Tidiga morgnar + schemafundering

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Insnöad

Tidiga morgnar + schemafundering

Inlägg av Insnöad »

Hej!

Mitt första inlägg på forumet kommer här. Vi "kurade" vår lilla tjej för drygt två veckor sen, och vi är fascinerade och imponerade av resultatet hittills. Vår tjej vaknade 3-4 gånger varje natt tidigare och var gärna vaken långa stunder och var svår att få lugn. Vi trodde att det bästa vi kunde göra var att ge henne mat, vilket vi kanske insåg inte var så smart egentligen, men det var oftast så hon blev tyst snabbast. Vi var uppgivna, oerhört trötta och gick på knäna. Nu är allt förändrat, allting har blivit väldigt mycket bättre. Lilltjejen sover så gott som hela nätterna igenom, hon äter bara på dagtid och dessutom så sover hon (just nu, faktiskt) även inomhus om dagarna, det var också nåt som vi inte trodde att han kunde göra tidigare. Nu går det dock hur bra som helst, även om hon ofta ligger och "snackar" en bra stund innan hon somnar. Hon tycker numera att det är trevligt vara i sin egen säng och i sovrummet, tidigare var det mesta negativt runt detta.

Hur som helst, även om allting funkar bra så känns det som att det skulle kunna funka ännu lite bättre. Jag ska förresten nämna att lillan fyller ett år på söndag, jag anar att det är viktigt i sammanhanget. Kan också nämna att hon under tiden för kuren var väldigt förkyld och att det dessutom är ett par tänder på gång - med tanke på det så är det ännu mer imponerande hur bra allt har gått och hur snabbt hon och vi har kommit in i de nya rutinerna.

Till saken: hon vaknar fortfarande till nån gång i vargtimmen. Oftast somnar hon om med en ramsa från sängen - vi sover i samma rum - men om hon vaknar efter 06.00 så har hon svårt att somna om och sova till 07.00 som är tiden då vi gör morgon. Igår tog vi upp henne 06.30 - "det är ju ändå dags snart", idag blev det 06.15. Jag har läst om andra här som har gjort ungefär likadant, och till slut så tog de upp barnet redan klockan 05.00 eller så, och då har man ju tagit två steg tillbaka. Frågan är vad man gör åt detta?

Jag har varit inne på att det kan vara värt att lägga om sovtiderna och schemat, framför allt av två orsaker: en av oss går upp runt 06.30 på vardagarna, och i och med att vi sover i samma rum så är det svårt att inte väcka lillan när klockan ringer. Dessutom så sover hon mindre än de 14h 15min som vi har satt som total sovtid, i ärlighetens namn så ligger hon nog närmre 13 timmar. Kan det vara läge att ändra schema redan nu, eller är det risk att det gör mer skada än nytta?

Nu ligger hon 09.15-10.00 samt 13.00-14.30, är det kanske dags att dra ihop det till en längre lur mitt på dagen? Är då 2,5h för mycket eller kan det funka att ha natt 19.00-06.30 och sen sova middag från, säg, 11.30-14.00? Annars kan vi ju fortsätta kämpa med 19.00-07.00 och så får hon sova mellan 12.00-14.00 på dagen. Vad blir vettigast?

Vi har ännu inte testat med (klassisk) musik som vissa rekommenderar, heller inte med väckarklocka. Kanske är hon ännu lite för ung för detta? Problemet är bara att när hon vaknar runt 06.15 så känns det som att hon verkligen är vaken, och då är hon inte på bra humör. Hade hon vaknat och legat och snackat hade det varit en sak, men nu drar hon igång och börjar skrika direkt. Det går över snabbt när man tar upp henne, men det är inte direkt så att dagen börjar med ett leende och ett positivt humör. Ibland känns det som att detta förstör allt det bra som hänt under natten, alltså att det inte har hänt nånting alls.

Många långa tankar och funderingar, men jag tror att jag fått med det mesta nu. Vill avsluta med ett stort tack till Anna och alla ni som jobbar runt detta, vår familj har definitivt blivit hjälpta av metoden och jag propagerar för fullt till andra föräldrar jag möter. En mamma i min närhet gav välling om natten tills barnet blev fyra år och tyckte inte det var nåt konstigt med det - det gör jag. Det är liksom inget snack om vilken metod jag föredrar att använda.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Insnöad!

Varmt välkommen till Forumet :D Toppenbra jobbat med kuren =D> ! Dock är kuren en process och det tar tid innan allt sitter klockrent. Ofta är det en lur el vargtimmen som kan ta lite tid innan det sitter som det ska.

Men jag tror att ni har lite för mycket sömn för dottern. Vid 1 år behöver juvelerna ca 13,5 tim/dygn. Kanske ändra natten till 19-6.30 som verkar passar er familj bäst? Om du tror att hon klarar en lur nu så inför en 2tim lur efter lunch. Annars kan hon ju få en 5-minutare på fm alt 20 min om du tror att hon behöver det.

En annan sak: Är det helt beckmörkt i rummet? Nu har vi ljusare tider framför oss och då brukar man behöva se över mörkläggningen.

Gå in under din profil och i signaturen så skriver du on dotterns födelsedatum. Det underlättar för oss som vill hjälpa :D .

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Insnöad

Inlägg av Insnöad »

Hej igen! Tack för svaret, Elle.

Jo, som sagt så funderar vi på att ändra schemat. Dock är det inte så länge sen vi kurade, bara drygt två veckor, och jag har läst att det kanske inte alltid är bra att ändra schema så nära inpå kuren. Å andra sidan så har nog vår lilltjej aldrig sovit så mycket som vi tyckt att hon skulle göra, efter kuren alltså. Det ligger snarare på elva timmar på natten och kanske två på dagen, så visst låter det vettigt att dra ner på sovtiden.

Faktum är att vi börjar med att göra det redan nu, lillan ligger och sover i detta nu men vi tar en 20-minuterslur nu och väcker henne om en stund. Sen behåller vi samma tid på eftermiddagen, 13.00-14.30, i några dagar till. Ytterligare några dagar senare kanske vi kan gå ner på en "powernap" på fem minuter på förmiddagen och sen ta bort den luren helt och ersätta med en tvåtimmars-variant mellan 12.00 och 14.00 istället. Låter det som en bra plan?

Morgnarna fortsätter att vara jobbiga, förresten. I morse vaknade hon strax efter 05.00 - visserligen efter tio timmars obruten sömn, men ändå - och behövde ett gäng ramsor för att somna om, vi höll nog på i en kvart där eller så. Hon är verkligen upprörd när hon vaknar också, det är inte bara joller eller så. Hon somnade dock om, men sen var det dags igen strax efter 06.00. Då hade hon gjort i byxan - vilket hon har en förmåga att ofta göra just där på morgonkvisten, jobbigt nog. Då tog vi upp henne och bytte blöja och eftersom klockan blivit 06.15 så gjorde vi morgon. Kanske osmart? Frågan är hur stor chansen är att hon somnar om, om man lägger henne efter blöjbytet. Eller så var det det där med att byta i sängen, det kanske var det vi skulle gjort istället? Knepigt det här.

Vi har ganska mörkt i sovrummet men det kan nog bli snäppet mörkare. Vi har ett par mörkläggningsgardiner som vi ska sätta upp, vi har inte hunnit göra det än. Jag tror dock inte att det är det största problemet, för det är inte speciellt ljust vid 05.00 än så länge. Ett dilemma är som sagt att vi sover i samma rum, jag anar att allt det här kunde ha funkat bättre om lilltjejen haft ett eget rum. Nu har hon dock inte det, så då får vi rätta oss efter det. Som sagt, mycket har blivit bättre men det är ännu inte riktigt bra.
----------------------------------
Tjej född mars 2009
Kurad februari 2010
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tror ni kan byta schemat rakt av.Men gör det som känns bäst för er.
Jag begrepp dock inte riktigt när ni tänkte ha morgon och om det skulle bli 12 eller 11 timmars natt? Om ni ska ha morgon 06.30 kanske det är bättre med vilan från 11.30 istället för 12.00. Lite länge att vara vaken annars för den lilla damen.

Angående bajs i tidig morgontimma så kan det vara ett tips att ge katrinplommon på förmiddagen så att man hinner göra sina toalettbestyr under dagtid. :wink:

Du säger att hon vaknar och skriker. Ofta kan det bero på att man kanske somnar lite olycklig. Lägg ett extra krut på skrattet innan läggdags så kanske det löser sig.

Att man sover i samma rum behöver inte vara ett problem. När vi kurade vår äldsta dotter så sov vi i samma rum och det gick bra. De vänjer sig vid snarkande föräldrar. Tro det eller ej. :lol: Och så är det ju det där med attityden du vet. :wink:

Jag slår ett slag för bättre mörkläggning.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Insnöad

Inlägg av Insnöad »

Tack för responsen och tipsen, Susanne!

Det där med mörkläggning kanske vi ska börja fundera på på allvar, det börjar ju bli ljust hyfsat tidigt nu.

Natten som gick var för övrigt den bästa på länge, lillan vaknade till nån gång efter fem men somnade om kvickt efter en snabb ramsa. Sen gnydde hon en del runt sex men sov ändå hela vägen fram till fem i sju eller så. Varken mamma eller pappa behövde alltså lämna sängen eller sovrummet under hela natten, skönt!

Tyvärr är vi fortfarande så inställda på att hon sover dåligt och därför vaknar vid varje pip (som det var innan kuren inleddes), så vi har nog inte riktigt återfått vår nattsömn utan vi ligger och oroar oss för att lilltjejen ska vakna till och börja skrika, inte minst där under morgontimmarna. Men, jag antar att detta inte är ett helt ovanligt fenomen och att vi kommer att lugna ner oss mer och mer i takt med att vi märker att lilltjejen sover tyngre och tyngre, och längre och längre. Som sagt så har ju allting redan blivit fantastiskt mycket bättre, och natten som gick var alltså väldigt bra. Härligt! :D
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Härligt att höra. :thumbsup:

Jag säger bara öronproppar. Då slipper ni vakna av minsta lilla pip. När det verkligen behövs kommer ni att höra det.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Insnöad

Inlägg av Insnöad »

Sambon använder redan proppar, jag har lite svårare att göra det dock. Känns alltid som att de är halvvägs på väg in i hjärnan så fort man lägger sig på sidan, tycker jag... men den känslan lär väl försvinna efter ett tag. :)
Tjej född mars 2009
Kurad februari 2010
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Jag använder de i silikon. Mycket bättre än de gula eller orangea. Man rullar de helt runda och lägger de i ytterörat. De ska inte pillas in i örat. De släpper bara in lite lite ljud. Helt underbara. Kan inte leva utan dem. 8)
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Insnöad

Inlägg av Insnöad »

Jaha, då var man här igen.

Saker och ting har väl varit bra ett tag, men nu är det jobbigt igen. Klockan är runt 06.40 nu och lilltjejen har varit vaken och uppe i en timme ungefär. Enligt schemat ska hon sova till 06.30, men det var det länge sen hon gjorde. Hon har börjat vakna till på natten igen också, natten som gick vaknade hon vid 02.00, då hon fick välling och somnade om. Nästa gång det var dags var 05.30, då hon också fick välling men inte lyckades somna om. En kort stund senare tog jag upp henne. Det ska nämnas att hon vid båda tillfällena vaknade för att pappa hostade till, gravt förkyld som han är. Det är alltså fortfarande ett problem att vi sover i samma rum, det känns som att hon är tämligen lättväckt, åtminstone under andra halvan av natten. Man mår inget bra när man först väcker sitt barn genom att hosta och sen själv "tvingas" gå upp tidigt för att hon inte kan somna om, när det man kanske behöver göra mest av allt är att sova bort förkylningen.

Vi genomförde ju kuren med ganska gott resultat i januari, sen blev lillan magsjuk i mitten av mars och då började vi ge henne mat på natten igen eftersom vi trodde att hon var hungrig när hon inte hade ätit på några dagar. Problemet blev väl att hon då vande sig vid att få mat så fort hon vaknade, så nu känns det som att det är det hon ligger och väntar på. Hon har fortfarande inte speciellt bra aptit på dagen, vissa dagar bättre än andra men generellt äter hon ganska dåligt. Kan det kanske bero på mängden välling hon får?

Det sägs att ettåringar ska sova 13,5 timmar per dygn - det gör vår tjej definitivt inte. Visst, alla har olika sömnbehov, men jag skulle säga att hon snarare ligger runt 12,5. Är detta okej, eller är det nåt vi behöver åtgärda?

Efter magsjukan och några veckor med nattvak och nattmat (hon somnar trots allt om ganska snabbt, det är en smidig lösning när man ska upp och jobba några timmar senare) körde vi för några veckor sen en minikur. Saker och ting blev bättre på kort tid, men nu har vi alltså återigen trillat i fällan och börjat ge henne mat för att somna om - både på natten och på dagen, faktiskt. Är detta helt fel och något vi bör sluta med direkt? Som vi förstod det så var detta ett av våra stora misstag från första början, att det var så vi tröstade henne om natten och att det var något vi behövde fixa till. Så gjordes, alltså både en och två gånger, men nu är vi tillbaka på ruta ett känns det som.

Tips och råd mottages tacksamt, för nu är det sjukt jobbigt igen.

Schemat just nu:

- morgon 06.30 (snarare 06.00, för att vara ärlig), välling i sängen (är det bra?)
- lek/tv fram till 08.00, då det är dags för frukost
- utomhusaktivitet/öppna förskolan, eventuellt med en kortare lur om det anses behövas
- lunch 11.00
- sova middag 11.45-13.15, funkar oftast bra, ibland får vi väcka henne här... ska vi låta henne sova längre eller kanske t o m mindre, vad är lämpligast? Antar att det hur som helst inte är lämpligt att ge mat när hon vaknar till efter en timme, utan att det är ramsan som ska gälla då
- mellis 13.45
- aktivitet
- middag 17.00, i form av burkmat, burkmat och mera burkmat... är det vettigt att på allvar börja gå över till mer "lagad mat" nu? Känns bra för alla parter, inte minst för miljön...
- busa, bada, skratta runt 18.00
- sova 18.30

Det mesta funkar bra på dagarna, inklusive läggningarna, det är nätterna som är det största problemet, och de tidiga morgnarna. Vet att det blev många frågor på en gång här, det beror nog på att jag har tänkt "skriva av mig" under en längre tid men att det inte har blivit av. En sista grej, bara: den enda metod vi använder oss av just nu är ramsningen, vi har egentligen aldrig använt fjäder eller buff, hon blir bara mer uppjagad av det känns det som. Ofta tar ramsan direkt, men lika ofta känns det som att hon inte alls lyssnar. Jag vet, det handlar om attityd och om att inte ge upp och allt det där, men ibland känns det lite hopplöst. Antar att det bara är att kämpa vidare... Mörklägga har vi gjort hyfsat, men det är inte direkt kolsvart på morgonkvisten när hon vaknar till, det kan jag inte påstå. Kan kanske bli ännu bättre. Huvudproblemet, återigen, anser jag dock vara att vi har börjat ge henne mat i sängen igen... vad tycker ni? :)
Tjej född mars 2009
Kurad februari 2010
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Antingen äter man på natten eller inte. Så enkelt är det faktiskt.

Som det ser ut just nu så sänder ni massa olika budskap till den lilla. Jag förstår att hon är riktigt förvirrad. :cry: Ena stunden får man en ramsa nästa gång en flaska välling. Hon kan ju omöjligt veta när det är morgon om inte ni vet det.

Nu är det dags att ni bestämmer er för hur ni ska ha det. Antingen kör ni shn eller så matar ni på natten. Svårare är det inte. :D

Hon kommer börja äta mer på dagen när hon har slutat äta på natten. Du får tänka att en flaska är som en middag. Alltså kan man säga att det blir två mål mindre på dan. Angående maten så kan ni ge henne samma mat som ni äter. Lite mindre kryddor bara. :D

Nu sover hon alldeles för lite. Varför väcker ni henne efter 1 1/2 timme när hon bara har 11 timmars natt? Hon behöver 13,5 sammanlagt

Sov förslag:
19-6.30
11.30-14

Nu gäller det att ni bestämmer er för hur ni ska göra. Om ni verkligen vill köra shn så läs på ordentligt om attityden: Det får bli en minikur där ni bara använder er av verktygen och ingen välling.:wink:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet

Under minikuren kan ni kanske sova i vardagsrummet. Bara för er egen skull. Så att ni med säkerhet vet att inte ni väcker och stör henne.

Susanne :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Insnöad

Inlägg av Insnöad »

Hej igen Susanne! Tack för ditt oerhört snabba svar! :)

Det är nog bra för oss att få en liten väckarklocka kring vad vi håller på med och att gå tillbaka till när vi först inledde kuren för några månader sen. Då var vi oerhört stolta och glada över att lillan redan under andra natten klarade sig utan tutte, välling och fysisk närhet. Tyvärr har vi väl glömt bort det under tiden som gått, inte minst efter magsjukan senast, men nu är vi på banan igen. Hoppas jag. Vi ska börja ändra matvanorna och kanske framför allt sikta på att äta mer tillsammans, det tror jag mycket på. Inte att en förälder sitter och matar i det oändliga och blir frustrerad när barnet inte äter - att vi istället sitter ner allihopa och dinerar i lugn och ro och låter det ta den tid det tar.

Men det är ju fortfarande sömnen som är det största dilemmat. Jag tror vi satsar på att mini-kura redan i natt och sova i vardagsrummet som du föreslog och så sätter vi hårt mot hårt om hon vaknar. Vi minikurade faktiskt för några veckor sen, då hade jag en pärs på 90 minuter med henne runt fyra-fem på morgonen innan jag till slut gav upp och gav henne lite välling. Det där är ju ganska kritiskt - hur länge ska man orka kämpa, liksom? En och en halv timme mitt i natten är rätt tufft, förhoppningsvis funkar det bättre den kommande natten och går snabbare. Det är kanske ramsorna det handlar om, jag har läst lite mer i Annas bok och insett att vi nog inte är tillräckligt bestämda och inte riktigt hämtar kraft från magtrakten som det står att man ska göra. Vi kanske ska sluta ramsa från sängen i det gemensamma sovrummet och istället ställa oss utanför dörren och göra det.

Hur som helst, vi testar i natt igen så får vi se hur det går. Igen, tack för hjälpen! :)
Tjej född mars 2009
Kurad februari 2010
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen!

Jag tycker ni ska vänta om det inte känns som att ni vet precis hur ni ska göra. Det är dumt att testa hit och dit. Flickan blir bara förvirrad av olika budskap. Om ni inte känner er mogna och inte tillräckligt pålästa så vänta tills ni verkligen vill detta.

När ni kurar tycker jag att ni ska starta om helt från början. Jag hade sett till att ramsan sätter sig. Uppfattar det som att den kanske inte sitter riktigt än. Hur är det med det? När ni kurade första gången körde ni bekräftelseramsa när hon tystnade de första dagarna? Det är nämligen det som gör att ramsan fungerar senare som verktyg. Missar man det biten får man liksom börja om. Jag kanske bara uppfattar dig fel.

Jag tycker absolut att ni ska ramsa utanför dörren. Ramsa från sängen kan ni göra sen när sömnen sitter.

Läs nu boken igen och ta det till dig på riktigt. Inga halvmesyrer utan ni ska veta vad ni gör. :D

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Insnöad

Inlägg av Insnöad »

God kväll!

Ett dygn till har gått, och vi inledde en liten minikur under natten som gick. Jag vill gärna tro att vi inte behöver börja om helt från början, även om vi gör ungefär samma saker nu som då. Bekräftelseramsan har vi lite funderingar kring, återkommer till den senare. Först till dygnet som varit.

Det var lite lustigt att du föreslog de sovtider som du gjorde Susanne, för de stämde exakt överens med de tider som jag funderade över i mitt allra första inlägg här för två månader sen. Lustigt också för att det har blivit de tiderna idag utan att vi egentligen har gjort nånting åt det, så att säga. Hon somnade runt 19.00 igår. Vaknade sen till runt 03.00 första gången men somnade om själv. Här är det dock lite kritiskt, det verkar som att hon är lättväckt när hon väl har vaknat till en gång. Mycket riktigt vaknade hon till igen vid 04.00, och då tog det en timme innan hon somnade. Efter det sov hon dock drygt två timmar till, till drygt 07.00, så det var ett fall framåt. Sist när vi mini-kurade tog det som sagt 90 minuter och då gav jag till sist upp och gav henne lite välling, det gjorde vi inte i natt. Det blev ju dock bara 11 effektiva sömntimmar för henne, och det är ju lite lite.

På dagen somnade hon sedan vid 11.30 för att vakna till och förefalla klarvaken en timme senare, 12.30. Då var vi lockade att ta upp henne - "hon kommer inte somna om nu", tänkte vi, men vi kämpade vidare med ramsorna och efter kanske 20 minuter somnade hon om och sov sen till strax innan 14.00. Här blev det alltså cirka två timmars sömn, bra! Nu sover hon sen en stund tillbaka och har varit hyfsat pigg och glad trots att kvällsbadet blev lite senare idag, men hon somnade alltså runt 19.00 igen. Återstår att se hur natten blir, men vi fortsätter såklart på den inslagna vägen. Tror vi måste inse att för varje natt man "kämpar" och kurar så försvinner allt det positiva om man sen "glömmer av sig" och ger välling nån natt, då måste man liksom börja om från början igen, och det vill vi såklart inte. Vi kör vidare nu så hoppas vi att det ordnar sig!

Angående ramsan så använde vi oss nog av bekräftelseramsan i början, det har jag starkt minne av att vi gjorde. Men sen är det väl så att man ska plocka bort den och baka in den i sista versen på den vanliga ramsan, så att säga? Detta försöker vi också göra, eller det gör vi, men som sagt så känns det inte alltid som att det funkar och "tar". Frågan är om vi ska börja slänga in en extra bekräftelseramsa när hon somnat till, det kanske inte skadar? Det man känner, framför allt på natten när hon vaknat till och haft problem att somna om, är att man inte gärna vill göra det när det "till sist" har blivit tyst. Men det är väl ändå positivt i slutändan, att hon ska lära sig att få med sig det där positiva tonläget in i sömnen... Ska vi göra så eller bara ramsa som vanligt?

Som sagt, vi kämpar vidare. :)
Tjej född mars 2009
Kurad februari 2010
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad bra natten gick. :D

Jag missuppfattade nog dina inlägg angående bekräftelsen. Ni har gjort helt rätt. Man bakar in den i fjärde versen efter några dagar och bekräftar inte mer separat. Så ni ska alltså inte bekräfta när hon tystnat utan ramsa som vanligt.

Inatt kan ni backa lite med ramsandet. Speciellt efter klockan 04.
En del här på forumet spelar klassisk musik i vargtimmen. Här hemma har vi använt husljud. Välj en strategi och håll er till den.

Angående dagluren så funkar det med samma strategi där. Här hemma kör vi musik på dagen eller t om dammsugaren.

Jobba på som ni gör och påminn varandra om vad ni inte vill tillbaka till. Ha målet för ögonen som Anna brukar skriva.:D

Kram/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Insnöad

Inlägg av Insnöad »

Hallå igen.

Natten som gick innebar inga stora förändringar: lillan somnade vid 19.00 och sov till 04.45 då hon började gny och gnälla. Vi började ramsa rätt omgående, men det gav inte önskad effekt utan hon gick upp i volym istället. Precis som föregående natt dröjde det en timme tills hon somnade om, men sen sov hon till typ 07.00 igen. Exakt samma sovtid som förra natten alltså, med skillnaden att hon vaknade till senare. Förhoppningsvis blir det ännu senare i natt. Hon sov knappa två timmar på dagen för övrigt, så det funkade bra också.

Det där med att "backa med ramsningen"... vad innebär det egentligen? Hur ofta ska man ramsa, hur länge ska man vänta innan man kör första gången? Nu känns det lite som att hon "går igång" när vi ramsar snarare än lugnar ner sig, med det i åtanke är det nästan så vi är sugna på att avvakta ganska länge med första ramsan i natt för att se om hon kan somna om själv snabbt. Är det vettigt?
Tjej född mars 2009
Kurad februari 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "