Vi är så glada. Vi befinner oss i dag fem i kurandet av vår halvårs gamla dotter, och både pappan och jag trodde att vi skulle ha ett rasslande koppel av neurotiska vargar med oss in i rummet eftersom denna lilla underbara flicka blev så dramatiskt sjuk när hon kom till jorden ("inte ska väl hon som gått igenom så mycket behöva gråta en endaste tår" etc.). Nu mår hon jättebra. Vi lyssnade på Annas råd om att det bästa vi kan göra är att ge henne all den trygghet och säkerhet hon behöver och konstigt nog infann sig Attityden utan större problem. Visserligen har vi kurat hennes storasyster också, så vi var ju väl förberedda, men vi är så glada ändå!!! Man kan aldrig TACKA dig Anna tillräckligt, det vet du!
Första natten var seg, men redan andra natten sov hon sina elva och en halv timmar med undantag för ett tillfälle då hon "fastnat" uppe i ett hörn av sängen och låg och tryckte halvt på sidan med huvudet rakt på en spjäla. Vi har vadderat väl, men vi hörde skillnad på hennes läten då och hennes frågor, hon lät störd och inte ledsen eller arg. När ramsan inte nådde fram gick vi in och la tillrätta och gick genast ut med ramsan varpå hon somnade med en gång. Detta har nu upprepat sig en gång varje natt, att hon antingen hamnar på tvärsen och inte kan vända sig rätt eller att hon hamnar på rygg, och vi går till slut in och lägger rätt. Nu undrar jag om vi riskerar att fastna med detta vändande - är det en överflödig service som vi står för? Eftersom det rör sig om en gång per natt och eftersom hon somnar på momangen efter att ha fått hjälp med rätta läget är det ju svårt frestande att göra just detta.
Tacksam för synpunkter på längden och tvären!
Ska man hjälpa att vända rätt mitt i natten?
-
jennyjenny
Ah - en klassiker! Finns massor att läsa om detta, speciellt när det gäller barn som vaknar av, eller inte somnar om då dom vänt sig till rygg. Använd gärna sökfunktionen, tror att det borde komma upp en del på "ryggvändare" eller "vänder sig rygg".
Svaret brukar vara att om barnet dagtid kan ta sig ur en liknande situation ska man låta vara. Om inte får man hjälpa till, det brukar röra sig om en övergångsperiod.
Ni får säkert fler och precisare svar på detta hoppas jag.
Kul föresten att höra att det går så lysande bra för er och lycka till i fortsättningen!
Svaret brukar vara att om barnet dagtid kan ta sig ur en liknande situation ska man låta vara. Om inte får man hjälpa till, det brukar röra sig om en övergångsperiod.
Ni får säkert fler och precisare svar på detta hoppas jag.
Kul föresten att höra att det går så lysande bra för er och lycka till i fortsättningen!
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
-
jennyjenny
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022