Problem med tidiga uppvak

Skriv svar
Nalle Puh

Problem med tidiga uppvak

Inlägg av Nalle Puh »

Jag är mamma till en pojke på ganska exakt ett år. Vi kurade honom då han var 5,5 månader och han har sedan dess mer eller mindre sovit underbara nätter.

Sedan två veckor tillbaka har vi börjat få problem på morgnarna. Det är tänkt att han ska vakna kl. 8 men nu har han börjat vakna redan runt 7. Han kan ibland ligga och prata nöjt med sitt mjukisdjur en stund, men ganska snabbt övergår det till gråt och skrik.

Jag skulle vilja ha tips på hur vi kan få bukt med problemet. Borde vi lägga om schemat och t.ex. övergå till ett sovpass på dagen? Sedan har jag läst någonting om en väckarklocka. Vad går den ut på och hur introducerar man den?

Här är hans schema:
8.oo väckning
8.30 morgonmål
10.00-10.45 förmiddagslur
12.00 lunch
14.00 mellanmål
15.00-15.45 eftermiddagslur
17.00 middag
19.00 gröt
19.30 mjölkflaska
19.45 läggning

Hoppas någon kan hjälpa oss!
allakantralla

Inlägg av allakantralla »

Har själv varit i de tidiga uppvakens förlovade land ganska nyss, och märkte att det blev bättre av total mörkläggning.

Skulle avvakta med att ta bort förmiddagsluren, men eventuellt fördela om sovtiderna litegrand. Det kan vara så att han sover lite för sent på eftermiddagen.

Nu börjar det ju bli ljusare också, så att förvänta dig att han ska sova ända till 8 tycker jag nog är att förvänta sig lite för mycket. Kanske kan ni ha natt mellan 19 och 07 istället?
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
Nalle Puh

Inlägg av Nalle Puh »

Tack för svare :D. Ikväll har vi tejpat svarta sopsäckar för fönstrena. Hoppas det hjälper till lite på traven i alla fall.

När är det annars dax att övergå till endast ett sovpass? Jag har som sagt lite funderat på att ta bort de två nuvarande å ha ett pass från 12-13.30 istället? Vad tror ni om det?

Om jag helt skulle ändra schemat och istället lägga honom redan 7, är det något man kan göra på en dag eller ska tiden flyttas enligt marginalkvarten, dvs. justering med 15 minuter per dag tills vi når 7. Om ni förstår vad jag menar. Grejen e bara den att läggning klockan 8 har passat oss bra eftersom vi ett par kvällar i veckan är på aktiviteter, bl.a. babysim som sträcker sig till klockan 7. Kanske kunde vi lägga honom halv 8 och ta upp honom halv 8 i så fall?
Pojke mars 2009 (kurad vid 5,5 månad)
Nalle Puh

Inlägg av Nalle Puh »

Glömde ännu fråga vad jag ska göra på morgnarna om han vaknar tidigare':roll:'?

Som sagt har han vissa morgnar under flera veckors tid vaknat före 8 men då nöjt sig med att ligga å leka/prata för sig själv fram till 8 då vi har tagit upp honom. Det är nu de senaste två veckorna som han inte har nöjt sig med det utan istället börjat gråta, gnälla och/eller skrika.

Nu till min fråga, när ska jag slänga en ramsa, är det först då han börjar gnälla och låta irriterad? Eller är det direkt vid första lilla prat? Jag har ju tyckt att det har varit ok att han legat och pratat för sig själv då han ändå varit nöjd.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Nalle Puh! :D

Jag bytte till en lur runt ett år så förslaget som du ger tycker jag verkar bra. Jag skulle satsa på natt mellan 19.30-07.30 (mörklägg så det är kolsvart). Och en lur på 1,5 tim mitt på dagen. Ge det en vecka så sitter det nog som berget och skulle det bli för tröttigt till en början så kan ju en liten 20 min behövas på fm. Eller kanske bara en 5 min. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ett litet tips i övergången till en lur är att vara extra generös med sovtimmarna i ett par veckors tid. Låt liten sova 14 timmar per dygn som han är van vid, det är ändå ganska tufft att ändra från två till en lur. Sedan kortar du dagsluren till 1,5 timmar då han klarar vakenpassen fint. Alternativt låter honom fortsätta sova två timmar om det fungerar bra så!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Nalle Puh

Inlägg av Nalle Puh »

Nu har vi alltså sopsäckar för fönstret nattetid så att det blir mörkt i killens rum. Senaste natt var första natten då jag ändrade nattsovtiden. Jag la honom 19.30 och tog upp honom 7.30. Natten funkade jätte bra ':D'. Jag hörde att han vaknade 7.20 och började prata med sitt gosedjur. Lät honom hålla på så tills jag 7.30 glatt gick in i rummet och tog upp honom.

Vet int om jag gjort rätt eller fel nu men jag har bara ändrat nattsovtiderna än och han sover fortsättningsvis två * 45 min på dagen. Tänkte ge nattändringen en vecka och först då övergå till en lur mitt på dagen. Bestämde mig för att det ska funka.

Då vi övergår till ett sovpass på 1,5 timmar är jag lite orolig för hur jag ska få honom att sova så länge i sträck. För tillfället har han så inbyggt i sig att sova 45 minuter så jag är rädd att han inte sover längre än det. Han vaknar även om jag är ute och går med honom efter 45 min. Kan vara att jag oroar mig i onödan och att det kommer att funka hursomhelst.

Brukar annars övegången till ett sovpass påverka nattsömnen på något sätt?
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Härligt! Du ser vad tidigare läggning och mörker kan göra :wink:

Nej inte brukar övergången föra med sig något särskilt problem, annat än lite trötthet den första tiden - men inte för alla dock! Kan motas med att vara generös som jag tidigare skrev - ge två timmars dagslur till en början. Och ta inte ut några bekymmer i förväg :wink:
Nalle Puh

Inlägg av Nalle Puh »

Oj oj nu känns det som att allt e på väg att fallera. Vet inte riktigt var jag ska börja. ':cry:'

Allt startade med tidigare och tidigare uppvak som vi kom till rätta med m.h.a. total mörkläggning och läggning tidigare på kvällen. Nu har de tidiga uppvaken återkommit och vår pojke har i flera morgnar nu vaknat mellan halv 6 och halv 7, även om det är tänkt att han ska vakna först halv 8. Ingenting hjälper, varken ramsa, tillrättaläggning, solfjäder eller något annat. I ren desperation har jag plockat upp honom ur sängen eftersom jag har varit tvungen att beakta grannarna lite. Kan det vara så att han inte behöver 12 timmars nattsömn, även om han hittills har sovit 12 timmar?

Inte nog med detta morgonproblem, nu har vi även under några nätter drabbats av uppvak mitt i natten. Senaste natt vaknade han vid fyra olika tillfällen, varav han hade svårt att somna om efter det sista, då han riktigt skrek upp sig. Dessa uppvak började efter en natt då han hade maginfluensa och kastade upp. Jag tog upp honom och lät honom sova i vår säng eftersom han kastade upp flera gånger under natten.

Kan även tillägga att vi övergick från två dagslurar till en för fem dagar sedan. Tidigare sov han 10-10.45 och 15-15.45. Nu e de tänkt att han ska sova 12-13.30 men även här har vi stora problem. Han somnar relativt enkelt men vaknar efter 45 minuter och då är det svårt, nästintill omöjligt att få honom att somna om. Han vaknar även fast vagnen är i gång och vi är ute på promenad.

Vad ska vi göra? Är det dags att kura om och isåfall hur? Behöver hjälp snabbt.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Inte ska ni behöva kura om. Ni får bara styra upp det lite :wink:

För det första - i helgen kommer sommartiden och justerar alla tidiga vaknare. Du förstår, tidiga morgnar är ett vårtecken lika säkert som krokus och hästhov :lol: Vi tampas med problemet här också, men jag härdar ut några dagar till...

Nog behöver han sin sömn, det ska du inte fundera på. Det är ju den totala dygnssömnen som räknas, men med tanke på att han är en trägen 45-skarvare skulle jag inte korta natten. Det är enklare att korta natten för de som gillar att sova långa dagspass.

Ni har bara hamnat i en ond cirkel nu; där lite sömn föder ännu mindre sömn. Jag vet hur trist det är när de vaknar och skriker på morgonen... Har ni provat klassisk musik? Annars är det ju pangramsa som gäller, och sedan avvakta. Och invänta sommartiden :wink:

För det andra - ni måste ha lite tålamod med dagsluren. Han är nu så inställd på att vakna efter 45 att det tar en liten tid för honom att lära sig sova över skarven. Har ni vagnat i förebyggande syfte? Vissa kommer till rätta med problemet genom att strax innan 45 minuter gått gå ut och gunga vagnen lite försiktigt så att barnet vid skarven inte vaknar till ordentligt utan somnar om. Det fungerar säkert inte för alla men är värt några ärliga försök!
Nalle Puh

Inlägg av Nalle Puh »

Tack för ditt snabba och styrkegivande svar. Vi ska hoppas att ändringen till sommartid för något positivt med sig då det gäller morgnarna. :D

En fundering kring dagsluren. Idag sov han exakt på minuten 45 minuter och började genast gråta. Jag försökte få honom att somna genom att vagna men det lyckades inte. Han bara skrek mer å mer. Tillsist tog jag upp honom och klädde av honom ytterkläderna och höll honom i famnen eftersom jag såg att han fortfarande var trött. Han fortsatte att gråta och jag lät honom ta tutten i mun :oops: eftersom vi har tillåtit honom att ha tutt då han är vaken, vid sådana tillfällen då vi t.ex. åker bil eller då han är riktigt ledsen. Nästan genast somnade han i famnen å sov på min mage i en å en halv timme. Jag är medveten om att detta inte var någon lyckad lösning med tanke på fortsättningen, men det kändes skönt att på något sätt få det bekräftat att han nog behöver och kan sova längre än 45 minuter. Nu undrar jag hur "farligt" eller dumt det är att låta honom ta tutten i ett dylikt skede :roll:? Är det något vi borde sluta med genast.

Imorgon ska jag vid dagsluren försöka gå ut efter 40 minuter och börja vagna vagnen i förebyggande syfte. Å så ska vi ha lite tålamod med det sovpasset. Kan det ta upp till flera veckor innan det nya schemat har satt sig ordentligt?

Han sover sitt dagpass i vagn ännu å jag har så smått börjat fundera hur det sku vara om jag skulle försöka få honom att sova inne i sängen istället. Men det känns som att jag inte vågar börja experimentera med det. Han har som sagt aldrig kunna sova inne på dagen. Men till sommaren får han ett litet syskon å då skulle det vara skönt om han kan sova sitt dagpass i sin säng inne. Finns det några bra tips på hur jag vänjer honom att sova inne?
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

För att börja bakifrån: jag tycker inte du ska flytta dagsluren inomhus om det inte är absolut nödvändigt. Det är så bra att de kan sova ute och få andas frisk luft - tids nog blir de ändå för stora för vagnen. Min Sigrid som snart fyller tre år sover ännu ute i liggvagnen :D

Angående vagning i förebyggande syfte; du ska inte vagna regelrätt, för du ska ju inte lugna ett gallskrikande barn. Du ska gunga lite försiktigt för att hjälpa honom över skarven :wink:

Vad gäller tutten så finns det ingen orsak att stressa upp sig över den om den inte orsakar problem. Om det är så att han klarar sig över skarven med tutt, och sover skönt hela passet, så ok. Men vaknar han när den ramlar ut så måste den bort - då stör den sömnen.

Va mysigt med liten som sov i din famn :wink: Även om det är ohållbart i längden så måste man komma ihåg att en gång är ingen gång. Lustigt faktiskt -samma hände med min Hugo idag! Han vaknade efter långluren precis vid utsatt tid, men var ledsen och trött i alla fall. Jag höll honom på axeln och gick runt lite för att lugna honom, och så somnade han! En timme till sov lilla gubben i min famn :wink:

Sällan tar det flera veckor för ett schema att sätta sig. Om det krånglar ännu efter två veckor bör man justera tiderna.

:D
Nalle Puh

Inlägg av Nalle Puh »

Hej o tack igen för ditt svar. :lol:

Ok då fortsätter jag med att låta honom sova ute för egentligen finns det inget som säger att han måste sova inne. Tänkte bara att det kunde underlätta då syskonet kommer.

Idag vaknade han till under dagsluren trots att jag lugnt gungade vagnen men genast jag tryckte i tutten somnade han om och nu sover han fortfarande då det har gått en timme och 15 minuter.

Annars så sov lilla gubben ända till lite efter 7 i morse. ':sleep: Han hade nå ljud för sig några gånger under natten men inget som vi var tvugna att reagera på.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"