Rutiner för en tvåmånaders
-
lillamamman
Rutiner för en tvåmånaders
Hej,
Jag önskar att min dotter ska sova lite längre på nätterna. Nu ser dagarna ut som följande:
6.00 mat
7.30 - 9.00 sova
9.00 mat
10.15 - 13.00 sova
13.00 mat
14.30 -16.00 sova
16.00 mat
17.30 - 18.00 sova
Resten av kvällen sover hon ca 2 ggr a 20 min, och sover för kvällen vid 21.30 -22 tiden. Hon får antingen ett eller två mål mat på kvällen + ersättning med förhoppningen om att hon ska sova längre. På natten vaknar hon en gång, denna tid varierar allt från 1-4, men sover sedan till ca kl 6. Om jag nu vill att nattsömnen ska bli längre (förslagsvis somna lite tidigare) hur ska jag gå tillväga?
På dagarna orkar hon dessutom inte vara vaken mer än 1.5 tim ibland bara 1 tim och en kvart. Hur gör jag för att utöka denna tiden?
Hon har en långsovning mitt på dagen på ca 3 tim, bör denna minskas?
Hon sover på mage på morgonen, under dagen på rygg i vagnen alt. på sidan. Somnar själv på mage eller med overall på i vagnen. På natten sover hon på sidan, då vi inte har något andningslarm. Senaste nätterna har jag hört henne ligga och prutta då hon vaknar på natten, skulle magläge underlätta dessa besvär?
En annan sak, hon skriker ofta vid bröstet och verkar frustrerad... vad kan detta bero på? Hon går upp i vikt som hon ska...
Hoppas någon har svar på mina funderingar.
Mvh lillamamman
Jag önskar att min dotter ska sova lite längre på nätterna. Nu ser dagarna ut som följande:
6.00 mat
7.30 - 9.00 sova
9.00 mat
10.15 - 13.00 sova
13.00 mat
14.30 -16.00 sova
16.00 mat
17.30 - 18.00 sova
Resten av kvällen sover hon ca 2 ggr a 20 min, och sover för kvällen vid 21.30 -22 tiden. Hon får antingen ett eller två mål mat på kvällen + ersättning med förhoppningen om att hon ska sova längre. På natten vaknar hon en gång, denna tid varierar allt från 1-4, men sover sedan till ca kl 6. Om jag nu vill att nattsömnen ska bli längre (förslagsvis somna lite tidigare) hur ska jag gå tillväga?
På dagarna orkar hon dessutom inte vara vaken mer än 1.5 tim ibland bara 1 tim och en kvart. Hur gör jag för att utöka denna tiden?
Hon har en långsovning mitt på dagen på ca 3 tim, bör denna minskas?
Hon sover på mage på morgonen, under dagen på rygg i vagnen alt. på sidan. Somnar själv på mage eller med overall på i vagnen. På natten sover hon på sidan, då vi inte har något andningslarm. Senaste nätterna har jag hört henne ligga och prutta då hon vaknar på natten, skulle magläge underlätta dessa besvär?
En annan sak, hon skriker ofta vid bröstet och verkar frustrerad... vad kan detta bero på? Hon går upp i vikt som hon ska...
Hoppas någon har svar på mina funderingar.
Mvh lillamamman
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tvåmånadersbebisen är ett tacksamt litet "vanedjur" - som verkligen börjar eftersträva struktur, ordning och reda, torsda' på freda'
Ju tydligare desto enklare, och ju enklare desto bättre.
Men först och främst: införskaffa genast andningslarm
Utan att på något vis kritisera eller ifrågasätta ditt schema - som dock verkar tänkt för lite större barn, barn som "har" sin nattsömn
6.30: äta på en timme eller en timme och en kvart (högst), fyra omgångar minst - förrätt, varmrätt, dessert, kaffe med kaka
8-10: sova. Här håller du i minnet att det är två timmars sömn som räknas, inte att "bara" eftersträva utan att verkligen genomföra. Så titta på klockan när du lägger henne och ta tid därefter: två timmar
10-12: uppe. Äta mellan 10 och 11, möjligen 11.15. Krånglas det vid bröstet, bryt och hiva upp henne högt på axeln och låtsas som om hon absolut måste rapa just då, vare sig det behövs eller ej. "Buffa" henne i lilla rumpan nerifrån och upp med så pass stadiga, fösande, inte hårda men rejäla tag med löst knuten hand så att hon inte har en chans att somna á la hösäck.
12-14: sova. Ta tid från det hon somnar. Hjälp henne sova vidare vid behov - vagna (finns filmklipp under SHN-fliken) eller småbuffa eller promenera.
14-16: uppe. Som tiomålet. Truga ordentligt, minst fyra rätter ska ner
16-18: sova. Ta tid - sovtiden är alltså benhårt 2 tim varje gång, medan vakentiden kommer att variera en smula beroende på vad hon orkar med. Men låt henne INTE somna under "målen" - vakentiden - eftersom du då får samma splittrande sovpass när hon vaknar motsvarande ofta som hon slumrade under "målet", vilket hon alltså inte ska, eftersom vi vill vara TYDLIGA. Antingen sover man eller också är man vaken och med. Vi vill inte ha en diffus och förvirrande röra av snuttmodell
18-20: uppe. Mat som ovan. Bad och skoj. Alla tricks och metoder för att hålla henne vaken och alert! Visa världen och låt den både synas och höras
ca 20.15: knockoutslurk inför natten. Här får du antagligen sätta in tillägg eftersom även brösten är trötta mot kvällen.
20.30: sova natt 7,5 tim. På mage, svalt, mörkt. Vagna vid behov, ha klockan på strax före 4.
04: nattmål, båda brösten men bara två rätter. Läggas igen efter 20 min, högst en halvtimme. Mat i dunkel och inget prat. Sova vidare 2 tim.
6.30: frukost, etc.
Om du bestämmer dig för att etablera ett schema som detta - som ger 16 tim sömn / dygn och bygger på Standardmodellens princip 2-2 - där alltså de två timmarnas sömn hålls genom dagen på minuten, medan vakentiden på två timmar är något man försöker eftersträva men sannerligen inte kan uppnå varje gång, på veckor ännu - så räkna med att hon lär sig "klockan" på tre dygn. Då får du också dina lugna nätter (förutsatt att lilla magen blir riktigt full varje gång - allt hänger samman
Och ja, lilla matsmältningsapparaten som, i likhet med allt annat, är under utveckling - pruttar och uppstötningar (i båda ändar) behöver alltså inte alls betyda "besvär" - mår allra bäst på mage. Och hon sover bättre på mage. Hon kan röra sig på mage och behöver få göra det även som vaken och uppe.
Se också decemberkrönikan 2009 för vidare inspiration
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
lillamamman
Några funderingar...
Hej igen och tack för ditt svar!
Några funderingar har jag:
- Om hon inte orkar vara vaken 2 tim, då kommer väl hela schemat förskjutas. Blir det för mkt sömn då under dagen eller ska man köra 1,5 tim vaken 2 tim sömn ändå?
- Spelar det ngn roll när man börjar med de nya rutinerna? Dagtid, kväll eller morgon?
- Hur göra då man har andra saker som rubbar schemat, ex inbokade läkarbesök etc. ?
- Vad kan skrik vid bröstet bero på? Har provat att ta henne därifrån för att t.ex rapa, men skrikandet upphör inte för det. Ibland hjälper det att byta bröst (även om hon nyss börjat äta på den ena)
- Är det meningen att man alltid ska amma ca 1 tim? Tänkte på de ggr man inte är hemma så känns det lite väl att sitta med bröstet framme en timme
-Hur länge ska detta schemas följas? tänkte till vilken ålder?
Mvh lillmamman
Några funderingar har jag:
- Om hon inte orkar vara vaken 2 tim, då kommer väl hela schemat förskjutas. Blir det för mkt sömn då under dagen eller ska man köra 1,5 tim vaken 2 tim sömn ändå?
- Spelar det ngn roll när man börjar med de nya rutinerna? Dagtid, kväll eller morgon?
- Hur göra då man har andra saker som rubbar schemat, ex inbokade läkarbesök etc. ?
- Vad kan skrik vid bröstet bero på? Har provat att ta henne därifrån för att t.ex rapa, men skrikandet upphör inte för det. Ibland hjälper det att byta bröst (även om hon nyss börjat äta på den ena)
- Är det meningen att man alltid ska amma ca 1 tim? Tänkte på de ggr man inte är hemma så känns det lite väl att sitta med bröstet framme en timme
-Hur länge ska detta schemas följas? tänkte till vilken ålder?
Mvh lillmamman
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Meningen är att livet ska bli enklare och lättare för er båda. Känner du att det inte alls ser ut att bli så, så strunta i mina förslag
Det blir så bra, så
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej,
Jag ber om ursäkt för "trådkapning" men jag har en väldigt relevant fråga angående ovanstående. Sedan igår har jag nästan exakt detta schema för min 6-7 v son och undrar hur jag gör då samtliga hans vakenperioder ligger på 1.5 (ibland inte ens det). Det innebär ju att det blir massa tid "över" och att natten kommer tidigare. Hur gör jag här? Ska jag låta sonen sova 2.5 h istället eller ska jag flika in ett 1.5-2.5 pass till under dagen tillhan orkar vara vaken 2 h?
Så tacksam för råd här. Kommer ihåg från dotterns SM-period att det gav resultat att lägga samma tid varje kväll o vill helst göra det nu med!
Visst är det okey att ge en 5-min lur när det behövs?
Jag ber om ursäkt för "trådkapning" men jag har en väldigt relevant fråga angående ovanstående. Sedan igår har jag nästan exakt detta schema för min 6-7 v son och undrar hur jag gör då samtliga hans vakenperioder ligger på 1.5 (ibland inte ens det). Det innebär ju att det blir massa tid "över" och att natten kommer tidigare. Hur gör jag här? Ska jag låta sonen sova 2.5 h istället eller ska jag flika in ett 1.5-2.5 pass till under dagen tillhan orkar vara vaken 2 h?
Så tacksam för råd här. Kommer ihåg från dotterns SM-period att det gav resultat att lägga samma tid varje kväll o vill helst göra det nu med!
Visst är det okey att ge en 5-min lur när det behövs?
Mamma till Karin född 2007-11-20 och Olle född 2010-02-05
-
Kalaskakan
-
lillamamman
Hej igen!
Tack iaf för dina tips, jag har börjat med kvällsrutinerna och numera somnar hon ca 20.30. Hur hittar jag den frågan som AnnaSund ställde? Jag är givetvis också nyfiken på hur jag ska göra när det gäller sömnen då vakentiden alltid är kortare än 2 tim. Har försökt få henne att sova 2 tim pass, men hon kan vakna mitt i och vara vaken 15-30 min. Ska jag förlänga sovpasset då eller köra på som att hon skulle ha sovit hela tiden?
Mvh lillamamman
Mvh lillamamman
Här i AnnaSunds egen tråd.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=15
Vad gäller din (och AnnaSunds) fråga så följer jag med spänning!!! Jag vill också veta. (och kan alltså inte svara...)
Lycka till
/Umm Musab
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=15
Vad gäller din (och AnnaSunds) fråga så följer jag med spänning!!! Jag vill också veta. (och kan alltså inte svara...)
Lycka till
/Umm Musab
-
ElinN
Re: Några funderingar...
Hej lillamamman och varmt välkommen hit!
Angående schema så ska det vara en tillgång för er och följa just ditt lilla underverks preferenser. Om 1,5 timme är vad Liten orkar vara vaken så bygger du ditt schema på det. Har du en tröttis så kan du visst låta ett eller flera sovpass vara 2,5-3 timmar. Du ska sikta på 8 timmar vaket per dag i den här åldern, men endel små fixar inte det ännu. Du kommer troligen märka av lite "nattklubb" när det blir för mycket sömn dagtid och då är det dags att utöka vakentiden.
Läkarbesök etc bokar du in så det passar Litens schema i största möjliga mån!
Tänk så enkelt allt blir när man vet innan när Liten sover!
Om du läser om Standardmodellen i Barnaboken så ser du att man inte "sitter med bröstet framme 1 timme". Det ryms skötning, umgänge etc inom denna tid också och barn äter ju olika fort, så hur det ser ut blir väldigt olika från barn till barn. Själva poängen är att Liten ska erbjudas 4 rätter vid varje SM mål, men hur lång tid det tar exakt och vi vilken ordning man serveras rätterna och umgänget så att säga, varierar. Standardmodellen erbjuder ett förhållningssätt, en MODELL, som du gör till din egen så den passar just er!
Schemat använder du tills du känner att det blir för mycket sömn (det brukar visa sig
). Vid ungefär 3 månader sjunker sömnbehovet med 30 min per dygn. Här kan du läsa om hur mycket sömn barn behöver vid olika åldrar -det finns även schemaförslag och annat smått och gott! www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416
Schemat ska vara en tillgång för Liten och för dig. Dagarna ska bli förutsägbara och vardagen enklare för lilla livet (och föräldrarna). Mamma har något att luta sig mot, utstrålar attityden av självklarhet, och Liten blir tryggheten själv. Jag hade i den här åldern låtit Liten sova ett naturligt sovpass på 45 min, 1,5 h eller 2 h efter uppvaket. Vad passar er? Hur blir det bäst för just er?
Har du kollat in guldgruvan "våra favoriter"?
http://www.annawahlgren.com//forum/view ... 14c9665c16
:thumbsup:
Angående schema så ska det vara en tillgång för er och följa just ditt lilla underverks preferenser. Om 1,5 timme är vad Liten orkar vara vaken så bygger du ditt schema på det. Har du en tröttis så kan du visst låta ett eller flera sovpass vara 2,5-3 timmar. Du ska sikta på 8 timmar vaket per dag i den här åldern, men endel små fixar inte det ännu. Du kommer troligen märka av lite "nattklubb" när det blir för mycket sömn dagtid och då är det dags att utöka vakentiden.
Läkarbesök etc bokar du in så det passar Litens schema i största möjliga mån!
Om du läser om Standardmodellen i Barnaboken så ser du att man inte "sitter med bröstet framme 1 timme". Det ryms skötning, umgänge etc inom denna tid också och barn äter ju olika fort, så hur det ser ut blir väldigt olika från barn till barn. Själva poängen är att Liten ska erbjudas 4 rätter vid varje SM mål, men hur lång tid det tar exakt och vi vilken ordning man serveras rätterna och umgänget så att säga, varierar. Standardmodellen erbjuder ett förhållningssätt, en MODELL, som du gör till din egen så den passar just er!
Schemat använder du tills du känner att det blir för mycket sömn (det brukar visa sig
Det där får du fundera över själv.lillamamman skrev: Jag är givetvis också nyfiken på hur jag ska göra när det gäller sömnen då vakentiden alltid är kortare än 2 tim. Har försökt få henne att sova 2 tim pass, men hon kan vakna mitt i och vara vaken 15-30 min. Ska jag förlänga sovpasset då eller köra på som att hon skulle ha sovit hela tiden?
Schemat ska vara en tillgång för Liten och för dig. Dagarna ska bli förutsägbara och vardagen enklare för lilla livet (och föräldrarna). Mamma har något att luta sig mot, utstrålar attityden av självklarhet, och Liten blir tryggheten själv. Jag hade i den här åldern låtit Liten sova ett naturligt sovpass på 45 min, 1,5 h eller 2 h efter uppvaket. Vad passar er? Hur blir det bäst för just er?
Har du kollat in guldgruvan "våra favoriter"?
http://www.annawahlgren.com//forum/view ... 14c9665c16
:thumbsup: