En hel massa blandade frågor

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
HelenaElB

En hel massa blandade frågor

Inlägg av HelenaElB »

Har nu så många frågor i huvudet så jag bestämde mig för att skriva ner dem till er :-) Hoppas det är ok trots att det är blandad kompott.

1. Min son har ofantliga mängder hår på huvudet, och vi har klippt honom med jämna mellanrum sedan han föddes för snart 2 år sedan. I början upplevde han obehag men var avledbar. Sedan var han arg när vi klippte. Nu har ilskan övergått i dödspanik och han skriker tills han nästan kräks, han spänner sig och toksvettas. Vad sjutton ska vi göra? Han kan ju inte ha hår ner i ögonen. Idag hade vi honom i en stol framför favoritprogrammet på TV, med ätbar muta och rolga saker och sång. Jag var cool och övertygande men han har liksom passerat det stadiet, han hör och ser ingenting. Han tror att han ska dö verkar det som. Vad kan vi göra? Att ta honom till en frisör skulle aldrig hjälpa, han får panik när någon främling tar i honom.

2. Sjuka barn. Alla tips emottages tacksamt. Speciellt ang maginfluensa och flera barn i familjen. Jag menar främst hygien, isolering osv. Hur gör ni som har fler barn? Är det bara att tacka och ta emot, om en blir sjuk så blir alla det, eller finns det saker man kan göra för att hindra att alla däckar? (jag är sjuksköterska så hur man tvättar och spritar händer vet jag, men jag menar nu främst tips i hemmiljön, och hur ni tänker när ni blir sjuka)

3. Litet boende och flera barn. Säg att man får syskon när man har en treåring, och de ska dela sovrum efter första spädbarnstiden. Hur funkar det för er med kurande osv? Stör de varandras sömn? Är det uteslutet att små barn delar rum?

Börjar så så länge...

Hälsningar
Helena
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Helena!

1. Han làter söt ut med sà mycket hàr. :lol: Kan farmor, moster eller mormor klippa hans hàr? Nàgon annan än du och ändà inte nàgon främling. Tänkte jag. Eller ta i riktigt när ni klipper. I Spanien är det mode med kort framme och pà sidorna och lite längre bak, en hockeyfrilla-light.

Eller ta honom till en frisör som har nàgon barn-grej, jag har sett bilar de sitter i för att klippas. Du kan klippa dig hos frisören och ta med dig pojken (och pappan om det blir tràkigt) för att visa hur det gàr till, sedan dagen efter är det hans tur.

Kanske nàgon annan har andra idéer?

2. Vi försöker vara noga med hygien, men har insett att det är nog ocksà bara att tacka och ta imot.

Nàgon annan med andra idèer?

3. Vi har tre barn i sovrummet och nu väntar vi pà att fjärde ska bli färdig med nattätande och flytta in. Ramsan, mardrömmar och annat nattskoj stör inte syskonen (sà mycket, stora systern somnade med fingrarna i öronen när lillasystern hade cirkus för ett tag sedan :roll: ).

Nu màste jag rusa.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej!

tänkte på det du skrev om klippningen, min son var son med fast inte så mycket! Jag kommer inte riktigt ihåg hur vi gjorde men jag vet att nån gång hos frissan så fick han sitta i mitt knä och leka med en dänkflaska, vi blev dygnsura båda två men det fungerade.:) nu tror jag inte det skulle fungera för dig, men jag minns att jag läst nått i bb om barn som inte vill klippa naglarna att man kan göra en stor grej av det hela med fotbad och allt.
Du kanske kan göra nått liknande här att ni gör en egen frisörsallong där hemma typ och fråga honom vad han tror behövs. -"man har ju ett skynke omkring sig, det måste vi ju ha" , "och så ska man ju sitta framför spegeln"osv. Och så får ju du leka hårfrisör;)
Kanske kan va värt att testa iaf:D
kram
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Min syrra klippte sin son när han sov. Fast det vill ju till att de sover djupt då så man inte råkar väcka stackarn med saxen i högsta hugg... Sen när de blir äldre har de glömt den där rädslan. Och då går det ju bättre att prata med dem också.
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Rollspel och teater är världsbäst i de flesta lägen, håller jag fullt med om, så varför inte öva på någon väl avvägd bekant (eller docka) hemma i friden, så att man riktigt får utforska det där med klippning. Och därefter följa med, som här beskrivs, på riktig salong. Med vederbörlig andakt inför den stora stunden. Som t.ex. att besöket följs av besök på konditori :shock: =P~ 8) Så ser han hur det funkar, det där med klippning. Och nästa gång är det hans tur. Med övning innan: "Just det, hur var det nu det gick till på den där salongen... :-k"

Vad gäller sjukstuga så har jag ju supernoja över just kräksjuka eftersom ungarna blir så vanvettigt sjuka så länge av det, så vid minsta tecken på eländet hos någon familjemedlem så är det följande som gäller:
:arrow: Egen toalett för den magsjuke. Om man inte kan ordna det så städas toaletten grundligt efter varje besök.
:arrow: Alla leksaker/saker som inte kan 1) tvättas i maskin 2) diskas i maskin plockas undan och kommer inte fram förrän alla är friska.
:arrow: Eget sovrum/sovhörna till den magsjuke.
:arrow: Löjligt nogsam handhygien hos alla i hushållet, med nya handdukar varje dag.
:arrow: Tandborstar hålls separerade från varandra
:arrow: De textilier som kan plockas undan för att skydda från kräk (och därmed vidarespridning) plockas undan på samma sätt som leksakerna.

Hålla folk helt åtskilda från varandra i ett hushåll är ju inte möjligt, men ovanstående åtgärder KAN hjälpa till att förhindra att andra får det. Vi lyckades faktiskt sist. Ta i trä. Och i år har vi varit hemma från förskolan mest hela tiden för att slippa bacillerna, som går runt och går runt och går runt :roll: Bacillerna överlever och för smitta vidare 2-3 veckor efter kräksjukan :shock: Trodde inte min omgivning på när vi fick det på det viset för 2 år sedan, men det har nu bekräftats från smittskyddshåll att så är fallet. Så det finns all anledning att hålla mjukisdjur och annat borta en stund eftersom risken för återsmitta annars är stor. Sedan tycker jag att rekommendationerna skulle se annorlunda ut. När man klarat att äta STEKT mat i 2 dagar borde man friskförklaras. Inte förr. Många har ingen aptit många dagar efter de slutat kräkas/haft diarré för att bacillen fortfarande finns kvar i kroppen. Men ger sig iväg till skola/jobb/dagis och för smittan vidare eller rent av insjuknar igen. Eländigt, sade Bill!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"