Hur ändrar man schemat?

Skriv svar
Buspojksmamman

Hur ändrar man schemat?

Inlägg av Buspojksmamman »

Hej! Har en snart 7-månaders som varit kurad sen januari, med goda resultat. Han sover vanligtvis 45 min på fm, mellan 1,5 och 2 timmar efter lunch och sen 45 min på eftermiddagen (blir dock oftare 20 min då han inte vill somna). Sedan en vecka tillbaka är han helt sänkt på fm och går knappt att väcka efter 45 min. Istället sover han gärna 1,5 h då, vilket vi låtit honom göra. Till saken hör också att han i samband med att han började sova längre på fm, också sover sämre på natten, dvs vaknar tidigare....kan det hänga ihop och vad gör vi åt det?

Det vore skönt att flytta schemat så han sover 1,5 h på fm och 1,5 på em, men hur gör man? Ändrar man allt rakt av? Och hur får man honom att vara vaken lite längre på em, så att det sömnpasset inte kommer för tidigt? Enligt det nuvarande schemat ska han somna vid 12, men jag skulle behöva skjuta på det till 13 eller 13.30 för att han ska orka med hela em (helst ännu senare, men eftersom storebror ska hämtas på förskolan kl 15 så blir det ändå ett avbrott hur vi än gör...).

Tacksam för alla goda råd!!! Många frågor på en gång, men jag hoppas att någon orkar ta sig igenom dem...:-)
Mamma till 2 pojkar, N född 0607 och F född 0908
allakantralla

Inlägg av allakantralla »

När ni väcker honom på förmiddagen efter 45 minuter, hur är han då? Fortsätter han att vara "helt däckad", blir det gnälligt fram till lunchvilan, eller hur har han det?

Om gnäll efter 45 minuter, skulle jag ge en fruktbit, fortsätta hålla på sömn tre gånger om dagen (45 + 1,5 + 20), men inte ta bort en sömn ännu.
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Buspojksmamman och hjärtligt välkommen till forumet! :D

Härligt att ni kurat och nu njuter av sammanhängande sömn :wink:

Man brukar gå över till två dagslurar just runt 7 månader (varierar förstås beroende på barnet), så om du tycker lillkillen verkar redo för det ska du göra en schemaändring. Då serverar du den nya dagordningen pang bom bara, utan glidande övergång. Och precis som du själv funderat så skjuter du fram lurarna lite. Att ha andra luren klockan 13 eller 13.30 låter bra. Och det går utmärkt att köra 1,5 på fm och 1,5 på em, så hade jag åt mitt mellanbarn :D

Tidiga morgonuppvak brukar ofta vara ett tecken på att det är för mycket sömn eller för många lurar på schemat, så i samband med annalkande sommartid och schemabyte tror jag ni får ordning på morgnarna. Se bara till att det är kolmörkt i rummet nu då våren snart står för dörren!

Lycka till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Buspojksmamman

Tack för era svar!! Om än med två motsatta åsikter...:-).

Han har ju själv vaknat efter 45 minuter tidigare och då varit glad och nöjd, så det är svårt att säga vad han egentligen vill/behöver just nu. Jag tror ändå att vi försöker ställa om till två lurar, det känns som att det är rätt för honom.

Problemet är dock att han just somnar för tidigt på eftermiddagen och därmed inte orkar hålla sig vaken på kvällen. Han somnar vid 12.30, sover till 14.00 och sen är det ju lite mycket begärt att han ska vara vaken till läggdags 19.15. Kan man ha en 5- eller 20-minutare om han behöver det, eller blir det galet eftersom det tillsammans blir för mycket sömn?

Fortsatt tacksam....
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ja självklart kan du slänga in en 5- eller 20-minutare på sen eftermiddag om lilla blomman slokar alltför mycket :wink: Alternativt natta med marginalkvart eller rentav marginalhalvtimme i en övergångsperiod.

Somnar han alltså helt av sig själv klockan 12.30? Är det inte så att du lägger honom? Tror du inte det går att skjuta fram läggningen ens en halv timme?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Buspojksmamman

Ofta är vi ute och går i vagnen och då somnar han faktiskt punktligt 12.30. Han är oerhört bra på att somna i vagn...:-) Jag får nog hålla mig hemma i en övergångsperiod, för då kan jag "styra" sömnen på ett annat sätt och försöka skjuta den till 13.00. Tack för tipsen!!!

I natt var en katastrofnatt. Först vaknade han vid 00.45 och bara skrek rakt ut, ungefär som han hade drömt mardrömmar (kan det komma redan nu??). Sen vaknade han säkert en gång i timmen fram till 07.00 då han fick komma upp. Han svarade ofta på ramsan men ändå...från 06.00 och framåt svarade han definitivt inte men blev sen nöjd och glad och låg och snackade fram till 07.00. Dock monstertrött sen hela fm. Förstår inte varför han gör så här? Hur kan man ens orka vakna en gång i timmen hela natten????
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Hur ändrar man schemat?

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Buspojksmamman skrev:Sedan en vecka tillbaka är han helt sänkt på fm och går knappt att väcka efter 45 min. Istället sover han gärna 1,5 h då, vilket vi låtit honom göra. Till saken hör också att han i samband med att han började sova längre på fm, också sover sämre på natten, dvs vaknar tidigare....kan det hänga ihop och vad gör vi åt det?
Ja, det hänger ihop i högsta grad. Håll tiderna :!: Gör det trevligt och prisvärt att vakna efter 45-min-luren på förmiddagen, om man säger :wink: :lol:

Han behöver 14,5 tim sömn / dygn. 12 tim natt, 45 tim fm-lur, 1,5 tim middagslur och 20 min em-lur ger 14.35.

:arrow: Man skulle kunna tro att små älsklingar som tycker sig få för mycket sömn skulle vakna och krångla med just den lur, eller de lurar, som är "för mycket", men det gör de inte. De krånglar på natten i stället. Allt hänger samman.

Nu låter ni honom gradvis vända på dygnet och får nätter därefter :cry:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Buspojksmamman

Tusen tack för feedbacken Anna (och förlåt för sen respons - vi har varit i härliga Sälen utan uppkoppling...)!

En annan fråga: om vi sen vill ställa om till två dagslurar istället för tre - hur gör vi bäst då? Och finns det några tumregler för hur långa de lurarna bör vara, dvs bör en vara längre än den andra eller får man välja det själv?
miniz

Inlägg av miniz »

Som Sagalinda skrev.
Då serverar du den nya dagordningen pang bom bara, utan glidande övergång. Och precis som du själv funderat så skjuter du fram lurarna lite. Att ha andra luren klockan 13 eller 13.30 låter bra. Och det går utmärkt att köra 1,5 på fm och 1,5 på em, så hade jag åt mitt mellanbarn
Eller ha en kort lur pà förmiddagen och en längre pà eftermiddagen. Det hade vi här. 45 pà morgonen och 2 timmar pà eftermiddagen. Man fàr välja själv :lol:

Tänk pà de naturliga sömnpassen pà 5 min, 20 min, 45 min, 1.5 timmar och 2 timmar när du gör ditt nya schema.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Buspojksmamman

Än en gång, tusen tack. Det verkar som att han är helt inne på två pass per dag, så vi får köra det. Igår gick det över förväntan och sen sov han riktigt bra hela natten också...:-). Vi får hoppas att det håller i sig.

Nu "nannar" jag honom för eftermiddagsvilan, men det går sådär. Han vill inte alls sova, fast att han är trött. Men vi kör på - detta blir bra till slut!!

Tack Tack Tack!!!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"