Äter inte, sover inte

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
MariaNora

Äter inte, sover inte

Inlägg av MariaNora »

Hej alla.
Nu är jag i stort behov av hjälp :( .
Min dotter som blir 2 år i juni har blivit ett riktigt trots barn, tidigare har hon ända sedan födseln varit ett matvrak all mat har smakat bra för henne och hon har alltid ätit så bra och växt normalt, men nu har hon nästan slutat äta hon smakar bara lite på maten och sedan e de tack tack för hennes del, vi försöker vara ute och aktivera henne så mycket som möjligt i hopp om att maten skall smaka bättre men NEJ de kan ju mamma glömma :(.

Sedan har vi ju detta med sovandet också som inte fungerar så bra, där har hon också varit ett bra exempel på hur bra ett barn kan sova, ända tills ca 3 veckor sedan har hon sovit som en stock över 12h/natt men nu har hon nästan slutat sova också hon lägger sig klockan 21.00 efter att vi har läst en saga och skrattat lite, men klockan ca 00.00 börjar det hon börjar gall skrika och gråta och vill krypa ner i vår säng detta kan upprepas ca 6ggr/natt, då hon kommer till vår säng tar jag henne och för tillbaka henne i egen säng där kan hon ligga ca 1/2 timme så är det dags för skrik och gråt och upp ur sängen igen och kommer tassande till våran säng, jag e så trött varje dag så att jag nästan somnar stående men hon är pigg och glad som inget skulle ha hänt under natten.
Hon sover i en vanlig säng och jag läste på andra forum här att man skulle ta tillbaka spjäl sängen om dom trotsar så här, är det något jag skall göra eller?? Kommer hon inte att få panik under natten då om hon inte kommer därifrån??

Hoppas att någon kan hjälpa oss :roll:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen! :D

Det här låter inte roligt för lilltjejen.
Någon vanlig trots talar vi inte om för så här små donnor utan här är det istället förtrots som gäller. De har barn runt 1 1/2 års ålder.

Jag antar att det inte skett någon förändring i hennes liv med dagisstart eller så, eller?

:arrow: Äter dåligt gör hon förmodligen för att hon är trött under dagen även om du inte upplever det.

:arrow: 21.00 känns sent för en sån liten att somna. 20.00 tycker jag är det senaste för en sån liten att lägga sig. men det där vet ni bäst själva. Du skriver att hon innan sov 12 timmar. Sov hon till 09.00 förut?

:arrow: Tillbaka med spjälsängen. :D Du kommer inte ångra dig och tösen kommer bli lättad. Kanske inte första natten men det kommer.

:arrow: Mycket aktiviteter under dagen för en sån liten kan skapa väldigt orolig nattsömn. Nu när hon befinner sig i en lite känslig ålder så kan det vara bra att hålla på rutiner och ta det lite lugnt.

:arrow: dagvila på 1 1/2 timme behöver hon. Sömn föder sömn.

Gå in här och läs om förtrots där hittar du många svar.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665

Här kan du läsa om shn om det är så att ni skulle behöva kura.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Vi börjar så här.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
MariaNora

Tack

Inlägg av MariaNora »

Tack för ditt svar :)
Detta med att flytta tillbaka spjäl sängen kan vi nog glömma, har försökt lägga henne i den men då blir det panik skrik alltså riktig panik så att man ser att hon inte mår bra av det :(.

Jag har läst i andra forum att man skall aktivera barnen i denna ålder så mycket som möjligt vara ute en timme före lunch och en timme före middag så skall dom börja äta bättre, men vad jag förstår på din beskrivning så stämmer detta inte alls??

Nej hon går inte på dagis jag är hemma med henne och tänkte vara det tills hon är 3 år :).

Jag tog i går kväll in hennes säng i mitt sovrum och så gav jag henne en protein kur till kvällsmål blandade ihop:

1 äggula
0,5 dl grädde
0,5 dl yoghurt
3 msk frusna jordgubbar
1 tsk fruktsocker
1 näve havregryn
Mixade ihop allt till en blandning, detta åt hon med glädje.

Hon gick och lade sig 21.00 och sov sedan till 08.00 :)

Detta med att du tycker att 21.00 är för sent för henne att gå och lägga sig, så kan jag svara på det att hon har lagt sig 21.00 nästan varje kväll sedan hon föddes :). Har försökt lägga henne tidigare några nätter men det fungerar inte hemma hos oss tyvärr. På dagarna tar hon en dags sömn som varar mellan 1 1/2 timme - 3 timmar.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen!

Det där lät riktigt gott. :D Härligt att hon sov hela natten på det.

Jag missuppfattade dig när du skrev aktivera. Jag trodde du menade att ni gick på olika aktiviteter. Vanlig utevistelse är bara bra för aptiten.

Förstår ditt motstånd till att ta tillbaka spjälsängen när den väl åkt ut en gång. Vill bara understryka att det är tryggare för barnet att ligga i en sån. Du kommer också ha igen det när hon kommer in i den riktiga trotsen vid 2 1/2-3 år. Då är det skönt med en spjälis. :wink:

Om du vill att hon ska sova hela natten så tror jag du måste ta och väcka henne efter 1 1/2 timme. Tre timmars sömn på dagen leder lätt till att barnet vaknar på natten. Antalet sömntimmar per dygn blir då alldeles för många.

Om du inte redan har en så inför en ramsa vid läggningen. Den kan du sedan använda vid uppvaken på natten.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "