Vår dotter (född maj07) är en kurad o säker sovare som tar sig genom nätter med hosta, tvär-förkylningar, öroninflammationer o feber utan att pocka på vår närvaro – vilket har vart en otrolig lyx för familjen (tack för SHN… vad vore natten utan det…???)
Nu till vår utmaning, vår dotter bestämde sig här för snart 3v sedan, mitt under en pågående dunderförkylning med hostiga nätter, att hon ville sluta med blöjan på natten, detta trots att hon inte är torr på morgonen.
Hon har vart torr dagtid (ja olyckor händer ibland) sedan förra sommaren och använder blöjor enbart för att bajsa i (denna ”utmaning” återkommer jag till om råd lite senare).
Men vi bestämde att ”självklart, vill du det så gör vi så”, första natten gick över all förväntan, 3 ggr gick hon upp o sa till att hon ville kissa. Då det vart inte en endaste olycka den natten, jippi tänkte vi. Men sådan ”tur” hade vi inte. Dock så är hon oerhört enkel att fixa till på natten när olyckan vart framme, snabb avduschning, ombäddning o sen sover hon igen innan vi hunnit ur rummet. Detta sker mellan 1-3 ggr natten och tiderna är väldigt oregelbundna.
Vi fick tipset från BVC att inte väcka henne under natten o kissa henne innan olyckan vart framme, för då kommer hon lägga över ”ansvaret” på oss att ta hand om detta – och där vill vi inte hamna, så det tipset tror vi på. Dock gör vi som det flesta att vi väcker henne innan vi går o lägger oss för att kissa, runt 22-23 tiden.
Det vi undrar är om vår dotter är lite för säker sovare
Hon sover i ett mörkt rum och vägen till toaletten via badrummet är väldigt mörkt, så vi undrar om detta kanske också har en viss inverkan.
När vi kissat henne på kvällskvisten o hon somnat om så ställer vi upp hennes dörr o badrumsdörren för att få lite ljusinsläpp, för vi har märkt att hon inte kissar på sig efter 05.00-06.00 tiden för då börjar det ljusna i lägenheten och vi undrar om det kan ha en viss inverkan på att hon då lättare vaknar???
Va tror ni vi behöver göra för att knuffa det i rätt riktning för vi ser att hon verkligen vill det här och vi vill absolut inte ge henne tillrättavisningar eller så, utan vill fortsätta uppmuntra henne i detta och hjälpa henne till torra nätter.
Tack på förhand för alla kloka råd som jag är säker på att vi kommer få