Hur göra inför natt 2, försöker få bort nattmålet för en4mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Carin1

Hur göra inför natt 2, försöker få bort nattmålet för en4mån

Inlägg av Carin1 »

Hej!

Min lilla Elise är ni 4 månader gammal, och jag skulle kort sagt försöka färlänga henners sovpass på natten med 20-04 istället för 20.00 tom vid 01-tiden då hon brukar vakna i vanliga fall. jag läste då på om 3-nätterskuren men tänkte inte köra med 12h natt då hon ju inte sover 10h ens, utan 5-6h i sträck. Är det rätt tänkt?
Hon vaknade vid 01-20, jag vagnade med en gång då hon började att gnöla, dvs typ flämta och inte alls skrika,. utan hon låter irriterad kan man säga. Jag började iallafall vagna genast då det står så. hon blev tyst snart, jag slutatde, hon börja flämta igen irriterat läte,vagna igen, så höäll det poå i 50min tills hon till slut somnade i 45 min, sen vakna hon igen... :roll: jag gick upp, vagnade genast då hon flämtade o röde på sig o lät irriterad, blev mer irritierad om jag inte gjorde ngt. så var vi igång igen, jag vagnade hastigt, hon tystnade, sov kanske 5min i taget, och så höll det på tills kl var 03.45, jag stod o vagnade och hon var tyst och sög på fingrarna smackandes. Jag kände mig trött o irriterad själv vi detta laget och vagnade lite till, tog sen upp henne 03.45 då hon ju iallafall var tyst o nästan sov, dock m fingrarna i munnen. Var det fel eller rätt att ta upp henne i sånt läge? tänkte på att hon ju inte ska skrika el dyl, å andra sidan var ju vagnen aldrig stilla innan.
Jag tog då upp henne och ammade 20min, la henne sen igen och hon somnade genast, utan vagning...
Jag känner nu inför i natt, ska jag fortsätta såhär eller vad ska jag göra?? känner mig vilsen då det inte var så effektivt" m vagningen dvs att hon inte somnade djupare och började gnälla snart igen.
Vill bara poängtera att hon ligger på rygg och jag inte har ngt spec schema ännu, bara att hon läggs vid 20.00, äter ca 5ggr/dag helamning. Jag tar upp henne vid 08.00 då hon brukar vakna. Det är våra rutiner so far;)

Snälla hjälp mig inför inatt så jag inte knner mig så vilsen...får ju ingen sömn själv på detta sätt..
Mvh,
Carin
Mamma till lille Tim 061102, kurad i Gastsjö 22-26 Mars-07
och Tims goa lillasyster Elise född 091013 samt lillebror Viktor född 110412
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Carin! Jag flyttar tråden till späda barn och små eftersom du inte kurar.
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Carin! :D

Har du Standardmodellat din dotter enl Barnaboken? :D
Äter hon någon riktig mat eller är det bara BM/ersättning?

Här är en "snabbversion" av SM http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790 men rent allmänt behöver jag veta mer om vad du har tänkt dig - kur eller Standardmodell? - för att kunna vara till nån hjälp. :roll:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej Chokladkaninen(vilket underbart namn föresten :wink: )

Jo, flåt om jag var lite otydlig, är lite stressad då jag skriver då Elise låg o gnällde konstant igår typ...
iallafall så har jag nog tänkt mig att få till ett bra schema och köra SM och försöka få till det utan ngn kur, om det inte nödvändigtvis behövs sen. Så jag skulle vara jättetacksam om jag kan få lite råd om hur jag får till ett bra schema till att börja med. Jag kan ju säga att hon brukar läggas 20.00 på kvällarna o tas upp kl.8.00 om vi utgår från det. Hon brukar bli trött efter ca 2h på fm och så brukar hon gilla att ligga och leka själv efter sin frukost". Jag helammar vilket funkar bra, men känner mig lite osäker på om hon får i sig tillräckligt då det brukar ta ca 10-15min och högst 25min att amma henne. Jag tar då bara från ena sidan och inte mer sen. Kanske ska jag försöka enl SM råd om att både börja o avsluta m amning?? grejen är den att hon kräks ju kaskader ibland...
Jag kan även meddela att hon sover alltid på rygg, och att vagning ffunkar ok för mig, (peppar, peppar) på dagtid o då jag ska lugna henne i vagnen. Men som sagt har jag inget riktigt schema att gå efter ännu..vilket jag skulle behöva men tycker det är svårt att få till det, men om vi utgår från dessa punkter o vanor" jag skrivit ovan så kanske vi kan göra det tillsammans? :) :?: (jo, hon brukar bli lite trött runt 15-tiden också)
Jag har faktiskt andningslarm, men då hon vaknat tidigare så verkade hon så irriterad då hon lyfte lilla kala goa huvudet i natten och kändes inte som att hon kunde somna om själv utan attt bli vagnad, vilket hon kan ibland själv då hon ligger på rygg, men å andra sidan har jag nog inte gett magläge så stor chans heller då jag inte vågat".
En annan sak, hon sover i vagn, men jag skulle vilja att hon sover natt så småningom i spjälsängen men känns inte bra då jag försökt buffa henne flera ggr tidigare även min man har försökt, men hon blir bara mer p mer irriterad så det verkar ha motsatt effekt. Jag antar att vi har totalt fel teknik, men därför känner jag mig osäker på hur jag isåfall kan lugna henne om jag skulle låta henne sova i sängen. funderar faktiskt påa tt sätt på hjul då vyssan lulltassarna inte har effekt alls..(snarare tvärtom)

Oooj, va låångt detta blev, men hoppas du inte somnat nu och hoppas du har det underlag du behövar fa kunna hjälpa/coacha mig lite här...
KÄnns såå bra att man kan få hjälp här då man känner sig osäker som jag...
vill även meddela att hon sov i natt (natt2) from 20.20 tom 04.30 utan amning, däremot vaknade hon först vid 23.30 men då det var knäpptyst o mörkt somnade hon snart om själv:) sen vakna hon till vid 03.15 men var lika duktig även denna gång:) Jag hade som mål att amma kl.04.00 men kändes dumt att ta upp o väcka henne då hon sov så sött, men vid 05.00 då hon börja röra sig o suga intensivt på fingrarna tog jag upp henne o ammade.

Måste avsluta så det inte blir äännu längre :wink:
Men vore som sagt jättetacksam för lite coaching här :wink:
/Carin&Elise
chokladkaninen

OK, då har jag lite mer att gå på! 8)
:idea: Sömn: Vid 4 mån behöver hon 15-15,5h sömn om dygnet, och har du natt 20-8 så återstår 3-3,5h att fördela på 3 dagslurar, förslagsvis 45min + 1,5h + 45min.
:idea: Mat: Hon behöver 4 måltider + nattslurk per dag - behåll nattmålet ett tag till om du vill. Det ska vara minst 3h mellan början på varje mål; det är inte bra att börja och sluta vakenpass med mat när man är så stor som 4 mån, då hinner man inte få nån aptit alls. :shock: Satsa på att erbjuda båda brösten i ett svep så fort hon vaknar istället, och erbjud sedan påfyllning inom en timme - men sedan är köket stängt! Jag tycker också att du ska börja med smakisar för små kräkisar brukar kräkas mindre när de får fast mat. :wink:
:idea: Behåll vagnen tills du har fått bort nattmålen, om du vill. Annars vågar jag lova att spjälsängen går lika bra, man måste bara tro på det! :lol: Du borde också införa ramsan, så att du kan spara buffningen till krissituationer. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... elseramsan

Här är filmer med de olika verktygen också, så du ser hur det ska se ut: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej igen :)

Nu efter den 5e natten så sover lilla Elise from 20.-tiden tom 04-tiden i princip. Men en natt vakna hon 2ggr, ena vid 23.30 o andra vid 01-tiden, men somnade om själv, det var ju knäpptyst o mörkt;) så då behövde jag ju inte göra ngt förstås.
Men inatt(och även en natt tidigare) då hon vaknat o jag vagnat (då hon börjat grumsa lite o inte verkat ge upp,) så har hon tystnat, börjat suga på fingrarna o sen somnat om ca 5min, sen vaknat igen och så är det igång igen...så får jag stå o vagna varje gång hon börjar vakna till(dvs hon börjar m att röra på sig, sen kommer det irriterade flämtandet), och till sist då kl är mer än 04.00 så har jag vagnat så hno är tyst o lugn, men vet att hon är vaken, men har då tagit upp henne fa amma. Första frågan är här; är det ok att göra såhär, eller förstör jag då jag inte får henne att somna óm helt innan?
Sen så undrar jag ang ramsan jag skulle införa, jag viskade ramsan*3 då jag la henne för natten, är det ok att viska eller ska jag säga den högre? är rädd att jag stör henne då i insomnandet. i natt visste jag inte heller om jag skulle säga ramsan då jag vagnat färdigt, ska jag det eller? känns som att det ska vara tyst o inte hända så mkt på natten, eller?
Sen undrar jag om jag kanske ska prova att lägga henne på mage en lur/dag i vagn fa hon ska vänja sig vid det, eller är det om m magläge då hon ju är van vid det?
Jag börjar som sagt m 8h sömn from 20.00-08.00 ca. m amning vid 4-5-tiden. Men måste man ta upp henne vid 04.00 även om hon skulle sova över till tex 05 eller ännu senare?
Jag kör väl på med 8h sålänge i 2 veckor till, så det lägger sig. sen planerar jag lägga på 2h tom kl.06.00 fa slutligen införa 12-h-natt.
Men känner mig som sagt osäker på det m vagningen om jag gör rätt att ta upp henne då hon är vaken o sömnig men ändå tyst? eller förstör jag?
Slutligen stort tack för detta forum....tänkt vad det hjälper många trötta föräldrar ist för BVC:S råd vilka jag känner igen precis. :roll:
Kram! :heart:
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej igen :wink:
glömde meddela mitt preliminära schema som jag ev kommer justera senare. Tänkte gå in för det på allvar" from TIsdag då Tim är på dagis och inte kommer kunna störa" henne m plötsliga utrop och hastiga höga ljud :roll:
Iallafall så planerar jag att detska se ut såhär:
08.00 Vaknar, Mat,umgänge, ensamlek (hno vaknar ofta 8.00)
10.00 fm-lur a 45min(i dagsläget brukar det bli ca 20 min lite efter 10.00 i hennes babysitter, som hon ofta somnar i själv)
11.00 Mat
12.00 Lur 2 a 1,5h tom 13.30-14.00 ca i vagn utomhus
14.00 Mat
16.00-16.45 Lur 3 a 45min
17.00 Mat
19.00 Mat tom ca 19.20
19.45 Nattslurk
20.00 Sova natt a 8h tom 04.00 ca

Hur tycker du det ser ut? som sagt har jag inte börjat på allvar, utan tänker göra det from Tisdag, men försöker lite smått få in en fm-lur som brukar bli på 20min sen längre lur i vagnen utomhus o oftast på promenad, sen sista kortluren brukar också bli ca 20-30min och i babysitter då jag börjar stöka lite i köket m matlagning tex.
/Carin
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej och välkommen till SoS igen! :D

Angående schemat så tycker jag att måltiderna ligger lite för tätt. Jag skulle, som Chokladkaninen skriver, se till att ha 4 måltider per dag (inte 5) och så kvällsslurk på det. Sista kvällsvakenpasset kan kanske bli lite långt, så jag skulle skjuta lite på lur 3.

Tex:
08.00 Mat
10.00 Lur 1 a 45 min
11.30 Mat
12.30-14 Lur 2 a 1,5 h
15.00 Mat
16.30-17.15 Lur 3 a 45 min
18.00 Mat
19.30 Kvällsslurk
20.00 Sova natt, nattmål 04.00 ca

Om jag förstår frågan rätt, så är det helt OK att ta upp vaken bebis, som är lugn och tyst. Inget krav att Liten ska sova, även om det självklart är dit du vill komma.

:?: Hur går det med matigare mat, smakisar/"nattmacka"? Sugandet på fingararna kan ju vara hunger (men behöver inte vara det -du är där, du känner Liten och vet bäst!).

Den mjuka bekräftelseramsan är det sista Liten ska ha med sig in i sömnen -se till att hon får den med sig, som en smekning över kinden. Den talar om att "preciiiiis så här gör man när man somnar själv lugn och trygg" och får Liten att associera ramsan med sömn -men det där kan du väl redan kan jag tro! :wink: Ramsan kan sen ta över som huvudverktyg och ersätta vagningen. Läs på igen i SHN-boken eller verktygslådan, som Chokladkaninen länkade till! :!:

Hur menar du med magläge en lur per dag? Vill du gå över till magläge helt? Det är i så fall bara att börja! :D Det tar, som allt annat, ett par dar att få poletten att trilla ned, men sen brukar magläget gillas av de små! Bra mot skarvar är det också! Och så gott det är att se en liten godbit ligga på mage och sussa -det ser så sköööönt ut! :heart:

:thumbsup: :heart:
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej Elin! :D
Tack för råd och tips!
Jag testar ungefär som ditt förslag på schema. Har precis köpt en ny" begagnad vagn som hon kan sova sina dagslurar i, dvs inte den hon sover natt i.
Hon sov faktiskt, hör o häpna, 3 nätter i rad from 20.30 tom 7-tiden, utan att vakna eller att jag behövde göra något!! Och även om jag sagt 04.00 som nattmål, så kände jag att jag inte ville väcka en björn som sover så sött... :wink: Däremot inatt så vaknade hon vid 2.30, somnade inte om av sig själv då jag var tyst o det var mörkt, så jag fick vagna i 3 omggr i tot 45min, sen somnade hon om ordentligt, fa sen vakna vid 05.00, då tog jag upp henne(INNAN hon började grumsa o gnöla) o ammade, sen slocknade hon som en stock efter det. Kan detta betyda att hon faktiskt behöver äta på natten??

Jag har en liten fråga, då hon vaknar på natten sådär och inte ska ammas, ska jag försöka m att viska ramsan då eller bara vagna o vara knäpptyst?

Jag har börjat att ge henne gröt som sista mål,dvs vid 18.00, hon äter faktiskt en hel portion;) sen avslutar jag m amning a 10-15min ca tills hon säger stop.
Jag hoppas hon blir mättare på gröten m tanke på natten, så hon ev kan sova över sista nattamålet.. :roll:
Jag har även testat m potatis o majsmos vilket hon gillade;) har även köpt fruktmos som jag tänkte testa;) är det det som är smakisar"?

Angående magläge så tänkte jag införa det på en lur inomhus och i vagn, fa hon så småningom kan lära sig sova på mage i spjälsängen på natten och att jag då ev(om jag absolut måste...kan försöka buffa" om hon nu skulle strula mkt) men som sagt så känner jag mig inte bekväm m buffning, har hitills inte uppskattats...hrm). jag har kollat in AW som buffar, men får ändå inte in rätt teknik på Elise känns det som...hur mkt ska man eg försöka??

Tack så jättemkt för feedbacken här, det är sååå bra att ha detta forum att vända sig till då man blir sådär osäker och man står där mitt i natten o undrar om man verkligen gör rätt :?

Kram Carin
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej igen :wink:
- en annan sak, jag har nu lagt Elise i vagn inomhus på mage,vagnade henne och sa en liten dagramsa en gång i början. hon somnade snart då jag småvagnade henne, vakna efter 30min ca, lyfte huvudet och undrade, här kände jag mig osäker, hur göra här? ska jag börja vagna genast då hon vaknar o lyfter huvet o sen börjar röra sig eller ramsa eller vad göra?
ska man alltid vagna då man lägger dagtid eler bara ramsa?

Sen undrar jag om jag ev bör börja m SHN-kuren och vad är eg skillnaden på den och SM inkl att få dem att sova över vissa nattmål?

Här känner jag mig lite osäker också; hur snabbt och när ska man ingripa på nattetid och ska jag ramsa utan att jag eg kört ngn SHN-kur m införandet av en sådan? Tim sover ju i rumemt intill så jag känner lite att jag inte vill att hon ska störa" för länge m rop odyl.
KÄnner mig så trött, därför blir allt desto mer förvirrande ocj jag känner mig lite splittrad. KÄnner även att så fort jag sätter mig m boken, så börjar det gnisslas eller dyl, så jag får ingen riktig ro.

/Carin
chokladkaninen

Så här tänker jag:
Antingen så kör du en regelrätt SHN - då bör du vara påläst och peppad till tänderna! :wink:
Eller så fortsätter du med Standardmodellen. Då skyndar du lite långsammare, men kommer också att ro hem det, eftersom du har kommit så här långt redan. :thumbsup:

Väljer du SHN så får du ställa dina frågor på kurforum, för här på SoS är vi inte alla diplomerade kurare. Väljer du att fortsätta som tidigare så tycker jag att nästa steg är som följer:
:idea: mer mat! :D Smakisar är jättebra - köp burkar eller koka eget potatis/grönsaksmos. De första gångerna kan man ta lite grann bara, men om allt verkar bra är de sedan bara att lassa på! :shock: Du kan ganska snabbt trappa upp till två matmål och ett grötmål om dan, samt komplettera med amning.
:idea: Bestäm dig för en natt-strategi. Antingen sätter du klockan och väcker, eller så gör du det inte. Din dotter har visat att hon kan sova hela natten, så jag tycker inte att det är något att dra på. Äter hon inte på natten så äter hon mer på dagen istället.
:idea: Bestäm dig för hur du behandlar uppvak vid fel tid - antingen fortsätter du vagna eller så passar du på att sätta ramsan. Och den ska inte viskas, i så fall, utan sägas övertygande.
:idea: Om du hellre vill ha henne i sängen (och jag kan tänka mig att det är dags snart rent platsmässigt! 8)) så passa på att flytta över henne när du sätter ramsan. På 3 nätter har du både fått bort nattmålet och vant henne vid sängen. :D

Läs på här och börja från andra natten! http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Som sagt, bestäm dig först och genomför sedan! :D
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej igen!
Åh vad bra att du svarade, för inatt var hemsk kan man säga, hon vaknade redan vid 00.30-tiden, och ville inte somna om själv, jag försökte viska lite sooov nu, gonatt gonatt soov så gott, men räckte inte. fick vagna i 3omggr tdvs att hon vaknade o börja gnälla så fort jag slutade i princip, då la jag henne på mage, vagnade och hon somna på 5min ca o sov ca 1h, vakna igen, jag viskade gonatt sov så gott till henne då, hon somnade faktiskt om igen, men vaknade sen igen vid 04.00, jag tog då upp henne och ammade,dock strulade hon lite då hon ammade, kanske var amningsnappen felsatt el dyl) la igen, och för en gångs skull börja hon IGEN!!(har inte hänt förr då jag ammat, hon har då somnat om med en gång) jag vagna, hjälpte inte, tog då upp henne igen(jag vetatt man inte får det, men jag var desperat vid det här laget då det nu var 3 nätter m sönderhackade o alldeles för lite sömn)då jag misstänkte att hon inte fick tillräcklingt innan, hon åt och sen somnade hon efter detta. Vakna sen vid 08.00.
Ja, så var det, jag försöker nu få in dagschemat vilket går ok, har även kommit på att jag kört SM fast m för lite mat, dvs bara ammat tex kl.8.00 o sen nästa gång 11.00 osv, dvs inte ammat i 4 omggr som tex även innan nästa lur...hrm..
Jag bestämmer mig iallafall för att köra på SM, känns bäst, och det är såå skönt att jag får så bra stöd på min tråd här :heart: :) för idag har varit jättejobbig pga nätterna...
jag har idag givit mer mat. Jag ska även införa ramsan från dag 2 i lathunden du länkade till,, visst är det så att jag då slipper" buffa?? är det ok att inte vagna el dyl i början utan bara lägga henne i vagnen o gå därifrån m ramsa*3? för hitills har jag inte vagnat då jag lagt henne för natten, hon har somnat utan sånt.
Håll tummarna för mig inatt, ...för jag fixar inte en natt till som innan...
Kram och Gonatt.... :sleep:
chokladkaninen

Det är viktigt att minnas att SM INTE är en kur. [-X Dvs, det är INTE ett nederlag att ta upp ett hungrigt barn för en extra påfyllning. Jag tycker så här: ta dig igenom natten/nätterna så smärtfritt som möjligt, läs noga, ladda och bestäm dig!

Och så kör du din minikur om ett par dagar, när du har hunnit tänka. För i ditt inlägg nu framgick det inte alls vad du har bestämt dig för - jag måste därför råda dig att INTE stressa iväg och börja på något som du inte har tänkt igenom! Läs igenom din tråd här igen, och läs alla länkar du har fått! Men börja inte förändra saker förrän du är redo. 8)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Carin1 skrev:
jag försökte viska lite sooov nu, gonatt gonatt soov så gott, men räckte inte.
Att "försöka viska lite" är inte att ramsa tycker jag! :!: Läs på i verktygslådan igen. Du kan gott sätta ramsan som huvudverkyg nu om DU vill! Läs på, bestäm dig.

Ett liten inpass från mig bara. 8)

:thumbsup: :heart:
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej på er!
Jo, flåt om det lät lite otydligt, men jag är inställd på att göra SM och köra enligt PM för 4-månaders, vilket jag tycker låter rimligt och passande i dagsläget. jag skulle aldrig orka börja med SHN själv, då jag nu i dagsläget ligger efter m 4 strulnätter, dvs alldeles för lite och uppdelad sömn..

Jag tycker däremot att det vore bra att sätta ramsan - om det nu går att göra det i samband m att hon vaknar på nätterna.
Jag kunde inatt faktiskt få henne att somna om då jag bara vaggade m vagnen sidleds från min säng, och även sa ramsan, hon verkade lyssna. det gick dock inte enbart m ramsan, vilken jag sa högre inatt, men den kombinationen verkade funka. Det är ju så lätt att fastna i vagningsträsket ... :roll: så jag är glad om hon kan somna om på detta sätt.
Jag vill även tillägga att jag började vagga" o viskade du ska soova, gonatt gonatt, så snart hon började gnälla, minsta pip så började jag m det fa undvika att hon vaknar till mer. Är detta rätt?

jag känner att då jag redan börjat att försöka förlänga sovpassen och därmed fått massa strulnätter så vill jag fortsätta så, för annars känns det som att det jobbet" varit i onödan.
Men som sagt, det är viktigt få coaching här så jag vet om jag gör rätt o är på rätt väg. Jag hoppas denna natt blir bättre, jag vaggar så snart hon vaknar till, hon hinner alltså aldrig börja skrika el dyl, bara smågnälla lite, sen ramsar jag tyst om hon lägger ner huvudet och lugnar sig.
PS: kan man köra SHN-kuren själv resp m vagnen ist för i sängen - OM detta nu inte skulle funka..

:heart: /Carin
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"