Tips vid avvänjning av nattblöja

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
LottaS72

Tips vid avvänjning av nattblöja

Inlägg av LottaS72 »

Hej,
Vår dotter (född maj07) är en kurad o säker sovare som tar sig genom nätter med hosta, tvär-förkylningar, öroninflammationer o feber utan att pocka på vår närvaro – vilket har vart en otrolig lyx för familjen (tack för SHN… vad vore natten utan det…???)

Nu till vår utmaning, vår dotter bestämde sig här för snart 3v sedan, mitt under en pågående dunderförkylning med hostiga nätter, att hon ville sluta med blöjan på natten, detta trots att hon inte är torr på morgonen.
Hon har vart torr dagtid (ja olyckor händer ibland) sedan förra sommaren och använder blöjor enbart för att bajsa i (denna ”utmaning” återkommer jag till om råd lite senare).
Men vi bestämde att ”självklart, vill du det så gör vi så”, första natten gick över all förväntan, 3 ggr gick hon upp o sa till att hon ville kissa. Då det vart inte en endaste olycka den natten, jippi tänkte vi. Men sådan ”tur” hade vi inte. Dock så är hon oerhört enkel att fixa till på natten när olyckan vart framme, snabb avduschning, ombäddning o sen sover hon igen innan vi hunnit ur rummet. Detta sker mellan 1-3 ggr natten och tiderna är väldigt oregelbundna.

Vi fick tipset från BVC att inte väcka henne under natten o kissa henne innan olyckan vart framme, för då kommer hon lägga över ”ansvaret” på oss att ta hand om detta – och där vill vi inte hamna, så det tipset tror vi på. Dock gör vi som det flesta att vi väcker henne innan vi går o lägger oss för att kissa, runt 22-23 tiden.

Det vi undrar är om vår dotter är lite för säker sovare :D , ja allstå positivt menat! Förutom att hon ändå inte är 3 år och kanske inte ska förväntas greja det här med nattbestyren.
Hon sover i ett mörkt rum och vägen till toaletten via badrummet är väldigt mörkt, så vi undrar om detta kanske också har en viss inverkan.
När vi kissat henne på kvällskvisten o hon somnat om så ställer vi upp hennes dörr o badrumsdörren för att få lite ljusinsläpp, för vi har märkt att hon inte kissar på sig efter 05.00-06.00 tiden för då börjar det ljusna i lägenheten och vi undrar om det kan ha en viss inverkan på att hon då lättare vaknar???

Va tror ni vi behöver göra för att knuffa det i rätt riktning för vi ser att hon verkligen vill det här och vi vill absolut inte ge henne tillrättavisningar eller så, utan vill fortsätta uppmuntra henne i detta och hjälpa henne till torra nätter.

Tack på förhand för alla kloka råd som jag är säker på att vi kommer få :)
* mamma till dotter maj-07 *
* mamma Igen till dotter april-10 *
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: (Om jag inte sagt det förut :oops: )

Tack för varma ord, och grattis till en liten glad och Säker Sovare O:) :heart: :sleep:

Nu har ni nog dessvärre ställt till det för både er och den lilla, är jag rädd :cry: Det är ju inte meningen att lilla älsklingen ska upp och springa 1-3 gånger om nätterna och väcka er för att gå och kissa och/eller behöva assistans med avduschning ( :?: ), ombäddning och det hela. PÅ NATTEN SOVER MAN, är det heliga budordet för en Säker Sovare!

Och borde vara det för er - om ni nu ska vara rädda om den goda sömnen och fortsätta ge henne den. En gåva för livet O:)

Skadan är redan skedd, om du förlåter mig för att jag säger det. Det är naturligtvis helt uppåt väggarna att ta bort nattblöjan för en liten älskling som ännu inte vaknat torr. Tumregeln är att minst fem torra nätter ska följa på varandra innan man tar bort nattblöjan, och sedan bäddar man med vaxduk eller liknande under lakanet inför de "olyckor" som oundvikligen händer av och till, men man statuerar inte en cirkus av för alla störande uppvak varenda natt :shock:

Små barn frågar i påståendets form. "Jag vill sova utan blöja" betyder "Ska jag sova utan blöja?" Du tillmäter hennes "beslut" stor vikt men hon kan inte besluta om någonting hon inte behärskar. Du kunde enkelt ha undvikit det hela genom att svara som på en fråga: "SNART ska du sova utan blöja! Men vi väntar lite till, tills kisset inte kommer på nätterna längre."

Så att tillrättavisa henne vore ju inget mindre än absurt. Det här var ert beslut, inte hennes. En liten tafflig jämförelse är barnet som vill ha hela prinsesstårtan själv. Och "beslutar" det, vilket då omgivningen "respekterar". Och sedan grälar omgivningen för att barnet naturligtvis inte alls klarar av att sätta i sig hela prinsesstårtan själv. Hur mycket ögonen än ville :wink: :lol: Jag är glad att du insett att förebråelser för att hon inte verkligen äter upp hela prinsesstårtan, nu när hon fick som hon "ville", vore just absurt. "Jag vill ha HELA prinsesstårtan!" betyder alltså: "Är hela prinsesstårtan till mig?" Och på det kan man lämpligen svara: "När du blir FEM år, då får du en HEL prinsesstårta själv!" Till exempel. Man behöver inte förebrå, man behöver inte hålla föredrag, man kan bara ge ett litet älskvärt svar som visar att man förstår - men också att man vet bättre, vilket man ju faktiskt gör. Som vuxen.

Två olika lösningar är vad jag kan föreslå:

:arrow: Kom med blöjan, i en attityd av självklarhet (utan frågetecken och utan att invänta barnets godkännande nickningar; bara sätt på den medan du babblar) och meddela att blöjan så hemskt gärna vill vara med henne i natt, för då kan den ta hand om kisset ifall det skulle komma när hon sover, och så på morgonen tar vi bort blöjan och tackar så mycket får hjälpen, och så kan du sova heeeela natten så skönt :lol: Och så natta med skoj och skratt.

:arrow: Sluta med era ingripanden på nätterna. Ge henne förutsättningarna att kunna kissa själv, kanske enklast med en potta vid dörröppningens ljusglimt, och papper bredvid. (Ligger hon alltså inte i spjälsäng?) Kommer hon till er snarkar och sover ni alldeles kolossalt - enligt budskapet PÅ NATTEN SOVER MAN. Blir det sorg och tandagnisslan får en av er kolossalt sömndrucken leda henne i handen till sängen utan att säga någonting och utan att göra någonting mer än vänta, halvsvimmat (tillsynes) medan hon lägger sig igen. Man kan kasta på en frottéhandduk om olyckan redan skulle ha varit framme, men som i sömnen. Och sedan bara gå med ett grumligt godnatt.

Jag önskar er verkligen lycka till, vilket ni nu än väljer, och bönfaller er att inte äventyra hennes underbara sömn :!: Att ta upp och "kissa" henne sent på kvällen är inte heller någon bra idé. Ni kan göra det under en övergångsperiod på någon vecka, men inte som rutin. Hon behöver sin obrutna, ostörda, sammanhängande nattsömn!

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Tack Anna,

Som alltid raka klarsynta besked... :D :heart:
Ja du, vi hade det uppe för diskussion idag vid frukosten att det kanske är läge att backa, för vi vill inte äventyra varken hennes fina sömn eller vår för den delen, även om det av vissa anses ingå i föräldraskapet så har vi fått smak på ljuvliga nätter så kan vi undvika sönder hackade nätter gör vi det gladeligen och snart kommer en liten till som kommer pocka på uppmärksamhet om natten.
Iom att det skvätts flera gånger om natten får nog blöjan åka på igen, med en självklarhet som inte ifrågasätts :)

Om jag har din, Annas, uppmärksamhet kanske du kan skicka oss lite goda råd att ha med hem kring vår dotters envishet att bara "kunna" bajsa i blöjan.
Hon försöker ofta på toaletten/pottan, vi erbjuder alltid toaletten innan blöjan, men det slutar ändå med att hon ber om blöja.
Hon har aldrig bajsat på sig, när hon vart utan blöjan, så den reflexen är i prima skick!
Och hon blir väldans glad när hon är på toaletten o kissar, samtidigt som hon pruttar till o det kommer ut ett litet bevis på att det faktiskt går att bajsa på toaletten - men det är allt, sen är det tvärstopp.

Så några kloka råd på vägen, är vi dig/er evigt tacksamma, för det känns som att viljan finns men "kunnandet/förståelsen" inte riktigt är där.
Vi har självklart hellre kvar blöjan om det är bäst i detta läge, men ta gärna mot råd hur vi kan framgent uppmuntra/stötta henne till en blöjfri dag, även om den infinner sig långt längre fram.

Tack för hjälpen!
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Ett litet tillägg, dottern är inte hård i magen eller klagar inte på att det gör ont när hon ska bajsa. Så förstoppning är det inte på tal om - skönt det.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

LottaS72 skrev: Som alltid raka klarsynta besked... :D :heart:
:D Tack tack, jag tar det som en komplimang, ähum :oops: och är glad att du inte känner dig knäppt på näsan :lol:
LottaS72 skrev: --- vår dotters envishet att bara "kunna" bajsa i blöjan. Hon försöker ofta på toaletten/pottan, vi erbjuder alltid toaletten innan blöjan, men det slutar ändå med att hon ber om blöja.
Det är inte så ovanligt som man kan tro. Av någon anledning tycks (många) små barn ha för sig att bajs är något som tillhör kroppen och som man inte ska lämna ifrån sig hur som helst :roll: Här måste ni hålla fingrarna i styr - människan är ett renligt djur och hon kommer inte att fortsätta bajsa i blöja tills hon blir vuxen :shock:

Er inblandning är lite farlig. Det kan låsa sig för henne, och det vill vi INTE. Ni ska inte "erbjuda" toaletten - om du med det menar aktiv inblandning, och det gör du ju :oops: - utan tänk "ge henne förutsättningarna" i stället. Alltså dörren på glänt till toaletten, lampan tänd, toalettring på sitsen (som man får komma ihåg att lägga tillbaka när man själv varit där) och en liten pall att kliva på, så att hon kan sätta sig själv, om och när hon vågar. (Tänker på SJ:s gamla toaletter som gick rakt ut i naturen, om man säger - jag våndades i evigheter, som barn, innan jag vågade sätta mig på den toalettstolen under vilken "naturen" rusade förbi :shock: Trodde varje gång jag skulle sugas ner och dö...) Pottan bör förstås också finnas på plats, på samma ställe och med papper bredvid. Kom ihåg att små barn gör som vi lär dem. Vi har vår lilla toalettkultur i det här landet och barn tar efter, bara man ger dem förutsättningarna och i övrigt låter dem vara i fred. Talar hon om att hon ska kissa / bajsa kan ni svara med att hon kan ropa när hon är färdig så får hon hjälp att torka, om det behövs. Och så GÅ och låt henne vara i fred :idea:
LottaS72 skrev: Och hon blir väldans glad när hon är på toaletten o kissar, samtidigt som hon pruttar till o det kommer ut ett litet bevis på att det faktiskt går att bajsa på toaletten - men det är allt, sen är det tvärstopp.
Ujuj, det låter som väldigt intensiv bevakning - hur skulle du annars veta att hon pruttar, etc :?: Det är helt enkelt tvunget att ni retirerar. Man får lägga band på sin lust att styra och ställa när det gäller små barns naturbehov :!: Jag tror inte ni själva skulle vilja bli detaljövervakade när ni sköter era magar :roll: Det finns en anledning till att folk stänger in sig och låser på dass. Inte i någon enda kultur vad jag vet sätter sig folk och bajsar offentligt 8)

I att ge henne förutsättningarna ingår då också att lägga fram en liten hög blöjor på bestämd plats, nåbar för henne. Välj den där byxmodellen som hon kan ta på sig själv - om och när hon anser sig behöva det. Men styr inte om det åt henne. Ber hon om hjälp så påminn bara glatt: "Du kan själv så bra, så! " och GÅ. Låt henne fundera - och agera - och vara i fred. Behöver hon sedan hjälp och bajset har kommit i blöjan, säg bara "Oj då, kom bajset i blöjan?" som om det vore en liten smula konstigt, men sådant händer... Duscha inte och gör ingen stor apparat, torka med våtservett och ta på nya byxor och prata inte om saken, utan oförtrutet glatt om annat.
LottaS72 skrev: det känns som att viljan finns men "kunnandet/förståelsen" inte riktigt är där.
Ja, viljan finns, och det är vackert så :wink: :lol: Försök inte intellektualisera detta, då binder ni bara ris åt (minst) tre ryggar :shock:

:heart:
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Ja se vad vi lär oss, vi insuper nya kunskaper (sägs att man lär sig hela livet... verkar stämma väldans bra :D)

Å jag som trodde vi gjorde fel när vi höll oss långt från hennes toalettbesök när det ska bajsas. Vi har både läst och fått tips om att ex sitta med henne o läsa böcker, berätta sagor, prata mm men det har aldrig varit aktuellt för henne eller oss. Någon gång har hon bjudit in oss att läsa bok, o visst har det skett men dom är lätta att räkna ihop på en hand, och framöver kommer vi avböja ev inbjudningar från dottern.

Likaså hade vi fått sagt att "fråga alltid om inte hon inte ska gå på pottan/toaletten innan erbjuda blöja" men jag förstår att detta lätt skulle kunna bli en låsning.

Vi backar med stort B och plockar ner blöjorna till åtkomlig höjd för henne så får hon sköta det helt själv, för det vet jag att hon kan (ta på blöjan själv).
Sen får det komma när det kommer i toaletten :)

Återigen - stort tack för dom nya kunskaperna... :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

LottaS72 skrev:Vi har både läst och fått tips om att ex sitta med henne o läsa böcker, berätta sagor, prata mm --- Likaså hade vi fått sagt att "fråga alltid om hon inte ska gå på pottan/toaletten innan erbjuda blöja" ---
:D ... och så ska ju barnet ha en guldstjärna också varje gång hon varit DUKTIG och presterat ordentligt på pottan / toaletten, och så när tavlan med guldstjärnor är full ska hon ha en belöning i form av en trevlig upplevelse (ensamtid med mamma / pappa :?: ) eller lämpligt godis... Så kan man verkligen krångla till det för sig, för att inte tala om hur man krånglar till det för barnet :shock: som väl livet igenom aldrig kommer att kunna närma sig en toalett för det den är till för... :shock: :shock: :shock: Det får bli medicinering mot förstoppning, magknip, toalettfobi i stället :roll:

Skämt ( :?: ) åsido:
LottaS72 skrev:Återigen - stort tack för dom nya kunskaperna... :D
Jag har ju sagt att den enda bok du behöver är Barnaboken :wink: Står till och med utanpå :lol: :lol: :lol:

:heart: O:) :heart:
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

:P
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Gick lite snabbt där på skicka knappen...

Lite feedback kring historien av Nattblöjan...
Nu har dottern fått sova med blöjor 2 nätter, visst var det vart lite protester o ifrågasättande första kvällen - som sig bör av en tjej med huvudet på skaft :)
Men med lite avledande manövrar så som nya fina lakan och massor av skoj så har det gått galant att komma i säng och sova hela natten utan uppvak.
Dom bästa tecknen på att vi valt rätt väg - denna gång - är förutom en vidare välfylld blöja på morgonen även tre något piggare familjemedlemmar :D

Å blöjorna ligger nu så att hon själv går in o sätter på sig den vid behov o det funkar fin fint!

Tack för alla goda tips :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"