Nu är han här! Häng med, vetja!
Oj, TorpSara, nu har jag läst din förlossningsberättelse. Milde himmel! Vet inte om jag ska vara avundsjuk för att det gick så fort och lätt eller om jag ska hoppas att inte detsamma händer mig, så att vi kommer in till bb / kk i tid...Stort grattis till den lille! Ert liv tillsammans verkar underbart.
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
-
TorpSara
Tack, jo det är verkligen helt fantastiskt.
Det är alls ingen vidare styrning, men det är ju väldigt skönt och styr på skutan får vi ändå, så mycket tilltro har jag absolut till mig själv som kapten.
Han får mat tills han nästan spricker och tillåts inte bli övertrött. Väcks efter tre timmar max och (för det mesta) får han inga tjuvlurar. Det är allt. :thumbsup:
OM du promt ska föda hemma, så kom ihåg att
1) låsa upp dörren för ambulansen
2) hålla till i badrummet
3) ha en jäkla massa frottéhandukar nära till hands.
Vi missade på två av tre, och det blev bökigare då. 8)
OM du promt ska föda hemma, så kom ihåg att
1) låsa upp dörren för ambulansen
2) hålla till i badrummet
3) ha en jäkla massa frottéhandukar nära till hands.
Vi missade på två av tre, och det blev bökigare då. 8)
-
TorpSara
Sådär. Nu är han hela fem veckor, helt galet faktiskt.
Edvard hade vid samma ålder ett helt eget ihopkommet schema, sov som en gris och jag hade TRÅÅÅKIGT. (definitivt en orsak till all överfokusering, förresten, NÅTT måste man ju pyssla med...)
Alexander den Store och Fete sover också som en gris, men några fasta tider som storebror har han inte. Han somnar mycket prydligt klockan 21 och efter en initial diskurs sover han nu till ca 7.30. Han tyckte att 06 var en galant morgontid, det tyckte inte jag. Det har han köpt, så nu vaknar han 06, fiser lite och somnar om.
Han sover ca fem timmar i stöten på natten vilket duger gott för mig, väl medveten om att hans bror sov sex timmar stabilt vid sex veckor. Han kan inte ens stava till kvällstrassel, utan när han blir lite gnällig så lägger vi honom på hans filt varpå han somnar utan ett ljud och sover exakt 20 minuter. Understundom blir kvällarna lite långa med ett 45-minuterspass då jag inte orkar bråka mitt i middagen och ett 20 minuterspass, men han håller ihop ändå, även om vi kan behöva locka med nakna orgier på skötbordet eller framför brasan. Får man bara vara naken är man glad som en speleman.
Dagtid skarvas det emellanåt svårt på morgonpasset, och gör man det så går man sedan i ide under dagen. Sällan blir middagsluren överhuvudtaget kortare än tre timmar och det är lögn att få honom vaken. Storebror hade ju precis samma preferens för övrigt. Väldigt skönt, i allfall så länge han klarar en lång kväll, och det gör han ju uppenbart.
Han sover ibland lite stökigt dagtid, men löser det mesta själv. Ofta beror det på att de däringa fingrarna är fullkomligt otillräckliga och svåra att få in i munnen (jag har tjuvkikat!) så ibland bjuder jag på en napp. Det är ju å andra sidan så spännande att man blir klarvaken av bara farten...
Hur som haver, vi har det omåttligt bra, och med en sällskaplig Edvard hemma så KAN det ju inte bli tråkigt. (även om han kan tycka det i bland...
)
Alexander den Store och Fete sover också som en gris, men några fasta tider som storebror har han inte. Han somnar mycket prydligt klockan 21 och efter en initial diskurs sover han nu till ca 7.30. Han tyckte att 06 var en galant morgontid, det tyckte inte jag. Det har han köpt, så nu vaknar han 06, fiser lite och somnar om.
Han sover ca fem timmar i stöten på natten vilket duger gott för mig, väl medveten om att hans bror sov sex timmar stabilt vid sex veckor. Han kan inte ens stava till kvällstrassel, utan när han blir lite gnällig så lägger vi honom på hans filt varpå han somnar utan ett ljud och sover exakt 20 minuter. Understundom blir kvällarna lite långa med ett 45-minuterspass då jag inte orkar bråka mitt i middagen och ett 20 minuterspass, men han håller ihop ändå, även om vi kan behöva locka med nakna orgier på skötbordet eller framför brasan. Får man bara vara naken är man glad som en speleman.
Dagtid skarvas det emellanåt svårt på morgonpasset, och gör man det så går man sedan i ide under dagen. Sällan blir middagsluren överhuvudtaget kortare än tre timmar och det är lögn att få honom vaken. Storebror hade ju precis samma preferens för övrigt. Väldigt skönt, i allfall så länge han klarar en lång kväll, och det gör han ju uppenbart.
Han sover ibland lite stökigt dagtid, men löser det mesta själv. Ofta beror det på att de däringa fingrarna är fullkomligt otillräckliga och svåra att få in i munnen (jag har tjuvkikat!) så ibland bjuder jag på en napp. Det är ju å andra sidan så spännande att man blir klarvaken av bara farten...
Hur som haver, vi har det omåttligt bra, och med en sällskaplig Edvard hemma så KAN det ju inte bli tråkigt. (även om han kan tycka det i bland...
Vilken fin tråd jag hittade här
Om jag inte grattat ordentligt förut så säger jag stort GRATTIS till Alexander d S o F! Roligt att läsa om en i stort sett jämnårig - med jämnårig bror dessutom. Och om en badrumsförlossning
Joar är fin med sin syster, är försiktig och nyfiken på en gång, och involverar henne i alla sina lekar (oftast i fantasin mer än fysiskt) - hon är minsta pingvinungen i vår pingvinfamilj och när vi fikar springar han med extra mjölk till syster osv. Turid, drygt fyra veckor, är en lugn tjej som dock ammar som om det inte fanns någon morgondag och ökar stadigt i vikt. Eftersom hon nu har goda marginaler för eventuella sjukdomar och oår tycker jag att hon kan tagga ned lite på natten. Vi tillämpar en rätt elastisk SM, men med mycket dagsljus, mat och mys så håller en bra dagsrytm på att utkristallisera sig och jag hoppas på lite mer sammanhängande nattsömn snart (hon ammar ca 23, 01, 04 och 07. För just nu är en urlakad mamma en större risk än sjukdom och oår...
Ha det fortsatt gott!
Åse
Joar är fin med sin syster, är försiktig och nyfiken på en gång, och involverar henne i alla sina lekar (oftast i fantasin mer än fysiskt) - hon är minsta pingvinungen i vår pingvinfamilj och när vi fikar springar han med extra mjölk till syster osv. Turid, drygt fyra veckor, är en lugn tjej som dock ammar som om det inte fanns någon morgondag och ökar stadigt i vikt. Eftersom hon nu har goda marginaler för eventuella sjukdomar och oår tycker jag att hon kan tagga ned lite på natten. Vi tillämpar en rätt elastisk SM, men med mycket dagsljus, mat och mys så håller en bra dagsrytm på att utkristallisera sig och jag hoppas på lite mer sammanhängande nattsömn snart (hon ammar ca 23, 01, 04 och 07. För just nu är en urlakad mamma en större risk än sjukdom och oår...
Ha det fortsatt gott!
Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
-
TorpSara
Ja, du Åse, här har vi ju en till som kan klara eventuella oår. Men det kanske är inbyggt en sådan här vinter...
Alexander d S o F visade mig ännu en pusselbit om kolik igår. Han blev nämligen in i baljan och döden övertrött efter ett besök hos goda grannar då sista luren havererade. Somnade prydligt 21 men vaknade, otröstlig, efter 45 minuter. Han tvivlade på om han någonsin skulle få sova skönt igen, totalt oförmögen att få ro. Tutten är full med äckelmat, vagnen skön så länge den rullas och vaggan en varggrop. Han var så eländig, lillen.
Somnade fem minuter och vaknade. Spände den lilla kroppen, svalde luft och rapade.
Hade han varit min första, och om jag inte hade känt igen tecknen på övertrötthet (eller inte vetat att det fanns...) så hade jag tänkt ont i magen, jag med. Men tillsist kunde hans ömma lugna honom nog att han kunde äta en slurk och somna in, men då var klockan redan midnatt.
Och när kommer den "vanliga" koliken. Jo, på eftermiddag och kväll...
Överlevnadsångest och övertrötthet är nog en nyckel till många kolikbarn där ute. 
Alexander d S o F visade mig ännu en pusselbit om kolik igår. Han blev nämligen in i baljan och döden övertrött efter ett besök hos goda grannar då sista luren havererade. Somnade prydligt 21 men vaknade, otröstlig, efter 45 minuter. Han tvivlade på om han någonsin skulle få sova skönt igen, totalt oförmögen att få ro. Tutten är full med äckelmat, vagnen skön så länge den rullas och vaggan en varggrop. Han var så eländig, lillen.
Hade han varit min första, och om jag inte hade känt igen tecknen på övertrötthet (eller inte vetat att det fanns...) så hade jag tänkt ont i magen, jag med. Men tillsist kunde hans ömma lugna honom nog att han kunde äta en slurk och somna in, men då var klockan redan midnatt.
Och när kommer den "vanliga" koliken. Jo, på eftermiddag och kväll...
Hej! Nu hittade jag det här:
, och vaggan för nån sån har vi inte).
När det blir så här, väcker du ändå en bestämd tid, och låter du honom sova så mycket han vill under dagen för att "ta igen".
Vi hade en sån dag idag, lillan sov från kl halv 12 till halv 6, omöjlig att hålla vaken... Och så har vi blivit lite lagom övertrötta i alla fall, hur det nu går till.
Kram.
Det skulle kunna handla om min lilla (bortsett från att hon aldrig någonsin har somnat prydligt en viss bestämd tidTorpSara skrev:Somnade prydligt 21 men vaknade, otröstlig, efter 45 minuter. Han tvivlade på om han någonsin skulle få sova skönt igen, totalt oförmögen att få ro. Tutten är full med äckelmat, vagnen skön så länge den rullas och vaggan en varggrop. Han var så eländig, lillen.![]()
Somnade fem minuter och vaknade. Spände den lilla kroppen, svalde luft och rapade.
När det blir så här, väcker du ändå en bestämd tid, och låter du honom sova så mycket han vill under dagen för att "ta igen".
Vi hade en sån dag idag, lillan sov från kl halv 12 till halv 6, omöjlig att hålla vaken... Och så har vi blivit lite lagom övertrötta i alla fall, hur det nu går till.
Kram.
-
TorpSara
Här sovdes det också en riktig långpanna. Han vaknade själv och tankade vid 11 men slocknade och sov vidare till 13. Sömn 09-13 altså. Jag tänkte att det var bättre om han sov ikapp på förmiddagen än eftermiddagen. Hur långa är era kvällar då UmmMusab, innan hon kommer i säng (första gången alltså).
Hej!
Jag fortsätter den korsvisa dialogen
.
Hon brukar somna nån gång mellan (tidigast) 19.30 (den gången skrev jag om i min tråd, då jag väckte efter 20 min och hon åt, sen ville hon sova vidare men jag höll vaken och sen somnade hon runt 23) och 21. Oftast som idag runt 20 snåret.
Sen brukar hon vakna efter ca 45 min då hon inte äter innan hon somnar för kvällen. Jag erbjuder självklart, men hon är för trött antar jag, och vill inte ha. Suger tills mjölken kommer och då protesterar hon högljutt och hackar i bröstet. Så efter de 45 min sömn brukar det vara (kört tänkte jag säga, men vi ska väl inte överdriva) väldigt svårt i alla fall att somna om. Smårapar sedan fram till 23 ca då hon somnar. (Undantaget igår kväll då hon somnade efter midnatt
men det var nog det megalånga em-vilan som förstörde. Bättre som du säger att låta sova ikapp på fm än på em.)
När hon vaknar runt 21 och äter, har jag sen jättesvårt att hjälpa henne att somna om. Hon är supertrött, men sover inte. Så vi arbetar skift med att få upp rapar och försöka buffa till sömns. Så där sent brukar hon somna på axeln. Helkonstigt: på dagen går det super att vagna till sömns men inte på natten.
Nu är det slut på trådkapning här. :-# Felåt.
Kram!
Jag fortsätter den korsvisa dialogen
Hon brukar somna nån gång mellan (tidigast) 19.30 (den gången skrev jag om i min tråd, då jag väckte efter 20 min och hon åt, sen ville hon sova vidare men jag höll vaken och sen somnade hon runt 23) och 21. Oftast som idag runt 20 snåret.
Sen brukar hon vakna efter ca 45 min då hon inte äter innan hon somnar för kvällen. Jag erbjuder självklart, men hon är för trött antar jag, och vill inte ha. Suger tills mjölken kommer och då protesterar hon högljutt och hackar i bröstet. Så efter de 45 min sömn brukar det vara (kört tänkte jag säga, men vi ska väl inte överdriva) väldigt svårt i alla fall att somna om. Smårapar sedan fram till 23 ca då hon somnar. (Undantaget igår kväll då hon somnade efter midnatt
När hon vaknar runt 21 och äter, har jag sen jättesvårt att hjälpa henne att somna om. Hon är supertrött, men sover inte. Så vi arbetar skift med att få upp rapar och försöka buffa till sömns. Så där sent brukar hon somna på axeln. Helkonstigt: på dagen går det super att vagna till sömns men inte på natten.
Nu är det slut på trådkapning här. :-# Felåt.
Kram!
Hej där, det var ett tag sen, men du kan tro att jag följer tråden - om än med lite längre mellanrum då och då.
Det här med kolik - jag tycker man hör det alldeles för ofta - "hon har kolik, så vi har det jobbigt" etc etc. Varje gång tänker jag att det ÄR nog inte kolik ni har att göra med men sällan orkar jag ta diskussionen...
Men jag är själv övertygad om att de allra flesta lider av, precis som du säger, överlevnadsångest och/eller övertrötthet, och vi har sån TUR du och jag och alla andra här som har verktygen att bota det, eller åtminstone tryggheten i att veta vad det handlar om och kan luta oss tillbaka lite i det. Nog om det
.
En nyfiken fråga bara, det är möjligt att jag har missat det någonstans i tråden, men i så fall får du ursäkta
. Vi fick ju våra första nästan samtidigt och började kura nästan samtidigt också, så jag minns att vi båda redan hade börjat med ryggläge när vi hittade hit och sen blev det inte aktuellt för någon av oss att ändra till magläge. Hur har ni gjort med lillen (storen
)? Magläge från början?
Ha det så bra där hemma, ni verkar ha det ljuvligt
Det här med kolik - jag tycker man hör det alldeles för ofta - "hon har kolik, så vi har det jobbigt" etc etc. Varje gång tänker jag att det ÄR nog inte kolik ni har att göra med men sällan orkar jag ta diskussionen...
En nyfiken fråga bara, det är möjligt att jag har missat det någonstans i tråden, men i så fall får du ursäkta
Ha det så bra där hemma, ni verkar ha det ljuvligt
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
-
TorpSara
-
TorpSara
Nu är det dags att spika ett schema för lilleman, hrm. Tjocko
, som han oftast heter.
Alex kör rätt hårt på, med ca 30 minuters flex:
ca 7-8.15 vaken
ca 8.15-9 lur (45 min)
9-10.30 vaken 1,5
10.30-13.30 sova (3)
13.30-15.30 vaken 2
15.30-17.30 sova (2 om vi är ute över skarven...)
17.30-20.30 vaken (3)
Han sover ju själv sin trassel-lur på kvällen, vi lägger honom på hans filt i köket när han gnäller och då somnar han och sover exakt 20...
Igår var jag på konsert på kvällen och Per matade i honom en flaska pumpmjölk (150) mellan 20-21 och på det sov han 7+3! Han hade säkert kunna sova mer, men jag gillar ju att väcka och gillar morgon 07...
Men andra vakenpasset på morgonen är surt, och han är trött, och jag skulle vilja ha kvällen 20... Jag misslyckas dock ALLTID med skarven på morgonen känns det som, somnar han om hackar han igenom hela passet i allafall. Och det är svårt att få styr på maten, han får mat vid 10, men slocknar ju lite tidigt, jag hade gärna matat mera. Å andra sidan kommer han kanske att orka två timmar där istället rätt snart kan man hoppas. Och kvällsluren kan jag inte riktigt tro blir två timmar så länge till. Så det tål att slipas på, det hära... Inputs nån?
Alex kör rätt hårt på, med ca 30 minuters flex:
ca 7-8.15 vaken
ca 8.15-9 lur (45 min)
9-10.30 vaken 1,5
10.30-13.30 sova (3)
13.30-15.30 vaken 2
17.30-20.30 vaken (3)
Han sover ju själv sin trassel-lur på kvällen, vi lägger honom på hans filt i köket när han gnäller och då somnar han och sover exakt 20...
Igår var jag på konsert på kvällen och Per matade i honom en flaska pumpmjölk (150) mellan 20-21 och på det sov han 7+3! Han hade säkert kunna sova mer, men jag gillar ju att väcka och gillar morgon 07...
Men andra vakenpasset på morgonen är surt, och han är trött, och jag skulle vilja ha kvällen 20... Jag misslyckas dock ALLTID med skarven på morgonen känns det som, somnar han om hackar han igenom hela passet i allafall. Och det är svårt att få styr på maten, han får mat vid 10, men slocknar ju lite tidigt, jag hade gärna matat mera. Å andra sidan kommer han kanske att orka två timmar där istället rätt snart kan man hoppas. Och kvällsluren kan jag inte riktigt tro blir två timmar så länge till. Så det tål att slipas på, det hära... Inputs nån?
-
chokladkaninen
Hej! 
Ojojoj, är han redan två månader!
Det kan ju också hända att kl 7 faktiskt inte är den optimala morgontiden för just Tjocko
just nu - här i familjen har vi insett fördelarna i att ha 30 min skilda morgontider för Sjusovaren och Sjusovarens lillebror....8) Oavsett hur du gör så har du ju tid för en längre natt och ett längre morgonpass om du drar ned lite på middagssömnen, och tidigare läggning och kortare em-sovpass känns ju som två sidor av samma mynt, eller hur?
Ojojoj, är han redan två månader!
Jag tänker mig att det struliga andra vakenpasset hänger ihop med var förmiddagssömnen kommer, och att han inte lyckas sova färdigt där. Detta i sin tur hänger väl ihop med nattmålet och hur mycket han hinner sova efter det. Så som jag ser det kan du antingen börja mixtra med nattmålet och lägga det lite tidigare, eller försöka korta ned första vakenpasset till en timme, vilket antagligen hjälper mot skarvandet.TorpSara skrev: Alex kör rätt hårt på, med ca 30 minuters flex:
ca 7-8.15 vaken
ca 8.15-9 lur (45 min)
9-10.30 vaken 1,5
10.30-13.30 sova (3)
13.30-15.30 vaken 2
17.30-20.30 vaken (3)
Det kan ju också hända att kl 7 faktiskt inte är den optimala morgontiden för just Tjocko
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
TorpSara
Hmhm, tackar Chocko! Nu har vi en schemaskiss, men jag kan nog se mig i stjärnorna efter lång förmiddagslur. Här blir det en kort förmiddagslur och en rejäl eftermiddagslur istället... Han klarar fortfarande inte mer än omkring sju timmars vaken, och natten har han själv gjort klockan 20 senaste kvällarna. Mat vid 04 och morgon 07. Så det börjar bli styr på skutan, tänk vad lite man behöver göra egentligen med SM i ryggen. Det är ju verkligen magiskt!!

-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Magiskt -sa BillTorpSara skrev:Hmhm, tackar Chocko! Nu har vi en schemaskiss, men jag kan nog se mig i stjärnorna efter lång förmiddagslur. Här blir det en kort förmiddagslur och en rejäl eftermiddagslur istället... Han klarar fortfarande inte mer än omkring sju timmars vaken, och natten har han själv gjort klockan 20 senaste kvällarna. Mat vid 04 och morgon 07. Så det börjar bli styr på skutan, tänk vad lite man behöver göra egentligen med SM i ryggen. Det är ju verkligen magiskt!!
Trolleri -sa Bull
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
ElinN
Säker på att du inte bara har tur (igenTorsMamma skrev:Magiskt -sa BillTorpSara skrev:Hmhm, tackar Chocko! Nu har vi en schemaskiss, men jag kan nog se mig i stjärnorna efter lång förmiddagslur. Här blir det en kort förmiddagslur och en rejäl eftermiddagslur istället... Han klarar fortfarande inte mer än omkring sju timmars vaken, och natten har han själv gjort klockan 20 senaste kvällarna. Mat vid 04 och morgon 07. Så det börjar bli styr på skutan, tänk vad lite man behöver göra egentligen med SM i ryggen. Det är ju verkligen magiskt!!
Trolleri -sa Bull