Han har varit en nattvandrare sedan han mkt effektivt och snabbt lärde sig att klättra ut ur spjälsängen vid 16 mån ålder. Som det varit de senaste veckorna så somnar han nu själv i sin säng, i eget rum, medan jag eller pappa sitter tysta och stilla på en stol strax bredvid. Vid midnatt kommer han tyst tassande in till oss och försöker krypa upp till mig. I början lät vi honom sova hos oss men sedan några veckor tillbaka leder jag honom tillbaka till hans rum och säng. Tidigare fortsatte han att komma tassande in till oss flera gånger varje natt och ingen fick sova ngt, så jag började sova sista halvan av natten i en extrasäng inne hos honom. Han ville helst då hålla handen eller mysa med mitt hår men har nu lärt sig att komma till ro utan fyskontakt. Jag försöker vara så tråkig och tyst som möjligt. Men sömnen blir dålig både för honom och för mig. Han vaknar ett par gånger per natt, liksom för att checka att jag är kvar. Är jag inte det, springer han runt i lägenheten och letar tills han hittar mig. Pappa accepteras inte alls om nätterna, det blir illvrål och nästan hysteri.
Jag har nu läst SHN-boken och inser att jag bundit ris till egen rygg och egentligen förstärkt hans känsla av att "vargen faktiskt kommer eftersom mamma lägger sig här inne hos mig".
SHNkonceptet känns helt rätt och jag är övertygad att det är bra för sonen och för oss andra! Nu har han fått denna vana om nätterna, som vi gett honom och jag är helt inställd på att byta ut denna vana till att sova hela natten själv i egen säng.
Annars är han en lång, stark, glad och social grabb.
Jag har läst boken två varv nu men har ändå ett par funderingar kring det möjliga värsta scenarie som kan bli första natten: han vägrar att lägga sig i sin säng om inte jag sitter bredvid i rummet, kommer att springa upp och försöka komma ut ur rummet och vara argt hysterisk, möjligen ledsen. Jag är inte säker på att jag är stark nog att hålla honom nere med solfjädern. Är det det som gäller? Även om han ligger, jag solfjädrar 10 sek och ramsar ut och fortsätter att ramsa på väg från rummet så kommer han att springa ut ur rummet så fort han kan. Ska jag sitta på en stol utanför dörren, lite synlig för honom, men helt inbegripen i ngt annat, som beskrivet i boken? Ska vi utgå från att sitta på en stol utanför dörren de första nätterna? snabbt färdig att tyst leda tillbaka honom till hans säng så att han själv kan klättra upp? Och ramsa ut. Ska dörren vara nästan helt stängd? Jag vet att det ska vara mörkt och svalt i hans rum.
Jag är tacksam för, och behöver, er hjälp.