöver väl inte väcka för det.

:!: Tacksam för inputs ang nappning ist för vagning nattetid!

Kram /Umm Musab!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt! Rätt var det är plingar det ju till, det är så häftigt tycker jag.

Man kan absolut nappa över nattmål också, så gjorde vi med Ed. Du vet ju vart du INTE vill, så då siktar du ju på att missa det. 8)
Man får ju ha en strategi för att plocka nappen sedan, men det kan man göra rätt lätt, om man bara är motiverad (och om det behövs, vi behövde aldrig det). Du märker ju när nappen stör mer än hjälper, då tar du den bara och skakar endast istället. För skaket kan hon ju då. Ramsan kan du ju börja baka in redan nu, genom att alltid säga den när hon nattas. Då har du två verktyg den dag (natt) som en nappavvänjnig ska till. :thumbsup:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Ummusab!

Jag följer din tråd i det tysta, du får ju fantastiska svar så jag har inte flikat in något. Förrän nu :D

Du undrar över nappen.
Jag vill bara flika in att vi gjorde exakt som du frågar/beskriver och tog bort den i ett naffs strax innan Smulan var 4 månader, då hennes uppvak på natten blev fler än nödvändiga för att nappen saknades. (Vi införde dessutom napp sent, när hon var typ 8 veckor gammal).

Så nappa på du nu tycker jag, om det är till hjälp nu så nappa. De, inte alla, har ett sugbehov. Blir hon lugnare och somnar in gottare så kör på nappen.
Så tar du lätt och enkelt bort den sen :)

Kul att höra att det känns bättre där hemma, rock on :thumbsup:
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Tack för svaren!! Det var ju bra att höra.
Jag är lite orolig att jag ska ramla ner i alla gropar som finns...
Men som TorpSara säger, vet jag ju vart jag INTE vill!

Hon har ju napp nu. Ja. Så är det... Jag har fortf inte riktigt bestämt mig för om det är bra eller inte :lol: 8) . Jag tycker att den stör henne när hon sover dagtid. Hon vaknar hela tiden och ska ha nappen. Det blir liksom inte riktigt sammanhängande sömn om man säger så.
Hon har ju dessutom också två små klåfingriga händer :heart: som som drar ut den där grejen som sitter i ansiktet när man ska sova. "Och så nu försvann min suggrej igen!! Vad är det här!?!?!? Kan jag inte få ha den ifred någon?!?!!?" :shock: :lol: :P

Men jag lindar in små händerna lite i filten (inte för att det hjälper :roll: men jag inbillar mig att det gör det).

Vi får se hur det går. Nu har jag iaf börjat försöka förlänga nattpassen. Vilket inte vill säga så väldigt mycket med tanke på att hon sover max 3h i sträck. Men nu så. 4h ska vi börja med.
Problemet är ju som vanligt att hon bara äter 1 gång från ena bröstet...
Där vet jag inte alls hur jag ska göra, för äter hon inte, så gör hon inte liksom. Trots många försök till trugning. Antingen trycker hon ut bröstet med tungan, eller skriker och blir AAARRRRG!!! :o

Kram!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Ummusab skrev: Vi får se hur det går. Nu har jag iaf börjat försöka förlänga nattpassen. Vilket inte vill säga så väldigt mycket med tanke på att hon sover max 3h i sträck. Men nu så. 4h ska vi börja med.
Problemet är ju som vanligt att hon bara äter 1 gång från ena bröstet...
Där vet jag inte alls hur jag ska göra, för äter hon inte, så gör hon inte liksom. Trots många försök till trugning. Antingen trycker hon ut bröstet med tungan, eller skriker och blir AAARRRRG!!! :o
Då tror jag att det är rätt strategi att lite försiktigt försöka förlänga nattsovpassen - om hon hinner bli lite hungrigare kommer hon ju att äta mer, eller hur? :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej, vad otydlig jag var...
Jag menade att hon natt som dag, endast äter från ena bröstet. Några dagar nu har hon ätit från båda ett par enstaka gånger, mer som undantag än som regel dock...
Idag har vi varit hos mormor och morfar, sen fick vi besök från pappans familj på kvällen, så det blev nog lite mycket intryck för henne...
Hon har de senaste nätterna somnat mellan 19.30 och 20.30 Men nu är hon fortf vaken.
Igår somnade hon strax efter halv åtta, sen tog jag upp 22.30 och matade, sen vaknade hon själv kl 01.30 och sen när jag skulle ta upp kl 04 var hon ju måttligt intresserad.... :roll:
Jag ska istället låta henne vakna när hon vaknar 1a gången (vanligtvis runt tolvsnåret) och därifrån försöka styra det mot kl 04.
Därifrån förlänger jag sedan. Har jag tänkt.
:!: MEN när hon äter kl 04 är hon inte särskilt hungrig vid 07.30 då jag väcker.

Och vad ojämt det är med mjölk! Ena dagen sprängfyllt och nästa typ tomt :roll: .
Natten till i söndags vaknade hon efter 1,5h natten igenom fram till kl 05. Det var då jag bestämde mig för att styra upp ordentligt. Men antagligen behövde hon också äta så ofta, för hon åt verkligen varje gång, utan att det påverkade dagens matintag (som iofs inte är enormt, med bara ena bröstet som måltid, men så ser det ju ut även om hon inte äter hela natten igenom)
Ökningsperiod? Kanske, jag vet inte. Men nu är vi där igen, det känns inte som att det finns så väldigt mycket mjölk..
Kan det gå så här fram och tillbaka under en och samma ökningsperiod?

/Umm Musab
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Uj Ummusab, jag har ingen erfarenhet av att amma så jag bollar din fråga vidare till de amningskunniga :heart:!

Gällande hur du skall göra på natten.
Det finns lite fnurror du kan ställa till för er genom att ena gången låta henne leda och genom att den andra ta ledningen.
Hur gör du 04.00 om hon vaknar säg 02.00 först? Kan det inte skapa förvirring hos dig/er?

Du känner henne bäst och jag ämnar inte att måla onda vargar på väggen, jag vill bara plinga för ovannämnda fnurror.
Gör det som känns bäst för er, det som du tror på för det är då du gör det med den berömda attityden 8)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Halloj halloj.
NU har jag tagit mig lite tid att uppdatera här. Äntligen!! Och nu har jag massor att berätta!!
Sedan en knapp vecka äter faktiskt liten syster 2 :!: omgångar/ vakenpass. WOW! Efter 1a rapen vill hon inte ha mer, så istället för att rapa och sen truga, gör jag tvärtom. Jag trugar först och så rapar vi sedan. Och just det, ni läser rätt: vi har lärt oss rapa! =D> :lol:
Sen är det inte alltid hon klarar att äta igen inom 1h, så ibland går det lite mer, men jag tänker att huvudsaken är ju att hon äter och att det inte påverkar nästa matomgång, så jag räknar inte minuter hit och dit.

:!: Hon klarar INTE 2h vaken. MAX 1,5h. Så jag lägger henne när hon blir trött och räknar inte heller minuter där. (jag räknar kanske kvartar, så mindre än 1h 15min FÅR hon inte vara vaken :mrgreen: )

Under natten tar jag upp och matar kl 04 ca, och efter den omgången får man tyvärr inte mer mat =; även om man vaknar kl 6, för då är det snart frukost, och då ska man vara så pass hungrig att man äter sin frukost.

En natt vaknade hon kl 01.30, åt och sen var hon inte hungrig vid 04, åt bara halva portionen. Nästa natt vaknade hon 00.30 och åt halva portionen vid 04. Så det var DÅ jag bestämde mig för att tidigarelägga mitt-i-natten-målet som vi haft, och flytta det mot kl 22 med 30 min i taget. Eg ska hon idag väckas kl 22, men hon somnade sent och mjölkförpackningarna behöver fyllas på, så det blir att väcka kl 22.30. Och som Kalaskakan påpekade är det vargrisk om man ibland tar ledningen och ibland inte => ca kl 22 och kl 4.

Hon brukar vakna runt 3 på natten och då blir det massa napp istopp och skak i handtaget innan hon somnar om, och så väcker jag henne när det är matdags. Sen brukar hon vakna ca 06.20 och så börjar vi om med stoppa i nappen och skak i handtaget. Sen somnar hon och jag väcker halv 8.
:?: Hungrig kanske?

:arrow: "Problemet" och anledningen till att tösen inte ens har 6h nattsömn (hon är ju 2 mån och "borde" klara 8h) är dels att jag fegat enormt med att införa kl 22-mål och inget mer innan kl 04, och dels att på kvällen så är maten lite knapp och räcker liksom inte riktigt för att hon ska stå sig hela natten.
Och jag vill INTE ge ersättning. Så då får det bli ett nattmål där vid 22. Än så länge. Har funderat på att göra som t ex TorpSara och pumpa på morgonen, men eftersom mjölktillgången är så väldigt olika vet jag inte om det alltid skulle gå... och dessutom tar min pump sönder bröstvårtorna. :(

Hon brukar som sagt vakna vid 3-tiden. Jag ammar henne vid 4/strax efter (inatt försov jag mig...), men när hon sen vaknar vid halv 8 tycker inte jag att hon äter som jag skulle önska. Idag åt hon B1 och sen ca halva B2 innan hon somnade. Sen vaknade hon i 45 min skarven på 1a luren, och jag tog upp och ammade, sen sov hon 1,5h till.

:?: Varför måste det vara nattmål kl 04? och inte t ex halv 4 eller kl 3?
Jag tänker att hon kanske skulle kunna stå sig från kl 21 till kl 03, och sen väckas 07.30. Eller blir det för långt pass innan morgonen?
Som det är nu vaknar hon ju till och från innan morgon, vilket gör att hon när hon väl somnar, gärna skulle sova längre än till halv åtta.

:arrow: Sen har jag iofs tänkt att natten ska börja halv 8 eller 8 iaf. Men idag blev det lite sent för hon var mer hungrig.

:!: Jag antar att både nattpass och daglurar (som hon skarvar enormt på) ordnar sig när hon inte vaknar så ofta innan kl 4 och innan morgon.

Det här är ju jätterörigt, om nån hänger med så är ju det bra! Jag tror jag tänker högt nu och det blir visst lite snurrigt märker jag....

Ni får gärna komma med tankar och förslag på hur jag ska förbättra.

Och så vill jag kommentera något TorpSara skrev:
TorpSara skrev:Rätt var det är plingar det ju till, det är så häftigt tycker jag.
Ja och det är lika häftigt när det plingar till hos föräldern också. :roll: :lol: :thumbsup:

Och vilken skillnad från tidigare barn! Även om det går upp och ned och två (eller kanske tre) steg bakåt ett steg framåt för oss, så är det ju helt otroligt!
Och sjukt att man inte kan förstå på egen hand. Tack Gode Gud att någon fått förståelse för de små barnen och hur man tar hand om dem och gör med dem! Hade jag Anna Wahlgren här skulle hon få en bamsekram! :D

/Umm Musab!
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Jag hoppar in här med en liten tanke.
Ummusab skrev:Hon brukar som sagt vakna vid 3-tiden.

:?: Varför måste det vara nattmål kl 04? och inte t ex halv 4 eller kl 3?
Jag tänker att hon kanske skulle kunna stå sig från kl 21 till kl 03, och sen väckas 07.30.
Jag tycker du har svarat bra pà din fràga. :D

I Barnaboken stàr det att barnen vaknar som regel kl 1. och kl.4, men ingen regel utan undantag. :wink:

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Tack miniz!
Nu har jag tagit upp henne 22.30 och ammat, kämpandes med att hålla henne vaken under måltiden.
Men hon vaknar ju även vid 6-tiden. Kanske hon ändå inte står sig till 7.30 om hon äter kl 3? Nu är jag feg igen... :roll:

Ja, vi får se då. Jag ska bestämma hur jag gör beroende på hur hon vaknar inatt. Och imorn ska jag se hur det går om jag inte tar upp runt 22 utan låter henne sova. 6h ska hon klara i alla fall!

Jag är lite orolig att det ska haverera, och att jag måste amma kl 6 och sen blir det ingen frukost.... Nu när vi börjat styra upp åtminstone mornarna är jag väldigt rädd om dem.

Tack igen miniz!
Återkommer med rapport.

forts följer...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nå, kanske inte till 7.30 men ni kan väl mötas halvägs? 07? Så har vi. 20-03-07. Då kanske du får kasta in det extra nattmålet 22.30 om hon ska vara hungrig nog, men det går ju det med! :D

Alex har ju också en preferens att vakna klockan 06, men då är det natt, och jag anser att han inte är hungrig. Alltså får han vara och han somnar om, varje gång. 8) Man är ju lätt lite otålig där på morgonkvisten, men det går fortare än vad man skulle tro innan han tystnat och somnat om.
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Ojoj, här är man snabb med att uppdatera... :roll:
Jag har läst alla svar jag fått, men jag har inte riktigt haft tid att svara. Jag hoppas ni inte gett upp hoppet om mig!

Jag fortsatte med nattmål kl 22 och 04, lite mer envist och på klockslaget. Och vi är faktiskt fortfarande kvar där :shock:

Så här ser det ut nu:
:!: Lillan äter faktiskt (oftast) 2 ggr inom 1h. Jag har fortsatt med att truga först och rapa sen, så jag vet inte om det riktigt räknas som 4 mål, men om jag rapar henne först tycker hon att det innebär att måltiden är avslutad och tar inte bröstet mer.
:!: Jag tar upp henne halvsovandes och väcker inte ordentligt, för då äter hon inte ordentligt. :? Denna första omgång äter hon i min famn. Så efter 1h när det är dags för omgång 2 vägrar hon famnen. Why? Ingen aning. Så då kör vi krångelamning liggandes. (Jag tycker det är superkrångligt och opraktiskt, det går ju liksom aldrig att amma där man är. Tex om man är ute så kan man ju inte gärna lägga sig på marken med liten bebis för att äta :roll: Inte för att jag tycker om att amma ute överhuvudtaget, men om man nån gång skulle behöva, så går det ändå inte.) Denna andra omgång tar tiiiiiid. Hon tar några drag från bröstet sen tittar hon åt andra sidan, sen efter ett tag ett par drag till och så titta åt andra hållet eller på nåt annat intressant :o Sen när mjölken rinner till då först håller hon fast. En bekväm dam är hon :heart: lilla äpplet.
:!: Hon vaknar AAAAALLTID (eller ja, med några ytterst få undantag) efter 45 min. Sen vagnar vi oss igenom resterande tid. Lilla äpplet tycker om att vagnas. Denna sista tiden innan väckning sover man gärna så länge man vagnas, men blir ilsk och protesterar när vagnen stannas. :?: Har jag kanske rullat oss rakt ner i vagningsträsket? Hur ser det ut där nere? (så jag vet om det är där jag är :wink: )
:!: Jag vill att hon ska sova mellan 19.30 och 07.30. Men oftast blir tyvärr läggningen senare eftersom lilla äpplet inte somnar självt (har jag totalt misslyckats här eller?) och hon måste vagnas, så måste också bröderna i säng först och det är inte alltid det går så smidigt som jag planerat.
:idea: Ett "problem" tror jag är att lilla äpplet behöver mer mat i lilla magen. Där på kvällen är hon för trött för att orka äta ordentligt, och för trött och hungrig för att somna alldeles själv (eller eg inte hungrig, bara inte alldeles proppfull). Jag räknar med att det blir lättare när hon kan äta gröt eller liknande.
:!: Jag tar alltså upp kl 22 fortfarande. Sen kl 04. Här kan hon vara vaken upp mot 1h ibland... Jag ammar henne, sen brukar hon bajsa, så jag väntar in det, sen andra bröstet och sen tar det ett tag innan hon somnar. Men här behövs inte vagning (nån enstaka gång har det väl hänt att jag måst vagna, men inte vanligtvis).
Sen vaknar hon strax efter 06 och då blir det en del stoppa i napp och skak i handtaget tills hon somnar ordentligt strax efter 7. (hon är inte vaken hela timmen, utan sover mellan nappistoppandet)

:idea: En sak jag är väldigt säker på är att jag varit lite för snabb med att verktyga. Jag har vagnat lite vid minsta pip x4 (eller mer vid behov) sen skak i handtaget, tills hon somnat, eller alltså precis innan hon somnar in. Dag som kväll. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska backa. Eftersom hon fortfarande har napp tappar hon den och letar febrilt efter den. Och skriker jättemycket. Så det låter som om hon kväver sig själv ungefär.
:idea: En annan sak är att jag har börjat försöka smyga in ramsan. Ska den smygas in x4? Jag hinner knappt klart en vers innan hon tappar/råkar slita ur nappen och skriker. Sen tycker jag inte att hon reagerar på "rätt" sätt på ramsan. Det lugnar inte det minsta, tvärtom. Så fort jag ramsar är det som om jag väcker henne, eller stör henne, eller påminner om inte vet jag vad. Eller är det en tillfällighet att det blivit så? Att hon i stället tappar bort nappen just i samma ögonblick som jag råkar ramsa..
Och det här att ramsan lugnar, är det först efter 4mån-ålder?
Hon skriker inte upp sig, det börjar med en gång, om jag inte vagnar så blir det såna där kvävningsskrik direkt. Och om jag direkt vagnar x4 skak i handtaget och lite paus, sen börjar om somnar hon ju fortare och lugnare än om jag ska vänta ut nåt som jag vet inte kommer hända (att hon somnar alldeles själv). Hur ska jag göra?

Så här ser schemat ut:
07.30 vakna
09.30 sova 1,5h (här behöver hon ibland somna ännu tidigare, jag har bara precis idag börjat så här)
13.00 sova 2h
17.00 sova 45 min
19.30 natt
(kl 22 mat
kl 04 mat)

:!: Utan 1,5h på fm orkar hon inte 2h vakenpassen. Det är lite mycket sömntid tror jag, men eftersom natten snarare blir 20 (eller senare eftersom hon inte somnar direkt), tycker inte jag det gör något. Sen när nattningen funkar bättre tänker jag ändra schemat.
Synpunkter?

Sen måste jag bara tillägga att jag fascineras varje gång av hur glad hon är när hon vaknat och ätit, och hur hon mot slutet av vakenpasset kan skratta, och pratar och pratar trots att hon är trött. Och tänk att man fascineras av det. Är det inte en självklarhet? Ni förstår vad jag menar.

Jag vet som sagt att jag varit dålig på att svara på era svar till mig. Men det betyder INTE att jag inte läser. Så kom gärna med synpunkter och tips även denna gång och förlåt mig om jag inte svarar snabbt denna gången heller.

:heart: Umm Musab
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Ummusab :D

Nej då, här ges inte upp hoppet om någon :wink: :lol: Varken om mamma eller bebis :heart: Jag kommenterar lite inne i ditt inlägg.
Ummusab skrev:Ojoj, här är man snabb med att uppdatera... :roll:
Jag har läst alla svar jag fått, men jag har inte riktigt haft tid att svara. Jag hoppas ni inte gett upp hoppet om mig!

Jag fortsatte med nattmål kl 22 och 04, lite mer envist och på klockslaget. Och vi är faktiskt fortfarande kvar där :shock:

Bra. Fortsätt och satsa allra mest på dagarna (vakentid, mycket mat samt lära sig ta hand om vissa uppvaknande lite mer på egen hand) så skall du se att nattmål efter nattmål snart är passé. Det är lite olika vilket som faller bort först. Mina tre äldsta var kvällströttisar men lilla yngsta Leonor hade kvar 22-målet längst.

Så här ser det ut nu:
:!: Lillan äter faktiskt (oftast) 2 ggr inom 1h. Jag har fortsatt med att truga först och rapa sen, så jag vet inte om det riktigt räknas som 4 mål, men om jag rapar henne först tycker hon att det innebär att måltiden är avslutad och tar inte bröstet mer.

Du gör som det passar bäst hos er. Bra att du försöka mata inom timman. Här får man (precis som du själv skrivit tidigare) vara lite flexibel och skulle det av nån anledning behövas så kan man lägga till en marginalkvart. Huvudaken att lilla bebisen blir mätt.

:!: Jag tar upp henne halvsovandes och väcker inte ordentligt, för då äter hon inte ordentligt. :? Denna första omgång äter hon i min famn. Så efter 1h när det är dags för omgång 2 vägrar hon famnen. Why? Ingen aning. Så då kör vi krångelamning liggandes. (Jag tycker det är superkrångligt och opraktiskt, det går ju liksom aldrig att amma där man är. Tex om man är ute så kan man ju inte gärna lägga sig på marken med liten bebis för att äta :roll: Inte för att jag tycker om att amma ute överhuvudtaget, men om man nån gång skulle behöva, så går det ändå inte.) Denna andra omgång tar tiiiiiid. Hon tar några drag från bröstet sen tittar hon åt andra sidan, sen efter ett tag ett par drag till och så titta åt andra hållet eller på nåt annat intressant :o Sen när mjölken rinner till då först håller hon fast. En bekväm dam är hon :heart: lilla äpplet.

Den där liggamningen låter väldigt krånglig :? (tycker jag som inte kunnat amma särskilt mycket alls). Jag hade aldrig orkat med det.

:!: Hon vaknar AAAAALLTID (eller ja, med några ytterst få undantag) efter 45 min. Sen vagnar vi oss igenom resterande tid. Lilla äpplet tycker om att vagnas. Denna sista tiden innan väckning sover man gärna så länge man vagnas, men blir ilsk och protesterar när vagnen stannas. :?: Har jag kanske rullat oss rakt ner i vagningsträsket? Hur ser det ut där nere? (så jag vet om det är där jag är :wink: )

Här är min första tanke mer mat. Jag såg att du inte vill ge ersättning och jag respekterar din åsikt såklart. Det kan ibland bli så dock att runt 3 mån märker man att bebisen inte är riktigt nöjd med det som serveras. Jag som gett ersättning redan från start har vid 3,5 mån lagt till välling och det har varit mycket uppskattat. Du får känna efter själv hur du vill göra.

Annars "botar" man vagnträsket genom kortare och kortare insatser. Och mer förtroende för att även ens eget lilla barn vill och behöver sova.

:!: Jag vill att hon ska sova mellan 19.30 och 07.30. Men oftast blir tyvärr läggningen senare eftersom lilla äpplet inte somnar självt (har jag totalt misslyckats här eller?) och hon måste vagnas, så måste också bröderna i säng först och det är inte alltid det går så smidigt som jag planerat.

Jag känner igen detta precis från mina barn och i synnerhet yngsta Leo. Men även hon har efter ett tag kommit underfund med att det är skönt att somna ordentligt på kvällen och inte alltför sent. Jag tippar att kvällskrånglet ger med sig ganska snart.

:idea: Ett "problem" tror jag är att lilla äpplet behöver mer mat i lilla magen. Där på kvällen är hon för trött för att orka äta ordentligt, och för trött och hungrig för att somna alldeles själv (eller eg inte hungrig, bara inte alldeles proppfull). Jag räknar med att det blir lättare när hon kan äta gröt eller liknande.

Jag tror också att det blir bättre med mer mat. Men sen är det inte nödvändigtvis så att magen måste vara just proppfull till kvällen. Det viktigaste är intaget totalt över dagen. Min flicka nr 2, Lussi, drack välling vid 18.00 och ville sen inte ha mer innan natt 19.30. Hon sov ändå till morgonen.

:!: Jag tar alltså upp kl 22 fortfarande. Sen kl 04. Här kan hon vara vaken upp mot 1h ibland... Jag ammar henne, sen brukar hon bajsa, så jag väntar in det, sen andra bröstet och sen tar det ett tag innan hon somnar. Men här behövs inte vagning (nån enstaka gång har det väl hänt att jag måst vagna, men inte vanligtvis).
Sen vaknar hon strax efter 06 och då blir det en del stoppa i napp och skak i handtaget tills hon somnar ordentligt strax efter 7. (hon är inte vaken hela timmen, utan sover mellan nappistoppandet)

:idea: En sak jag är väldigt säker på är att jag varit lite för snabb med att verktyga. Jag har vagnat lite vid minsta pip x4 (eller mer vid behov) sen skak i handtaget, tills hon somnat, eller alltså precis innan hon somnar in. Dag som kväll. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska backa. Eftersom hon fortfarande har napp tappar hon den och letar febrilt efter den. Och skriker jättemycket. Så det låter som om hon kväver sig själv ungefär.

Det känns som överkoncentration här. Sen tycker jag det låter krångligt med napp. Kan du inte strunta i den :?: Jag vågar nästan lova att tillvaron blir smidigare utan. Jag tycker själv att det är tillräckligt att hålla reda på gosedjur och snuttefiltar och... :wink:

Jag förstår att det känns bra att ingripa vid skarvar. Men, backa successivt och prova att enbart skaka i handtaget och sen gå därifrån.

:idea: En annan sak är att jag har börjat försöka smyga in ramsan. Ska den smygas in x4? Jag hinner knappt klart en vers innan hon tappar/råkar slita ur nappen och skriker. Sen tycker jag inte att hon reagerar på "rätt" sätt på ramsan. Det lugnar inte det minsta, tvärtom. Så fort jag ramsar är det som om jag väcker henne, eller stör henne, eller påminner om inte vet jag vad. Eller är det en tillfällighet att det blivit så? Att hon i stället tappar bort nappen just i samma ögonblick som jag råkar ramsa..

Nappen... jag jag har ju redan sagt vad jag tycker :wink: Om ramsan: lägg inte så stor vikt vid att den skall ha effekt eller inte än så länge. Tänk inte ens att du ramsar. Såg den bara lite nonchelent en gång eller två varje gång du lagt bebisen för att sova. Lägg ned, skaka lite i handtaget och gå med en ramsvers. Du behöver inte ens säga den särskilt högt. Med tiden lär sig barnet förknippa ramsan med "sova" och du kan låta den ta över som huvudverktyg.

Och det här att ramsan lugnar, är det först efter 4mån-ålder?

Ramsan lugnar inte av sig själv. Det är Du som får ramsan att verka lugnande. Låter kanske hårt (inte meningen) men jag kan inte förklara det på annat sätt. Det du söker efter med just 4-månadersgränsen är nog det att det är då som man kan börja använda ramsan som verktyg. Om barnet vaknar till på natten agår du inte automatiskt dit och börjar grejja utan ramsar x4 för att tala om att det fortfarande är natt.

Hon skriker inte upp sig, det börjar med en gång, om jag inte vagnar så blir det såna där kvävningsskrik direkt. Och om jag direkt vagnar x4 skak i handtaget och lite paus, sen börjar om somnar hon ju fortare och lugnare än om jag ska vänta ut nåt som jag vet inte kommer hända (att hon somnar alldeles själv). Hur ska jag göra?

Du skall göra på det sätt som får henne lugn. Du verkar göra alldeles utmärkt. Försök bara att lite i taget minska på gracerna och göra insatserna kortare och kortare.

Så här ser schemat ut:
07.30 vakna
09.30 sova 1,5h (här behöver hon ibland somna ännu tidigare, jag har bara precis idag börjat så här)
13.00 sova 2h
17.00 sova 45 min
19.30 natt
(kl 22 mat
kl 04 mat)

:!: Utan 1,5h på fm orkar hon inte 2h vakenpassen. Det är lite mycket sömntid tror jag, men eftersom natten snarare blir 20 (eller senare eftersom hon inte somnar direkt), tycker inte jag det gör något. Sen när nattningen funkar bättre tänker jag ändra schemat.

Synpunkter?

Jag förstår hur du tänker men det kan också vara en idé att tänka lite tvärtom. Med för mycket sömn dagtid blir natten hackig och om man satsar på dagen ordnar sig natten också. Kanske behöver hon fortfarande den sovtid hon har på schemat (har inte räknat men jag gissar att du håller koll på sånt) men kanske att du skall fundera ändå på att dra ned fm-luren till 45 min. Krävs lite extra trixande och fixande några dagar men det brukar ordna sig förvånansvärt snabbt ändå.

Sen måste jag bara tillägga att jag fascineras varje gång av hur glad hon är när hon vaknat och ätit, och hur hon mot slutet av vakenpasset kan skratta, och pratar och pratar trots att hon är trött. Och tänk att man fascineras av det. Är det inte en självklarhet? Ni förstår vad jag menar.

Vad härligt du beskriver. Jag förstår precis hur du menar. Man blir matad med nån slags absurd idé om hur det "ska" vara att ha en liten bebis. Att man skall tillbringa hela dygnet med att mota bort bebisens (medfödda?) "missnöje". Istället njuter bebisen av tillvaron. Underbart :heart:

Jag vet som sagt att jag varit dålig på att svara på era svar till mig. Men det betyder INTE att jag inte läser. Så kom gärna med synpunkter och tips även denna gång och förlåt mig om jag inte svarar snabbt denna gången heller.

Ingen fara. Du skriver när du vill och behöver :heart:

:heart: Umm Musab
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"