Bajsångest...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
TinasDag
Kontakt:

Bajsångest...

Inlägg av TinasDag »

Hej,
storebror har "bajsångest" och har haft det sedan nov/dec typ. Nu har det eskalerat såpass att han håller sig så länge det går och bajsar kanske var tredje dag. Således har han fått ONT i magen och kommer ofta och säger att vi skall "blåsa på magen" :( Vi kör med katrinplommon (både torkade och puré), mycket päron osv men det verkar inte hjälpa?
Han har fortfarande blöja och även om han gärna sätter sig på toan så kommer det aldrig nåt där...
När det är dags så springer han runt och "försöker komma undan bajset" och inte så sällan kommer det tårar :shock: :cry:

Vi försöker inte göra så stor sak av det utan frågar om han vill sitta på toan och bajsa. När han visar sin ångest (vid bajsdags) säger vi bara att "alla bajsar" och hur skönt det ärför magen när man gör det osv.
BVC tyckte att vi skulle fortsätta på den här linjen och om möjligt prata ännu mindre om det med Dag. När man ser att det är dags skulle vi bara ta honom och sätta honom på toan. Enligt dom är det inte helt ovanligt att 2-åringar uppvisar detta beteendet?
Jag känner dock att jag vill ha hjälp att bryta detta beteendet nu, för lillemans skull.
Tips & råd någon?
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Frida hade samma problem förra vintern, och har fortfarande lätt att bli hård i magen. Lösningen (!) var lactulos, som hon får varje dag och har fått nästan hela tiden sen dess. Det är helt ofarligt att ge och finns receptfritt på apoteket, det är flytande fibrer som håller magen igång. I början, när hon var så hård att bajset inte kom ut, fick vi lov att ge microlax under tre-fyra dagar för att få ut allt hårt. Men det har vi inte behövt sen dess.

Vi körde med liten muta vid toabesöken också, för att få henne att sitta kvar: russin eller nåt godis, ibland en saga. Och INGET beröm när det kommer, utan bara lugnt konstaterande "vad bra att bajset kom i toan, nu spolar vi". Jag vet att det är lätt att hamna i ett observerande och bajstänkande, men försök att undvika.

Tänk också på att mjölk är stoppande, vatten till maten och mellan måltiderna! Det finns en tråd, ska se om jag hittar den...

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Sigge hade också lite "bajsångest" när han slutade med blöja, nu gjorde han ju det när han var 1,5 år så det är ett tag sen. I början bajsade han bara när han fått på sig nattblöjan och då skulle han stå upp och krama mig samtidigt som tårarna rann. Jag höll om honom och hejade på. Tror inte att det lönar sig att snacka så mycket med en så liten person utan mer att ha en positiv attityd som i så mycket annat.

När vi inte gjorde så stor affär av det hela så löste det sig så småningom. Minns inte hur länge det höll på men när det pågick kändes det som en evighet. Så småningom började han bajsa på toaletten och då tog vi för vana att kolla vilken bokstav han bajsade. Tokigt va? Men det är ju så spännande att se om man kan bajsa svåra bokstäver. :wink:

Jag tror alltså på att ge katrinplommon, inte snacka så mycket och finnas på plats med en positiv och påhejande inställning när det är bajsdags.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Va bra! Skall inhandla laktulos. Och dra ned på mjölken, den har varit favorit vid måltiderna ett tag.
Undrar bara hur länge man skall ha dom sittandes på toan... Dag har kunnat suttit ett bra tag när jag läser böcker för honom (typ 4-5...) men lillasyster har inte samma tålamod :roll: och ibland är det ju annat som skall grejas... :? Skall jag lämna honom själv med en muta?'
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Visst kan han sitta själv, det kan t o m vara bra - det kan vara lite jobbigt att prestera med publik :wink: 8) Så en muta blir nog helt fint, säg att han ropar när han är fääärdig :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hittade tråden, kanske hittar du lite mer tips i den:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... da&start=0
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi hade en potta och Boilibompa. Så skapar man en tv-junkie, men han satt kvar och det löste sig med bajseriet rätt mycket av sig själv. Trevlig muta hade vi också.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Och jag vill slå ett slag för linfrön! Antingen strösslar man dem, hela eller hackade, över något man äter (müsslin i vårt fall) eller så låter man några dra i vatten över natten, silar av fröna och blandar vattnet i vällingen, eller ger med sked. :shock: Storasyster var hård i magen en kort period i vintras och positiv attityd samt linfrön var lösningen här. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"