Socker, socker mera socker...:)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Mata

Socker, socker mera socker...:)

Inlägg av Mata »

En del av oss har känsligare belöningssystem än andra och triggas mer av socker. Somliga blir därför snabbt slavar åt karamellkungar och godisprinsar, andra förblir gäster på tillfälliga besök i det färgglada landet.

De hisnande siffrorna på svensk godiskonsumtion fick frilansjournalisten Thomas Hedlund och PR-konsulten André Persson att skriva boken ”Godis åt folket – om hur svenskarna blev sockerslavar i karamellkungens rike”. De ville skapa debatt om svenskens sockerkonsumtion och om vi verkligen ska fostra kommande generationer till sockerslavar. Boken kom i höstas, men någon livlig diskussion har det inte blivit. Det är som om svensken inte vill ifrågasätta sin godiskonsumtion. Sockerkickarna är nykter njutning, dem får ingen ta ifrån oss. Det vore nog lättare att få i  gång en Facebookgrupp med namnet ”Rör inte mitt lösgodis” än en som uppmanar nästa generation att bli ”A non candy-eating generation”.
Intressant artikel:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psy ... 415111.svd
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Mmm, intressant ämne!
Jag tror nog inte att man riktigt vill se att det är ett stort problem...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mata

Inlägg av Mata »

Den läskiga boken som ingen vågar läsa kostar bara 39:-... :lol:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185567523
Svenskarna äter mest godis i världen. På bara 20 år har konsumtionen av karameller och choklad ökat med nära 50 procent. Under samma tid har medelsvenskens vikt ökat med i genomsnitt fem kilo. Hur blev det så?

En avgörande faktor är lanseringen av plockgodis i de svenska butikerna i mitten av 1980-talet. Butiksexponering, större godispåsar och extrem prispress blev centrala delar i en skickligt genomförd marknadsstrategi. Bakom denna strategi låg ett företag som under samma tid gick från att vara ett litet källarföretag till att dominera hela den svenska godismarknaden Karamellkungen.

Men trots upprepade rapporter om godisets skadliga innehåll består svenskarnas kärleksfulla förhållande till godis. I Godis åt folket beskriver författarna hur det kommer sig att godis numera är ett av de vanligaste inslagen i svenskarnas matkorgar.

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag har länge tänkt att man borde preppa butikerna att skaffa små godispåsar.
Klart de vill sälja, men jag tror inte att de tjänar så mycket ändå.
Skulle vi kunna dra igång en kampanj?

Skriva till Ica och coop om att vi är barnfamiljer som vill ha mindre godispåsar, så att barnen får uppleva att de köper mycket godis, även om det inte är mycket.

Vad säger du?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag har länge undrat var de små godispåsarna tog vägen. Och nu när jag fått barn som kommit upp i ålder att de vill och får äta lite godis undrar jag det ännu mer.
Min 6-åring får köpa ungefär 10 bitar godis till lördagen. På botten av en stor påse ser det ut som ingenting.

Det är EN anledning till att ta tillbaka de små påsarna. Den andra är att vi svenskar generellt bör äta betydligt mindre godis, och visst har var och en ett eget ansvar för hur mycket vi köper och äter, men det skulle underlätta för många om påsarna var mindre.
Detta har jag nu skrivit till min lokala konsum, till Coop och Ica Maxi där vi handlar ibland och till Ica centralt.

Tack för att du gav mig en spark i baken!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Mata

Inlägg av Mata »

Ha! Vad kul att det blidde en liten kedjereaktion... :)

Mata

Inlägg av Mata »

http://www.expressen.se/Nyheter/1.19276 ... s-overallt
2008 såldes det i Sverige konfektyr, choklad och glass för 17,3 miljarder kronor. Läsk och källvatten omsatte 6,4 miljarder kronor.

Från 1980 till 2007 har konsumtionen av choklad och konfektyr i Sverige nästan fördubblats – från 9,8 kilo till 17 kilo per person och år.
Godis i leksaksaffären, på museet och i idrottshallen.
Våra barn exponeras för sötsaker i alltfler miljöer - och nu har många föräldrar fått nog.
- Det är alldeles för frestande när det hänger sötsaker i barnens ögonhöjd i kassorna, säger Ulla Andersson, mormor till fyraåriga Tilde Werner.

ElinN

Inlägg av ElinN »

:(

Har beställt boken... :roll:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Och jag startade en grupp på facebook
http://www.facebook.com/home.php?#!/?sk=2361831622

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Igår var vi och åt lunch på Gävle Bro, där har de behändiga godislådor, godisstrutar, kakor och efterrätter i överflöd och strategiskt utplacerat överallt. Jag är glad att E och S knappt vet vad godis är och blir minst lika glada över ett äpple som över en chokladbit. 8)
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Håller fullkomligt med LO angående storleken på godispåsarna. Kommer ihåg när jag var liten, då var det små vita påsar med en sorts färgglada bubblor på framsidan, som blev typ halvfull av 10 bitar Kändes som om man hade jättemycket! Nu är godispåsarna enorma, och det är såklart medvetet från försäljarnas sida för att få oss att köpa så mycket som möjligt :-(
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
ElinN

Inlägg av ElinN »

Dom påsarna minns jag med! :D

:idea: Man borde väl kunna köpa små påsar och ta med till affären och plocka i? :!: :?:

Vi köper oftast naturgodis, men det är ju en hel del skit tillsatt i det också! Har tänkt göra eget godis med Stora tjejen -doppa ekologiska nötter och frön i fin choklad! Men visst vill hon helst till dom färgglada lockande lådorna! :roll:

Ska genast spana in din grupp /LO! :thumbsup:
ElinN

Inlägg av ElinN »

:?: Hmmm.... länken ledde mig ingenstans /LO...
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag gjorde en liten spaning i går när jag var inne i stan.
På medvetna Söder i Stockholms innerstad finns en Coop Extra.
En vanlig mataffär för barnfamiljer alltså.
Bara det att den såg HELT annorlunda ut inuti än vad den gör här ute i min förort, likväl som i alla andra mindre bemedlade förorter runt omkring Stockholm.
På den här Coopen var det ekologiskt och nyttigt och lockande och vackert...men inte nog med det!
Godiset var gömt längs inne i butiken! Inte vid kassorna!
Åt dem som har ska vara givet tänker jag. :cry:
Vi håller verkligen på att skapa ett A och ett B-lag i det här samhället.
Jag ska faktiskt skriva till Coop och föreslå samma butiksplanering här ute i den fattigare förorten. Ska bli intressant och se vad de svarar på det... :roll:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Elin, det krävs att man har facebookkonto.
Åt dem som har ska vara givet tänker jag.
Eller så är det så att de som har, kan och vet hur man ställer krav. Det är en av orsakerna till att de har...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"