1. Min son har ofantliga mängder hår på huvudet, och vi har klippt honom med jämna mellanrum sedan han föddes för snart 2 år sedan. I början upplevde han obehag men var avledbar. Sedan var han arg när vi klippte. Nu har ilskan övergått i dödspanik och han skriker tills han nästan kräks, han spänner sig och toksvettas. Vad sjutton ska vi göra? Han kan ju inte ha hår ner i ögonen. Idag hade vi honom i en stol framför favoritprogrammet på TV, med ätbar muta och rolga saker och sång. Jag var cool och övertygande men han har liksom passerat det stadiet, han hör och ser ingenting. Han tror att han ska dö verkar det som. Vad kan vi göra? Att ta honom till en frisör skulle aldrig hjälpa, han får panik när någon främling tar i honom.
2. Sjuka barn. Alla tips emottages tacksamt. Speciellt ang maginfluensa och flera barn i familjen. Jag menar främst hygien, isolering osv. Hur gör ni som har fler barn? Är det bara att tacka och ta emot, om en blir sjuk så blir alla det, eller finns det saker man kan göra för att hindra att alla däckar? (jag är sjuksköterska så hur man tvättar och spritar händer vet jag, men jag menar nu främst tips i hemmiljön, och hur ni tänker när ni blir sjuka)
3. Litet boende och flera barn. Säg att man får syskon när man har en treåring, och de ska dela sovrum efter första spädbarnstiden. Hur funkar det för er med kurande osv? Stör de varandras sömn? Är det uteslutet att små barn delar rum?
Börjar så så länge...
Hälsningar
Helena