Ändring i schemat för 2½åring, hur gör vi?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
elliot

Ändring i schemat för 2½åring, hur gör vi?

Inlägg av elliot »

Hej!
Min man har i dagarna blivit egen företagare. Han köpte en befintlig verksamhet som gör att han kommer att arbeta betydligt mer och andra tider. Han kommer att arbeta 10.00-18.00 och kommer inte att vara hemma förrän 18.30-45 på kvällarna. För att han ska få mysa och umgås lite mer med Elliot är våra tankar nu att försöka ändra hans tider lite.

Vår lilles tider ser i nuläget ut såhär:
19.00-07.00 med en lur på 45min 12.30-13.15

Vi skulle vilja skjuta upp natten iaf 30-45min och förhoppningen är ju att morgonen ska hänga med. Men hur gör vi smidigast detta?
Det finns gott om utrymme på morgonen för honom att sova men generar verkligen senare kvällar senare mornar?..

Tacksam för råd och tips!
Vänliga hälsningar Maria
Maria - mamma till världens bästa Elliot 070819
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det går att skjuta på natten om man har en (någotsånär) morgontröttis. Vi har aldrig haft problem med det faktiskt. Det kan bli en inkörningssträcka, men med en väckarklocka så går det på en vecka.
elliot

Inlägg av elliot »

Okej så då skulle det inte vara omöjligt då alltså. Men hur gör vi rent praktiskt? Bara bestämmer oss och håller honom uppe 45min längre om kvällarna då? Ska vi ha kvar vilan på dagen ett tag till, eller när plockar man bort den från schemat?

Tack för svar :D
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vår dotter blev också en morgontröttis med åldern. Vid 2 1/2 ålder kunde hon sova lääänge om man inte väckte henne. Vilket var skönt ibland.8)

Det är bara att hålla vaken längre. Det fixar en så stor kille. :D
De första dagarna kommer han kanske att vakna vid sin vanliga tid men det är bara att köra på.

Middagsvilan märker man ofta att den behöver plockas bort om barnet inte är så trött vid sängdags eller om morgonen blir alltför tidig. Kan vara ett tips att först korta ner den till 20 minuter och därefter ersätta den med någon typ av vila. T ex lyssna på saga i sängen eller soffan så man ändå varvar ner och vilar kroppen. Hur länge man sover på dagen varierar från barn till barn. Min tjej sov tills hon var över tre men inte alla dagar.

Susanne 8)
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
elliot

Inlägg av elliot »

Vi körde på igårkväll och storakillen fick vara uppe till 19.30 :shock: det är inte många gånger i hans lilla liv det har hänt. Han svarade på det imorse med att vakna en timme tidigare! Jag får helt enkelt införskaffa en väckarklocka idag och införa den rutinen.

Han sov på som vanligt inatt och inte ett pip förrän klockan 06.30. Men där missade han ju en hel timmes sömn. Hmm...

Ny väckarklocka och en veckas inkörning provar vi nu. Annars får vi helt enkel gå tillbaka till det gamla schemat om det skulle visa sig att det inte funkar.

Tack kära för svar :)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

:thumbsup:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "