2 år 9 månader vaknar fem

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mammaV

2 år 9 månader vaknar fem

Inlägg av mammaV »

Hej

Min dotter (väldigt aktiv och trotsig för tillfället) som jag kurade när hon var 10 månader har börjat vakna klockan halv fem, fem i samband med att hon började klättra ur spjälsängen. Ibland bajsar hon flera gånger och jag byter blöjan och efter det är det omöjligt att få henne att somna om. Jag lägger tillbaka henne i sängen, men hon klättrar ur lika snabbt igen och skriker att hon är vaken, att hon bajsat (ibland är det bluff) och skriken är väldigt gälla och starka så jag är rädd att hon väcker grannarna. Vid sex ger jag oftast upp och vi går upp (trots att nattten ska vara till sju).

Till saken hör att jag har en dotter som är 8,5 månader som också börjat sova dåligt och vaknar många gånger på natten. Lillasysters sömn var ganska bra fram tills dess att hon blev väldigt aktiv och började krypa och ställa sig upp för ett par veckor sedan. Lillasyster sover i resesäng i mitt rum än så länge. Ibland är det hennes skrik som väcker storasyster vid kl 5. Som sagt är det så att vi går upp kl 6, då är jag helt slut efter att ha lagt storasyster gång på gång och även lyssnat på lillasyster som skriker.

Storasysters schema (som det sett ut väldigt länge) är följande:
07 vakna
07.30 frukost
11 lunch
12 sova 45 minuter
14.30 mellis
17 middag
18.30 kvällsgröt
19 god natt

Jag skulle också behöva tips på ett schema till lillasyster som passar med storasysters och hur jag ska göra för att kunna börja ha dem båda sovande i sina spjälsängar i deras gemensamma rum på natten.

Tack på förhand för hjälp. Jag är ensamstående med barnen så det vore värdefullt att bolla detta med någon.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Börja med att införskaffa Internationella Sova hela natten, tycker jag (se förstastidan). När du har läst och förstått och tagit till dig, kan du kura båda barnen över en kam. Det är jobbigt i början, men det handlar bara om fyra dygn och en uppföljningsvecka - så har du ett nytt och skönt liv som väntar om hörnet :wink: :lol: Och inte minst har de små barnen det.

O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammaV

Inlägg av mammaV »

Hej igen,
Tack för välkomnandet!
Jo, det är Sova hela Natten och Barnaboken som jag följde när jag kurade storasyster när hon var 10 månader och det har fungerat jättebra i nära två år efter kurandet. Jag är innerligt tacksam att läggning och större delen av natten fortfarande fungerar för henne, eftersom jag är rädd att dottern brås på mig som hade svårt att sova som liten och till och med fick sömnmedel under en period. Dock är jag lite villrådig med schemafrågan för båda. Egentligen borde lillasyster, som hittills sovit tre gånger på dagen, nu kanske sova två lurar, fm och em, men då sover de om varandra om storasyster sover kl 12. Eller kan det vara dags att ta bort storasysters dagssömn? Har någon förslag på schema för 8,5 månaders dottern som passar med storasysters? Om storasysters är ok, dvs.

Tack från ensamma mamman
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du har gott om schemaförslag i Internationella SHN :wink: :lol:

Schema måste man göra upp själv utifrån den specifika familjens behov.

:arrow: Små barn gör som vi lär dem.

Och allting med små barn tar tre dagar. Värre är det inte, om man bara vet vad man vill och håller målet för ögonen.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej!
Vet verligen inte om jag är rätt person att svara dig på schemafunderingar, men jag blev bara så sugen! Jag själv började kura min 8,5 månaderskille i förrgår och är lyrisk! Han har en storebror som är 2 år och 7 månader och jag gjorde följande schema till dem häromdagen när jag startade vårt "nya liv"!!
7.00 vakna
Välling till storebror, amma lillebror
8.15 gemensam fukost.
9.30-10.15 lillebror sover
11.30 gemensam lunch
12.30 - 14.00 lillebror sover. Storebror sover ca 45 min under denna tid
14.30 gemensam mellis
17.00 gemensam middag
18.30 välling till storebror amma lillebror
19.00 gonatt!!

Lillebror har väl enligt mallen 20 min för lite sömn (räknade fel när jag gjorde schemat) men han är ju 9 mån i bröjan på april så jag bryr mig nog inte om att ändra på det nu. Just nu synkas killarnas dag bra iallafall!
Innan jag läste om barnens sömnbehov i SHN eftersträvade jag inte att storebror skulle sova middag, men det gör jag nu, så han ska få bli erbjuden sina 13 timmar (som har inte tar helt än men det är en anna femma... :D

Hoppas du hittar nåt som passar!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
mammaV

Hoppar ur spjälsängen vid läggning

Inlägg av mammaV »

Hej

Tack så mycket för svar. Min stora tjej har slutat vakna så tidigt (med initial hjälp av väckarklocka) och sover nu fram tills lillasyster väcker henne (mer om lillasyster följer nedan). Istället har hon börjat strula på kvällen och hoppa ur sin spjälsäng. Jag tror att det började med att hon var dålig i magen och bajsade flera gånger efter läggning, vilket verkade sätta en vana att hoppa ur sängen efter läggning. Det kan hålla på i upp till en timme, mellan sju och ända fram till åtta. Jag lägger tillbaka henne i sängen varje gång och säger till att hon ska sova och hinner tyvärr bli ganska arg och sträng innan hon slutligen somnar efter många uppstigningar. Ska jag försöka låta mindre sträng, kan det göra henne orolig att somna om mamma är arg på henne? Ska jag prova att ta bort dagvilan? Hon är ofta ganska arg, skrikig och gnällig på dagarna /men också charmig och väldigt social mot allt och alla), hör det till åldern eller är det något jag kan avhjälpa och hur? Hon är ute jättemycket. Både på förskolan och efter att jag hämtat henne när vi går till parken. Ofta nu när det är finare väder tar jag med middag som vi äter utomhus, så hon rör verkligen mycket på sig och borde vara trött vid läggning.

Lillasyster, nu nio månader somnar efter max 5 minuters protester kl 19 precis som hon ska (skulle i och för sig föredra att hon inte skriker alls när jag ramsar mig ut, men fem minuter är ok). Tyvärr vaknar hon vid halv sex - sex tiden istället för sju. När hon vaknar, ramsar jag, men hon somnar aldrig om, så efter max en timmes ramsande när hon bli ledsnare och ledsnare tar jag upp henne, jag försöker göra det i en "skrikpaus". Oftast är det vid halv sju (ibland tidigare) då hon väckt storasyster som kommit uppspringande. Dagvilan fungerar bara ibland. Jag låter henne sova i vagnen och har försökta ha ett liknande schema som grabbmamman, men ibland somnar hon inte alls på förmiddagen och sover bara 45 minuter på långvilan, vilket jag är medveten om är på tok för lite. Hon är också ganska klängig just nu och kryper efter mig och vill gärna bli buren (eller gå med hjälp av två stadiga grepp i mina byxor), är det separationsfas eller beror det på sömnbrist? Hon äter som en häst och bajsar flera gånger om dagen, så den biten fungerar i alla fall :-)

Nu är ju målet att jag ska återerövra mitt sovrum (där lillasyster sover, medan jag sover på vardagsrumssoffan) och att tjejerna ska sova tillsammans, men hur jag ska få till det behöver jag nog också lite tips om (jag har både barnaboken och sova hela natten, men som sagt är det värdefullt att bolla med andra vuxna eftersom jag är ensam).

Tack på förhand!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej mammaV!

Dottern din är mitt i trotsen. Ta fram Barnaboken, där står det massor om hur man ska bemöta sömnstrul i samband med trosten.

Om jag vore du så skulle jag genomföra en kur på lillasyster och när hon sover sin hela natt så ha ett stort inflyttningskalas när hon flyttar in till storasyster :D .

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "