En förkyld och småhostig Philip på 7 mån!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

irene

En förkyld och småhostig Philip på 7 mån!

Inlägg av irene »

Hejsan, här sitter jag o undrar, :? Philip är en go grabb på 7 månader och nu är både jag och han förkylda, själv har jag ont i öron, hals och snuvig, tror han har det samma. :( Han vaknar till smågnyr o gråter på nätterna men somnar oftast om med en ramsa och på dagarna äter han okej än så länge. Men vad kan man egentligen ge en grabb på 7 mån att äta/dricka som lindrar i halsen? :?: Tips emottages tacksamt, hur e det med utevistelse om dom ingen feber har t.e.x.? med många vänliga hälsningar Irene
Mamma till världen goaste kille,Philip 9 mån,kurad sedan 9 Jan 2010 född 090720
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Jag brukar ge Saga té på pepparmynta (finns som påse) och timjan (från kryddburken, använder téboll till det), det lenar i halsen och timjan är lite slemlösande.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag kokade alltid te på timjan, anisfrön och fänkålsfrön (låt dra 10 min i kokhett vatten). Det hjälper mot hosta, men lindrar även halsont. Jag gav min lilla med spruta -hon gillade smaken! :D
ElinN

Inlägg av ElinN »

Mina tjejer har sovit ute på vintern även när dom varit förkylda -men dom vintrarna var lite mildare än denna! Frisk luft skadar (nästan) aldrig!
irene

Inlägg av irene »

tusen tack för de goda råden :D , har precis satt teet till att dra, men hur är det med turkisk yoghort, kanske kan man ge det också? :? ja, ang frisk luft resonerade jag på samma sätt. Lagom dos får det bli men lite vår hade väl inte skadat nu så vi kan leka med våra godingar ute utan 10 kg kläder. :lol: med vänliga hälsningar Irene
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

irene skrev:tusen tack för de goda råden :D , har precis satt teet till att dra, men hur är det med turkisk yoghort, kanske kan man ge det också? :? ja, ang frisk luft resonerade jag på samma sätt. Lagom dos får det bli men lite vår hade väl inte skadat nu så vi kan leka med våra godingar ute utan 10 kg kläder. :lol: med vänliga hälsningar Irene
Hej, jag hade gett Sempers magdroppar från apoteket om jag vore du istället för yoghurten, man brukar säga att mjölkprodukter är lite slembildande vid förkylning så det kan vara värt att hoppa över just det en tid tills det är bättre.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
irene

Inlägg av irene »

aha,det visste jag inte om,då hoppar vi helt över yoghorten, :wink: skönt att ha er här som man kan prata med. ang dropparna så vågar jag nog inte, Philip fick dom när han var ca 2 mån gammaö och han verkade till att få ruskigt ont som ledde till att vi åkte in med honom, sen gick det plötsligt över! Dock vet vi ju inte om det var dropparna :oops: så det är väl bara att prova igen. Mvh Irene
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

prova sempers magdroppar igen är mitt råd. 70% av immunförsvaret sker i magen. Då är de inte helt oviktiga. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
irene

Inlägg av irene »

God kväll på er alla därute :D Måste bara fråga om Philp och hans välling, nu e han snart 8 mån, dricker välling morgon o kväll, lite hostig då han får te på anis,fänkål och timjan men det jag undrar är! Han kräks upp hela kvällsflaskan på 2 röda sekunder när han måste hosta eller nysa 8-[ Sen har han börjat få utslag på bålen som vi smörjer med kortison, :? Känns skumt att det bara e kvällsflaskan som kommer upp.Kan han vara allergisk mot mjölk? Får sen en ny som han behåller. Vad tror ni? Visst verkar det skumt! :idea: Tar gärna emot ideer eller råd, ha det nu så gott o kram :D mvh Irene
irene

Inlägg av irene »

puuuff :D Kände att jag var tvungen att puffa lite för att göra frågan fräsch igen, sorry :oops: men e bara så nyfiken och orolig oxå! Ha det nu så gott, kram :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är ju ett rätt stort tryck när man nyser och hostar, och är det lite glapp kan säkert en del komma upp. Men är det HELA flaskan? Häll ut två dl mjölk på golvet får du se hur mycket det är.
Jag tror inte att det beror på mjölkallergi, då borde ju andra flaskan också komma upp.

Prickar kan ju vara vad som helst, men det kan ju också vara nått allergiskt. Har han inga besvär skulle jag inte smörja med kortison, utan nån annan bra mjukgörare. Trots att kortison är milt så blir det en belastning på både hud och kropp som jag tycker man ska undvika om man kan.
irene

Inlägg av irene »

Hejsan,japp,hela flaskan,mycket säker på det! Ja skumt e det men han e ju mest rosslig,hostig på kvällar kanske därför. Sen e jag laktosintolerant o en massa eksem i familjen,suck! Tror du det räcker med gröt 2 gr Per dag o en kladd som nattaslurk? Med vänliga hälsningar Irene .p.s tackar för responsen. D.s
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Klart du kan skippa välling. Inga barn behöver välling och det mättar inte bättre än nått annat, höll jag på att säga.
Och visst kan det vara mjölk, många har sett jättefina resultat när de skippat all komjölk.
irene

Inlägg av irene »

:D Tycker det låter jättbra, :heart: Ville bara säga att vi e så glada av att ha hittat hit :) ett underbart forum som ger så mycket stötta och alla ni hjälpare ni e helt enkelt underbara :heart: :heart: . Finns inte tillräckligt med ord för att berömma er, så tusen tack för allt ni har hjälp vår goa familj med! Ha det nu så gott, kram från Irene
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack själv! :D :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"