OK, nu frågar jag er så jag slipper fråga min lilla. Det är snart en månad sen vi tog bort nappen, så jag tror jag kan kosta på mig en liten utvärdering nu. Hon sover fint på nätterna nu (vaknar dock just nu lite tidigt pga vintertidsomställningen...), MEN: Hon har inte somnat utan skrik en enda gång. Det gjorde hon innan (med nappen) och det är så härligt när man riktigt ser hur skönt de tycker att det är att lägga sig.
Hur gör jag? Går upp med henne efter vällingen, lägger henne vid sjusnåret när hon sagt gonatt till alla inklusive nattlampan som hon älskar. Och det är då det händer. I samma ögonblick då jag lägger ner henne börjar hon och jag kör på glatt och hurtigt och säger typ "åh vad skönt det ska bli att vila sig nu, här är nallen, snuttefilten och täcket" och så ramsan på vägen ut X4. Oftast bekräftelseramsar jag också, men inte alltid. Ibland om hon är mycket trött som idag så tystnar hon och somnar på 30 sekunder, men det kan också hålla på i 10-15 min, mest argt tycker jag så då ramsar jag inte. Låter hon ledsen så ramsar jag, men jag har verkligen inte gått in (för då tror hon att hon ska upp och det blir än värre).
Hon var förkyld för någon vecka sedan och när hon då vaknade och var hostig så hände det att jag både gick in och tog upp henne för att hon skulle få hosta av sig och dricka lite örtte (slemlösande). Vid sjukdom måste man väl ändå gå in någon gång? Jag såg detta som engångshändelser och körde sen på som om inget hade hänt nästa natt. Är det ändå detta som spökar tror ni eller har någon något tips som kan hjälpa oss ifrån det här tråkiga??
skrik vid insomning
-
jordgumman
skrik vid insomning
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Du gör så rätt vid nattningen. Enkelt och geschwint. Pris och beröm
Visst måste man gå in vid sjukdom. Men att ta upp är, som du märker, ingen bra idé. Bara förvirrande. Antingen har det blivit morgon eller också kommer vargen och man (barnet) måste räddas i stor stil
Så slopa förvirringen. Sängen måste få vara en trygg plats.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
jordgumman
Tack för svar. Det är inte det att jag tror att hon fortfarande saknar nappen utan jag bara undrade i största allmänhet hur vi ska komma tillrätta med det här nya, men det är bara att köra på på samma sätt som hittills förstår jag ju egentligen...
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
jordgumman
Måste bara berätta! Nu har min lillis varit riktigt sjuk i några dagar- hög feber, öroninflammation och elände
som vände upp och ner på mat- och sovklockan (delvis i alla fall, hon sov hur mycket som helst och åt mycket lite och jag fick ge henne värska, mediciner och torr blöja på natten). Det har aldrig varit så enkelt att lägga henne som under dessa ledsamma sjukdomsdagar, hon somnade i princip på väg till sängen. Nu verkar det som att hon har tagit detta med sig och nu kan jag faktiskt lägga henne vaken i sängen och hon somnar nöjt! Fantastiskt
. Dessutom har hon hoppat över vargtimmen nu och sover till 7 och en dag försov vi oss till och med till 8
! Jag som trodde att det skulle bli jobbigt att komma tillbaka till det gamla! Hoppas bara att det håller i sig! Kram på er,