Nattstrul under smekmånaden

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Kabj! :D

Hur har det gått?
Har du läst mitt senaste inlägg och tagit det till dig? O:)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
kabj

Inlägg av kabj »

Hej chokladkaninen!
Ursäkta sent svar, av någon anledning försvinner tiden mycket fort... :roll:

Så här har det gått:
Vi körde igång direkt på måndagen, vilket fungerade över förväntan, förutom kvällen då... Han vaknade 30 min efter att jag lade ner honom och skrek otröstligt i över en timme trots buffning. Det visade sig att han faktiskt var hungrig, så efter att jag plockade upp och matade fungerade buffningen bra, och jag lyckades få honom att sova.
Tisdagen hände samma sak, denna gång tog jag upp tidigare och matade och sedan bums i säng och buffning...
På onsdagen började vi med gröt, vilket lilleman VERKLIGEN uppskattade, han åt en hel portion + 100 ml ersättning + amning. Då tänker jag i min enfald att då vanar han inte när jag lagt honom... Men samma sak där, 30 minuter och sedan skrik... Fick ta upp och mata
MEN:
:!: Numer blir kvällarna kortare, han somnar för kvällen (efter extramatningen som jag verkligen inte vet hur vi ska komma undan...Han är verkligen hungrig) 19.30 mot tidigare 22-23
:!: Vi kånkar inte omkring på honom i timmar
:!: Han somnar själv praktiskt taget varje pass. Ibland med napp, ibland utan.

Vad som inte funkar är:
:arrow: Nätterna... Hanvaknar numer ganska många gånger och är hungrig, jag misstänker att det är för att han inte får i sig tillräckligt på dagen... Han tycker att flaska är allmänt tråkigt... När kan man införa måltider? Nu får han ju gröt till kvällen, kan man ge det på morgonen också?
:arrow: Dagarna... Det har fungerat sämre och sämre med lurar och mat. Vi (läs: min man) är konsekventa på de tider vi satt, men igår ex. vis blev det tydligen mycket skrik (inte pga hunger...)

Schemat ser ut som följer:
06.00 Morgon amning+lite ersättning
07.00 Sova
08.30 Vaken
09.30 Mat
10.30-12.30 Sova
13.00 Mat
14.30 Sova
16.00 Vakna
16.15 Gröt + lite ersättning
18.15 Ersättning + ev. amning
18.30-19.00 Sova beroende på orken.

Några synpunkter :?:
När kan man börja peta in mer riktig mat :?:

Tack så hemskt mycket för all hjälp!
Sötnos född 11/11
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Sötnosen är ju snart fyra månader så det är bara att börja pyttsa in smakportioner av allt som går att äta. Med smakportioner menar jag att liten får äta så mycket han vill men att man håller sig till en sak, tex majs, i ett par dagar innan man byter till nästa sort.

Så mata på du så ska du se att han sover bättre på nätterna.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
kabj

tusen miljoner uppvak

Inlägg av kabj »

Hej allihopa!
Nu har vi försökt jobba på själva, med varierande resultat... Här kommer en uppdatering...
Schema är infört och hålls ganska bra, här följer mat- och sovtider:
6.00 Vakna+ amning
7.30 Sova
8.15 Vakna
9.00 Gröt 1 portion
10.00 Sova
11.30 Vakna ( vill egentligen att han ska sova till 12, men det är stört omöjligt...)
13.00 Smakprotion (brukar bli ganska mycket...) + flaska 100ml
14.30 Sova
15.15 Vakna
16.00 1,5 portiner gröt
17.45 150 ml ersättning
18.00 Sova
22.00 100 ml ersättning

Nu till problemen... :evil:
Han vaknar... känns som tusen gånger per natt ungefär... När han somnat vid 6 kan han ibland sova till 10 men inte ofta utan en buffningsgång (eller 4 ibland...)
Efter det är det många uppvak... En gång i timmen, och ofta vid någon timme (i natt mellan 1- och 2) 7-8 gånger i timmen. Mycket orolig i kroppen
Jag orkar snart inte mer, vad gör jag för fel? Han har inte sovit någon längre period på natten sen vi började ta tag i hans kvällar så han gick och lade sig tidigare.
Insomningarna fungerar oftast bra. Vi lägger honom med napp och buffar lugn, och det fungerar. Det fungerar bäst på dagarna dock. Kvällarna kan det bli en del buffning.
Nu var jag precis inne hos honom igen, han skrek med nappen inne, så uppvak hänger inte ihop med tappad napp alltid.
VAD SKA JAG GÖRA?
Han borde ju lätt kunna sova minst 8 timmar i sträck tycker jag. Han får massor med mat på dagarna och påfyllning vid 10, varför fungerar det inte?
Jag, hans pappa och han själv behöver sammanhängande sömn. Jag håller på att bli tokig ju!
En annan sak som är frustrerande är att han sovit 6 timmar i sträck när vi varit borta, fast då efter mycket struliga läggningar. Vi har försökt felsöka där och då har vi sänkt temperaturen i sovrummet, men det var nog det vi kom på som var annorlunda.
Jag hoppas ni får något sammanhang i detta svammel som kommer ur mig 2.43 på natten och att ni kan hjälpa. Vi är så trötta.
Kramar på er!
//
K
Sötnos född 11/11
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Kabj! :D

I mina ögon verkar det som att ni trots allt inte har lyckats etablera den trygghet som lillskrutten behöver för att sova ordentligt. Och det enklaste, för alla parter, är att göra alla förändringar på ett bräde. Jag skulle därför föreslå dig att köra en SHN-kur då du sätter schemat som du vill ha det, får bukt med de nattliga uppvaken, slutar mata kl 22 och tar bort nappen. 8)

Men för att få effekt krävs det att du läser på och bestämmer dig. Så att du verkligen vet vad du gör och varför. Skaffa SHN-boken och plugga. :wink: Bättre tider stundar nu! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"