Tack, Ewa

Välkommen är du, Zappera

(Om jag missat att säga det förut

)
Jag skrev följande svar men kunde inte få in det då. Under tiden kom Ewas vackra svar och ett nytt inlägg från dig, där du befarar att lilla stora barnet skulle "missa massa av att bara vara hemma"

Då vaknar ju feministen i mig till husmoderligt liv och jag säger VILKEN NEDVÄRDERING AV VERKLIGHETEN
Zappera skrev:Hon får mer social stimulans bland andra jämnåriga barn där än vad jag har möjlighet att ge henne..
Vadå för stimulans

Hur "socialt stimulerad" skulle du känna dig på ett jobb där du inte ville vara
Måste flika in i detta skämtsamma (

) sammanhang att min äldsta unge, mitt första barn, var så "socialt ostimulerad" som man kunde vara. Hon fick ett syskon ett och ett halvt år senare. Det var vad "kompis" hon hade. Med henne satt ingen och lekte fingerfärg eller byggde klossar (det gjorde hon själv). Hon levde och verkade vid min sida, därhemma (jag har aldrig arbetat utanför hemmet någonsin). Vi gick naturligtvis ut - varje dag - och hon fick upptäcka världen i sin egen takt. Jag släpade henne inte till "kompisar" för lekandets skull, eller för någon "social stimulans", men hon fick naturligtvis följa med på de få resor och utflykter jag gjorde eftersom hon delade mitt liv. Inte ett barnkalas ens var hon på, dagis naturligtvis än mindre. Och vad blev det av henne? En eremit? Ett samhällsskräp

Det blev en dubbeldoktor i litteraturvetenskap och Sveriges första kvinnliga professor i estetik. Synnerligen socialt stimulerande själv, om man säger - mer framgångsrik i alla avseenden än de flesta dagisbarn kan drömma om att utvecklas till.
Här kommer mitt ampra svar till dig:
Zappera skrev:I slutet av augusti fick hon en lillebror och det är har vi är idag. Bråk, tjafs, gråt och ilskna utbrott varje dag det är dags för dagis. --- Hon säger att hon hatar dagis och vill inte dit. Hon frågar ofta var lillebror ska vara under dagen. Frågar även varför jag vill ha lillebror hemma och henne på dagis...

Vad mer kan hon ta till, kan man undra

Hur kan hon tydligare uttrycka vilken gemenskap det är hon vill tillhöra - den hon (och även lillebror

) föddes till
Zappera skrev:Förklarar att det inte är för min skull utan för hennes så hon får leka med kompisarna. Får till svar att hon kan leka med Didde, min väninnas son, när han kommit hem.
Och lösningen har hon själv på "problemet" - som inte är hennes utan ditt, hjärntvättad som du blivit

av tidens samhällsevangelium: kompisar ska ersätta familjen, kompisar ska fostra, kompisar ska ge livet mening åt alla små barn fr o m ett år, ja, numera redan från bebisstadiet. Kompisar ska vara det viktigaste av allt. Det är de inte - för barnen
Somliga saker springer inte bort här i livet. Det gör däremot andra
Zappera skrev:Vet inte om det här är trots för att lillebror får vara hemma eller om hon verkligen inte vill vara så dagis? --- Idag varvas hot, lögner, försök till kompromisser, tvång, och tillslut ett uppgivet -men va hemma då... om jag inte orkar bråka mer.
Trots

Mot vadå - tänk efter

Ett rättmätigt trots i så fall, skulle jag säga: hon försöker trotsa den sakernas ordning som hon med alla goda skäl i världen vantrivs med. Hon försöker få din hjälp att förändra den. Till något ni alla - även hon - skulle kunna få dela, trivas med och njuta: det verkliga livet, inte det pedagogiskt tillrättalagda, underhållande (i bästa fall)
Små barn har inga fackföreningsrörelser men de strejkar och protesterar ofta. Få gör det så välartikulerat - och medvetet

- som din lilla flicka. Respektera det, lyssna till henne, tro på henne \:D/
Zappera skrev:Ska jag låta henne slippa dom 15h på dagis hon ska gå varje vecka och ha henne hemma tills augusti när det är dags för lekis ---
Ja

Naturligtvis
Låt henne få behövas därhemma. Låt henne äntligen och till slut få dela ett meningsfullt liv med familjen och sin lillebror detta sista år av det som skulle vara hennes lyckliga barndom